Auteur Topic: Silver Saxifraga's  (gelezen 103140 keer)

Bart Moerland

• ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Silver Saxifraga's
« Reactie #180 Gepost op: 28 september 2014, 00:15:48 »
Nu we toch over de zilverrozetten bezig zijn, ik heb er hier ook nog een paar.
S. 'Rex' (foto 1 en 2) groeit hier al wat jaartjes op de tuf. De groei is erg langzaam, maar telkens verbaas ik me over het mooie harde, compacte polletje. In de volle grond is de groei veel sneller, maar ook losser.
Eéntje uit de stal van Stopp: een zaailing met veel Longifoliagenen. (foto 3 en 4)

Frankie,mooie foto's

Jouw 'Rex' is een foute 'Rex' die rondgaat.
'Rex' is namelijk een  paniculata,die niet veel voorkomt.
Jouw plant is bijna zeker Saxifraga x crustata 'Nicomedes' genoemd naar de Koning van Bithynii,ook
een Koning dus maar een foute Koning ;)
Blijkbaar is er iets fout gegaan hier bij mij of elders,want ik weet dat deze 'Nicomedes' rondgaat onder de naam 'Rex'
Wat je zegt klopt,'Nicomedes' staat liever in Tuf,want is wat gevoelig als de grond niet doorlatend genoeg is bij een
te natte herfst en winter.  Wel een prachtige Silver!
Heb de foto van 'Rex' maar even geleend van mijn plantenvriend Jurgen,die van mij kan ik zo gauw niet vinden,zal morgen wel een close- upje maken van 'Rex'
« Laatst bewerkt op: 28 september 2014, 09:57:31 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #181 Gepost op: 28 september 2014, 00:19:13 »
Where you have your plants under cover- do you have electric fans for ventilation? With "fungal" weather they can really help.

(sorry to all for using english!  ))2    )
Don't feel sorry, most of use understand English ...
I do not need fans, there is always a lot of wind over here.
I 'cultivate' Dionysia's outside with only the protection of the overhang of the house.
The place where I have put the Saxes under cover is not an alpine house. There is only a roof of glass three meters high, all the rest is open.
I personally think it's also my own fault, the Saxes are plunged into sand, but it's too coarse, so it dries out too quickly.
No problem in winter, but in the summer, when it's hot, you have to give water every day. I will replace the sand with a less coarser kind of sand.
The Saxes I brought back from Karel Lang are all doing fine, those are there too, but those are used to a hot summer ...

I also am persuaded that most alpines from high places that grow into rock cracks get too much 'food' over here.
Maybe they get also some humus in the mountains, but very little. Besides that humus over there is from another nature than is available here.
Here are also other diseases than in the mountains ...
Think about it, what would happen when you were used to healthy bread when you were living up in the mountains.
Someone brings you to the lowlands and there you have to eat chocolate (nothing else) every day. You like it. But after three months, you get sick ...
So, any of those plants, from now on, I grow without any form of humus, only 'rock' (sand, clay, simple soil from the garden, chippings).
Besides, I have also heard from Adrian Young that humus kills Saxifrage roots ...
 ;D

Very wise words Jan,i hope many alpine lovers will read it and think about it.

Goed en eenvoudig gezegd Jan,grote klasse met een prima voorbeeld.
Hoop dat veel mensen hier over nadenken.

'Back to Basic!'

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #182 Gepost op: 28 september 2014, 08:08:33 »
Nu we toch over de zilverrozetten bezig zijn, ik heb er hier ook nog een paar.
S. 'Rex' (foto 1 en 2) groeit hier al wat jaartjes op de tuf. De groei is erg langzaam, maar telkens verbaas ik me over het mooie harde, compacte polletje. In de volle grond is de groei veel sneller, maar ook losser.
Eéntje uit de stal van Stopp: een zaailing met veel Longifoliagenen. (foto 3 en 4)

