Gebruik van tufsteen en de planten die er van houden in de rotstuin

Gestart door Kris De Raeymaeker, 10 maart 2010, 21:53:11

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

In een tufsteen bloeit hier een gezaaide Dianthus haematocalyx pindicola.  Het zaad kwam van Wildflowerseeds waarmee ik tot op heden alleen positieve ervaringen heb.  Dit exemplaar doet mij echter twijfelen aan de correctheid.  De plant (nochtans op tuf!) lijkt mij net niet compact genoeg en de bloemstengels iets te lang...  Vergelijk met een gekochte plant, die weliswaar zwak bloeit dit jaar, die ongetwijfeld wel juist zit (foto 3).
Any ideas ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Het is vrij moeilijk oordelen als je de species niet in de natuur hebt gezien, Luc. M.a.w., je hebt geen referentieplant, je kan niet vergelijken.

Ik zelf heb een vijf tal verschillende vormen van Dianthus haematocalys subsp. pindicola en geen enkele is er gelijk. Het zijn allemaal verschillende planten. De ene bloeit vroeger, de andere later, de ene heeft donkere bloemen, de andere lichtere, korte bloemstelen, lange bloemstelen. Eigenlijk allemaal om ter mooist hoor.

De zaden waren ook afkomstig van wildflowerseeds en die zouden verzameld zijn in het wild. Hybridisatie is dus uitgesloten. Het is natuurlijk mogelijk dat de vorm pindicola erg vormenrijk is in de natuur. Dat weten we (nog) niet. Ofwel zijn de zaden elders verzameld (cultuur) en is er toch hybridisatie opgetreden.

Misschien zijn er mensen die de planten wel al gezien hebben op hun natuurlijke standplaats, want het interesseert mij ook wel erg.
Lichtervelde, West-Vlaanderen