Het is maar een idee, maar de meeste van ons zaaien en stekken planten met de bedoeling om deze te ruilen of om het eigen assortiment uit te breiden. Meestal heeft iedereen op dit forum dan ook enkele of meerdere of zelf veel planten overstaan, toch?
Wat vinden jullie ervan om dit middels deze ruilbeurs op het forum te plaatsen zodat degene die interesse heeft in een paar van deze planten te ruilen met zijn of haar eigen planten??
Bij bijna iedereen waar ik kom staan wel een paar kistjes met planten met leuke soortjes rotsplanten. Verzenden binnen Nederland kost onder de 2 kilo tussen de 6 en 7 euro en naar Belgie ongeveer 8.50 euro.
Het enige wat je hoeft te doen is je lijstje met aangeboden planten op dit forum te plaatsen en een ander kan dan reageren met zijn eigen lijstje. Simpeler kan niet !!
_08 -8(
Ik zal een schot voor de boeg geven door mijn eigen lijst van planten voor de ruil aan te bieden ( van mijn website dus) , wie volgt??
vriendelijke groet,
Peter
Dat vind ik een zeer goed initiatief Peter. Zelf heb ik inderdaad een surplus, dat is overgebleven van het zaaien dit jaar en die staan in hun potjes ingekuild te wachten op de winter. Wat ik er dan mee moet weet ik nog niet. Je 'halve' tuin volzetten met bv Campanula saxifraga is ook niet alles. (wil ik wel ruilen voor zo'n dure Arisaema van jou, grapje! Peter)
En voor volgend jaar heb ik ook al weer zo'n 100 verschillende zaden besteld.
Het is wel zo, dat niet iedereen wat heeft te ruilen, maar wel wat van de lijstjes wil hebben. Dan wordt het al gauw 'handel' en dat is hier niet de bedoeling, geloof ik. Nou ja, dat kan dan ook off-line.
Nou ja, kijken of er meer reacties komen.
Hoi Gerrit,
zet jou lijstje er alvast maar op hoor. Ik weet dat jij leuke (interessante) planten hebt staan.
vriendelijke groet,
Peter
((14
Te vroeg Peter. Ik vind dat eerst meerdere mensen zich hier dan voor moeten uitspreken. Als het bij jou en mij blijft, of misschien nog een enkeling erbij, dan mislukt het zeker. En wie niet reageert is, er gewoon op tegen. En dat mag hoor, ieders goed recht. Even goede vrienden.
Gelijk heb je Gerrit,
eerst maar eens kijken wat het animo hiervoor is.
_01
peter
Citaat van: Gerrit Eijkelenboom op 14 november 2012, 21:42:24
Het is wel zo, dat niet iedereen wat heeft te ruilen, maar wel wat van de lijstjes wil hebben. Dan wordt het al gauw 'handel' en dat is hier niet de bedoeling, geloof ik. Nou ja, dat kan dan ook off-line.
Nou ja, kijken of er meer reacties komen.
Op zich is zo'n ruilbeurs altijd leuk, maar inderdaad je moet wel iets hebben om te ruilen! Zelf ben ik geen zaaier meer, maar leuke stekjes van het één of ander zijn hier altijd welkom.
Uitsteken en weggeven is voor mij geen probleem, maar dat houdt weer in dat je elkaars tuin moet zien. Ook geen probleem lijkt me, ware het niet dat tuinmensen altijd heel druk zijn
in hun eigen tuin en voor het bezoeken van andere tuinen weinig tijd over is. Animo genoeg maar uitvoering is altijd het probleem bij iedere organisatie.
groet Lida
PS.Ik wil wel eens op ons terrein een ruilbeurs organiseren met koffie, gebak en soep met broodjes.
Citaat van: Peter Rijntjes op 14 november 2012, 21:16:29
Het is maar een idee, maar de meeste van ons zaaien en stekken planten met de bedoeling om deze te ruilen of om het eigen assortiment uit te breiden. Meestal heeft iedereen op dit forum dan ook enkele of meerdere of zelf veel planten overstaan, toch?
Wat vinden jullie ervan om dit middels deze ruilbeurs op het forum te plaatsen zodat degene die interesse heeft in een paar van deze planten te ruilen met zijn of haar eigen planten??
Bij bijna iedereen waar ik kom staan wel een paar kistjes met planten met leuke soortjes rotsplanten. Verzenden binnen Nederland kost onder de 2 kilo tussen de 6 en 7 euro en naar Belgie ongeveer 8.50 euro.
Het enige wat je hoeft te doen is je lijstje met aangeboden planten op dit forum te plaatsen en een ander kan dan reageren met zijn eigen lijstje. Simpeler kan niet !!
_08 -8(
Ik zal een schot voor de boeg geven door mijn eigen lijst van planten voor de ruil aan te bieden ( van mijn website dus) , wie volgt??
vriendelijke groet,
Peter
Als iemand mij kan uitleggen, wat de beste manier is om planten te verzenden, wil ik daaraan wel meedoen, heb ook meestal wel wat over.
Citaat van: Lida Lourens op 15 november 2012, 12:07:20
Animo genoeg maar uitvoering is altijd het probleem bij iedere organisatie.
Je bent praktisch ingesteld Lida. Het is waar wat je daar zegt. Ik heb er over nagedacht en de uitvoering levert te veel problemen op denk ik nu.
Citaat van: Lida Lourens op 15 november 2012, 12:07:20
Uitsteken en weggeven is voor mij geen probleem
Zo denk ik er ook over. Ik wil van alles weggeven en ik hoef er eigenlijk ook niet per se iets voor terug.
