Noord-Amerikaanse alpiene flora

Gestart door Thomas Eckert, 2 april 2025, 12:40:53

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op  5 juli 2026, 15:50:44Deze methode heeft natuurlijk alleen zin als er maar een paar zaailingen in de zaadpot zitten.
Wat betreft het direct overplanten van de jonge plantjes uit de zaadpot in de rotstuin of het verhoogde bed, moet ik toegeven dat dit natuurlijk ook bepaalde risico's met zich mee kan brengen. Het lukt niet altijd even goed...
Toen ik bijvoorbeeld in het voorjaar twee prachtige exemplaren van
Corydalis tomentella in de verhoogde border plantte, was alles na een week kapot. Er klopte ergens iets niet. Toen nam ik de tweede pot en plantte die (zonder aarde) op dezelfde plek. Met succes.
Bij Penstemon caespitosus var. desertipicti (Utah, 2500 meter) was ik daarentegen wel succesvol. Slechts twee piepkleine zaailingen, die ik direct heb geplant. Hun huidige ontwikkeling geeft hoop... (foto)
Zeer zeker waar Thomas , ik kan me heel goed voorstellen dat die Corydalis een pak lastiger is ! Die Penstemon ziet er geweldig uit !Ik vind Penstemon caespitosus sowieso een lastige klant. Vorig jaar enkele die gekiemd waren maar na het verspenen was ik ze vlug kwijt !Nu weer 2 die gekiemd zijn maar slechts 1 overgehouden tot zover ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Enkele gemakkelijke Noord Amerikanen : Antennaria aromatica (uit de zaaisels van Luc (S) )en Aster coloradensis . De laatste heel waardevol omdat hij pas later bloeit .

Kris De Raeymaeker

Eentje met dank aan Thomas ....Eriogonum douglasii ...Onbeschermd in de crevice.

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op 25 juni 2026, 20:46:32
Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 juni 2026, 15:35:27
Citaat van: Thomas Eckert op 20 juni 2026, 12:38:27Clematis hirsutissima var. scottii
Citaat van: Thomas Eckert op 22 juni 2026, 14:02:56Bij deze Eriogonum ben ik helaas het etiket kwijtgeraakt... daarom kan ik niet precies zeggen om welke soort het gaat. Ik denk echter dat het zaad destijds afkomstig was uit de Friday Mountains in British Columbia.

Hoe dan ook, hij bloeit elk jaar weer trouw.😎

Jouw verzameling Noord Amerikanen lijkt wel eindeloos Thomas !  :o  Ook zonder etiket een heel mooie eriogonum! 
Zoals elk jaar bloeit Eriogonum ovalifolium nivale weer uitbundig.  Hitte en droogte kunnen hem niets maken, wel integendeel heb ik de indruk.  Een poging om stekken te wortelen is vorig jaar helaas mislukt.  --13

Luc... mijn enthousiasme over jouw exemplaar van Eriogonum ovalifolium var. nivale kent geen grenzen. Bestaat er iets mooiers?... Ik denk het niet. Voor mij behoort hij tot de top 5 van de Eriogonum-soorten.

Hartelijk dank voor het laten zien.🙏

Blijf alsjeblieft proberen om hem via stekken te vermeerderen.

Dat probeer ik zeker nog een keer Thomas, in de lectuur lees ik echter dat hij zeer moeilijk wortelt...  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

Citaat van: Thomas Eckert op  5 juli 2026, 15:50:44
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  5 juli 2026, 10:58:43
Citaat van: Thomas Eckert op  4 juli 2026, 18:12:03Je kunt dit zelfs nog een stapje verder brengen. Afbeelding 4 toont opnieuw Douglasia nivalis. Deze keer heb ik de hele zaaipot in de border ingegraven. Hiervoor heb ik de bovenrand van de pot voorzichtig afgesneden... iets onder het grondniveau. Ook heb ik de bodem volledig verwijderd. Hierdoor bleven de fijne wortels onbeschadigd.
Deze groep ontwikkelt zich bijzonder goed, zoals je misschien kunt zien.
Het uitwisselen van dergelijke ervaringen en observaties maakt dit forum zo waardevol... toch?
Super resultaten Thomas , dat mag gezegd worden  ((3  ((3
Je had me al eens verteld over de toegepaste methode maar geweldig dat je deze ook deelt met ons forum want daar is het nog steeds voor gemaakt .... ((14  ((14

Deze methode heeft natuurlijk alleen zin als er maar een paar zaailingen in de zaadpot zitten.