Frankie,mooie foto's

Jouw 'Rex' is een foute 'Rex' die rondgaat.
'Rex' is namelijk een x paniculata,die niet veel voorkomt.
Jouw plant is bijna zeker Saxifraga x crustata 'Nicomedes' genoemd naar de Koning van Bithynii,ook
een Koning dus maar een foute Koning ;)
Blijkbaar is er iets fout gegaan hier bij mij of elders,want ik weet dat deze 'Nicomedes' rondgaat onder de naam 'Rex'
Wat je zegt klopt,'Nicomedes' staat liever in Tuf,want is wat gevoelig als de grond niet doorlatend genoeg is bij een
te natte herfst en winter.  Wel een prachtige Silver!
Heb de foto van 'rex' maar even geleend van mijn plantenvriend Jurgen,die van mij kan ik zo gauw niet vinden,zal morgen wel een close- upje maken van 'Rex'

Dat is op zijn minst opmerkelijk. Ik heb die plant waarschijnlijk al meer dan tien jaar onder die benaming en passeerde denk ik al enkele keren op dit forum. Bijna niemand kent de echte 'Rex' dus? Het is nochtans een herkenbare plant, ik bedoel, mijn 'valse' Rex.
Hmmm, crustata, zeg je, de rozetten worden wel opmerkelijk groter dan de crustatavormen die ik ken, Bart? In zijn boek schrijft M. McGregor dat het een vorm van paniculata zou zijn? Misschien een kruising van de twee?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #183 Gepost op: 28 september 2014, 09:54:18 »
Frankie,

Ik weet het de foute 'Rex' gaat al heel lang rond,dus die 10 jaar van jouw kan wel kloppen.
Ben de plant zelfs onder die naam tegengekomen bij de tsjechen,ook in frankrijk,Belgie en
duitsland is hij onder die naam.

Het kan natuurlijk ook best zo zijn dat de plant die jij hebt gewoon een keer is benoemd door iemand die niet wist
dat er al een paniculata 'Rex' bestond.  Dit komt vaker voor,en soms vraagt Adrian Young de registrar van de saxen
ook of er een naam verandert kan worden,is mij ook al eens overkomen.

Maar de echte 'Rex' is een paniculata natuurform gevonden op de 'Dossenhorn' in 1906 door Reginal Farrer.
Hij sprak er lyrisch over en de beschrijvingen zijn wel wat overdreven,het is een mooie afwijkende vorm die
farrer vond,maar zoals zo vaak zijn de omstandigheden natuurlijk heel anders in onze tuinen en is de plant niet
van die hardheid,grootte,kleur e.d als in de habitat.

Jouw plant is een pracht ding zeker op die plaats waar hij staat,geweldig mooie foto.
Adrian Young heeft de plant hier ook gezien onder de foute naam en is er zeker van dat het een crustata zaailing is.
Die plant lijkt exact op de crustata zaailing 'Nicomedes' die ik al heel lang heb,daarom zei ik dat de fout best bij mij
vandaan kan komen ))2 (ben soms net ook maar een mens)

Weet je Frankie,ik besteed best wel veel aandacht aan de benaming,maar soms is het heel frustrerend,niet alleen bij de Saxifraga's,
maar bij veel planten zijn er in de loop der jaren fouten ontstaan en labels verwisseld,per ongeluk,soms door onoplettendheid,onkunde.
Heel vervelend maar ik heb me er bij neergelegd,een plant is er niet minder bijzonder of mooi om,toch?!
Het enige wat we bij de Saxen kunnen doen zei Adrian,dat we met elkaar proberen de foutjes eruit te halen.

Heb net nog wat super verse foto's geschoten van de 'echte' Rex,mijn plant komt uit een oude rotstuin in Zuid-Duitsland en
is identiek volgens Adrian aan de 'Rex' in Waterperry waar de Engelse nationale collectie Saxifraga's  staat.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #184 Gepost op: 28 september 2014, 10:09:39 »
Ik mag op het label dus 'Nicomedes' vermelden.
De echte 'Rex' ziet er dus heel anders uit. Als ik volgend jaar nog eens in Utrecht kom, mag je een stek voor mij reserveren, Bart.