En nu ik er over denk: Wij hebben al een soort 'ruilbeurs'. Namelijk de verkoopdagen 2 keer per jaar en ook de 'open tuinen', waar je vaak aan planten kunt komen. Want het geld dat ze daar vragen is natuurlijk zo weinig. Dat dekt de kosten voor de (hobby) kwekers nauwelijks.
hoi Peter Rijntjes,
Ik vind je voorstel ((14. We zullen zien wat er van komt ...
Ik wil absoluut geen spelbreker zijn,en ben ook niet degene die daar uiteindelijk een oordeel over moet geven.
Toch vraag ik me af of het forum hiervoor bedoeld is.
Voor degene die zaaien is er de mogelijkheid om zaad in te sturen naar de NRV of andere verenigingen.
Deze zaaddistributie moeten we wel "levend" houden als er dan via de ruilbeurs zaad verhandeld wordt benadeel je w.s.de vereniging (en ).
Ben wel benieuwd hoe anderen over dit standpunt denken.
Begrijp me goed Peter,ik respecteer je initiatief,maar sta er wat kritisch tegenover en dat mag gelukkig ook.
Belangrijkste is volgens mij dat er bepaald moet worden wat wel en niet kan op het forum.
Hmmm, dit is mijn persoonlijke mening, dus niet het standpunt van de VRV en/of de NRV.
Planten en bollen/knollen ruilen of weggeven mag hier, evenals kortlevende zaden of zaden die te laat rijpen om op te sturen naar een seedex. Zolang het niet commercieel wordt is dit oké.
Maar laat ons er idd voor zorgen dat de seedexen van de NRV en onze andere zusterverenigingen in leven blijven!
Mag ik er aan herinneren, dat het hier niet gaat om het ruilen van zaden, maar om levende planten.
Zie nog maar eens antwoord 1 van Peter.
De NRV en SRGC seedex's ea. hoeven niet te vrezen om te worden weggeconcurreerd.
Ik voel er ook wel voor om te ruilen, maar verzenden zie ik nog niet zo zitten want een 7X7 potje weegt al bijna een halve kilo en dan kan je bijna net zo goed in Utrecht planten kopen. Hier staat een flinke voorraad met planten maar ik wil eerst de winter afwachten om weggevallen planten in de rotstuin te vervangen en daarom lijkt het me beter om in het voorjaar te ruilen.
Beste Gerrit,
dat valt wel mee hoor. Ik verstuur wel meer partijen planten tot in Zweden aan toe. Het beste is om te versturen in voor en najaar. Je kunt dan de planten uit de pot tikken en grond rond het wortelgestel los woelen, zodat er alleen nog een flinke wortelkluit over blijft. Zilverpapier er rond en naamkaartje erbij en vervolgens elastiekje om de boel bij elkaar te houden. Op deze manier kun je zeker 10/15 planten versturen om binnen het gewicht van 2 kilo te blijven. Overigens is het opeenvolgende gewicht 5 kilo en dan betaal je aan porto plus minus 11,- euro. Dat zijn een heleboel planten op deze manier verpakt.
((14
Peter
Hoi allen,
Ik ben ook voorstander van de plantenruil. Ik heb inmiddels al met Gerrit en Jan geruild en dat is mij goed bevallen. Vaak heb je juist vanuit je 'zaai-activiteiten' te veel plantjes van een soort en heeft een ander hetzelfde 'probleem' en kun je deze ruilen. Hierdoor kun je juist stimuleren om te zaaien en vervolgens te ruilen.
Groeten,
Jos
Citaat van: Peter Rijntjes op 26 november 2012, 08:40:14
Beste Gerrit,
dat valt wel mee hoor. Ik verstuur wel meer partijen planten tot in Zweden aan toe. Het beste is om te versturen in voor en najaar. Je kunt dan de planten uit de pot tikken en grond rond het wortelgestel los woelen, zodat er alleen nog een flinke wortelkluit over blijft. Zilverpapier er rond en naamkaartje erbij en vervolgens elastiekje om de boel bij elkaar te houden. Op deze manier kun je zeker 10/15 planten versturen om binnen het gewicht van 2 kilo te blijven. Overigens is het opeenvolgende gewicht 5 kilo en dan betaal je aan porto plus minus 11,- euro. Dat zijn een heleboel planten op deze manier verpakt.
((14
Peter
Peter, op die manier wordt het wel interessanter.
Citaat van: Jos van Bergen op 26 november 2012, 20:28:35
Hoi allen,
Ik ben ook voorstander van de plantenruil. Ik heb inmiddels al met Gerrit en Jan geruild en dat is mij goed bevallen. Vaak heb je juist vanuit je 'zaai-activiteiten' te veel plantjes van een soort en heeft een ander hetzelfde 'probleem' en kun je deze ruilen. Hierdoor kun je juist stimuleren om te zaaien en vervolgens te ruilen.
Groeten,
Jos
Van mijn kant was die ruil ook goed bevallen, lekker ontspannen, niet perse een op een, een babbeltje en weer werk aan de winkel in de rotstuin.
Kom maar met jullie ruillijsten hoor. De planten zijn nu in rust, dus wat let je. Nu kun je planten versturen in minimale potgrondsubstantie. Mijn lijst staat op mijn website, dus die plaats ik niet hier uiteraard.
KOM OP NOU...... zou Tatjana zeggen ( alhoewel ik mij nu op glad ijs begeef, omdat deze TV commerciel natuurlijk niet in Belgie wordt uitgezonden).
Als anderen niet weten dat je wilt ruilen, gebeurd er ook niets, dus....
vriendelijk groet,
Peter
'Van ruilen komt huilen'.......toch?........of ging dat over iets anders dan Alpineplanten.............. ))4
Maar zonder gekheid.....om Peter even te steunen......om het versturen hoef je het niet te laten.
Wij versturen (commercieel) natuurlijk al jaren over de hele wereld planten.
Tot in Siberie toe!......zonder dollen.....en eigenlijk gaat het altijd goed en komen planten altijd goed over.
