Orchideeënparadijs Z.Limburg
[attachimg=1]
Van 18 tot 22 mei zijn mijn vrouw en ik in Z.Limburg geweest met het doel zo veel mogelijk orchideeën te vinden.
Op de foto het dorpje Bemelen. Het was mooi weer met regelmatig dreigende luchten. Het bleef gelukkig bij dreigen.
Als je met zo'n titel uitpakt, kan het niet anders,of je hebt daar 't één en 't ander gezien. Ik ben benieuwd, Gerrit!
Laat maar komen Gerrit! Ik kijk er naar uit!
De titel "paradijs", is enigszins misleidend, en moet ik snel nuanceren. Het is bepaaldelijk niet zo, dat je daar orchideeën en masse tegen komt. Zelfs na een gedegen voorbereiding moesten we vaststellen, dat orchideeën niet maar zo langs de kant van de weg groeien, maar in reservaten, waar de toegang is voorbehouden aan enkelen met een permit. De bekende kalkgraslanden zijn omheind en het is verboden toegang. Dat is aan de ene kant begrijpelijk, want je hoort en leest overal horrorverhalen over het uitgraven en verhandelen van de zeldzame orchideeën, maar ook jammer voor de liefhebbers.
Degene, die vrij algemeen is, is de grote keverorchis. Maar die is zo onopvallend, dat je er gemakkelijk langs loopt. Twee grote eironde bladen aan de voet zijn de opvallendste kenmerken.
[attachimg=1]
[attachimg=2]
De naam, Listera ovata, is nu veranderd (Neottia), maar ik laat het voorlopig bij de ouderwetse benaming.
Citaat van: Frankie Wulleman op 25 mei 2015, 13:21:35
Als je met zo'n titel uitpakt, kan het niet anders,of je hebt daar 't één en 't ander gezien. Ik ben benieuwd, Gerrit!
Stel je verwachtingen wat naar beneden bij Frankie. Zuid Limburg is Nederland he, geen België. Het verspreidingsgebied van veel orchideeën bereikt zijn noordwest grens bij de Nederlands-Belgische grens. Nederland is armer aan orchideeën dan België. De vallei bij Viroin staat bekend om zijn bijzondere soorten. De bokkenorchis, de hommelorchis, getoond in het verslag van Kris bv, komen bij ons niet meer voor.
Spannend, Gerrit - ik vermoed dat wij met onze natuurwandeling op 13 juni daar in de buurt komen ??
We kijken met zijn allen uit naar wat je gevonden hebt ((3
Citaat van: Luc Gilgemyn op 25 mei 2015, 17:02:38
Spannend, Gerrit - ik vermoed dat wij met onze natuurwandeling op 13 juni daar in de buurt komen ??
Zeker Luc, de volgende is gevonden op de St. Pietersberg.
[attachimg=1]
Het is Orchis militaris. Het soldaatje. De eerste foto is een plant, die net in bloei geraakt. Hierbij kun je zien, dat hij van onderen naar boven begint te bloeien. Een belangrijk kenmerk ter determinatie, omdat de Orchis simia, aapjesorchis van boven naar beneden bloeit. Beide lijken erg op elkaar.
Orchis militaris is een nette ordelijke plant, hij groeit cylindrisch. De helm is vrijwel gesloten. De helm wordt gevormd door de drie sepalen, de kelkbladeren. De helm beschermt stempelholte en spooringang. De kleur van de helm is anders dan van de lip.
Op de laatste foto ziet u in de verte het kasteel van Canne (België) De orchideeën staan op de St. Pietersberg nabij de Duivelsgrot.
Orchis simia is de aapjesorchis. Hij bloeit van boven naar beneden. Aangezien dat niet altijd zichtbaar is, (als de plant volledig bloeit) kijkt u naar de habitus. Het is geen nette plant, rommelig. En bolvormig. De helm is niet gesloten, de sepalen steken een stuk alle richtingen uit. De armen en beentjes van het aapje krullen omhoog.
[attachimg=1]
[attachimg=2]
Orchideeën kruisen lustig met elkaar. Niet alleen binnen een geslacht, maar ook zelfs met andere geslachten. Later komen daar nog voorbeelden van. Eigenlijk heel vreemd. Het is net alsof een Campanula kruist met een Ranunculus. Bij orchideeën kan dat, omdat het nog jonge familie is. Jong in termen van evolutie. Orchideeën zijn nog niet uitgeëvolueerd. Hun bloedlijnen zijn betrekkelijk kort.
