De eerste Trilliums beginnen te bloeien.
Trillium nivale
Trillium kurabayashii
Citaat van: Herman Mylemans op 12 maart 2026, 20:02:32De eerste Trilliums beginnen te bloeien.
Trillium nivale
Trillium kurabayashii
Mooi Herman , ik vrees dat ik mijn rivale kwijt zal zijn ...nog niks te zien en die was altijd voor de van jou.
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 maart 2026, 08:57:51Citaat van: Herman Mylemans op 12 maart 2026, 20:02:32De eerste Trilliums beginnen te bloeien.
Trillium nivale
Trillium kurabayashii
Mooi Herman , ik vrees dat ik mijn rivale kwijt zal zijn ...nog niks te zien en die was altijd voor de van jou.
Kris, niet wanhopen, hier is rivale ook nog niet te zien.
Citaat van: Herman Mylemans op 12 maart 2026, 20:02:32De eerste Trilliums beginnen te bloeien.
Trillium nivale
Trillium kurabayashii
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 maart 2026, 08:57:51Mooi Herman , ik vrees dat ik mijn rivale kwijt zal zijn ...nog niks te zien en die was altijd voor de van jou.
Citaat van: Herman Mylemans op 13 maart 2026, 09:23:50Kris, niet wanhopen, hier is rivale ook nog niet te zien.
Ik hoop dat je gelijk krijgt Herman maar zo laat was hij nog nooit ...en het blijft tenslotte een lastige plant ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 maart 2026, 10:42:16Citaat van: Herman Mylemans op 12 maart 2026, 20:02:32De eerste Trilliums beginnen te bloeien.
Trillium nivale
Trillium kurabayashii
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 13 maart 2026, 08:57:51Mooi Herman , ik vrees dat ik mijn rivale kwijt zal zijn ...nog niks te zien en die was altijd voor de van jou.
Citaat van: Herman Mylemans op 13 maart 2026, 09:23:50Kris, niet wanhopen, hier is rivale ook nog niet te zien.
Ik hoop dat je gelijk krijgt Herman maar zo laat was hij nog nooit ...en het blijft tenslotte een lastige plant ...
Rivale dat gaat nog wel, Nivale vind ik moeilijker.
Trillium ovatum
Citaat van: Herman Mylemans op 15 maart 2026, 21:49:34Trillium ovatum
Mooi Herman , Hier zeker geen topjaar voor Trillium rivale ...
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 20 maart 2026, 11:07:31Citaat van: Herman Mylemans op 15 maart 2026, 21:49:34Trillium ovatum
Mooi Herman , Hier zeker geen topjaar voor Trillium rivale ...
Kris, in elk geval een mooie vorm. De droge zomer heeft wel invloed gehad denk ik, de planten gingen veel vroeger in rust dan normaal!
Twee sessiele hybriden in bloei.
Trillium rivale 'Purple Heart' bloeit hier ook minder dan de voorgaande jaren, hij heeft ook last van ongenode, vretende bezoekers... >:(
Trillium angustipetalum
Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 maart 2026, 18:03:52Trillium rivale 'Purple Heart' bloeit hier ook minder dan de voorgaande jaren, hij heeft ook last van ongenode, vretende bezoekers... >:(
Fantastisch, Luc... er zijn in totaal maar drie Trillium-soorten die ik persoonlijk mooi vind. Trillium rivale is er een van. De andere twee zijn natuurlijk T. nivale en
T. hibbersoniii.
Ik heb er geen enkele... maar dromen mag natuurlijk altijd...😂
Daarom ben ik erg blij als ik jouw T. rivale zie... heel mooi! 👍
Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 maart 2026, 18:03:52Trillium rivale 'Purple Heart' bloeit hier ook minder dan de voorgaande jaren, hij heeft ook last van ongenode, vretende bezoekers... >:(
Citaat van: Thomas Eckert op 31 maart 2026, 14:48:09Fantastisch, Luc... er zijn in totaal maar drie Trillium-soorten die ik persoonlijk mooi vind. Trillium rivale is er een van. De andere twee zijn natuurlijk T. nivale en
T. hibbersoniii.
Ik heb er geen enkele... maar dromen mag natuurlijk altijd...😂
Daarom ben ik erg blij als ik jouw T. rivale zie... heel mooi! 👍
Mee eens Thomas maar je vergeet Trillium decumbens .... ;D
Citaat van: Wim Boens op 31 maart 2026, 12:33:59Trillium angustipetalum
Wim, waar is deze van afkomstig? Zijn de petalen eigelijk niet wat breed? Bladeren zouden normaal ook groener zijn met minder vlekken.
