Vlaamse Rotsplanten Vereniging

Algemeen => Evenementen: Waar naartoe?? => Topic gestart door: Luc Gilgemyn op 29 september 2015, 20:15:22

Titel: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 29 september 2015, 20:15:22
Op zaterdag 17 oktober 2015 om 10.00 u : Derde VRV-lezingendag 2015 !

   
Adres : Plantentuin van de Universiteit Gent, Karel Lodewijk Ledeganckstraat 35 te 9000 Gent,
            auditorium 4


Voor de derde lezing van de jaargang 2015 hebben we weer voor een uitstekende buitenlandse spreker gezorgd.  Deze keer komt onze bezoeker uit het hoge Noorden, in de persoon van de Deen Kaj Andersen, een specialist van o.m. crevicegardens (spletentuinen) en rotstuinen in het algemeen.

Hij verzorgt drie lezingen en wel :

“Seed collection in Austria together with Jiri Papousek” over zijn belevenissen met de befaamde Tsjech, Jiri Papousek bij het verzamelen van zaden in Oostenrijk.

“Scotlands Mountains, gardens and a visit to the World alpine conference in England” belicht zijn ervaringen bij een bezoek aan Schotland en een aantal tuinen die hij daar kon bezichtigen en het bijwonen van de World alpine conference in Engeland.

“Bangsbo botanical garden crevice and tufa garden”  is een fantastisch verhaal over de aanleg van een gigantische spleten- en tufsteentuin in Bangsbo, Denemarken.

Uiteraard volgt hierop natuurlijk weer onze vertrouwde VRV tombola  (meer info hierover volgt later) en Kaj zal ook wat speciale planten meebrengen om te verkopen.

Een zeer interessante bijeenkomst en een uitmuntende gelegenheid om uw plantenvrienden na de zomer onderbreking terug te zien.

Allen daarheen !  ((12
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 29 september 2015, 21:59:55
Dat lijkt me een hele interessante dag te zullen worden, Luc. De afwezigen zullen weeral eens ongelijk krijgen, als ik dat programma zo bekijk.  ((3
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Cor van Kapel op 29 september 2015, 22:05:20
Ja, alleen jammer dat hij samenvalt met een NRV-lezing :o --6 ))4.
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Jan Tholhuijsen op 29 september 2015, 22:27:15
Met de huidige comunicatie is het natuurlijk erg moeilijk om als zusterverenigingen even te overleggen en de datums tevoren naast elkaar te leggen. --19 ))5 --19 -5( -3)( 2-)(
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Johan Keulemans op 30 september 2015, 14:50:08
Voor alle duidelijkheid, wees er maar zeker van dat de vergaderdata van de verschillende verenigingen naast elkaar gelegd worden om te voorkomen dat ze op dezelfde dag zouden vallen. En dat weet het bestuur van de NRV maar al te goed.

Echter is het vastleggen van een datum van een aantal factoren afhankelijk zoals, beschikbaarheid zaal, beschikbaarheid (internationale) spreker, enz.
En door één of meerdere omstandigheden hebben we dus, een jaar geleden, binnen het bestuur van de VRV moeten beslissen om deze datum te nemen. Waardoor we een aantal weken vroeger zijn dan normaal en samen vallen met de datum van de NRV.

Geloof me, we hadden het liever ook anders gehad.
Voor iedereen een geschikte datum vinden is nu éénmaal totaal niet haalbaar, zeker niet als men in meerdere (rotsplanten)verenigingen lid is. Een lezingdag valt altijd wel samen met een beurs, tentoonstelling, voordracht, enz. En eigenlijk is het dan vooral jammer voor de mensen die lid zijn van zowel de VRV als de NRV. Langs de andere kant zij hebben de luxe om te kunnen kiezen waar ze naartoe willen die dag.

Trouwens het omgekeerde is ook al wel eens gebeurd, dat de NRV zijn datum (moest) verplaats(t)e(n) en zo samen viel met een datum van de VRV. Daar werd toen niet over gekraaid.
Als bestuurslid van de VRV heb ik mij daar toen geen vragen bijgesteld, omdat ik de reden daarvoor niet kende en het de interne keuken was van het NRV-bestuur.
En moest ik daar al bedenkingen of vragen over hebben dan zou ik dat als bestuurslid niet via een forum doen met behulp van icoontjes.

