Auteur Topic: Printemps dans la douce France  (gelezen 37107 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Printemps dans la douce France
« Gepost op: 13 augustus 2017, 21:55:51 »
Nu het tuinseizoen er voor een groot gedeelte opzit, kijk ik met enige weemoed terug naar het prille voorjaar. Toen had ik het geluk om in het begin van april te gaan proeven van het voorjaar in het zuiden van Frankrijk. Aan die trip heb ik niks dan goede herinneringen. Mooi weer, mooie natuur, leuke planten, lekkere Franse croissants en een verblijf volledig buiten het toeristisch seizoen zijn daar de oorzaak van.

Indien er nog enige interesse is op dit forum voor zo'n avontuur, kan hier een ruime of beperkte fotoreeks neergezet worden. Bij voldoende 'likes' kan daar over nagedacht worden. Een reisverslag neerpoten vergt immers enige tijd en energie.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2017, 17:15:33 door Luc Gilgemyn »
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2017, 12:20:38 »
Natuurlijk, altijd leuk, ik hoop dat je nog wat orchideeën hebt gevonden, al lijkt me het er te vroeg voor.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2017, 17:15:48 door Luc Gilgemyn »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16731
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2017, 17:17:42 »
Nu het tuinseizoen er voor een groot gedeelte opzit, kijk ik met enige weemoed terug naar het prille voorjaar. Toen had ik het geluk om in het begin van april te gaan proeven van het voorjaar in het zuiden van Frankrijk. Aan die trip heb ik niks dan goede herinneringen. Mooi weer, mooie natuur, leuke planten, lekkere Franse croissants en een verblijf volledig buiten het toeristisch seizoen zijn daar de oorzaak van.

Indien er nog enige interesse is op dit forum voor zo'n avontuur, kan hier een ruime of beperkte fotoreeks neergezet worden. Bij voldoende 'likes' kan daar over nagedacht worden. Een reisverslag neerpoten vergt immers enige tijd en energie.

Wat een overbodige vraag Frankie !  Natuurlijk zullen wij met alle plezier een croissantje delen met je !  --15
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8406
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2017, 21:21:50 »
Zoals je wel weet kijk ik met heel veel interesse uit naar uw avonturen in Zuid-Frankrijk , Frankie !!!
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6776
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2017, 21:40:18 »
Frankie
ben ook net terug uit Frankrijk (Chamonix) heb mijn bergschoenen (wandelschoenen) net opgeborgen maar ik haal ze graag uit de kast.
Al moet ik wel nieuwe kopen deze zijn versleten.
Maar voor deze wandeling moeten ze nog wel even mee gaan.
dus wandel ik mee.
alvast enkele extra likes ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 ((14 ((14

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2017, 22:25:55 »
Een reisverslag op het forum zetten vraagt heel wat tijd en reactie's blijven vaak magertjes. Een mens vraagt zich soms af waarom zou ik de moeite doen ( heb zelf nog een verslag af te werken van Wallis)

Uiteraard willen we graag je reisverslag lezen Frankie! Jouw foto's zijn altijd zeer mooi en de bijhorende teksten zijn heel aangenaam om lezen . Er zullen wel veel lezers van genieten, maar spijtig genoeg niet reageren .
Frankrijk in de lente heb ik nog niet gezien . De openingsfoto is in ieder geval al een goede smaakmaker. Laat maar komen! Ik ga mee!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2017, 23:46:28 »
Ja, de bekende namen doen nog altijd mee. Spijtig dat we in de minderheid zijn, maar het is zoals het is natuurlijk.

Dan gaan we maar voor de bijl en gaan we nog eens lekker ouderwets doen en een reisverslag starten op het forum.

Ja Luc, de croissantjes verorberen was elke morgen een vast ritueel. Ik moest immers sterk staan, om de ganse dag op pad te gaan.

Niet wanhopen, Gerrit, er zal vast en zeker een en ander naar uw gading in deze reeks zitten. Ik zal trouwens nog uw deskundige hulp nodig hebben... .

Er zit trouwens voor elk wat wils in. Ik heb denk ik wel een leuke reeks bijeengesprokkeld.
Let's started.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2017, 23:53:35 »
Zoals gewoonlijk brengt een nachtelijke autorit ons tot in het zuiden van Frankrijk, meer bepaald de Verdonregio, in de eerste week van april.
We opteren voor een verblijf in het bekende Castellane, gelegen aan de legendarische rivier, de Verdon. De hoge verticale rots in het centrum is al van ver zichtbaar.

Castellane ligt centraal. Van hieruit kan je de hele regio verkennen, maar sta je ook binnen het uur op de uitlopers van de Alpen. Bovendien is het Middellandse zeegebied ook gemakkelijk te bereiken.

Het doel van deze trip is het ontdekken van de voorjaarsbloei in de streek. Bovendien wil ik ook wel eens die fameuze gorge gaan zien!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2017, 23:57:10 »
In de rit naar de Verdonregio is Primula veris zowat de plant die je in iedere weide ziet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2017, 00:00:21 »
Bij het binnenrijden van de Verdonregio ziet er het behoorlijk droog uit. Ook hier is deze winter niet veel regen gevallen.
Op lager gelegen plaatsen is Primula vulgaris te zien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #10 Gepost op: 15 augustus 2017, 00:02:22 »
Wat gedacht van deze leukerd? Het is een kruising tussen de eerder genoemde primula's vulgaris en veris.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #11 Gepost op: 15 augustus 2017, 00:08:19 »
In hetzelfde biotoopje zie ik ook wat Hepatica nobilis.
Niet slecht, maar het is zowat het enigste wat ik kan zien, op weg naar Castellane.
De streek ziet er dor en droog uit. Ik maak me een klein beetje zorgen. Zal ik hier nog wel iets te zien krijgen ... ?  ))4

Als ik zeg dat ik voorjaarsbloei wilde zien, bedoelde ik ook Crocus en Iris! Niet een paar, maar liefst met hopen! Spetterende voorjaarstaferelen. Dat is wat ik wil zien.
Enfin, we hebben nog een hele week voor de boeg. Zuid-Frankrijk... we zijn er klaar voor!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2017, 09:04:40 »
Nu al 105 keer gelezen is toch wel een goede start hé!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2017, 11:53:30 »
Nu al 105 keer gelezen is toch wel een goede start hé!

We mogen al niet klagen, hé L.A. Wie weet wordt dit nog een echt 'kijkcijferkanon'?  :o
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16430
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Printemps dans la douce France
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2017, 11:59:16 »
Er wordt een eerste site bezocht in de Verdon. Het is de bedoeling om Iris lutescens te vinden. Die zouden hier volgens bepaalde aanwijzingen moeten staan. Maar helaas ... niks te zien. Net als elders ziet er het hier droog en desolaat uit! Dit ziet er niet zo best uit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen