Auteur Topic: Een laat voorjaar in Wallis  (gelezen 119265 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Een laat voorjaar in Wallis
« Reactie #300 Gepost op: 29 december 2013, 17:46:18 »
Zo zie je maar hoe rijk en verscheiden ons taalgebied is, Lily-Anne...  7))

Damme helegoans in 't Vloams moestn bugun, ze zoen der helegoans niet ni mi van verstoan, hé Luc.  11)) Ti nog e bitje e toaltje damme weider in é.

Weet je Frankie, tijdens de tweede wereldoorlog gebruikte men op Amerikaanse onderzeeboten Navajo indianen om hun berichten te versturen zodat de vijand die niet kon ontrafelen... wellicht waren er geen West Vlamingen voor handen...    )1)7)) 7))
Nee Luc, dat was puur praktisch............zo'n onderzeeboot zou nooit meer boven komen onder het gewicht van al die aardappels voor de frites........ )2)

En dan vergeet je nog de dozen chocolade en de bakken bier, Gerard!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #301 Gepost op: 29 december 2013, 17:54:06 »
Dan gaan we nog maar eens de hoogte in. Dit keer rijden we de driepassentocht. We starten op het einde van het Rhonedal en rijden eerst de Furkapas op, vervolgens de Sustenpas en daarna de Grimselpas om vervolgens weer te eindigen waar we begonnen. Het is een autotochtje van een hele dag, de vele stops inbegrepen. Dit is bijvoorbeeld iets wat jij ook perfect kan doen, Lily-Anne.

Op de eerste foto zie je links de Furkapas en rechts de Grimselpas. Het riviertje dat je in het midden ziet lopen is de bovenloop van de Rhone en dit is in feite het smeltwater van de Rhonegletsjer, alweer zo'n prachtige locatie. Alvorens het water naar beneden loopt wordt het eerst vergaard in een klein gletsjermeertje.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #302 Gepost op: 29 december 2013, 17:57:10 »
Nog wat plaatjes van deze bijzonder mooie locatie. Jammergenoeg is ook deze gletsjer af flink afgesmolten. Dat zie je hier ook weer aan de kleur van het gesteente.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #303 Gepost op: 29 december 2013, 18:03:28 »
Je hebt zelfs de mogelijkheid om een stukje in de gletsjer te wandelen. Toch wel eens een aparte belevenis, 't is ook niet iets wat je elke dag kan doen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #304 Gepost op: 29 december 2013, 18:05:27 »
De Furkapas, een hele mooie bergpas met zijn bijhorende gletsjer, bij momenten toch ook wel een beetje druk.

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #305 Gepost op: 29 december 2013, 18:59:18 »
Je hersenen krijgen daar zoveel signalen te verwerken, dat je bij wijze van spreken, soms blokkeert. Zo besef ik nu ook dat ik zelfs nog heel wat foto's 'vergeten' heb te nemen. De tijd tikt op zo'n momenten ongenadig verder.

Ook al weer een heeeeel bekend gevoel Frankie ! Ik vermoed dat de klok daar tegen een grotere snelheid tikt .....kan niet anders ....

Dat zijn hoogdagen, Kris, als je in zo'n gebiedjes rondloopt. Voor dat je het beseft zakt de zon alweer aan de einder weg en moet je voortmaken. Je wilt dan toch nog altijd die ene plant nog eens zien, of achter dat grote rotsblok gaan kijken. Het stopt maar niet. Na onze reis zei ik tegen mijn vrouw dat ik eigenlijk te veel tijd heb 'verloren' met andere zaken. 'En dat terwijl we bijna elke dag in de bergen hebben vertoeft' vroeg ze met enige verwondering. Tja, die halve dag in dat zwembad, en die halve dag gewoon op 't gemak zullen me niet bevallen zijn, zeker?  )1)

Ja Frankie , ik begrijp je helemaal ......... eens je in deze sfeer bent wil je altijd meer en meer ........het is zo mooi en je hebt zoveel plezier dat je er geen afscheid kan van nemen , de tijd vliegt voorbij ...........dan heb je ook geen behoefte om andere dingen te doen .
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #306 Gepost op: 29 december 2013, 19:56:27 »
Je hersenen krijgen daar zoveel signalen te verwerken, dat je bij wijze van spreken, soms blokkeert. Zo besef ik nu ook dat ik zelfs nog heel wat foto's 'vergeten' heb te nemen. De tijd tikt op zo'n momenten ongenadig verder.

