Auteur Topic: Zaaitip van Ger V.D.B. ?  (gelezen 3787 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Zaaitip van Ger V.D.B. ?
« Gepost op: 16 februari 2011, 11:26:38 »
Op de vergadering van 5 februari vertelde Ger hoe je bepaalde zaden kan stimuleren om te kiemen, door ze te behandelen met een bepaald product
Ik heb daar echter geen nota's van genomen , maar zou de info graag nog eens lezen .
Ger , of iemand anders , kan je ze hier eens noteren
groetjes
Lily-Anne

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zaaitip van Ger V.D.B. ?
« Reactie #1 Gepost op: 28 februari 2011, 17:10:22 »
Ik denk dat je GA3 bedoelt. GA3 is een giberellinezuur (Giberrellic Acid 3).
Dit is een hormoon dat van nature in planten aanwezig is en dat de groei van plantencellen regelt, het kan tevens de kiemrust breken. Dat is ook de reden waarom het soms gebruikt wordt bij zaden die moeilijk kiemen of die een speciaal regime nodig hebben om uit kiemrust te komen.
Soms wordt het ook gebruikt bij fruitteelt (om meer vruchten te krijgen), bij orchideeën (om meer zijscheuten te krijgen), om planten die uit de zuidelijk hemisfeer komen uit rust te halen en ze zo op de correcte tijd van de noordelijke hemisfeer te laten groeien (of vice versa), bij in vitro kweek,...

Dit product is niet zo gemakkelijk aan te komen. Ik heb het maar enkele keren gebruikt en dan om Sarracenia's vlugger te laten kiemen. Dit werkte perfect. Voor zaden werd een oplossing aangeraden van 100-250 ppm (parts per million). Omgezet is dit 100 milligram GA3 op 400-1000 ml water. Er werd (voor vleesetende planten, voor "rosulate violen" waarschijnlijk zoals bij Berelex, zie onder) aangeraden om de zaden 6 à 8 uur te laten weken in deze oplossing en ze dan te zaaien op het geschikte medium.

Deze oplossing kan niet bewaard worden, eens GA3 in oplossing zit moet het volledig opgebruikt worden. Het poeder zelf moet in de frigo bewaard worden, op kamertemperatuur verliest het zijn werking na enkele weken.

Ik heb dit vroeger besteld bij "Triffid Nurseries" (http://www.triffidnurseries.co.uk/) maar zo te zien verkopen ze dit niet meer.

Ger had het ook over Berelex tabletten. Deze bevatten GA4 en GA7. (er bestaan zo'n 100-tal verschillende giberellinezuren). Deze heb ik nog nooit gebruikt en ik heb er geen idee van waar die te verkrijgen zijn. Uit wat ik onthouden heb van zijn uitleg gebruik je 1 tablet op 1 liter water. Maak wat keukenpapier nat in deze oplossing. Plaats dit keukenpapier samen met de te behandelen zaden in een plastiek zakje gedurende 24 uur. Laat de zaden dan drogen op krantenpapier. En dan uitzaaien

Hopelijk ben je iets met deze uitleg

Wim
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2011, 19:10:27 door Wim Boens »

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re:Zaaitip van Ger V.D.B. ?
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2011, 18:39:45 »
Wim, waarschijnlijk heb ik van jou begrepen dat GA3 poeder niet op kamertemperatuur bewaard moet worden. Het is de eerste keer dat ik dit hoor. Ik zou het niet graag bestrijden alleen staat de GA3 hier juist altijd wel op kamertemperatuur en de werking is na ongeveer 12 jaren nog altijd perfect zo lijkt het. Ik heb dit ook wel eens uitgeprobeerd met zaden van Physoplexis comosa, een soort die erg gevoelig is voor het gebruik van gibbereline. De behandelde zaden ontkiemden na een 6 tal weken en de onbehandelde zaden kwamen nauwelijks tot ontkieming. Maar wie weet, vanaf nu staat de GA3 toch in de frigo.

Wat betreft Berelex het volgende. Hier in Horst, waar wij woonachtig zijn, is een toeleveringsbedrijf voor de tuinbouw met alle mogelijke middelen en preparaten.
Ik wil morgen wel even bellen of zij nog altijd Berelex in het assortiment hebben. Als dit het geval is zal ik de prijs even doorgeven en zou ik voor die mensen die hiervoor belangstelling hebben wel wat willen halen. Alleen hoe krijgen we het in Belgie ?.
Graag een reaktie of er daadwerkelijk belangstelling is.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zaaitip van Ger V.D.B. ?
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2011, 19:05:22 »
Wim, waarschijnlijk heb ik van jou begrepen dat GA3 poeder niet op kamertemperatuur bewaard moet worden. Het is de eerste keer dat ik dit hoor. Ik zou het niet graag bestrijden alleen staat de GA3 hier juist altijd wel op kamertemperatuur en de werking is na ongeveer 12 jaren nog altijd perfect zo lijkt het. Ik heb dit ook wel eens uitgeprobeerd met zaden van Physoplexis comosa, een soort die erg gevoelig is voor het gebruik van gibbereline. De behandelde zaden ontkiemden na een 6 tal weken en de onbehandelde zaden kwamen nauwelijks tot ontkieming. Maar wie weet, vanaf nu staat de GA3 toch in de frigo.

Wat betreft Berelex het volgende. Hier in Horst, waar wij woonachtig zijn, is een toeleveringsbedrijf voor de tuinbouw met alle mogelijke middelen en preparaten.
Ik wil morgen wel even bellen of zij nog altijd Berelex in het assortiment hebben. Als dit het geval is zal ik de prijs even doorgeven en zou ik voor die mensen die hiervoor belangstelling hebben wel wat willen halen. Alleen hoe krijgen we het in Belgie ?.
Graag een reaktie of er daadwerkelijk belangstelling is.

Ger,

ik heb de uitleg dat GA-3 in de frigo moet gehouden worden ook maar van de kweker van Triffid nurseries en van de site van de "The Carnivorous Plant Society" (stukje over GA3: zie hier: http://www.thecps.org.uk/content/view/52/40/). Ik heb deze altijd in de frigo bewaard en de werking bleef na jaren even goed. Maar het kan natuurlijk zijn dat GA3 ook op kamertemperatuur even goed blijft; ik ben geen (bio)chemicus dus ik heb er geen idee van.

Dank je voor je heel vriendelijke voorstel, Ger; maar voor mij is Berelex niet echt nodig. Ik heb geen giberellinezuur meer gebruikt sinds ik geen vleesetende planten meer kweek uit zaad. Ik denk ook niet dat ik momenteel zaden heb die echt GA nodig hebben om te kiemen. Misschien zijn er wel andere mensen hier die wat Berelex willen kopen?