[attachimg=1]
Deze grote groep is een kruising van aapje en soldaatje. Welke de dominante vorm is, valt moeilijk te zeggen. Ik zou op grond van de habitus zeggen: Orchis militaris x Orchis simia.
Hybrides zijn moeilijk te determineren. Over elke plant kun je discussiëren.
De eerste vinden wij Orchis militaris x Orchis simia
De tweede hebben we Orchis simia x Orchis militaris genoemd.
Prachtige foto's Gerrit ((3
Mooie foto's van bijzondere planten Gerrit !
Weer zeer leerzaam. Gerrit
Fantastische foto's Gerrit! Dat is genieten ! En dan via de foto's er nog zo vaak naar kijken als je wil!
Knappe Orchissen Gerrit , heel mooi in beeld gebracht ! ((14 Heel interessant ((13
Ik sluit me aan bij de anderen, Gerrit. Magnifieke foto's en hele interessante informatie. Een hele dikke ((14
Ik had nog niet het genoegen om deze soortjes in het wild te zien, daar zal ik toch eens verandering moeten in brengen.
Vriendelijk bedankt mensen. Wellicht worden mensen over de streep getrokken, die nu nog aarzelen of ze mee gaan naar de Belgische Montagne Saint Pierre.
De volgende soort is Aceras anthropopophera. de poppenorchis.
[attachimg=1]
[attachimg=2]
Ik vraag u om goed te kijken naar de helm op de tweede foto. U ziet een gesloten kap, die gestreept is. Die informatie heeft u nodig om de volgende kruisingen te kunnen bekijken.
De Aceras van hierboven kruist ook met het geslacht Orchis. Ik kon dat eerst niet geloven, maar waarschijnlijk bent u het met ons eens. U gaat foto's zien van Aceras anthropopophera x Orchis militaris. De gestreepte helm is het kenmerk van de invloed van de poppenorchis en de lip is van het soldaatje.
[attachimg=1]
Nog meer foto's van dezelfde kruising.
De promiscuïteit houdt niet op. Iedereen doet het met iedereen.
Hieronder, naar onze mening een hybride van de ouders poppenorchis en aapjesorchis. U ziet de gestreepte helm weer, maar ook de lange beentjes van het aapje.
Anthropopophera x Orchis simia
[attachimg=1]
[attachimg=2]
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 25 mei 2015, 22:34:40
De promiscuïteit houdt niet op. Iedereen doet het met iedereen.
Hieronder, naar onze mening een hybride van de ouders poppenorchis en aapjesorchis. U ziet de gestreepte helm weer, maar ook de lange beentjes van het aapje.
Anthropopophera x Orchis simia
[attachimg=1]
[attachimg=2]
Alles weer heel mooi, Gerrit.
Mooie foto's ook weer. Top.
Het Gerendal.
[attachimg=1]
Het Gerendal is een magnifieke plek. Ongeveer 2 km lang. Het is een natuurreservaat. Links en rechts vind je de kalkgrasweilanden en bos, waar weer wordt gewerkt zoals altijd is geweest.
Het weiland wordt nauwelijks begraasd, alleen als de orchideeën hun zaden hebben verspreid. De schapen trappen open plekken in het gras, waar de zaden kunnen kiemen. Er wordt absoluut geen bemesting toegepast. De hellingbossen werden vroeger gebruikt om te hakken. Hout voor gebruiksartikelen. Zo ontstonden open plekken, waar orchideeën van konden profiteren. Die hakhoutbossen worden nu opzettelijk gekapt. Want niemand gebruikt nog traditionele houten stelen voor spaden, bijlen enz.
[attachimg=1]
Orchis purpurea in het Gerendal
Orchis purpurea is door het beleid teruggekeerd is het hellingbos in het Gerendal, omdat er nu open plekken zijn gecreëerd.
Ook Orchis purpurea kan kruisen. Hier in het Gerendal vinden we een afwijkende orchidee. Het moet zijn volgens on Orchis militaris x Orchis purpurea. Wij zijn er zo zeker van, omdat op korte afstand links een soldaatje stond en rechts een purperorchis.
[attachimg=1]
Nog een paar foto's van dezelfde hybride.