Ruilen doe ik zelf heel veel en vaak met liefhebbers en kwekers in Europa,maar soms tot in Nieuw Zeeland toe!
Het is een uitstekende manier om elkaars collectie aan te vullen!
En in Belgie en Nederland is dat helemaal makkelijk is bijna altijd in 1 a 2 dagen over toch?
Ook dit jaar veel planten geruild.....bijvoorbeeld een man met Saxifraga's die zelf een paar honderd Primula's heeft!
Hij had wat onbekende zeldzame Saxen en ik Botanische Primula's waar hij weer heel blij mee was!
Allebeide blij!...blij.blij.....blij....... ))4
Je zou dan wel een website moeten hebben waar ieder zijn 'zoeklijstje' kan parkeren.........
En ik weet niet of dat hier bij de VRV wel kan...en mag......... ))4
Dank je wel Bart,
wij weten inmiddels ook al te ruilen,toch?
Als iedereen die wil ruilen nou eens begint met zijn/haar lijstje op het forum te plaatsen dan kunnen anderen daar op in haken. Dus wat heb je te bieden en wat zoek je eventueel speciaal. Als niemand wat plaatst dan reageert er ook niemand met ruilplanten en wat hij/zij dan wil. Uiteraard zonder verplichting.
Mijn inziens heeft dit absoluut niets met commerciele activiteiten te maken dus waarom zou het niet mogen?
HET BRENGT DIT FORUM TOT EEN ZEKER HOGER LEVEL !! Omdat andere gelijkwaardige forums dit niet kennen.
Dus Bart, heel goed dat ook jij dit weer even aan kaart.
vriendelijke groet,
Peter
((12
Hier alvast een voorzetje van wat ik zoek ( dus om te ruilen):
Celmisia's
Haastia
Raoulia eximia, haastii en andere van de moeilijkere soorten( lijkt wel of ze van de aardbodem zijn verdwenen)
Primula's uit de muscarioides sectie
Jankaea
Androsace brevis
Rosulate viola.s zoals cotyledon
Dyonisia soorten
en nog wat meer van die makkelijk te kweken soorten ;D, volgens mij staan er hier en daar kisten vol van over te wezen.
Laat het mij weten en wat of je wilt ruilen.......
((12
vr.gr. Peter
Haastia's leveren wij alleen per kilo Peter............... ;D
Ha die Bart,
heb jij van sommige soorten Sax. een overschot staan om te ruilen?
_08
Peter
Citaat van: Peter Rijntjes op 2 december 2012, 23:08:56
Hier alvast een voorzetje van wat ik zoek ( dus om te ruilen):
Celmisia's
Haastia
Raoulia eximia, haastii en andere van de moeilijkere soorten( lijkt wel of ze van de aardbodem zijn verdwenen)
Primula's uit de muscarioides sectie
Jankaea
Androsace brevis
Rosulate viola.s zoals cotyledon
Dyonisia soorten
Volgens mij is dit een verkeerde manier Peter om zoiets op te starten. Het moet aanbodgestuurd zijn en wat jij doet is vragen. Stel dat ik zo'n Viola cotyledon heb, maar ik weet niet wat jij mij te bieden heb, dan zal ik die viool nooit in de aanbieding doen.
Maar als jij een lijst met overschot heb, kan ik kijken of er iets interessants voor mij bij staat en dan kan ik mijn Rosulate-violen inzetten. Bijv. 10 van jou tegen 1 van mij.
Beste Gerrit,
volgens mij heb je nu toch wat gemist. Ik had al eerder gezegt dat mijn aanbod om te ruilen veel te groot is nml. mijn voorraadlijst. Dus het is makkelijker om daar eventjes te kijken. Vandaar dat ik nu zoekertjes plaats......
vriendelijke groet,
Peter
((14
Maar Peter...het klopt wel wat Gerrit zegt......in jouw of mijn geval kunnen mensen onze lijsten op de website bekijken......dat is zo.
Maar 'Aanbod' werkt wel het best.......als ieder zijn 'Aanbod' lijst opschrijft.....weten we van elkaar wat er te 'Halen' is....toch?
Daarom zei ik eerder in deze discussie dat je webruimte nodig hebt......want je kunt dan heel wat Belgische en NL lijstjes verwachten
en ook wel enkele van over de grens.
Kijk...wat je ook kunt doen.....-oorspronkelijk was dat ook zo- ruilen op de NRV dagen!...niet alleen verkopen maar je kunt ook onderling ruilen!
Er zijn nog steeds planten verenigingen waar dit gebeurt.
Dan komen de mensen met een paar bakjes/kistjes aan en wordt er gezellig ouderwets geruild.
Ons moderne internet heeft veel goeds maar maakt het soms ook moeilijk..........
Ik zeg niet...'Vroeger was alles beter'.............maar soms wel "eenvoudiger"........... ))4
Als jullie zover zijn hoor ik het wel............ ))8
Oke Gerard, hier alvast een voorproefje die ik zo wie zo wil ruilen:
Androsace mucronifolia x sempervivoides
Asperula gussonii/ nitida
Dianthus berlin snow/ Gracilis/ Myrtinervis/ Nitidus/ Nivalis/ Rubin/
Edraianthus horvatii
Primula cortusoides/ Laurentiana/ Marginata/ Minima Alba
Silene acaulis
rest op aanvraag
)-12
vr.gr. Peter
Ik heb nog wat saxen te ruilen. Wie durft?
Jos
Jos, ik wil wel ruilen, maar welke saxen heb je?
Kan per post of op de open dagen die ik heb met de Pasen. Ik weet niet waar je woont, maar ik zit in Aalten( bij Doetinchem).
Laat maar weten wat je hebt, van mij weet je wel....
groet,
Peter
Ik heb wat Asplenium Trichomanes (Steenbreekvarens) en Arum Italicum over. Wil ik evt. wel ruilen. Wie heeft wat ?
