En dan nog iets, er zijn natuurlijk verschillende soorten x fritschiana's.
Ik denk dat er toch een verschil is tussen de 'Portae' die ik bezit en die van Frankie.
Wat is nu the real thing ?
1/ In ieder geval is deze een hele schone, kijk zelf maar ...ik denk eerder dat dit een vorm is ontstaan uit longifolia met iets anders.
2/ deze is gelabeld als gewoon x fritschiana ...
En Bart, je mag die echte 'Rex' ook voor mij opzij zetten, dat ziet er tenminste een echte paniculata uit en daar ben ik wild van ... 
Jan,
die Sax. x portae van jou (no. 1) is inderdaad prachtig, daar zou ik graag een stekje van hebben. Maar volgens mij geen x fritschiana (= S. crustata x S. paniculata). Waarschijnlijk, zoals je zegt, iets met longifolia-bloed. Zou heel goed een S. x lhommei (= S. longifolia x S. paniculata) kunnen zijn.
Dat het geen x fritschiana is, dat is wel duidelijk. Lijkt in de verste verte niet op mijn echte x fritschiana.
Ondertussen heb ik ook zitten snuisteren in mijn archieven (een klein, oud agendaboekje van 1993 waar ik alle, tenminste als ik niks vergeet, aankopen netjes in neerkrabbel. Ik heb die meegebracht van de Tuindagen van Beervelde in mei 2012. Het verwondert mij dat die al zo groot is, die moet eerst een tijdje in een pot gestaan hebben en daar heb ik scheutjes van genomen en opgepot. Ik denk dat ik er nog wel eentje staan heb.
Enfin, die grote in de rotstuin staat in een vernieuwd stuk marmer rotstuin, verse grond dus, vandaar dat die zo vlug gegroeid is.
Die in de kleine potjes groeien super traag, is ook logisch.
En als ik een meter of 100 diep graaf in mijn geheugen, moet die Sax. van Portier gekomen zijn.....