Bijzondere planten die de uitdaging van onze hobby vormen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 24 juli 2024, 10:09:49

Vorige topic - Volgende topic

Luc Scheldeman

Deze Campanula x raineri 'Joe Elliott' is zeker niet de gemakkelijkste klokjesbloem om lange tijd te houden.
Hier met nog wat bloei in het naseizoen.
Torhout, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Scheldeman op 28 augustus 2026, 11:09:46Deze Campanula x raineri 'Joe Elliott' is zeker niet de gemakkelijkste klokjesbloem om lange tijd te houden.

Heel mooi, Luc... wat is eigenlijk het verschil tussen deze selectie en de wilde vorm?

Ik heb de blauwe wilde vorm en de "alba"-variant, die ik de komende dagen in de tufsteen wil planten.

Luc Scheldeman

Citaat van: Thomas Eckert op 28 augustus 2026, 11:46:43
Citaat van: Luc Scheldeman op 28 augustus 2026, 11:09:46Deze Campanula x raineri 'Joe Elliott' is zeker niet de gemakkelijkste klokjesbloem om lange tijd te houden.

Heel mooi, Luc... wat is eigenlijk het verschil tussen deze selectie en de wilde vorm?

Ik heb de blauwe wilde vorm en de "alba"-variant, die ik de komende dagen in de tufsteen wil planten.
Campanula 'Joe Elliott' is een artificiele hybride met Campanula raineri. Men neemt aan dat de tweede ouder Campanula morettiana was.
De hybride heeft hetzelfde kruipend gedrag als Campanula raineri en is ook groeikrachtiger dan de ouders. Vermeerderen kan best via deze uitlopers.
Tussen de beide ouders zijn er uiteraard verschillen. Geografisch komen ze al uit een verschillende gebied - C. morettiana groeit in de Dolomieten, C. raineri groeit dan weer in de Bergamo regio in Noord-Italië & Zwitserland.
Verder zijn er tussen beide verschillen in bladvorm, bladrand, beharing en bloemvorm.
Torhout, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Hartelijk dank, Luc

Ik ben me terdege bewust van de verschillen in uiterlijk, groeigedrag en herkomst van beide wilde soorten...😉

Ik wist tot nu toe echter niet dat deze twee ouders aan de basis stonden van
Campanula 'Joe Elliott'.

Heel interessant en nuttig...🙏