Citaat van: Gerard Verweij op 15 april 2013, 08:26:22
Ik heb wat Asplenium Trichomanes (Steenbreekvarens) en Arum Italicum over. Wil ik evt. wel ruilen. Wie heeft wat ?
Ik heb hier deze bijzondere vorm van een paardebloem, Gerard, heb je die al?
Citaat van: Frankie Wulleman op 16 april 2013, 22:14:19
Ik heb hier deze bijzondere vorm van een paardebloem, Gerard, heb je die al?
Lol ;D ;D ;D, een beetje respect, Frankie...dat is wel Taraxacum officinale!!
Citaat van: Wim Boens op 16 april 2013, 22:23:49
Citaat van: Frankie Wulleman op 16 april 2013, 22:14:19
Ik heb hier deze bijzondere vorm van een paardebloem, Gerard, heb je die al?
Lol ;D ;D ;D, een beetje respect, Frankie...dat is wel Taraxacum officinale!!
Weet je het zeker Wim. Er bestaan veel ondersoorten,natuurlijke kruisingen van de paardebloem en ik moest de ondersoort bepalen.
Dan heb ik toch efkens gezweet. -2( -7(
Het was de langste weg door een syntaxis dat ik gedaan heb.
Hier staan er ook een paar te bloeien. ((12
Citaat van: Matthias Fouquaert op 16 april 2013, 22:37:14
Weet je het zeker Wim. Er bestaan veel ondersoorten,natuurlijke kruisingen van de paardebloem en ik moest de ondersoort bepalen.
Dan heb ik toch efkens gezweet. -2( -7(
Het was de langste weg door een syntaxis dat ik gedaan heb.
Hier staan er ook een paar te bloeien. ((12
Geen idee van de ondersoort, Matthias....maar ik denk dat de taxonomen al veel te lang naar deze plant gekeken hebben en er gewoon een veel te ingewikkeld zootje van gemaakt hebben! ;) ::)
Eigenlijk geen lelijke bloem, altijd gevuldbloemig, gemakkelijk te groeien, bloeirijk (zolang je de uitgebloeide bloemen verwijderd blijft hij bloeien), gemakkelijk te vermeerderen (wortelstek en zaad), weinig last van ziektes,...wat wil een mens nog meer ;D ;D
Euhhhh, Celmisia.s, Jankae, Eritrichium etc. vind ik ook wel goed hoor, ruilen?
Citaat van: Frankie Wulleman op 16 april 2013, 22:14:19
Citaat van: Gerard Verweij op 15 april 2013, 08:26:22
Ik heb wat Asplenium Trichomanes (Steenbreekvarens) en Arum Italicum over. Wil ik evt. wel ruilen. Wie heeft wat ?
Ik heb hier deze bijzondere vorm van een paardebloem, Gerard, heb je die al?
Ja, die pluk ik hier in de omgeving voor Flappie, het konijn van mijn vrouw.
Maar ff serieus, je wilt mijn Arum en Asplenium toch niet vergelijken met paardebloem?????????? ))8
Je kan geen appels met citroenen vergelijken, Gerard, maar één ding hebben ze wel gemeen: de uitbreidingsdrang. Want die A. trichomanes en ook A. italicum zijn allebei planten die hier overal uitkomen. Dus ja, datzelfde geldt ook voor de paardebloem... .
Oke, hier komt tie dan. De volgende planten heb ik echt veel te veel staan en wil ik graag ruilen tegen saxen en ander leuk spul.
ik ruil 3 tegen 1, want er moet echt wat geruimd worden:
Dianthus gracilis
Dianthus nivalis
Dianthus rubin
Dianthus pink jewel
Phlox daniels cushion
Phlox red admiraal
Phlox white admiral
Phlox crackerjack
Phyteuma humile
Veronica thessalica
laat maar weten wie er wat wil ruilen!
Citaat van: Peter Rijntjes op 18 april 2013, 10:42:29
Oke, hier komt tie dan. De volgende planten heb ik echt veel te veel staan en wil ik graag ruilen tegen saxen en ander leuk spul.
ik ruil 3 tegen 1, want er moet echt wat geruimd worden:
Dianthus gracilis
Dianthus nivalis
Dianthus rubin
Dianthus pink jewel
Phlox daniels cushion
Phlox red admiraal
Phlox white admiral
Phlox crackerjack
Phyteuma humile
Veronica thessalica
laat maar weten wie er wat wil ruilen!
Heb over:
Primula Auricula 'rood'
Modesta
Modesta var. Farae
Frondosa
Farinosa
Rubescens 'Freedom' (paarse bloem)
Silene Caespitosa
Penstemon Procerus
Als ik dit maal 3 zou doen zou ik er van jou 24 krijgen, maar 1 van elke soort is voor mij genoeg, ben bescheiden ))4
Hoor 't wel. Gr Gerard
Oh ja, heb evt ook nog Arum en Asplenium............ ;D
Beste Gerard,
graag van de volgende allemaal 2 x :
Primula modesta
modesta var. farae
frondosa
pubescens Freedom
Silene caespitosa
Totaal 10 planten,
ik neem ook van alles wat mee, oke?
groet Peter
en nog 2 Androsace hedraeantha moest ik meenemen toch?
Citaat van: Peter Rijntjes op 18 april 2013, 18:32:01
Beste Gerard,
graag van de volgende allemaal 2 x :
Primula modesta
modesta var. farae
frondosa
pubescens Freedom
Silene caespitosa
Totaal 10 planten,
ik neem ook van alles wat mee, oke?
groet Peter
doe ik!
Citaat van: Peter Rijntjes op 18 april 2013, 18:34:29
en nog 2 Androsace hedraeantha moest ik meenemen toch?
yeap!
komt goed, Gerard!