Hopelijk is hiermee alles wat duidelijker want meer ga ik hierover niet zeggen via dit forum.
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Bert Stegeman op 30 september 2015, 20:07:49
zo'n dag is natuurlijk altijd gezellig.
Maar deze keer moet ik hem aan mij voorbij laten gaan (sorry).
Op deze dag viert mijn moeder haar verjaardag en zo vaak zien we onze ouders ook niet.
Ze zijn vaker in Frankrijk dan hier.
Waar ze nu ook zij.
ook daar begint het najaar te worden met mooie bergkleuren kijk op https://www.flickr.com/photos/skifan/sets/
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 30 september 2015, 21:01:53
Hoe het ook zij, de hedendaagse rotsplantentuinier in de lage landen heeft inderdaad een ongekende weelde als hij al moet kiezen tussen twee overigens schitterende lezingendagen. Zowel de NRV als de VRV schotelen hier een programma voor om u tegen te zeggen. Dat deze nu eens samenvallen, wel, dan is dat maar zo. Johan gaf al de hele uitleg hoe dit tot stand kon komen, beetje jammer, maar het is niet anders. Laten we het verder niet opblazen of vraagtekens plaatsen, maar uitkijken naar de lezingendag van keuze.
Ik denk dat ik naar Gent ga... ;) zoals ik al zei...de afwezigen zullen ongelijk hebben...wat Kaj allemaal niet zal meebrengen in die plantenbakjes... --5
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Jan Tholhuijsen op 30 september 2015, 21:31:17
Citaat van: Jan Tholhuijsen op 29 september 2015, 22:27:15
Met de huidige comunicatie is het natuurlijk erg moeilijk om als zusterverenigingen even te overleggen en de datums tevoren naast elkaar te leggen. --19 ))5 --19 -5( -3)( 2-)(

Het is als een grap bedoeld, niet verwacht dat dit zo ernstig wordt opgenomen.  (ik begrijp ook wel dat er samenwerking is) Zal voortaan op mijn woorden letten. -2(( --1 Toch nog maar een paar icoontjes gebruikt. (grapje)
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Wim Boens op 15 oktober 2015, 12:03:46
Onze Hepatica-specialist Chris Vermeire doneert voor zaterdag ook nog een 5-tal speciale Japanse Hepatica's...zie foto's in bijlage.
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Wim Boens op 15 oktober 2015, 12:04:18
En de 5e.
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Johan Keulemans op 16 oktober 2015, 14:10:20
Na een mooie lezingdag zal de tombola weeral een mooie afsluiter zijn morgen.
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 18 oktober 2015, 10:20:58
Terugblikkend op de lezingendag van gisteren, kan ik alleen maar vaststellen dat het weer eens een 'hoogdag' was voor de VRV. De lezingen waren stuk voor stuk reuze-interessant, begeleid door de vele prachtige foto's die in ijltempo werden getoond.
De indrukwekkende crevice garden in Bangsbo is zonder meer een masterpiece van rotstuinen bouwen. De fantastische fotoreeks en het sfeervolle filmpje toonden dit aan.
De plantenverkoop en de megatombola sloten deze geslaagde ledenvergadering af. Hierbij ook nog een dikke merci aan alle mensen die planten hebben geschonken.  ((14

Bedankt Kaj, voor deze leuke en interessante dag. Ook de 'afterparty' was zo mogelijk nog interessanter,  ;)
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Kris De Raeymaeker op 18 oktober 2015, 11:05:56
Goe bezig mannen !!!!! Spijt dat ik er niet bij kon zijn .....
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Johan Keulemans op 18 oktober 2015, 11:36:10
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 oktober 2015, 11:05:56
Goe bezig mannen !!!!! Spijt dat ik er niet bij kon zijn .....

We hebben je inderdaad gemist Kris.
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Johan Keulemans op 18 oktober 2015, 11:38:59
Tijdens de interessante lezingen door enkele foto's gemaakt.

