Nu het winter is, heb ik weer wat meer tijd om ook andere aspecten van mijn interesse in planten onder de aandacht te brengen. Hier is er een van.
Zelf helemaal uit gedokterd en ge- experimenteert. Verlichting 2 grote TL buizen en 2 kleinere bovenin. Coolwhite geeft het beste resultaat ( alhoewel er tegen woordig ook full spectrum lampen te koop zijn, die nog betere resultaten geven). Voor de nodige lucht stroming heb ik bovenin, bij het voorraam,
2 computer ventilatoren aan gebracht. Verder zit er een hygro- en temperatuur meter in de kast. Deze geeft tevens max. en min. waarden af.
Achterin dan nog 3 beluchtings gaten gemaakt.
Iedere dag bewateren ( althans voor de soorten die ik er in aan gebracht heb), andere hou ik koeler en droger. Vanaf eind februari weer licht gaan bemesten.
Temperatuur overdag bovenin ongeveer 28 graden en maximum licht. Goed voor o.a. Afrikaanse orchideeën, Cattleya en Oncidium.
In het midden is de temperatuur ongeveer 24 graden en iets meer getemperd licht. Vochtigheid direct na het sproeien 65% en aflopend naar de avond toe 50%.
Voor het sproeien in de vroege ochtend is het percentage ongeveer 46% vochtigheid.
Kijk maar eens naar de foto's.

groet Peter