Recente berichten

#11
Orchidaceae / Re: Dactylorhiza
Laatste bericht door Kris De Raeymaeker - Gisteren om 18:30:53
Eentje met een lange naam maar een heel goede ...Door de droogte en te warme periode kwamen een aantal bloemstengels maar half zo hoog als normaal ..Dactylorhiza saccifera x majalis ssp.alpestris.
#12
Orchidaceae / Re: Dactylorhiza
Laatste bericht door Kris De Raeymaeker - Gisteren om 18:27:47
Nog wat Dactylorhiza's ....fuchsii veronderstel ik ...
#13
Orchidaceae / Re: Dactylorhiza
Laatste bericht door Kris De Raeymaeker - Gisteren om 18:23:06
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 26 mei 2026, 09:24:02Kent er iemand de naam van deze Dactylorhiza aub ? Is meegekomen uit de tuin van Ger toen die zijn tuin moest ontruimd worden wegens noodzakelijke stopzetting van de hobby ...
Alle hulp is welkom .
Citaat van: Marcel van den Berg op  2 juni 2026, 08:11:46Hoi Kris, Dit zou eventueel ook nog Dactylorhiza umbrosa kunnen zijn.
Dit is een oostelijke soort die redelijk op onze (ongevlekte) rietorchis lijkt, echter zijn de bladeren dan D. umbrosa een stuk breder. Jaren terug had ik een enkele zaailing die ook tot bloei is gekomen. Deze is later helaas gesneuveld voor een schimmelinfectie.
Hey Marcel , deze heb ik in de collectie als Dactylorhiza umbrosa ...(gekocht bij Phytesia). Bladeren van deze zijn toch een pak smaller als van de mysterie plant ...
#14
Rotsplanten / Re: Bloei mei - juni 2026
Laatste bericht door Thomas Eckert - Gisteren om 17:06:43
Leontopodium nivale mag in geen enkele rotstuin ontbreken...😉
#15
Rotsplanten / Re: Bloei mei - juni 2026
Laatste bericht door Thomas Eckert - Gisteren om 17:00:55
Wim... ook ik ben erg enthousiast over je Kelseya uniflora.

Er zijn planten die niet per se hoeven te bloeien om ons gelukkig te maken.

De kloon van Michael Kammerlander die Kris heeft laten zien, ken ik ook. Die valt op door zijn vele bloemen.

Zelf ben ik tot nu toe echter meerdere keren mislukt met dit juweeltje. Daarom heb ik er deze winter geen zaadjes van besteld. Kris... Veel succes ermee.🤞
#16
Rotsplanten / Re: Bloei mei - juni 2026
Laatste bericht door Thomas Eckert - Gisteren om 16:54:43
Dianthus callizonus... voor mij nog steeds de koningin onder de Dianthus.
#17
Rotsplanten / Re: Noord-Amerikaanse alpiene ...
Laatste bericht door Thomas Eckert - Gisteren om 16:50:13
Penstemon peckii

Een soort die uitsluitend voorkomt in een zeer klein gebied in Oregon. Met een hoogte van 70 tot 90 centimeter is het eigenlijk een vrij hoge soort. Ik heb ooit zaad gekregen met de aanduiding "dwergvorm".

Sinds twee of drie jaar is 30 centimeter hier de maximale hoogte... meestal iets lager.

Ik ben tevreden...
#18
Rotsplanten / Re: Noord-Amerikaanse alpiene ...
Laatste bericht door Eberhard Proessdorf - Gisteren om 16:47:30
Kris, mijn Phlox grayi ziet er anders uit. Hij neemt weliswaar ook wat ruimte in, maar kruipt laag over de grond. Qua bloemkleur is hij meer roze en bij mij is hij inmiddels al uitgebloeid. Helaas heb ik geen foto gemaakt.

Ik kan weliswaar niet met zekerheid zeggen dat die van mij een echte Phlox grayi is. Maar hij komt in ieder geval overeen met de foto's op Google.
#19
Rotsplanten / Re: Noord-Amerikaanse alpiene ...
Laatste bericht door Thomas Eckert - Gisteren om 16:29:47
Kris

Over je Phlox grayi bestaan weliswaar gerechtvaardigde twijfels vanwege de groeihoogte, maar we moeten altijd in gedachten houden dat de planten hier beneden zelden zo compact worden als in hun natuurlijke habitat, hoog in de bergen.

Wat je Aquilegia-hybride betreft, ben ik er echter vrij zeker van dat het een andere soort moet zijn. Jouw exemplaar doet me denken aan een lichte variant van A. flabellata. Zo groeit ze in ieder geval bij mij in een plantenbak.

Ik heb jaren geleden ook Aquilegia jonesii x saximontana gekocht. Ook daar ben ik zeker van dat jonesii er niet in zit. (Foto)

Een schrale troost voor jou... ik weet het... :-)
#20
Lilium martagon zaailingen in verschillende kleuren. Wel regelmatig gespoten en toch zijn de bladeren aangetast.