Zo kregen we te zien welke kussenplantjes men in Schotland kweekt.
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Johan Keulemans op 18 oktober 2015, 11:41:07
Na de middagpauze ging het richting Denemarken voor de crevice in de botanische tuin van Bangsbo.
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Johan Keulemans op 18 oktober 2015, 11:42:03
En voor men een crevice begint aan te leggen moet men blijkbaar eerst een schietgebedje doen.
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Johan Keulemans op 18 oktober 2015, 11:42:43
Na het schietgebedje en het harde werk bekomt men dan dit resultaat.
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Johan Keulemans op 18 oktober 2015, 11:43:43
En als laatste zien we Kaj terwijl hij in de bergen zaden aan het verzamelen is.
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Luc Scheldeman op 18 oktober 2015, 17:52:40
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 oktober 2015, 11:05:56
Goe bezig mannen !!!!! Spijt dat ik er niet bij kon zijn .....

We hebben je inderdaad gemist Kris.  Op de ondertussen beroemde after party....

Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Danny Bonnez op 18 oktober 2015, 20:40:15
Citaat van: Frankie Wulleman op 18 oktober 2015, 10:20:58
Terugblikkend op de lezingendag van gisteren, kan ik alleen maar vaststellen dat het weer eens een 'hoogdag' was voor de VRV. De lezingen waren stuk voor stuk reuze-interessant, begeleid door de vele prachtige foto's die in ijltempo werden getoond.
De indrukwekkende crevice garden in Bangsbo is zonder meer een masterpiece van rotstuinen bouwen. De fantastische fotoreeks en het sfeervolle filmpje toonden dit aan.
De plantenverkoop en de megatombola sloten deze geslaagde ledenvergadering af. Hierbij ook nog een dikke merci aan alle mensen die planten hebben geschonken.  ((14


Een dikke pluim voor het VRV bestuur , het was terug een prima spreker van het allerhoogste niveau !  ((3  -6(
Het was terug een hoogdag , het was genieten ......... ((3 ((12
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 18 oktober 2015, 21:45:26
Citaat van: Johan Keulemans op 18 oktober 2015, 11:42:43
Na het schietgebedje en het harde werk bekomt men dan dit resultaat.

Geweldig,hé Johan, van zoiets dromen we allemaal. Momenteel leg ik ook een crevicetuintje aan, maar het is wel ietsje kleiner.  ;)
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 18 oktober 2015, 21:49:39
Citaat van: Johan Keulemans op 18 oktober 2015, 11:43:43
En als laatste zien we Kaj terwijl hij in de bergen zaden aan het verzamelen is.

Ook dit was een heel interessant gedeelte van de lezingendag. Nog nooit eerder zagen we beelden van zaadverzamelende plantengekken die uren aan een stuk 'rondtjolen' in de bergen op zoek naar zaad. Wat een spannende verhalen en leuke anekdotes kwamen er in dit stuk voor, gebracht door een echte 'diehardliefhebber'. Voor mij persoonlijk was het nog extra intrigerend omdat ik ook deze zomer nog in die contreien was.
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 18 oktober 2015, 21:52:16
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 18 oktober 2015, 11:05:56
Goe bezig mannen !!!!! Spijt dat ik er niet bij kon zijn .....