Citaat van: Peter Rijntjes op 18 april 2013, 20:28:47
komt goed, Gerard!
heb evt ook nog Penstemon Utahensis, meebrengen?
Ik weet niet of dit de juiste topic hiervoor is. ))2 en of het mag ))2
Maar was gisteren de tuin aan het doen.
Had zaden van Platycodon grandiflorus gehaald.
Nu heb ik wat over van de zaden.
Ik denk dat ik het ongeveer in 3 gelijke delen kan doen.
Dus kan ik er 3 mede forum lezers mee blij maken.
Ik wilde niet ruilen.
Maar een keer geven .
stuur even een mail als je zaden wil.
wel even je adres erbij dan stuur ik het op.
Ik heb daar wel interesse in maar, ik kan je geen mp sturen omdat ik geen toegand heb tot jouw profiel.
Mvgr,
Didier
bij deze dan mijn e-mail adres: bertstegeman@vacanski.com
Ik heb nog voor 1 rotsplant liefhebber zaden van Platycodon grandiflorus
En vandaag nog enkele zaden van de Sisyrinchium striatum kunnen binnen halen.
voor ongeveer 2 personen.
Zijn er liefhebbers ))4
laat maar weten
Vanaf vandaag ben ik begonnen met het verpotten, delen en opschonen van mijn bollen collectie.
Daardoor houdt ik van sommige soorten broedbolletjes en bolletjes over. Deze wil ik graag ruilen tegen mini narcissen, botanische crocussen, juno irissen, Sternbergia, Fritillaria of andere aparte bolletjes( winterhard), Oxalis soorten en anders de soorten alpine planten die ik onder de rubriek "gezocht"heb geplaatst.
Verlopig heb ik de volgende soorten, maar daar komt a.s. week nog meer bij:
Fritillaria,
hermonis ssp. amana.
minuta
glauca golden flag
graeca
crassifolia ssp. kurdica
uva-vulpis
Narcissus,
bulbocodium Diamond ring 18 st.
bulbocodium var. nivalis 2 st.
cantabricus ssp. tananicus 3 grotere en 3 kleinere
Crocus,
fleischerii 4 st.
etruscus 15 st.
pestalozzae 3 st. -/- 2
malyi Sveti roc 7 st.
minimus 3 st.
koralkowii Kiss of spring 6 st. -/- 2
ligusticum
speciosus
ochroleucus
pulchellus
cartwrightianum
Colchicum,
tenorii 10 st.
cilicium 10 st.
hongaricum 15 st.
bowlesianum 2 st.-/- 1
bironae 1 st. -/-1 = 0
flamengo dance 2 st.-/- 1
faberge's silver 3 st.-/- 1
laetum 1 st. -/- 1=0
bulbocodium vernum 8 st.
Amorphophallus konjac 4 st.
Typhonium venusum 4 st.
Sternbergia,
greuteriana 2 st. -/-2=0
sicula 1 st. -/-1=0
clusiana 2 st.-/-2=0
Tulipa,
urumiensis 20 st.
turcestanica 4 st.
Laat maar weten waar je interesse naar uitgaat en wat je te ruilen hebt..............
((14
Citaat van: Peter Rijntjes op 13 juli 2014, 17:08:09
Vanaf vandaag ben ik begonnen met het verpotten, delen en opschonen van mijn bollen collectie.
Daardoor houdt ik van sommige soorten broedbolletjes en bolletjes over. Deze wil ik graag ruilen tegen mini narcissen, botanische crocussen, juno irissen, Sternbergia, Fritillaria of andere aparte bolletjes( winterhard), Oxalis soorten en anders de soorten alpine planten die ik onder de rubriek "gezocht"heb geplaatst.
Verlopig heb ik de volgende soorten, maar daar komt a.s. week nog meer bij:
Fritillaria,
hermonis ssp. amana.
minuta
graeca
crassifolia ssp. kurdica
Narcissus,
bulbocodium Diamond ring 18 st.
bulbocodium var. nivalis 2 st.
cantabricus ssp. tananicus 3 grotere en 3 kleinere
Crocus,
fleischerii 4 st.
etruscus 15 st.
pestalozzae 3 st.
malyi Sveti roc 7 st.
minimus 3 st.
koralkowii Kiss of spring 6 st.
ligusticum
speciosus
ochroleucus
pulchellus
cartwrightianum
Colchicum,
tenorii 10 st.
cilicium 10 st.
hongaricum 15 st.
bowlesianum 2 st.
bironae 0 st.
flamengo dance 2 st.
faberge's silver 3 st.
laetum 0 st.
bulbocodium vernum 8 st.
Amorphophallus konjac 4 st.
Typhonium venusum 4 st.
Sternbergia,
greuteriana 2 st.
sicula 1 st.
clusiana 2 st.
Tulipa,
urumiensis 20 st.
turcestanica 4 st.
Laat maar weten waar je interesse naar uitgaat en wat je te ruilen hebt..............
((14
De laatste toevoegingen.......... en klaar zijn de bollen weer! ;)
Citaat van: Peter Rijntjes op 14 juli 2014, 14:04:28
Citaat van: Peter Rijntjes op 13 juli 2014, 17:08:09
Vanaf vandaag ben ik begonnen met het verpotten, delen en opschonen van mijn bollen collectie.
Daardoor houdt ik van sommige soorten broedbolletjes en bolletjes over. Deze wil ik graag ruilen tegen mini narcissen, botanische crocussen, juno irissen, Sternbergia, Fritillaria of andere aparte bolletjes( winterhard), Oxalis soorten en anders de soorten alpine planten die ik onder de rubriek "gezocht"heb geplaatst.