Wat betreft het direct overplanten van de jonge plantjes uit de zaadpot in de rotstuin of het verhoogde bed, moet ik toegeven dat dit natuurlijk ook bepaalde risico's met zich mee kan brengen. Het lukt niet altijd even goed...

Toen ik bijvoorbeeld in het voorjaar twee prachtige exemplaren van
Corydalis tomentella in de verhoogde border plantte, was alles na een week kapot. Er klopte ergens iets niet. Toen nam ik de tweede pot en plantte die (zonder aarde) op dezelfde plek. Met succes.

Bij Penstemon caespitosus var. desertipicti (Utah, 2500 meter) was ik daarentegen wel succesvol. Slechts twee piepkleine zaailingen, die ik direct heb geplant. Hun huidige ontwikkeling geeft hoop... (foto)

WOW !!!  ((14  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

Citaat van: Luc Gilgemyn op  8 juli 2026, 15:55:52
Citaat van: Thomas Eckert op 25 juni 2026, 20:46:32
Citaat van: Luc Gilgemyn op 24 juni 2026, 15:35:27
Citaat van: Thomas Eckert op 20 juni 2026, 12:38:27Clematis hirsutissima var. scottii
Citaat van: Thomas Eckert op 22 juni 2026, 14:02:56Bij deze Eriogonum ben ik helaas het etiket kwijtgeraakt... daarom kan ik niet precies zeggen om welke soort het gaat. Ik denk echter dat het zaad destijds afkomstig was uit de Friday Mountains in British Columbia.

Hoe dan ook, hij bloeit elk jaar weer trouw.😎

Jouw verzameling Noord Amerikanen lijkt wel eindeloos Thomas !  :o  Ook zonder etiket een heel mooie eriogonum! 
Zoals elk jaar bloeit Eriogonum ovalifolium nivale weer uitbundig.  Hitte en droogte kunnen hem niets maken, wel integendeel heb ik de indruk.  Een poging om stekken te wortelen is vorig jaar helaas mislukt.  --13

Luc... mijn enthousiasme over jouw exemplaar van Eriogonum ovalifolium var. nivale kent geen grenzen. Bestaat er iets mooiers?... Ik denk het niet. Voor mij behoort hij tot de top 5 van de Eriogonum-soorten.

Hartelijk dank voor het laten zien.🙏

Blijf alsjeblieft proberen om hem via stekken te vermeerderen.

Dat probeer ik zeker nog een keer Thomas, in de lectuur lees ik echter dat hij zeer moeilijk wortelt...  ((--11

Luc... ik moet toegeven dat ik tot nu toe ook nog NOOIT succes heb gehad met stekjes van Eriogonum.
🤞

Thomas Eckert

Hier is een jonge plant waarvan ik benieuwd ben hoe hij zich zal ontwikkelen, aangezien ik hem tot nu toe nog nergens anders heb gezien...
Penstemon petiolatus uit de halfwoestijnen van Nevada, Utah en Arizona. Je kunt nu al de kenmerkende "rangschikking" van de bladeren zien.

Helaas slechts één exemplaar...🤞

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Thomas Eckert op 11 juli 2026, 07:53:08Hier is een jonge plant waarvan ik benieuwd ben hoe hij zich zal ontwikkelen, aangezien ik hem tot nu toe nog nergens anders heb gezien...
Penstemon petiolatus uit de halfwoestijnen van Nevada, Utah en Arizona. Je kunt nu al de kenmerkende "rangschikking" van de bladeren zien.
Helaas slechts één exemplaar...🤞
Nog niet eerder van gehoord Thomas , benieuwd wat het gaat worden ...