Colchicum in 2026

Gestart door Kris De Raeymaeker, 4 januari 2026, 19:25:47

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 december 2025, 11:12:19Een tweede Colchicum ...in de open tuin ...Geen idee wat het is . Open zal de bloem wel niet komen met deze temperaturen .
Citaat van: Luc Scheldeman op 26 december 2025, 11:59:57Ik kan ook met jullie meegaan met de ID Colchicum hungaricum.
Kenmerken zijn : 2 (soms 3) bladeren per bol die zichtbaar zijn tijdens de bloei en dan meestal nog wat korter tot even hoog als de bloemknop. De bladeren zelf zijn gootvormig met een scherpe top en de bladranden zijn bezet met haartjes.
Ik vermoed dat je een witte bloem krijgt wat kan wijzen op de selectie "Velebit Star".
De bloem is nog verder gegroeid maar open komen met dit weer gaat niet gebeuren ... ))8 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

Deze bloem van Colchicum hungaricum stond al voor kerstmis in bloei in de tuin , na de vorst , storm , sneeuw en hevige regen
stond deze plant er vandaag  zo bij ! 
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 12 januari 2026, 19:48:48Deze bloem van Colchicum hungaricum stond al voor kerstmis in bloei in de tuin , na de vorst , storm , sneeuw en hevige regen
stond deze plant er vandaag  zo bij ! 
Knap hoor Danny ! De mijne komt niet open voorlopig......

Kris De Raeymaeker

Colchicum hungaricum kwam dan toch even open in de open tuin ....

Danny Bonnez

Het is jaar na jaar lastiger om Colchicum kesselringii in leven te houden in mijn bollenbed . Maar ze staan er hier ook al 11 jaar ! Ze ondervinden ook concurrentie van een woekerende greuteriana . Een eerste bloem
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 20 januari 2026, 21:05:32Het is jaar na jaar lastiger om Colchicum kesselringii in leven te houden in mijn bollenbed . Maar ze staan er hier ook al 11 jaar ! Ze ondervinden ook concurrentie van een woekerende greuteriana . Een eerste bloem

Ik vermoed dat ze op den duur toch voedsel ontbreken in je bollenbed ? Of stuur je dat bij Danny ? Toch maar tijdig iets overzetten in één van je mandjes  ;)

Kris De Raeymaeker

Colchicum candidissimum , nog meer bloemen op komst maar hier alvast een eerste ...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 januari 2026, 08:53:34
Citaat van: Danny Bonnez op 20 januari 2026, 21:05:32Het is jaar na jaar lastiger om Colchicum kesselringii in leven te houden in mijn bollenbed . Maar ze staan er hier ook al 11 jaar ! Ze ondervinden ook concurrentie van een woekerende greuteriana . Een eerste bloem

Ik vermoed dat ze op den duur toch voedsel ontbreken in je bollenbed ? Of stuur je dat bij Danny ? Toch maar tijdig iets overzetten in één van je mandjes  ;)

Het zijn delicate planten Kris . Inderdaad het lijkt erop dat ze iets tekort hebben en de concurrentie verliezen van de greuteriana . Ik verplant maar om de zoveel jaar en geef weinig voeding bij , in pot heb je er meer controle over
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 januari 2026, 09:09:39Colchicum candidissimum , nog meer bloemen op komst maar hier alvast een eerste ...
Zondag was het te koud en ondanks veel zon bleven de bloemen netjes gesloten ...