Verlopig heb ik de volgende soorten, maar daar komt a.s. week nog meer bij:
Fritillaria,
hermonis ssp. amana.
minuta
graeca
crassifolia ssp. kurdica
Narcissus,
bulbocodium Diamond ring 18 st.
bulbocodium var. nivalis 2 st.
cantabricus ssp. tananicus 3 grotere en 3 kleinere
Crocus,
fleischerii 4 st.
etruscus 15 st.
pestalozzae 3 st.
malyi Sveti roc 7 st.
minimus 3 st.
koralkowii Kiss of spring 6 st.
ligusticum
speciosus
ochroleucus
pulchellus
cartwrightianum
Colchicum,
tenorii 10 st.
cilicium 10 st.
hongaricum 15 st.
bowlesianum 2 st.
bironae 1 st.
flamengo dance 2 st.
faberge's silver 3 st.
laetum 1 st.
bulbocodium vernum 8 st.
Amorphophallus konjac 4 st.
Typhonium venusum 4 st.
Sternbergia,
greuteriana 2 st.
sicula 1 st.
clusiana 2 st.
Tulipa,
urumiensis 20 st.
turcestanica 4 st.
Laat maar weten waar je interesse naar uitgaat en wat je te ruilen hebt..............
((14
De laatste toevoegingen.......... en klaar zijn de bollen weer! ;)
als er wat weg is, verander ik het maar gelijk! Voor het geval er iemand twijfelt........
Citaat van: Peter Rijntjes op 13 juli 2014, 17:08:09
Vanaf vandaag ben ik begonnen met het verpotten, delen en opschonen van mijn bollen collectie.
Daardoor houdt ik van sommige soorten broedbolletjes en bolletjes over. Deze wil ik graag ruilen tegen mini narcissen, botanische crocussen, juno irissen, Sternbergia, Fritillaria of andere aparte bolletjes( winterhard), Oxalis soorten en anders de soorten alpine planten die ik onder de rubriek "gezocht"heb geplaatst.
Verlopig heb ik de volgende soorten, maar daar komt a.s. week nog meer bij:
Fritillaria,
hermonis ssp. amana.
minuta
graeca
crassifolia ssp. kurdica
Narcissus,
bulbocodium Diamond ring 18 st.
bulbocodium var. nivalis 2 st.
cantabricus ssp. tananicus 3 grotere en 3 kleinere
Crocus,
fleischerii 4 st.
etruscus 15 st.
pestalozzae 3 st. -/- 2
malyi Sveti roc 7 st.
minimus 3 st.
koralkowii Kiss of spring 6 st. -/- 2
ligusticum
speciosus
ochroleucus
pulchellus
cartwrightianum
Colchicum,
tenorii 10 st.
cilicium 10 st.
hongaricum 15 st.
bowlesianum 2 st.-/- 1
bironae 1 st. -/-1 = 0
flamengo dance 2 st.-/- 1
faberge's silver 3 st.-/- 1
laetum 1 st. -/- 1=0
bulbocodium vernum 8 st.
Amorphophallus konjac 4 st.
Typhonium venusum 4 st.
Sternbergia,
greuteriana 2 st.
sicula 1 st.
clusiana 2 st.
Tulipa,
urumiensis 20 st.
turcestanica 4 st.
Laat maar weten waar je interesse naar uitgaat en wat je te ruilen hebt..............
((14
het gaat hard beste forum leden, nog iemand wat te ruilen??
Citaat van: Peter Rijntjes op 13 juli 2014, 17:08:09
Vanaf vandaag ben ik begonnen met het verpotten, delen en opschonen van mijn bollen collectie.
Daardoor houdt ik van sommige soorten broedbolletjes en bolletjes over. Deze wil ik graag ruilen tegen mini narcissen, botanische crocussen, juno irissen, Sternbergia, Fritillaria of andere aparte bolletjes( winterhard), Oxalis soorten en anders de soorten alpine planten die ik onder de rubriek "gezocht"heb geplaatst.
Verlopig heb ik de volgende soorten, maar daar komt a.s. week nog meer bij:
Fritillaria,
hermonis ssp. amana.
minuta
graeca
crassifolia ssp. kurdica
Narcissus,
bulbocodium Diamond ring 18 st.
bulbocodium var. nivalis 2 st.
cantabricus ssp. tananicus 3 grotere en 3 kleinere
Crocus,
fleischerii 4 st.
etruscus 15 st.
pestalozzae 3 st. -/- 2
malyi Sveti roc 7 st.
minimus 3 st.
koralkowii Kiss of spring 6 st. -/- 2
ligusticum
speciosus
ochroleucus
pulchellus
cartwrightianum
Colchicum,
tenorii 10 st.
cilicium 10 st.
hongaricum 15 st.
bowlesianum 2 st.-/- 1
bironae 1 st. -/-1 = 0
flamengo dance 2 st.-/- 1
faberge's silver 3 st.-/- 1
laetum 1 st. -/- 1=0
bulbocodium vernum 8 st.
Amorphophallus konjac 4 st.
Typhonium venusum 4 st.
Sternbergia,
greuteriana 2 st.
sicula 1 st.
clusiana 2 st.
Tulipa,
urumiensis 20 st.
turcestanica 4 st.
Laat maar weten waar je interesse naar uitgaat en wat je te ruilen hebt..............
((14
Je hebt een PB tje......
Citaat van: Peter Rijntjes op 13 juli 2014, 17:08:09
Vanaf vandaag ben ik begonnen met het verpotten, delen en opschonen van mijn bollen collectie.
Daardoor houdt ik van sommige soorten broedbolletjes en bolletjes over. Deze wil ik graag ruilen tegen mini narcissen, botanische crocussen, juno irissen, Sternbergia, Fritillaria of andere aparte bolletjes( winterhard), Oxalis soorten en anders de soorten alpine planten die ik onder de rubriek "gezocht"heb geplaatst.
