Kalkgraslanden en andere biotopen in Hoog-België

Gestart door Frankie Wulleman, 29 maart 2014, 22:22:27

Vorige topic - Volgende topic

Mark Stolk

Gaaf!! Ze schijnen ook steeds vaker in Zuid-Limburg gezien te worden
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 31 juli 2025, 16:29:41Geen foto's van mij, die eer valt mij broer te beurt, van onze inheemse wilde kat (felix silvestris). Niet te verwarren met verwilderde katten overigens. Ze zijn iets groter dan verwilderde katten en hebben een veel bredere kop. De dikke staart met een vijftal zwarte ringen en zwarte top zijn karakteristiek voor deze soort.
Bijzondere opnames, daar ze heel schuw zijn en zelden gezien worden. Ik zelf zag er eens eentje op grote afstand weliswaar, in de schemering. Foto's genomen in de buurt van Herbeumont.

Inderdaad zeer bijzonder Frankie ! Nog nooit gezien en eigenlijk ook nooit bij stil gestaan...Zouden die ook mogelijk kunnen verbasteren met verwilderde katten ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Citaat van: Mark Stolk op 31 juli 2025, 22:45:56Gaaf!! Ze schijnen ook steeds vaker in Zuid-Limburg gezien te worden

Klopt Marc, de soort schijnt er langzaam op vooruit te gaan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 augustus 2025, 10:09:35
Citaat van: Frankie Wulleman op 31 juli 2025, 16:29:41Geen foto's van mij, die eer valt mij broer te beurt, van onze inheemse wilde kat (felix silvestris). Niet te verwarren met verwilderde katten overigens. Ze zijn iets groter dan verwilderde katten en hebben een veel bredere kop. De dikke staart met een vijftal zwarte ringen en zwarte top zijn karakteristiek voor deze soort.
Bijzondere opnames, daar ze heel schuw zijn en zelden gezien worden. Ik zelf zag er eens eentje op grote afstand weliswaar, in de schemering. Foto's genomen in de buurt van Herbeumont.

Inderdaad zeer bijzonder Frankie ! Nog nooit gezien en eigenlijk ook nooit bij stil gestaan...Zouden die ook mogelijk kunnen verbasteren met verwilderde katten ?

Deze species is een erg schuw dier en heeft een verborgen levenswijze waarbij hij enkel in stille uithoekjes van de Ardennen vertoeft en zoals Marc aangaf, de laatste jaren ook al in Limburg. Hij heeft grote bosrijke gebieden nodig om zich te kunnen vestigen en is alleen 's nachts en in de schemering actief, vandaar dat hij zelden wordt opgemerkt. Hij behoort echter volledig tot onze inheemse fauna.

Verbastering met verwilderde katten is zeker mogelijk en komt zo nu en dan voor, wat het voortbestaan van deze soort eigenlijk niet ten goede komt. Anderzijds komen verwilderde en gedomesticeerde katten eigenlijk maar zelden in de afgelegen habitats van de echte wilde kat, zodat verbastering gelukkig eerder beperkt blijft.

Frankie Wulleman

Vanwege de onmenselijke droogte ben ik niet zo veel op onze 'eigen' kalkgraslanden geweest dit seizoen omdat het misschien toch de moeite niet zou lonen dacht ik. Toen ik er deze zomer eens heen ging, moest ik echter vast stellen dat het vol met uitgebloeide planten stond. Het moet dus ondanks de droogte toch een mooi seizoen geweest zijn.

Frankie Wulleman

Ik kon er wel nog deze Helianthemum met grote bloemen spotten. Ik kan er niet onmiddellijk een naam op plakken.

Frankie Wulleman

Op de graslanden zijn er altijd wel verrassende nieuwe dingen te ontdekken, zoals deze Spaanse vlag, die ik er voor het eerst heb gezien. Een opvallende verschijning die zich aangetrokken voelde door de Oregano, een echte insectenlokker.

Frankie Wulleman

Wat gedacht van deze joekel die zich nog probeerde te verbergen toen ik er aankwam? Het is geen sabelsprinkhaan, want die zijn groen van kleur. Wat grootte betreft en vorm lijkt het wel op een sabelsprinkhaan, maar het moet iets anders zijn. Iemand een idee?

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 20 september 2025, 22:08:54Wat gedacht van deze joekel die zich nog probeerde te verbergen toen ik er aankwam? Het is geen sabelsprinkhaan, want die zijn groen van kleur. Wat grootte betreft en vorm lijkt het wel op een sabelsprinkhaan, maar het moet iets anders zijn. Iemand een idee?

Mooie foto's Frankie ...ik lees dat ze ook (tijdelijk ?)bruin kunnen zijn tijdens het vervellingsproces.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op 20 september 2025, 22:06:04Op de graslanden zijn er altijd wel verrassende nieuwe dingen te ontdekken, zoals deze Spaanse vlag, die ik er voor het eerst heb gezien. Een opvallende verschijning die zich aangetrokken voelde door de Oregano, een echte insectenlokker.
Altijd een mooie ontdekking Frankie.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 20 september 2025, 22:06:04Op de graslanden zijn er altijd wel verrassende nieuwe dingen te ontdekken, zoals deze Spaanse vlag, die ik er voor het eerst heb gezien. Een opvallende verschijning die zich aangetrokken voelde door de Oregano, een echte insectenlokker.

Leuk te zien Frankie !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 21 september 2025, 09:38:55
Citaat van: Frankie Wulleman op 20 september 2025, 22:08:54Wat gedacht van deze joekel die zich nog probeerde te verbergen toen ik er aankwam? Het is geen sabelsprinkhaan, want die zijn groen van kleur. Wat grootte betreft en vorm lijkt het wel op een sabelsprinkhaan, maar het moet iets anders zijn. Iemand een idee?

Mooie foto's Frankie ...ik lees dat ze ook (tijdelijk ?)bruin kunnen zijn tijdens het vervellingsproces.

Je kan gelijk hebben, Kris. Deze soort is hoofdzakelijk groen, maar soms worden er ook bruine exemplaren gespot. Dus toch een sabelsprinkhaan.