Ook al weer een heeeeel bekend gevoel Frankie ! Ik vermoed dat de klok daar tegen een grotere snelheid tikt .....kan niet anders ....

Dat zijn hoogdagen, Kris, als je in zo'n gebiedjes rondloopt. Voor dat je het beseft zakt de zon alweer aan de einder weg en moet je voortmaken. Je wilt dan toch nog altijd die ene plant nog eens zien, of achter dat grote rotsblok gaan kijken. Het stopt maar niet. Na onze reis zei ik tegen mijn vrouw dat ik eigenlijk te veel tijd heb 'verloren' met andere zaken. 'En dat terwijl we bijna elke dag in de bergen hebben vertoeft' vroeg ze met enige verwondering. Tja, die halve dag in dat zwembad, en die halve dag gewoon op 't gemak zullen me niet bevallen zijn, zeker?  )1)

Ja Frankie , ik begrijp je helemaal ......... eens je in deze sfeer bent wil je altijd meer en meer ........het is zo mooi en je hebt zoveel plezier dat je er geen afscheid kan van nemen , de tijd vliegt voorbij ...........dan heb je ook geen behoefte om andere dingen te doen .

Zo is dat Danny, wij begrijpen elkaar  _07

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #307 Gepost op: 29 december 2013, 20:00:11 »

Op de Furkapas staan grote bestanden van Campanula thyrsoides. Het loont de moeite om af en toe eens te stoppen en de weilandjes te bekijken. Daar staat een keur aan allerlei planten, waaronder vaak deze klokjesbloem.

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #308 Gepost op: 29 december 2013, 21:06:13 »
(Link naar bijlage)

Op de Furkapas staan grote bestanden van Campanula thyrsoides. Het loont de moeite om af en toe eens te stoppen en de weilandjes te bekijken. Daar staat een keur aan allerlei planten, waaronder vaak deze klokjesbloem.

Jawatte , terug straffe foto's ............ ((6 ((6 ((6
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
« Reactie #309 Gepost op: 29 december 2013, 21:14:01 »
Voor mij ook zo'n stapelmuurtje Frankie ....
Je toont ons heel mooie planten maar ook de panorama's zijn beklijvend.... Wat zijn dat toch zalige vergezichten hé ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

• Top poster
« Reactie #310 Gepost op: 29 december 2013, 21:29:21 »
Schitterende foto's weer Frankie en ook nog eens rag en rag scherp -6(. Ik zou voorlopig maar heel erg zuinig zijn op uw kodakske --15

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #311 Gepost op: 29 december 2013, 21:41:15 »
Schitterende foto's weer Frankie en ook nog eens rag en rag scherp -6(. Ik zou voorlopig maar heel erg zuinig zijn op uw kodakske --15

Ik ben het helemaal eens met Cor , de foto's zijn van zeer goede kwaliteit ! Het is duidelijk dat je jaar na jaar mooiere foto's maakt het uw kodakske .  3)) 3)) 3))
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #312 Gepost op: 29 december 2013, 22:02:32 »
Wat een reeks weer Die campanula is eentje om in te lijsten 6))
Na zoveel reizen kennen jullie kinderen ook al wat namen van planten??
Of ze herkennen ze.
Ik wandel weer mee met de prachtige beelden

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #313 Gepost op: 29 december 2013, 23:14:27 »

Ik ben het helemaal eens met Cor , de foto's zijn van zeer goede kwaliteit ! Het is duidelijk dat je jaar na jaar mooiere foto's maakt het uw kodakske .  3)) 3)) 3))

Jullie doen me toch wel een beetje blozen, jongens, al kan ik niet ontkennen dat ik steeds weer naar de beste foto's streef. Straks ga ik toch nog van gedacht veranderen, en geen nieuw toestel kopen.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #314 Gepost op: 29 december 2013, 23:15:28 »
Voor mij ook zo'n stapelmuurtje Frankie ....
Je toont ons heel mooie planten maar ook de panorama's zijn beklijvend.... Wat zijn dat toch zalige vergezichten hé ....

Zeker, Kris, de uitzichten zijn er telkens fenomenaal.Dit is een streek waar ik absoluut mijn hart heb verloren.