Verlopig heb ik de volgende soorten, maar daar komt a.s. week nog meer bij:
Fritillaria,
hermonis ssp. amana.
minuta
glauca golden flag
graeca
crassifolia ssp. kurdica
uva-vulpis
Narcissus,
bulbocodium Diamond ring 18 st.
bulbocodium var. nivalis 2 st.
cantabricus ssp. tananicus 3 grotere en 3 kleinere
Crocus,
fleischerii 4 st.
etruscus 15 st.
pestalozzae 3 st. -/- 2
malyi Sveti roc 7 st.
minimus 3 st.
koralkowii Kiss of spring 6 st. -/- 2
ligusticum
speciosus
ochroleucus
pulchellus
cartwrightianum
Colchicum,
tenorii 10 st.
cilicium 10 st.
hongaricum 15 st.
bowlesianum 2 st.-/- 1
bironae 1 st. -/-1 = 0
flamengo dance 2 st.-/- 1
faberge's silver 3 st.-/- 1
laetum 1 st. -/- 1=0
bulbocodium vernum 8 st.
Amorphophallus konjac 4 st.
Typhonium venusum 4 st.
Sternbergia,
greuteriana 2 st.
sicula 1 st.
clusiana 2 st.
Tulipa,
urumiensis 20 st.
turcestanica 4 st.
Laat maar weten waar je interesse naar uitgaat en wat je te ruilen hebt..............
((14
Zo, de laatste 2 soorten Fritillaria toegevoegd. Verder niemand wat te ruilen? :-[
Hoever is iedereen eigenlijk met het opschonen van de bolletjes?
Misschien ben ik wat vroeg in het jaar?
::)
Citaat van: Peter Rijntjes op 25 juli 2014, 11:31:53
Hoever is iedereen eigenlijk met het opschonen van de bolletjes?
Misschien ben ik wat vroeg in het jaar?
::)
Heb je eerder een Pb tje gestuurd.
Groeten Gerard
Vandaag de bollen ontvangen van Peter!
Ik moet zeggen, super kwaliteit! echt waar! Ik ben een HEEL tevreden man.
Hoi Gerard, ik had jou ook al gemaild voor je adres. Dat is makkelijker opsturen.....'
;D
Dank, dank, Ruben........ ((14
Citaat van: Ruben Billiet op 25 juli 2014, 22:39:34
Vandaag de bollen ontvangen van Peter!
Ik moet zeggen, super kwaliteit! echt waar! Ik ben een HEEL tevreden man.
O ja, Ruben,
ik heb hier nog een 20 tal potten met zaaisel staan van Colchicum en Crocus. Daar kan ik volgend jaar ook wel wat van missen. Echt zeldzaam spul, waar je bijna nooit aan kan komen. Als je wilt weten wat, mail dan maar even........
groet Peter
;)
Hoi Ruben,
het betreft,
van de Colchicums:
diampolis
boissieri
szovitsii
corsicum
alpinum
trigynum
cupanii
pusillum
agripinum
asteranthum
van de Crocus nog:
vallicola
pelistericus
hyemalis
oreocreticus
niveus
pestalozzae
volgend jaar komt er van de Crocus nog bij:
asumaniae
cambessedesii
cvyicii
malyi
caspius
mathewii
Mooie verzameling toch?
8)
Er zitten inderdaad enkele toppers tussen! Ik kijk er al naar uit ((14
Beste forumleden, omdat het zo lekker rustig is en iedereen op vakantie het volgende om te ruilen:
Androsace:
armeniaca v. macrantha
affinis ssp. brigantiaca
brachystegia
hirtella
laevigata
hedraeantha
mucronifolia x sempervivoides
pedemontana
sericea
spinulifera
vandellii
Gentiana:
acaulis
alpina
angustifolia
amethyst
clussii
freyniana
dumpy
gracilipes
grosheimii
gelida
occidentalis
olivierii
pneumonantha depressa
paradoxa
przewalskii
silken seas
sino-ornata
schleicheri ( seedlings)
saxosa ( seedlinga}
syringea (seedlings)
tergestina
Wat ik zoek: Gentiana froelichi, G. pyrenaica, G. djimilensis and G. uit China. Platanthera, Cyp. acaulis and species uit China, Traunsteineria, Eritrichium en ander interessante species!
;)
groet Peter
Hallo beste forum leden, ik heb wat orchideeën teveel en wil die liefst ruilen ( maar een vergoeding mag ook),
Cypripedium pubescens ( 1 year out of flask)
Cypripedium ventricosum ( 1 year out of flask)
Cypripedium flavum
Cypripedium flavum album
Cypripedium reginae
Cypripedium reginae album
Epipactis Sabine ( flowering size)
Dactylorhiza spagnicola ( flowering size )
Orchis militaris ( 1 year out of flask)
Spiranthes chadd's form ( flowering size)
Laat maar weten wat je hebt om te ruilen of wat je wilt........ ;)
groet Peter
Citaat van: Peter Rijntjes op 13 juli 2014, 17:08:09
Vanaf vandaag ben ik begonnen met het verpotten, delen en opschonen van mijn bollen collectie.
Daardoor houdt ik van sommige soorten broedbolletjes en bolletjes over. Deze wil ik graag ruilen tegen mini narcissen, botanische crocussen, juno irissen, Sternbergia, Fritillaria of andere aparte bolletjes( winterhard), Oxalis soorten en anders de soorten alpine planten die ik onder de rubriek "gezocht"heb geplaatst.