Tja, die naamgeving hé, is inderdaad soms wel eens frustrerend. Maar of mijn plant nu 'Rex' heet of 'Nicomedes' of misschien 'Nicomedes'-seedling, ik blijf hem opmerkelijk mooi vinden. Het is een echte rotsplant om op een steen te laten groeien, waar hij volledig tot zijn recht komt. Het is inderdaad wat je schrijft over de cultuuromstandigheden: een te natte ondergrond heeft hij absoluut niet graag, sterker nog, de originele plant die ooit in de volle grond van mijn rotstuin stond, ben ik al lang kwijt. Trouwens, dat geldt eigenlijk wel voor meerdere zilverrozetten. Ze zijn lang niet altijd zo gemakkelijk als sommigen denken.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #185 Gepost op: 28 september 2014, 10:13:51 »
Dit vind ik nu ook zo'n mooie: S. 'Portae'. De plant zette ik enkele jaren geleden naast de tufsteen, maar begint deze nu te overgroeien. Maakt kleine rozetten en vormt een mooie dichte zode, die alsmaar groter word.

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #186 Gepost op: 28 september 2014, 10:21:44 »
Goedemorgen Frankie!,

Helemaal waar die 'Nicomedes' is super mooi,maar moeilijk.  Ik ben de plant zelfs al diverse malen kwijt geraakt,
maar geluk altijd kleintjes op voorraad.  Op Tuf staat hij prima,moet nogmaals wel zeggen dat jouw plant er echt fantastisch bijstaat.

Heb net even gekeken wat betreft crustata's,heb hier allerlei vormen.  Ben zelf altijd gek op die rare botanische vormen of wilde hybriden.
Gewoon leuk om in de tuin te hebben.

Ze zijn er van heel klein tot heel groot.  De grootste hier heeft rozetten van wel 7cm.
De kleinsten de vorm uit Slovenie en 'Silver Pearl' zijn dan weer piepklein.

Een paar kleintjes;
1.crustata van Karel Lang,een heel vrremd moeilijk langzaam groeiend dingetje.
   moeilijk te vermeerderen en vermoedelijke met iets anders erin gekruist in de natuur.

2.'Silver Pearl' een selectie van ons uit crustata zaad.  Mooi klein en heel compact met een opvallende grijze kleur.
    Heb de foto net genomen dus plantje is nu nat van de dauw,is hier erg mistig geweest vanmorgen vroeg,nu zonnetje! ((12

3.'New York Seedling',iets groter dan de Slovenian form met langere tussen blaadjes.

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #187 Gepost op: 28 september 2014, 10:33:46 »
Klopt!....prachtige Saxifraga Frankie die portae.
Is een tuin zaailing,misschien crustata x paniculata maar heb begrepen dat dit niet aan te tonen is.
But whatever!,het is een prachtige Saxifraga.

Nog wat crustata's;
1. Nog zo'n kleintje uit de natuur.
2. Een crustata gevonden in slovenia
3. eentje van de mangart in slovenia
4.En een mooie vorm van de Rolle Pass

Bart Moerland

• Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
« Reactie #188 Gepost op: 28 september 2014, 10:35:41 »
nog 2 vormen.

eentje gevonden door Milan Halada
en een vrij grote crustata

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #189 Gepost op: 28 september 2014, 13:09:34 »
Where you have your plants under cover- do you have electric fans for ventilation? With "fungal" weather they can really help.

(sorry to all for using english!  ))2    )
Don't feel sorry, most of use understand English ...
I do not need fans, there is always a lot of wind over here.
I 'cultivate' Dionysia's outside with only the protection of the overhang of the house.
The place where I have put the Saxes under cover is not an alpine house. There is only a roof of glass three meters high, all the rest is open.
I personally think it's also my own fault, the Saxes are plunged into sand, but it's too coarse, so it dries out too quickly.
No problem in winter, but in the summer, when it's hot, you have to give water every day. I will replace the sand with a less coarser kind of sand.
The Saxes I brought back from Karel Lang are all doing fine, those are there too, but those are used to a hot summer ...