Op een andere plek, enkele kilometers van het Gerendal vandaan, zagen we in een groot grasveld tegen de bosrand roze schemeren in het gras. Orchideeën, dat kan niet anders. Maar een afscheiding van draad hield ons tegen. Verboden toegang dus. Ik kijk om mij heen...voor ons niemand te zien, achter ons....geen sterveling.....ik als een jonge hond wip over het draad en loop vlug naar de orchideeën. Het waren purperorchissen (foto 1) Snel wat foto's gemaakt, maar ik zag toch ineens een afwijkend exemplaar. Daar moest ik toch even mijn best voor doen. Gauw teruggerend en onder het gaas door gekropen. Dat mijn goeie goed smerig werd, kon mij niet schelen.
Foto 2 en 3 tonen deze orchidee, die duidelijk de kenmerken heeft van de purperorchis. Maar de vlekken op de lip zijn toch niet normaal. In de tuin zou ik denken aan een gevirust ding, maar dat kan toch niet in de natuur. Zou het een kruising zijn. Met wie dan? Ik heb hem maar Orchis aff. purpurea genoemd. Hij lijkt in de verte wat op de aangebrande orchis, Orchis ustulata, maar die komt hier niet meer voor. Wat dan? Heeft iemand een idee?
Ja Gerrit we blijven kinderen ook al worden we ouder.
We willen weten hoe het zit en daar mag soms wat voor wijken.
Wat een prachtige foto's.
Jij bent daar een expert in ((14
Citaat Gerrit :
In de tuin zou ik denken aan een gevirust ding, maar dat kan toch niet in de natuur. Zou het een kruising ...
Komen er in de natuur dan geen orchideeën met virussen voor Gerrit?
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 26 mei 2015, 19:59:55
Het Gerendal.
[attachimg=1]
Het Gerendal is een magnifieke plek. Ongeveer 2 km lang. Het is een natuurreservaat. Links en rechts vind je de kalkgrasweilanden en bos, waar weer wordt gewerkt zoals altijd is geweest.
Het weiland wordt nauwelijks begraasd, alleen als de orchideeën hun zaden hebben verspreid. De schapen trappen open plekken in het gras, waar de zaden kunnen kiemen. Er wordt absoluut geen bemesting toegepast. De hellingbossen werden vroeger gebruikt om te hakken. Hout voor gebruiksartikelen. Zo ontstonden open plekken, waar orchideeën van konden profiteren. Die hakhoutbossen worden nu opzettelijk gekapt. Want niemand gebruikt nog traditionele houten stelen voor spaden, bijlen enz.
Het ziet er inderdaad erg schilderachtig uit, Gerrit, met de bloeiende meidoorns op de zachtglooiende hellingen, geweldige foto!
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 26 mei 2015, 21:06:59
Ook Orchis purpurea kan kruisen. Hier in het Gerendal vinden we een afwijkende orchidee. Het moet zijn volgens on Orchis militaris x Orchis purpurea. Wij zijn er zo zeker van, omdat op korte afstand links een soldaatje stond en rechts een purperorchis.
[attachimg=1]
Nog een paar foto's van dezelfde hybride.
Je blijft me verbazen, Gerrit, nooit gedacht dat die soorten konden kruisen met elkaar.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 26 mei 2015, 20:05:40
[attachimg=1]
Orchis purpurea in het Gerendal
Orchis purpurea, al een tijdje geleden dat ik die nog eens zag in de vrije natuur. Een erg statige plant is dat. Ik denk dat die in cultuur helemaal niet zo simpel is.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 26 mei 2015, 21:23:42
Op een andere plek, enkele kilometers van het Gerendal vandaan, zagen we in een groot grasveld tegen de bosrand roze schemeren in het gras. Orchideeën, dat kan niet anders. Maar een afscheiding van draad hield ons tegen. Verboden toegang dus. Ik kijk om mij heen...voor ons niemand te zien, achter ons....geen sterveling.....ik als een jonge hond wip over het draad en loop vlug naar de orchideeën. Het waren purperorchissen (foto 1) Snel wat foto's gemaakt, maar ik zag toch ineens een afwijkend exemplaar. Daar moest ik toch even mijn best voor doen. Gauw teruggerend en onder het gaas door gekropen. Dat mijn goeie goed smerig werd, kon mij niet schelen.