Verlopig heb ik de volgende soorten, maar daar komt a.s. week nog meer bij:
Fritillaria,
hermonis ssp. amana.
minuta
glauca golden flag
graeca
crassifolia ssp. kurdica
uva-vulpis
Narcissus,
bulbocodium Diamond ring 18 st.
bulbocodium var. nivalis 2 st.
cantabricus ssp. tananicus 3 grotere en 3 kleinere
Crocus,
fleischerii 4 st.
etruscus 15 st.
pestalozzae 3 st. -/- 2
malyi Sveti roc 7 st.
minimus 3 st.
koralkowii Kiss of spring 6 st. -/- 2
ligusticum
speciosus
ochroleucus
pulchellus
cartwrightianum
Colchicum,
tenorii 10 st.
cilicium 10 st.
hongaricum 15 st.
bowlesianum 2 st.-/- 1
bironae 1 st. -/-1 = 0
flamengo dance 2 st.-/- 1
faberge's silver 3 st.-/- 1
laetum 1 st. -/- 1=0
bulbocodium vernum 8 st.
Amorphophallus konjac 4 st.
Typhonium venusum 4 st.
Sternbergia,
greuteriana 2 st. -/-2=0
sicula 1 st. -/-1=0
clusiana 2 st.-/-2=0
Tulipa,
urumiensis 20 st.
turcestanica 4 st.
Laat maar weten waar je interesse naar uitgaat en wat je te ruilen hebt..............
((14
nog iemand wat te ruilen?
Citaat van: Peter Rijntjes op 8 augustus 2014, 10:11:40
Citaat van: Peter Rijntjes op 13 juli 2014, 17:08:09
Vanaf vandaag ben ik begonnen met het verpotten, delen en opschonen van mijn bollen collectie.
Daardoor houdt ik van sommige soorten broedbolletjes en bolletjes over. Deze wil ik graag ruilen tegen mini narcissen, botanische crocussen, juno irissen, Sternbergia, Fritillaria of andere aparte bolletjes( winterhard), Oxalis soorten en anders de soorten alpine planten die ik onder de rubriek "gezocht"heb geplaatst.
Verlopig heb ik de volgende soorten, maar daar komt a.s. week nog meer bij:
Fritillaria,
hermonis ssp. amana.
minuta
glauca golden flag
graeca
crassifolia ssp. kurdica
uva-vulpis
Narcissus,
bulbocodium Diamond ring 18 st.
bulbocodium var. nivalis 2 st.
cantabricus ssp. tananicus 3 grotere en 3 kleinere
Crocus,
fleischerii 4 st.
etruscus 15 st.
pestalozzae 3 st. -/- 2
malyi Sveti roc 7 st.
minimus 3 st.
koralkowii Kiss of spring 6 st. -/- 2
ligusticum
speciosus
ochroleucus
pulchellus
cartwrightianum
Colchicum,
tenorii 10 st.
cilicium 10 st.
hongaricum 15 st.
bowlesianum 2 st.-/- 1
bironae 1 st. -/-1 = 0
flamengo dance 2 st.-/- 1
faberge's silver 3 st.-/- 1
laetum 1 st. -/- 1=0
bulbocodium vernum 8 st.
Amorphophallus konjac 4 st.
Typhonium venusum 4 st.
Sternbergia,
greuteriana 2 st. -/-2=0
sicula 1 st. -/-1=0
clusiana 2 st.-/-2=0
Tulipa,
urumiensis 20 st.
turcestanica 4 st.
Laat maar weten waar je interesse naar uitgaat en wat je te ruilen hebt..............
((14
Weer wat veranderingen,
Ik ga binnenkort weer op potten en dan kan ik de bolletjes verder niet meer ruilen! :'(
Hallo Peter,
Je hebt inderdaad een mooie collectie. Zo te zien groeien en vermeerderen de meeste soorten goed. Knap gedaan!
Mijn beginnende collectie met bollen is al verpot, dus ik heb weinig meer te ruilen. Maar ik heb wel interesse in jouw botanische narcissen, Narcis bulbocodium var. nivalis en Narcis cantabricus ssp. tananicus.
Wat ik nog te ruilen heb is:
- Galanthus nivalis vruchtbare vorm
- Muscari spec. zaden vers verzameld op Rhodos
- Primula elatior van bekende inheemse herkomst
Anders zouden we wat mij betreft ook kunnen 'ruilen' tegen euro's.
Vriendelijke groet,
Allan
Dag Peter,
De postbode bracht deze week een keurig pakje met daarin jouw bollen. De bollen zien er goed uit. Vandaag heb ik ze opgepot. Ik ben er zeer tevreden mee, dus hartelijk dank.
Graag gedaan, Allan! ((12 ((12 ((14
een kennis van mij ( omgeving Arnhem) heeft mij gevraagd om wat van zijn zaai bakjes hier op het forum te plaatsen.
Ik wil dat graag doen, het gaat om de volgende soorten:
ongeveer 15 plantjes per bakje!
Barlia robertiana ( Himantoglossum robertiana)
Ophrys ferrum equinum op en tekort!
Ophrys hebes
Ophrys spruneri op en tekort!
Orchis militaris
Himantoglossum hercinum op en tekort!
Dactylorhiza fuchsii
Dactylorhiza praeterissima ( gevlekte vorm)
de bakjes kosten 15,- euro per stuk en 2 bakjes voor 25,- euro. Dit is exclusief verzendkosten uiteraard.
Verzending lijkt mij het handigst als de baby plantjes uit de agar gehaald wordt en in watjes en deugdelijke verpakking worden opgestuurd. Wel direct oppotten in community potten en even onder gespannen lucht houden.
Ophalen is uiteraard ook mogelijk. Wie interesse heeft kan mij een mail sturen en ik geef het door aan de kweker van de zaai bakjes.
;)
groet Peter
Even de aandacht vestigen op de regels i.v.m publiciteit op dit forum:
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=781.msg25498#msg25498
Hoi allemaal
Ik heb nog een stuk of 10 Kuipjes dactylorhiza majalis over. Ongeveer 30 stuks in kuipje
Heb je belangstelling stuur mij dan maar even een persoonlijke bericht. Groetjes jan van triest