Citaat van: Frankie Wulleman op 4 juni 2026, 21:43:15Ja Frankie, dit jaar heb ik wel niet zo veel bloei dan vorig jaar. Ik heb ze op twee plaatsen in de tuin staan. De zaden kiemen goed, maar er is altijd achteraf veel uitval.Citaat van: Herman Mylemans op 3 juni 2026, 23:36:18Citaat van: Frankie Wulleman op 3 juni 2026, 22:28:05Misschien eentje voor de Herman? Zouden dit de opkomende bladeren van Gentiana lutea kunnen zijn. Of moeten we hier denken aan een Veratrum? Erg intrigerend vind ik dit.Frankie, ik denk dat het Veratrum is!
Kenmerk Veratrum (witte nieswortel) Gentiana lutea (gele gentiaan)
Bladstand Bladeren staan afwisselend rond de stengel (spiraalvormig) Bladeren staan tegenover elkaar in paren
Bladvorm Sterk geplooid, met veel parallelle nerven Breed ovaal, duidelijk tegenoverstaand
Jonge scheut Vaak een compacte kegel van geplooide bladeren Minder kegelvormig, eerder een rozet met bladparen
Giftigheid Zeer giftig Niet giftig
Volwassen plant Veel kleine groen-witte bloemen in grote pluim Grote gele bloemen in kransen
Je hebt er al meteen een hele studie van gemaakt, Herman. Bedankt voor de reactie.
Had jij overigens ook niet Gentiana lutea in de tuin? Je ziet die plant nooit ergens aangeboden.
Citaat van: Frankie Wulleman op 4 juni 2026, 21:49:24Citaat van: Kris De Raeymaeker op 4 juni 2026, 10:12:17Citaat van: Frankie Wulleman op 3 juni 2026, 22:22:56Fotogenieke planten zijn het, maar niet zo eenvoudig te fotograferen.Citaat van: Herman Mylemans op 3 juni 2026, 23:27:04Frankie, prachtige Erythronium's en zo in de vlakke zon!
Ik ben er van overtuigd dat deze soort wel zon minnend is Herman ...Geeft ook betere bloei en mooiere compactere planten. Maar het zijn de hogere temperaturen en een te droge grond die maken dat wij ze hier bij ons meer in de schaduw moeten gaan planten.
Deze Erytrhoniums bevonden zich op een hoogte van ruim 1500 m, dus dat is al een treffelijke hoogte die op het moment van groei en bloei een koele atmosfeer biedt. Tegen de tijd dat het op deze warmer wordt, zijn ze ook al lang weer verdwenen. Bovendien valt er regelmatig neerslag in deze gebieden. Een echt uitdrogende bodem hebben ze hier dan ook niet. Ik dacht dat Danny wel nog planten heeft gezien elders, op een veel lagere hoogte?
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 4 juni 2026, 10:16:46Citaat van: Frankie Wulleman op 2 juni 2026, 21:22:35Een volgende excursie gaat de vercors in, niet naar kalkgraslanden, dit keer, maar naar het subalpiene Font d'Urle, een plateau op zo'n hoogte variërend van 1450 tot 1750 m hoogte. Er staat die dag een ijzige wind. Onderweg kunnen we echter al wat Dactylorhiza sambucina spotten.Ik treed Danny bij ....dit is ongetwijfeld 1 van de allermooiste Dactylorhiza's ...Al een paar keer geprobeerd in de tuin maar zonder succes ...
Citaat van: Frankie Wulleman op 4 juni 2026, 21:46:23Citaat van: Kris De Raeymaeker op 4 juni 2026, 10:16:46Citaat van: Frankie Wulleman op 2 juni 2026, 21:22:35Een volgende excursie gaat de vercors in, niet naar kalkgraslanden, dit keer, maar naar het subalpiene Font d'Urle, een plateau op zo'n hoogte variërend van 1450 tot 1750 m hoogte. Er staat die dag een ijzige wind. Onderweg kunnen we echter al wat Dactylorhiza sambucina spotten.Ik treed Danny bij ....dit is ongetwijfeld 1 van de allermooiste Dactylorhiza's ...Al een paar keer geprobeerd in de tuin maar zonder succes ...
Je ziet hem ook nauwelijks of zelfs niet in cultuur, Kris. Dat zal zijn redenen hebben. Verwonderlijk toch, voor zo'n wijd verspreide plant. Maar ik denk ook dat het eerder een subalpiene orchidee is, en dat is meteen al wat moeilijker.
Citaat van: Frankie Wulleman op 3 juni 2026, 22:20:20Schitterend toch, ik had nooit kunnen vermoeden aan het begin van de dag, dat ik ze zo mooi voor de lens zou krijgen.
Citaat van: Frankie Wulleman op 3 juni 2026, 22:03:16Nadat ik Erythronium dens canis met vele duizenden heb gezien, die reeds in zaad stonden, bemerk ik dan toch op de koelere plekjes waar nog sneeuw ligt, vele planten die toch nog aan de bloei moeten beginnen. Eerst nog planten met gesloten of licht geopende bloemen, vanwege de koude.
Citaat van: Frankie Wulleman op 3 juni 2026, 21:48:38Hier krijg je een echt lentegevoel van.
Citaat van: Frankie Wulleman op 3 juni 2026, 21:38:23Hier krijgt men niet genoeg van natuurlijk.
Prachtige opname's !
Citaat van: Herman Mylemans op 4 juni 2026, 08:43:14Danny, de Dactylorhiza's doen het zeer goed in je tuin!![]()