winterharde cactussen

Gestart door Kris De Raeymaeker, 11 mei 2010, 20:29:42

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 januari 2026, 19:22:33Maihuenia poeppigii onbeschermd buiten in een verhoogd bed ....

Die kan wel wat hebben. Maar komen daar ook bloemen op. Ik dacht deze soort nog niet gezien te hebben met bloemen in onze rotstuinen?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 januari 2026, 19:22:33Maihuenia poeppigii onbeschermd buiten in een verhoogd bed ....
Citaat van: Frankie Wulleman op  4 januari 2026, 22:02:18Die kan wel wat hebben. Maar komen daar ook bloemen op. Ik dacht deze soort nog niet gezien te hebben met bloemen in onze rotstuinen?
Ze staan er om bekend om heel slecht te bloeien in cultuur Frankie. Ook menig ervaren cactusliefhebber beet er de tanden op stuk  :o Ik heb ze ooit 1 keer in bloei gezien in cultuur en daar stond de plant in een grote schaal. Het was een oude plant bij een cactusliefhebber die al wel 40 jaar bezig was.Maar ze kunnen inderdaad wel heel wat hebben ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Deze winterharde soorten moeten wel kurkdroog staan ...maar als dat gebeurt zijn ze allemaal goed winterhard. Ze staan allemaal nog buiten onder mijn afdak ...Op foto 4 natuurlijk ook enkele succulenten ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  6 januari 2026, 11:17:08Deze winterharde soorten moeten wel kurkdroog staan ...maar als dat gebeurt zijn ze allemaal goed winterhard. Ze staan allemaal nog buiten onder mijn afdak ...Op foto 4 natuurlijk ook enkele succulenten ...
Zo heb je een idee hoe ze daar overwinteren , het is natuurlijk behoorlijk dringen ...

Marcel van den Berg

Hier staat de eerste Cactus van het jaar in bloei.
Echinocereus adustus heeft er alweer zin in.
Ze staan nog steeds droog nu de laatste watergift eind Augustus vorig jaar.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Marcel van den Berg op 13 april 2026, 08:44:03Hier staat de eerste Cactus van het jaar in bloei.
Echinocereus adustus heeft er alweer zin in.
Ze staan nog steeds droog nu de laatste watergift eind Augustus vorig jaar.

Een techniek die loont Marcel , toch vooral bij Echinocereus...Top  ((3  ((3
Vanaf ze in bloei staan kan je gerust aanvangen met water geven .

Kris De Raeymaeker

De winterharde Sclerocactus nyensis gaat hier voor een eerste keer bloeien ...
De meeste Sclerocatus-en zijn  zo lastig en traag op eigen wortel dat enten vaak een noodzaak is.
De wortels zijn extreem gevoelig voor teveel aan water. Hier is gekozen voor een kleine winterharde Echinocereus als onderstam. Deze kan je laten zakken tot net onder het grondniveau (zodat de onderstam niet opvalt )  en zal de plant niet te sterk opjagen.Door de winterhardheid van de onderstam kan de plant verder worden behandeld als winterhard onder droge omstandigheden... 

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 april 2026, 12:57:39De winterharde Sclerocactus nyensis gaat hier voor een eerste keer bloeien ...
De meeste Sclerocatus-en zijn  zo lastig en traag op eigen wortel dat enten vaak een noodzaak is.
De wortels zijn extreem gevoelig voor teveel aan water. Hier is gekozen voor een kleine winterharde Echinocereus als onderstam. Deze kan je laten zakken tot net onder het grondniveau (zodat de onderstam niet opvalt )  en zal de plant niet te sterk opjagen.Door de winterhardheid van de onderstam kan de plant verder worden behandeld als winterhard onder droge omstandigheden... 

Weer bijgeleerd, Kris. Ik wist begot niet dat cactussen ook geënt werden op een onderstam. Precies zoals bij sommige bomen, heesters, enz... ?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 april 2026, 12:57:39De winterharde Sclerocactus nyensis gaat hier voor een eerste keer bloeien ...
Citaat van: Frankie Wulleman op 27 april 2026, 20:46:56Weer bijgeleerd, Kris. Ik wist begot niet dat cactussen ook geënt werden op een onderstam. Precies zoals bij sommige bomen, heesters, enz... ?
Is al een eeuwenoud gebruik in de cactuswereld Frankie ...

Marcel van den Berg

Gaaf Kris!
Ik zie wel dat deze soort van die vervelende haakjes aan het eind van de doorns heeft, daar blijf ik liever vandaan  ;) ,

Marcel van den Berg

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 april 2026, 12:52:34Een techniek die loont Marcel , toch vooral bij Echinocereus...Top  ((3  ((3

Ik geef nog steeds heel spaarzaam water Kris.
Ik wil dat Echinocereus rigidissimus knoppen aanmaakt, maar dat valt tot zover tegen.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 april 2026, 12:52:34Een techniek die loont Marcel , toch vooral bij Echinocereus...Top  ((3  ((3
Citaat van: Marcel van den Berg op 28 april 2026, 09:00:10Ik geef nog steeds heel spaarzaam water Kris.
Ik wil dat Echinocereus rigidissimus knoppen aanmaakt, maar dat valt tot zover tegen.
Dat is net het lastige bij Echinocereus Marcel ...je zou ze haast plant per plant afzonderlijk water moeten geven. Ik bedoelde dus die ene die al bloeit wel en de andere die zo ver nog niet zijn dan weer niet. Toen ik nog een grote collectie had vroeger (serre 6,5x5,5m )kon dat natuurlijk onmogelijk. Als ik dan startte met een eerste watergift was het uiteraard alles of niks. Nu probeer ik dat wat te doen maar dan nog...
Ik zou ook zeker nog niet panikeren want Echinocereus rigidissimus bloeit altijd later....
Bij mij is dat midden juni ten vroegste en soms maar midden juli . En die latere bloeiers hadden op den duur ook al wel een beetje water gehad hoor. Je kan ze ook niet helemaal droog laten tot juli ... 

Kris De Raeymaeker

Jawel ook deze Zuid Amerikaanse soort is bij ons -onder droge omstandigheden-perfect winterhard!!!
Tot minus 15 graden geeft geen probleem wanneer hij volledig droog staat.Deze komt voor in het gebergte op een hoogte van 500 tot liefst 2000m in Cordoba/Argentinië. Zeg nu zelf , dit is toch gewoon een rotsplant/bergplant ?

Kris De Raeymaeker

Deze Echinocereus viridiflorus kan zowaar nog meer kou verdragen als de vorige ...Met groenachtige bloemen zoals de naam al aangeeft.

Marcel van den Berg

Prachtig Kris,
Van beiden soorten heb ik zaailingen staan die zich goed ontwikkelen.

Hier staan ook alweer aardig wat planten in bloei.