Foto 2 en 3 tonen deze orchidee, die duidelijk de kenmerken heeft van de purperorchis. Maar de vlekken op de lip zijn toch niet normaal. In de tuin zou ik denken aan een gevirust ding, maar dat kan toch niet in de natuur. Zou het een kruising zijn. Met wie dan? Ik heb hem maar Orchis aff. purpurea genoemd. Hij lijkt in de verte wat op de aangebrande orchis, Orchis ustulata, maar die komt hier niet meer voor. Wat dan? Heeft iemand een idee?
Wat een opmerkelijke plant, Gerrit, vreemd...Wat kan daar de oorsprong van zijn???
Als je weet dat het fijne orchideeënzaad kilometers door de wind meegenomen kan worden,is het best mogelijk dat in een verderaf zuidelijk gelegen gebied de kruising reeds is gemaakt en in ons mooie Limburgse Land de kieming heeft plaatsgevonden in gunstige omstandigheden.
Even terzijde:alweer een mooie reeks opnamen Gerrit!! ((14
Tijdens onze speurtochten door dat "mooie land' zoals Jos dat zegt, zijn we ook nog andere dingen tegengekomen.
Ik zet ze hier op een rijtje, zonder mij al te zeer te bekommeren om de juiste naam/species.
1. Een Araceae, Arum maculatum?
2. Paris quadrifolia
3. Silene sp.
4. Potentilla sp.
1. Orobanche sp.
2. Phyteuma sp. rapunzel, duivelsklauw
3. Silene sp.
4. Polygonatum, Salomonszegel
1. Actea spicata (Cimicifuga) Kristoffelkruid
2. Weegbree. In Limburg zag ik deze weegbree bloeien, nooit gezien bij mij thuis. Zou je zo in de tuin willen, niet?
3. Reuzenslak. (wijngaardslak?)
4. Een vallei in het Savelsbos gevuld met Daslook
weer mooie reeks Gerrit.
Was net met mijn vader aan het bellen.
hij vertelde dat klein Zwitserland in Luxemburg ook ((12 is.
Als ik de wandeling zie en wat je er kunt vinden ((7 denk ik volgend jaar een gokje wagen.
ook Orchideeën en phyteuma's Auilegia's. http://www.trekkings.be/mullerthaltrail.htm
Fantastisch fascinerend verslag, Gerrit !
Dat kan de mensen alleen maar aanzetten om onze natuurwandeling van 13 juni in dat gebied mee te willen beleven.
((12 ((12 ((12
Hoe vind je nou de orchideeën?
Als je in Kreta je huis of je hotel verlaat, natuurlijk niet in stedelijk gebied, heb je grote kans orchideeën te zien in de berm langs de weg. Zo moet het honderd jaar geleden ook in Zuid Limburg geweest zijn. Ik sprak de boswachter en hij vertelde dat vroeger de mensen de purperorchis plukten om de praalwagens van het ......feest (naam vergeten) te versieren.
Nu vind je niet zomaar orchideeën, ze zijn zeldzaam geworden. Intensieve beweiding, geen hakhout meer nodig, kunstmest gebruik. Staatsbosbeheer heeft in de jaren 50 een orchideeën tuin ingericht aan het eind van het Gerendal. Orchideeën werden elders uitgegraven en in de tuin gezet. Dat werkte niet, de meeste gingen dood. De tuin bestaat nog. Al is het woord tuin verkeerd. Het is een omheind reservaat, waar optimale omstandigheden heersen en waar men afwacht of orchideeën er zich zullen vestigen. En dat is gebeurd. Vrijwilligers houden de wacht en het is gratis.
Als je elders in Z.Limburg iets wil vinden, moet je het vragen. Het beste is aan wandelaars. Dat zijn natuurliefhebbers en weten de plekjes. Zelf zoeken is als het zoeken naar de speld in de hooiberg.
Bij Bemelen wezen twee vriendelijke dames ons de weg naar een plek in het bos die ja anders nooit zou hebben gevonden.
[attachimg=1]
Orchis mascula
foto 1: U kijkt midden in de stempelholte. De twee zwarte streepjes zijn de polliniën waar onderaan de twee kleverige stuifmeelpakketjes hangen. Het bestuivende insect steekt zijn zuigsnuit naar binnen waar hij de opening naar de spoor zal vinden. In de spoor zit de nectar, die hij opzuigt. Tijdens deze handeling raakt hij de stuifmeelpakketjes, waar een ervan op zijn kop of rug vastkleeft. Bij het bezoek aan een andere bloem blijft iets van het stuifmeel achter op de stempel en de kruisbestuiving is voltooid.