I also am persuaded that most alpines from high places that grow into rock cracks get too much 'food' over here.
Maybe they get also some humus in the mountains, but very little. Besides that humus over there is from another nature than is available here.
Here are also other diseases than in the mountains ...
Think about it, what would happen when you were used to healthy bread when you were living up in the mountains.
Someone brings you to the lowlands and there you have to eat chocolate (nothing else) every day. You like it. But after three months, you get sick ...
So, any of those plants, from now on, I grow without any form of humus, only 'rock' (sand, clay, simple soil from the garden, chippings).
Besides, I have also heard from Adrian Young that humus kills Saxifrage roots ...
 ;D

Very wise words Jan,i hope many alpine lovers will read it and think about it.

Goed en eenvoudig gezegd Jan,grote klasse met een prima voorbeeld.
Hoop dat veel mensen hier over nadenken.

'Back to Basic!'
))2 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #190 Gepost op: 28 september 2014, 13:18:08 »
Mooi Frankie,  en dat wat Bart zegt over die Rex, had ik al heel lang in de smiezen.
Saxifraga paniculata 'Rex' WAT EEN KEMEL !
Ik heb die foute 'Rex' al heel lang, hoe kan dat nu een paniculata zijn? Er zijn heel veel vormen van paniculata, maar deze ? No way ...
Dat ziet zelfs mijn zoontje van 2,5 jaar ...

Maar wat Bart zegt over 'Nicomedes' dat die moeilijk is ? No way ...
Dat ziet ook mijn zoontje van 2,5 jaar ...
En wat ziet die dan ?
1/ Een 'Nicomedes' in een trog, krijgt als de zon schijnt, zeker 10 uur zon op zijn dak. Altijd buiten.
2/ Een foute 'Rex' in Crevice Garden Number 2. Altijd buiten.
3/ Een 'Nicomedes' in de big marmer rotstuin. Altijd buiten.
4/ Een foute 'Rex' in een stenen pot, in alle seizoenen buiten, maar wel 1 seizoen afgedekt, maar dat is enkel maar om de stenen potten niet te laten kapot vriezen.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #191 Gepost op: 28 september 2014, 13:21:13 »
Dus, Bart, als je de 'Nicomedes' nog eens kwijt geraakt, hier zijn er genoeg. ;D
Ik heb er allicht ook nog in plastieken potjes staan ...

Deze heb ik van jou gehaald als 'Nicomedes', want ik dacht, die lijkt sprekend op mijn foute 'Rex' en helemaal niet op een paniculata.
Het is natuurlijk klop dezelfde als mijn foute 'Rex'.

Jan Fouquaert

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Leiomerus
« Reactie #192 Gepost op: 28 september 2014, 13:39:05 »
En dan nog iets, er zijn natuurlijk verschillende soorten x fritschiana's.
Ik denk dat er toch een verschil is tussen de 'Portae' die ik bezit en die van Frankie.
Wat is nu the real thing ?

1/ In ieder geval is deze een hele schone, kijk zelf maar ...ik denk eerder dat dit een vorm is ontstaan uit longifolia met iets anders.
2/ deze is gelabeld als gewoon x fritschiana ...

En Bart, je mag die echte 'Rex' ook voor mij opzij zetten, dat ziet er tenminste een echte paniculata uit en daar ben ik wild van ... :o
« Laatst bewerkt op: 28 september 2014, 13:41:33 door Jan Fouquaert »

Gerard Verweij

• Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
« Reactie #193 Gepost op: 28 september 2014, 20:24:56 »
Dit vind ik nu ook zo'n mooie: S. 'Portae'. De plant zette ik enkele jaren geleden naast de tufsteen, maar begint deze nu te overgroeien. Maakt kleine rozetten en vormt een mooie dichte zode, die alsmaar groter word.

(Link naar bijlage)
Indrukwekkend, Frankie.

Gerrit Eijkelenboom

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #194 Gepost op: 28 september 2014, 20:53:36 »

(Link naar bijlage)

Ja, dat is genieten niet,

Frankie, heb jij een verklaring voor het fenomeen, wat je bij jou ook ziet, dat er af en toe plotseling vreemd grote rozetten verschijn op zo'n kussen