Naar goede jaarlijkse gewoonte organiseert de VRV een natuur- en orchideeënwandeling.
Voor 2016 gaat die door op Zondag 26 juni in het Silsombos, gelegen nabij Kortenberg en ook niet ver van Kampenhout, waar wij in 2012 een merkwaardige tocht maakten doorheen het Torfbroek.
In het gebied komen volgende Orchideeën voor : Dactylorhiza majalis, Epipactis helleborine, Gymnadenia conopsea, Platanthera chloranthus,Listera ovata, en ettelijke duizende Dactylorhiza fuchsii.
Voor meer inlichtingen, neem een kijkje op de VRV website: http://www.vrvforum.be/?p=3701[attachimg=1]
dat was een fantastische dag luc.
Voor foto's kunnen ze ook even kijken op https://www.flickr.com/photos/mountainfan/sets/
Citaat van: Bert Stegeman op 26 mei 2016, 19:14:13
dat was een fantastische dag luc.
Voor foto's kunnen ze ook even kijken op https://www.flickr.com/photos/mountainfan/sets/
En je kunt dit jaar opnieuw zo'n dag beleven, Bert !!!
Vandaag al een stuk van de wandeling gedaan.
Het weer zat niet mee.
Maar het prachtige gebied maakte alles goed.
http://www.flickr.com/photos/mountainfan/sets/
Deze activiteit wil ik niet missen! Hopelijk hebben we goed weer!
Zondag 26 juni komt nu vlakbij, je kan echter nog altijd inschrijven voor deelname !!
Het wordt echt de moeite - een wandeling met een beslagen gids is altijd zo veel interessanter dan een solo-wandeling !
Ook voor ons bezoek aan de kruidtuin in Leuven, 's namiddags hebben wij voor een gids gezorgd die ons met bijkomende informatie zal overstelpen.
Hieronder nog eens alle gegevens mbt de Kruidtuin !
[attachimg=1]
We wensen alle deelnemers veel plezier en uitstekend weer !
Ik heb er veel zin in.
Mijn wandelschoenen staan nog te rusten van de vorige wandeling.
Zondag zal ik ze eens wakker maken en zeggen kom we gaan weer leuk wandelen.
Batterijen camera zijn goed opgeladen.
Nu hoop ik dat het weer mee zit.
Tot dan
het weer zat best wel mee.
af en toe een bui maar dat mocht de pret niet drukken.
een fantastische wandeling wel erg natte grond.
en last but not least een prachtig tuin bezoek met een goed gids.
foto's komen nog even geduld
Dit was de plaats van de afspraak.
Waar we op de gids stonden te wachten.
Na elkaar gevonden te hebben door het bos en de velden om op een eerst grasland te komen om naar orchideeën te zoeken.
De eerste orchideeën waren snel gevonden, terwijl de gids nog aan zijn uitleg bezig was.
Ook een Epipactis palustris werd gevonden.
Alsook een eerste Oprhys apifera.
En maar zoeken en zoeken.
Om nog enkele van deze te vinden.
Verder nog deze orchidee en nog Epipactis palustris en Dactylorhiza.
Verder door Silsombos naar een tweede locatie.
Verder kwamen ook andere planten en dieren aan bod.
Op een houten vlonderpad door het bos.
En een Aconitum om de wandeling af te sluiten.
Later in de namiddag naar Leuven voor een bezoek aan de botanische tuin aldaar.
Waar de eerste rotsplanten al eens werden bekeken tot iedereen present was.
De gids nam ons aldaar eerst mee in de tropische serre.
We blijven in de tropische serre.
Net als alle andere planten kreeg de katoenplant de nodige aandacht.
De laatste beelden uit de tropische serre.
Daarna trokken we richting orangerie.
Vanuit de orangerie kan men in twee serres komen.
In één serre zijn de cactussen gehuisvest.
En in de andere serre is een tropische vijver met waterlelies, orchideeën, enz.
Als we de mooie orangerie verlaten ging het richting de vijver.
Op weg daar naartoe nog deze mooie varens op een steen.
Zicht op de vijver en een tufsteenmuur aan de zijkant van de muur.
In de schaduw zagen we ook Epipactis helleborine.
De fruittuin is opgedragen aan Jean Baptiste Van Mons.
Landelijk leven in het midden van de stad.
Nog een Acanthus en algemene zichten.
Nadien kwamen we langs de verzonken tuin.
Waar ook een victoriaanse serre staat met een collectie Pelargoniums.
Via de, vrij nieuwe, varenkas kwamen we aan de Hostacollectie en varencollectie in de tuin.
En zo kwamen we aan de alpiene kas.
Waar we met de VRV, uitzonderlijk, heel even binnen mochten binnenkijken.
Voor de alpiene kas staat een kleine verhoogde serre met daarin vleesetende planten waarin deze Pinguicula in bloei stond.
Als laatste deze Dactylorhiza.
Om af te sluiten is zeker een woord van dank aan de beide gidsen zeker op zijn plaats.
prachtig verslag johan
het was ook en top dag
voor wie het leuk vind mijn foto's staan weer online http://www.flickr.com/photos/mountainfan/sets/
Mooie verslaggeving, heren, ja die ophryssen zijn en blijven wel heel speciaal, hé! Altijd goed om die te spotten. En blijkbaar zijn er wel meerdere plekjes waar je die in België kan tegenkomen.
Citaat van: Johan Keulemans op 27 juni 2016, 00:09:08
Als laatste deze Dactylorhiza.
Om af te sluiten is zeker een woord van dank aan de beide gidsen zeker op zijn plaats.
Hoe hadden enkele van je kabouter vriendjes de wandeling gehad.
Zij hebben zich goed geamuseerd en staan te trappelen om er over te vertellen, waar ze er mogen over vertellen.
Ga het dan weer met plezier lezen.
Las gisteren in een plaatselijke krant at staan over wandelingen en fietsroutes.
er stond ook bij dat er orchideeën te zien zijn.
Natuurlijk wel in de juiste tijd. http://www.beleefuwregio.nl/route/rondje-valkenswaard toch eens een kijkje nemen.
hoofdpagina http://www.beleefuwregio.nl/