foto 2. U kijkt tegen de zijkant van de bloem aan. Aan de achterkant ervan ziet u de spoor. Die buigt licht omhoog en is dik aan het einde. Alle soorten uit het geslacht Orchis hebben een spoor. Het geslacht Ophrys niet. Die hebben andere, geniepige trucjes.
foto 3: Deze foto is er vanwege het blad. Gevlekt.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 25 mei 2015, 19:32:00
Orchideeën kruisen lustig met elkaar. Niet alleen binnen een geslacht, maar ook zelfs met andere geslachten. Later komen daar nog voorbeelden van. Eigenlijk heel vreemd. Het is net alsof een Campanula kruist met een Ranunculus. Bij orchideeën kan dat, omdat het nog jonge familie is. Jong in termen van evolutie. Orchideeën zijn nog niet uitgeëvolueerd. Hun bloedlijnen zijn betrekkelijk kort.
[attachimg=1]
Je hebt gelijk als je zegt dat er binnen de orchideeënfamilie nog niet uitgeëvolueerd is.
Een bekende tropische orchidee is Cambria Vuylstekeara,gemaakt rond 1900 door de Belg Charles Vuylsteke.
Deze kruiste een Odonthoglossum met een soort uit een heel ander geslacht ,Cochlioda,daarmee was de eerste X Vuylstekeara gemaakt door mensenhand.
Deze kruising is met nog andere geslachten waaronder Oncidium,Brassia en Aspasia gemaakt en worden verkocht onder de naam Cambria.
Hiermee wil ik aangeven dat onder de Europese orchideeëngeslachten kruisingen zeer wel mogelijk zijn.
Deze grote groep is een kruising van aapje en soldaatje. Welke de dominante vorm is, valt moeilijk te zeggen. Ik zou op grond van de habitus zeggen: Orchis militaris x Orchis simia.
[attachimg=1]
Dactylorhiza maculata, de gevlekte orchis. De eerste in bloei. Hij is zeldzaam in Z.Limburg, maar komt met duizenden voor op het eiland Texel.
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=1501.30
[attachimg=1]
Anacamptis pyramidalis, hondskruid
[attachimg=1]
Gymnadenia conopsea. De eerste planten kwamen net in bloei. Talloze slanke verschijningen in het gras, maar alle nog in knop. Behalve het gemankeerde exemplaar hieronder, dat noodbloei vertoont.
De soortenrijkdom in dat gebied blijft me verbazen, Gerrit. Nooit gedacht dat daar zoveel te ontdekken valt.
Ruim honderd jaar geleden, moeten al die orchideeën inderdaad alledaagse planten geweest zijn in de toenmalige begroeiing. Zoals je zegt, Gerrit, kunstmest, sproeistoffen, maar ook de indrustrialisatie liggen aan de basis van de teloorgang van die botanische schatkamer. Gelukkig zijn er hier en daar nog wat biotoopjes overgebleven waar ze voorlopig nog stand kunnen houden en wij er nog van kunnen genieten.
Ik ben alleszins benieuwd wat we er nog mogen verwachten op 13 juni.
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2015, 21:51:28
kunstmest, sproeistoffen, maar ook de indrustrialisatie liggen aan de basis van de teloorgang van die botanische schatkamer.
Een fraaie zin Frankie.
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2015, 21:51:28
Ik ben alleszins benieuwd wat we er nog mogen verwachten op 13 juni.
Daar ben ik ook heel nieuwsgierig naar, helaas kan ik daar niet aanwezig zijn, maar hopelijk zet iemand foto's op het forum.
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2015, 21:51:28
Nooit gedacht dat daar zoveel te ontdekken valt.
Morgen de laatste aflevering Frankie en ik hoop je te verbazen met de kers op de taart. Ik denk niet dat iemand dat kan raden
Voor ophryssen is het wellicht nog te vroeg?
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 mei 2015, 22:14:47
Voor ophryssen is het wellicht nog te vroeg?
-5( ))9 )--1
Twee soorten, die helaas net niet in bloei waren van het geslacht Platanthera. Uiterlijk zijn ze beide gelijk, maar in het voortplantingsorgaan zijn er verschillen. Ze horen tot de nachtorchissen. Zij bloeien overdag ook, maar trekken nachtvlinders aan met hun geur.
1. Platanthera bofilia, de welriekende nachtorchis
2. Platanthera chlorantha, de bergnachtorchis
De groene nachtorchis, Coeloglossum viride. Hier in het Gerendal de enige vindplaats in Nederland.