Mijn Trillium angustipetalum ziet er wel anders uit maar bij de
zuivere vorm mogen de petalen nog smaller zijn denk ik.
Hier en daar komt in de tuin een Pseudotrillium rivale te voorschijn maar dit jaar maar weinig bloemen (3 in totaal). Op verschillende plaatsen alleen maar bladeren.
Citaat van: Herman Mylemans op 1 april 2026, 09:42:44Wim, waar is deze van afkomstig? Zijn de petalen eigelijk niet wat breed? Bladeren zouden normaal ook groener zijn met minder vlekken.
Mijn Trillium angustipetalum ziet er wel anders uit maar bij de zuivere vorm mogen de petalen nog smaller zijn denk ik.
Hmmm, mijn info zegt: ex Trillium L 2015, seed ex. Herman Mylemans ;)
Citaat van: Wim Boens op 1 april 2026, 19:16:57Citaat van: Herman Mylemans op 1 april 2026, 09:42:44Wim, waar is deze van afkomstig? Zijn de petalen eigelijk niet wat breed? Bladeren zouden normaal ook groener zijn met minder vlekken.
Mijn Trillium angustipetalum ziet er wel anders uit maar bij de zuivere vorm mogen de petalen nog smaller zijn denk ik.
Hmmm, mijn info zegt: ex Trillium L 2015, seed ex. Herman Mylemans ;)
Mijn is oorspronkelijk afkomstig van André Loos. Die in de pot zijn zaailingen van die in de tuin (OBW). De petalen zijn niet allemaal even smal en even lang. Dus ik denk niet dat ze volledig zuiver zijn als je dat vergelijkt met foto's op internet.
Citaat van: Herman Mylemans op 1 april 2026, 09:48:08Hier en daar komt in de tuin een Pseudotrillium rivale te voorschijn maar dit jaar maar weinig bloemen (3 in totaal). Op verschillende plaatsen alleen maar bladeren.
Hier ook geen topjaar voor deze soort in vergelijking met andere jaren Herman ...Ik heb ze op verschillende plekjes en alleen dit groepje deed nog een poging . Andere planten gaven ook alleen maar blad of 1 magere bloem.
Citaat van: Herman Mylemans op 1 april 2026, 19:59:10Mijn is oorspronkelijk afkomstig van André Loos. Die in de pot zijn zaailingen van die in de tuin (OBW). De petalen zijn niet allemaal even smal en even lang. Dus ik denk niet dat ze volledig zuiver zijn als je dat vergelijkt met foto's op internet.
Nee, denk ik ook, zal wat anders in gekruist zijn, wel een mooie vorm.
Trillium cuneatum
Trillium maculatum
Trillium underwoodii heeft wel een kleine aanval meegemaakt.
Trillium albidum
Trillium ludovicianum
Sorry voor de slechte foto, maar is een cultivar die je niet zo vaak ziet.
Trillium recurvatum 'Little Rabbit'
Citaat van: Wim Boens op 7 mei 2026, 19:13:51Sorry voor de slechte foto, maar is een cultivar die je niet zo vaak ziet.
Trillium recurvatum 'Little Rabbit'
Mooie Trillium Wim, ik wist dat er gele vormen bestonden. Van deze heb ik nog nooit gehoord. Komt hij uit Engeland? Heb je hem al terug gezaaid?
Trillium luteum
Trillium rugellii
Trillium sulcatum
Citaat van: Herman Mylemans op 8 mei 2026, 10:42:57Mooie Trillium Wim, ik wist dat er gele vormen bestonden. Van deze heb ik nog nooit gehoord. Komt hij uit Engeland? Heb je hem al terug gezaaid?
Hey Herman, deze komt uit de VS...was daar een wildvondst, als ik me dat goed herinner, nog niet gezaaid.
Citaat van: Wim Boens op 23 mei 2026, 19:51:41Citaat van: Herman Mylemans op 8 mei 2026, 10:42:57Mooie Trillium Wim, ik wist dat er gele vormen bestonden. Van deze heb ik nog nooit gehoord. Komt hij uit Engeland? Heb je hem al terug gezaaid?
Hey Herman, deze komt uit de VS...was daar een wildvondst, als ik me dat goed herinner, nog niet gezaaid.
Wim, toch maar eens zaaien dan!