Tja, dat is uw eigen schuld, spijtig, ja voor u,   ;D Nee zonder te zeveren, het is u vergeven, voor deze ene keer dan... ;)
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 18 oktober 2015, 21:56:28
Kaj had het in het laatste hoofdstuk nog over Androsace helvetica. Ja, een legendarische plant. Ik zag nog nooit een bloeiende plant, wat wel erg spectaculair moet zijn. Op een tufsteen thuis heb ik nog altijd mijn plukje, en dat al zo'n vier of vijf jaar, echter nog nooit een bloem op gezien. En dat zal ook nooit gebeuren. Androspecialist Jef Lemmens zei me ooit eens dat deze geen bloemen maakt in het laagland. Ik zal het dus met dit kussentje moeten doen.
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Lily-Anne Vereecken op 18 oktober 2015, 22:37:31
Ik heb ook weer erg genoten van deze vergadering en van de enthousiaste, gedreven spreker . Ook de talrijke ontmoetingen met rotsplantenliefhebbers en de tombola wil ik zeker niet missen . Als toemaatje kregen we dan nog de kans om, de door Kaj meegebrachte , planten te kopen ! Wat een pareltjes zaten daar tussen!!!
De datum van de volgende vergadering staat al in mijn agenda, zodat ik zeker niets ander plan op die dag .
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Lily-Anne Vereecken op 18 oktober 2015, 22:40:59
Citaat van: Frankie Wulleman op 18 oktober 2015, 21:56:28
Kaj had het in het laatste hoofdstuk nog over Androsace helvetica. Ja, een legendarische plant. Ik zag nog nooit een bloeiende plant, wat wel erg spectaculair moet zijn. Op een tufsteen thuis heb ik nog altijd mijn plukje, en dat al zo'n vier of vijf jaar, echter nog nooit een bloem op gezien. En dat zal ook nooit gebeuren. Androspecialist Jef Lemmens zei me ooit eens dat deze geen bloemen maakt in het laagland. Ik zal het dus met dit kussentje moeten doen.


Je Androsace helvetica ziet er wel erg gezond uit . Ik zou de hoop nog niet opgeven Frankie . Wie weet bij jij de eerste bij wie ze wel in bloei komen .
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Luc Gilgemyn op 19 oktober 2015, 08:40:07
Zo te zien loonde het zaterdag weer meer dan de moeite !  ((3 ((3
Ik moest jammer genoeg forfait geven.... wat jammer toch..  --13 --13
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Danny Bonnez op 19 oktober 2015, 17:12:24
Citaat van: Frankie Wulleman op 18 oktober 2015, 21:56:28
Kaj had het in het laatste hoofdstuk nog over Androsace helvetica. Ja, een legendarische plant. Ik zag nog nooit een bloeiende plant, wat wel erg spectaculair moet zijn. Op een tufsteen thuis heb ik nog altijd mijn plukje, en dat al zo'n vier of vijf jaar, echter nog nooit een bloem op gezien. En dat zal ook nooit gebeuren. Androspecialist Jef Lemmens zei me ooit eens dat deze geen bloemen maakt in het laagland. Ik zal het dus met dit kussentje moeten doen.

Jammer hé Frankie , maar het kussentje is toch ook wel mooi !  ((14
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Danny Bonnez op 19 oktober 2015, 17:21:12
Citaat van: Luc Gilgemyn op 19 oktober 2015, 08:40:07
Zo te zien loonde het zaterdag weer meer dan de moeite !  ((3 ((3
Ik moest jammer genoeg forfait geven.... wat jammer toch..  --13 --13

Jazeker Luc ,
We duimen dat uw herstel spoedig verloopt en dat je de volgende keer er terug bij kan zijn ...... ((14
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Wim Boens op 19 oktober 2015, 21:49:36
Het was idd weer een leuke dag  ((14 ....jammer voor de afwezigen  :'(

Luc en Kris, hopelijk kunnen we jullie terug verwelkomen in januari!

Hier nog eens onze dappere Viking in volle vertel-modus!
En enkele van de toeschouwers.
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Filip Wauters op 20 oktober 2015, 18:52:15
En zo werden die 300 plantjes vervoerd vanuit het noorden van Denemarken. De vering zal het geweten hebben met al dat steenafstrooisel in de potten .
Titel: Re: Derde VRV-lezingendag 2015 op 17.10.2015 om 10.00 u te Gent
Bericht door: Frankie Wulleman op 20 oktober 2015, 21:24:27
Citaat van: Filip Wauters op 20 oktober 2015, 18:52:15
En zo werden die 300 plantjes vervoerd vanuit het noorden van Denemarken. De vering zal het geweten hebben met al dat steenafstrooisel in de potten .

Ja, Filip, ik heb het ook staan bezien, ongelooflijk dat daar 300 planten in konden, valiezen en twee mensen.
Ze zijn niet te zien op de foto, maar de vele blutsen vooraan de auto, doet vermoeden dat ze met die auto al enkele keren in het hooggebergte hebben rondgetoerd.  ;D