[attachimg=1]
Nog meer Coeloglossum viride.
Op onze laatste dag - wij hadden vruchteloos gezocht naar Ophrys insectifera - vroeg ik aan de vrijwilliger in de tuin waar ik de vliegenorchis kon vinden. "Ja, de boswachter weet dat wel", zei hij. "Waar kan ik die dan vinden", vroeg ik. "Meestal is hij te vinden in de buurt van het kantoor", zei hij. Wij op weg naar het kantoor, waar niemand te zien was. Toevallig kwam er iemand aanrijden in zijn groene SBB terreinwagen. "Ho" zei ik: "Weet je waar ik de boswachter kan vinden?" was mijn vraag. "Ik zou het niet weten, hij is ergens aan het werk". Ja, dat doen boswachters meestal. Maar hij gaf mij het 06 nummer. Ik dacht nog even, dat het wel erg brutaal was om hem zo maar op te bellen, maar 'so far so good', nu doorzetten. Eerst was de boswachter wat afhoudend, want ja, het is wel een van de zeldzaamste orchideeën en wie was ik, die dat vroeg. Nadat ik mij van mijn meest beleefde kant had laten zien, horen, stemde hij toe. Ik moest met mij mijn hand op het hart beloven, dat ik de plaats geheim zou houden. Nou, dat wilde ik wel natuurlijk.
Ophrys insectifera
[attachimg=1]
EINDE
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 29 mei 2015, 19:45:49
Op onze laatste dag - wij hadden vruchteloos gezocht naar Ophrys insectifera - vroeg ik aan de vrijwilliger in de tuin waar ik de vliegenorchis kon vinden. "Ja, de boswachter weet dat wel", zei hij. "Waar kan ik die dan vinden", vroeg ik. "Meestal is hij te vinden in de buurt van het kantoor", zei hij. Wij op weg naar het kantoor, waar niemand te zien was. Toevallig kwam er iemand aanrijden in zijn groene SBB terreinwagen. "Ho" zei ik: "Weet je waar ik de boswachter kan vinden?" was mijn vraag. "Ik zou het niet weten, hij is ergens aan het werk". Ja, dat doen boswachters meestal. Maar hij gaf mij het 06 nummer. Ik dacht nog even, dat het wel erg brutaal was om hem zo maar op te bellen, maar 'so far so good', nu doorzetten. Eerst was de boswachter wat afhoudend, want ja, het is wel een van de zeldzaamste orchideeën en wie was ik, die dat vroeg. Nadat ik mij van mijn meest beleefde kant had laten zien, horen, stemde hij toe. Ik moest met mij mijn hand op het hart beloven, dat ik de plaats geheim zou houden. Nou, dat wilde ik wel natuurlijk.
Ophrys insectifera
[attachimg=1]
EINDE
Dat was zeker " het einde" Gerrit.
Fantastisch.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 27 mei 2015, 20:35:28
1. Orobanche sp.
2. Phyteuma sp. rapunzel, duivelsklauw
3. Silene sp.
4. Polygonatum, Salomonszegel
Phyteuma tenerum ( rapunzel)
WoW!
Bedankt dat we mee mochten genieten van jouw wandeling Gerrit!
Hopelijk is er nog iets te vinden in juni, als we met de VRV gaan wandelen . Ik kijk er al naar uit!
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 27 mei 2015, 20:32:16
Tijdens onze speurtochten door dat "mooie land' zoals Jos dat zegt, zijn we ook nog andere dingen tegengekomen.
Ik zet ze hier op een rijtje, zonder mij al te zeer te bekommeren om de juiste naam/species.
1. Een Araceae, Arum maculatum?
2. Paris quadrifolia
3. Silene sp.
4. Potentilla sp.
Silene pratensis
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 28 mei 2015, 19:16:38
Hoe vind je nou de orchideeën?
Als je in Kreta je huis of je hotel verlaat, natuurlijk niet in stedelijk gebied, heb je grote kans orchideeën te zien in de berm langs de weg. Zo moet het honderd jaar geleden ook in Zuid Limburg geweest zijn. Ik sprak de boswachter en hij vertelde dat vroeger de mensen de purperorchis plukten om de praalwagens van het ......feest (naam vergeten) te versieren.
Nu vind je niet zomaar orchideeën, ze zijn zeldzaam geworden. Intensieve beweiding, geen hakhout meer nodig, kunstmest gebruik. Staatsbosbeheer heeft in de jaren 50 een orchideeën tuin ingericht aan het eind van het Gerendal. Orchideeën werden elders uitgegraven en in de tuin gezet. Dat werkte niet, de meeste gingen dood. De tuin bestaat nog. Al is het woord tuin verkeerd. Het is een omheind reservaat, waar optimale omstandigheden heersen en waar men afwacht of orchideeën er zich zullen vestigen. En dat is gebeurd. Vrijwilligers houden de wacht en het is gratis.
Als je elders in Z.Limburg iets wil vinden, moet je het vragen. Het beste is aan wandelaars. Dat zijn natuurliefhebbers en weten de plekjes. Zelf zoeken is als het zoeken naar de speld in de hooiberg.
Bij Bemelen wezen twee vriendelijke dames ons de weg naar een plek in het bos die ja anders nooit zou hebben gevonden.
[attachimg=1]
Orchis maculata
Gerrit, bedoel je Orchis mascula?
Helemaal juist Gerrit, was zeker al met mijn gedachten bij de Dactylorhiza van de volgende dag.
Heel opmerkzaam. Je moet ook altijd op je tellen passen grrrr ((12
Ik ben blij dat je die plant op de foto gezet hebt Gerrit, ik had namelijk afgelopen maandag dezelfde planten gezien en gefotografeerd in het Val de Viroin in België en er eerst geen naam bij kon vinden.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 29 mei 2015, 19:45:49
Op onze laatste dag - wij hadden vruchteloos gezocht naar Ophrys insectifera - vroeg ik aan de vrijwilliger in de tuin waar ik de vliegenorchis kon vinden. "Ja, de boswachter weet dat wel", zei hij. "Waar kan ik die dan vinden", vroeg ik. "Meestal is hij te vinden in de buurt van het kantoor", zei hij. Wij op weg naar het kantoor, waar niemand te zien was. Toevallig kwam er iemand aanrijden in zijn groene SBB terreinwagen. "Ho" zei ik: "Weet je waar ik de boswachter kan vinden?" was mijn vraag. "Ik zou het niet weten, hij is ergens aan het werk". Ja, dat doen boswachters meestal. Maar hij gaf mij het 06 nummer. Ik dacht nog even, dat het wel erg brutaal was om hem zo maar op te bellen, maar 'so far so good', nu doorzetten. Eerst was de boswachter wat afhoudend, want ja, het is wel een van de zeldzaamste orchideeën en wie was ik, die dat vroeg. Nadat ik mij van mijn meest beleefde kant had laten zien, horen, stemde hij toe. Ik moest met mij mijn hand op het hart beloven, dat ik de plaats geheim zou houden. Nou, dat wilde ik wel natuurlijk.
Ophrys insectifera
[attachimg=1]
EINDE
Dus toch...die groeit daar ook! Die is wel vroeg zeker? Of hebben die Ophryssen een gespreide bloeiperiode?
Citaat van: Gerrit Roest op 29 mei 2015, 23:56:52
Ik ben blij dat je die plant op de foto gezet hebt Gerrit, ik had namelijk afgelopen maandag dezelfde planten gezien en gefotografeerd in het Val de Viroin in België en er eerst geen naam bij kon vinden.
Waar blijft de foto Gerrit?
Citaat van: Frankie Wulleman op 31 mei 2015, 10:23:46
Dus toch...die groeit daar ook! Die is wel vroeg zeker? Of hebben die Ophryssen een gespreide bloeiperiode?
Dus toch, goed geraden Frankie.
Er zou nog sporadisch een enkele Ophrys holoserica (fuciflora) te vinden zijn. In dezelfde periode.
De Ophrys apifera komt inderdaad een maand later.
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 27 mei 2015, 20:35:28
1. Orobanche sp.
2.
3.
4.
Dit is waarschijnlijk Orobanche minor Gerrit, parasiterend op klaver soorten.
Citaat van: Cor van Kapel op 31 mei 2015, 19:16:46
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 27 mei 2015, 20:35:28
1. Orobanche sp.
2.
3.
4.
Dit is waarschijnlijk Orobanche minor Gerrit, parasiterend op klaver soorten.
Ja, de klavervreter.
Prachtige reportage Gerrit , mooi om te zien dat er in onze streken ook nog fraaie natuurgebiedjes voorkomen ! ((3 ((13