Auteur Topic: Saxifraga 2014  (gelezen 300829 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #915 Gepost op: 18 maart 2014, 22:33:12 »
We kunnen dus bijna met zekerheid vaststellen dat de oorspronkelijke 'Wisley' al lang niet meer in cultuur is, maar dat alle planten in cultuur eigenlijk x 'Wisley' horen te heten. Een beetje hetzelfde verhaal dus als van Pulsatilla 'Budapest'... .

En ondanks alles, toch blijf ik het een pracht van een plant vinden... .


Ja Frankie...maar je hebt groot gelijk het blijven Super planten en je kunt ze
gerust vermeerderen en weggeven/ruilen/verkopen als je x ervoor zet.
Ik had hier 2 jaar teug ook allerlei mooi x media's...geweldig mooi om te zien
allemaal hetzelfde maar tegen net iets anders.... ))4

Ja dat klopt, Bart, ik heb hier trouwens nog zo'n mooie media staan, prachtig rozet, geen enkele andere sax heeft zo'n speciaal rozet.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #916 Gepost op: 18 maart 2014, 22:34:02 »
2/ Een of andere 'Bettina'.
Ik mag van mijn vrouw geen vriendinnen hebben, pfff, dan neem ik maar Saxenvriendinnen.  ((12

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je het boek Porophyllum Saxifrages nog niet hebt aangeschaft, Jan, daarom citeer ik nog maar eens een paar regeltjes uit dit boek. Dit staat bij de beschrijving van S. x paulinae 'Bettina': morphologically a hybrid of S. burseriana var. major x S. ferdinandi-coburgi, intermediate between parents. rosettes 8-14 mm diameter, open, spiny, leaves 8-10 mm x 1.3-1.6 mm. Petals 6-9 mm x 5-7 mm, obovate, smooth,soft, overlapping to slightly separated, yellow. Need I say more?

Welke cultivar dit dan wel is weet ik niet. Ik heb em trouwens ook onder de naam S. 'Bettina' in m'n verzameling gekregen.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #917 Gepost op: 18 maart 2014, 22:38:25 »
Ik heb trouwens een net over dat zandbed gespannen; ik heb opgemerkt dat verschillende, wat grotere bloemstengels gewoon afgeplukt zijn.
Niks meer van te vinden ...Duiven ?

Of het duiven zijn weet ik niet Jan, maar hier in de tuin zijn ook bloemenplukkers actief. Soms vind ik de bloem nog wel ergens in de buurt van de plant terug. Ik denk zelf eerder aan Gaaien of Eksters, die hun nest extra aantrekkelijk proberen te maken.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #918 Gepost op: 18 maart 2014, 22:46:08 »
We kunnen dus bijna met zekerheid vaststellen dat de oorspronkelijke 'Wisley' al lang niet meer in cultuur is, maar dat alle planten in cultuur eigenlijk x 'Wisley' horen te heten. Een beetje hetzelfde verhaal dus als van Pulsatilla 'Budapest'... .

En ondanks alles, toch blijf ik het een pracht van een plant vinden... .

Dat is ook zo, Frankie. Daarom begrijp ik ook niet zo goed waarom men zo krampachtig aan die naam S. 'Wisley' blijft hangen. Noem al die uit zaad opgekweekte planten gewoon Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii, dan ben je van het gezeur af (excusé le mot).

Ik zaai zelf ook veel Engleria-zaden, simpelweg omdat er mooie planten uit ontstaan. Dit jaar bijvoorbeeld weer 4 zaadpotjes met zaad dat was gelabelled S. 'Wisley'.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #919 Gepost op: 18 maart 2014, 22:54:14 »
2/ Een of andere 'Bettina'.
Ik mag van mijn vrouw geen vriendinnen hebben, pfff, dan neem ik maar Saxenvriendinnen.  ((12

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je het boek Porophyllum Saxifrages nog niet hebt aangeschaft, Jan, daarom citeer ik nog maar eens een paar regeltjes uit dit boek. Dit staat bij de beschrijving van S. x paulinae 'Bettina': morphologically a hybrid of S. burseriana var. major x S. ferdinandi-coburgi, intermediate between parents. rosettes 8-14 mm diameter, open, spiny, leaves 8-10 mm x 1.3-1.6 mm. Petals 6-9 mm x 5-7 mm, obovate, smooth,soft, overlapping to slightly separated, yellow. Need I say more?

Welke cultivar dit dan wel is weet ik niet. Ik heb em trouwens ook onder de naam S. 'Bettina' in m'n verzameling gekregen.


Mannen.....

Heb 2 oude foto's gevonden van 'bettina' die volgens mij goed is.
Maar heb afgelopen jaar van Jirka Novak een kleine 'Bettina' gekregen om
te vergelijken. 
Die is gisteren een beetje open gegaan,zal als het kan morgen een foto nemen.

Dit is de oude plant uit eind tachtig schat ik,ze leeft niet meer maar wel nazaten.

moet er nog even bijzeggen dat 'bettina' een langzame groeier is wel wat sneller als 'Paula' heel compact en
helemaal niet zo makelijk te vermeerderen,beetje langzaam wortelend.

« Laatst bewerkt op: 18 maart 2014, 22:56:32 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #920 Gepost op: 18 maart 2014, 23:01:57 »
2/ Een of andere 'Bettina'.
Ik mag van mijn vrouw geen vriendinnen hebben, pfff, dan neem ik maar Saxenvriendinnen.  ((12

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je het boek Porophyllum Saxifrages nog niet hebt aangeschaft, Jan, daarom citeer ik nog maar eens een paar regeltjes uit dit boek. Dit staat bij de beschrijving van S. x paulinae 'Bettina': morphologically a hybrid of S. burseriana var. major x S. ferdinandi-coburgi, intermediate between parents. rosettes 8-14 mm diameter, open, spiny, leaves 8-10 mm x 1.3-1.6 mm. Petals 6-9 mm x 5-7 mm, obovate, smooth,soft, overlapping to slightly separated, yellow. Need I say more?

Welke cultivar dit dan wel is weet ik niet. Ik heb em trouwens ook onder de naam S. 'Bettina' in m'n verzameling gekregen.
Nee dat boek heb ik dus niet, zal wel komen.
Natuurlijk als je verzameling op twee jaar tijd exponentieel gegroeid is van 60 naar 560 exemplaren, is het een titanenwerk alles te controleren.
Net daarom is dit forum handiger ... ;)
Dus jij hebt dezelfde Bettina die geen Bettina is ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #921 Gepost op: 18 maart 2014, 23:05:41 »
Ik heb trouwens een net over dat zandbed gespannen; ik heb opgemerkt dat verschillende, wat grotere bloemstengels gewoon afgeplukt zijn.
Niks meer van te vinden ...Duiven ?

Of het duiven zijn weet ik niet Jan, maar hier in de tuin zijn ook bloemenplukkers actief. Soms vind ik de bloem nog wel ergens in de buurt van de plant terug. Ik denk zelf eerder aan Gaaien of Eksters, die hun nest extra aantrekkelijk proberen te maken.
Ik denk duiven omdat er altijd op twee meter van mij twee exemplaren naar mij zitten te loeren terwijl ze koeren.
Het zijn precies van die gedomesticeerde bosduiven. Enfin, het net is gespannen.
Ook al tegen de kat, die ook te pas en te onpas op dat zandbed springt. Natuurlijk, mocht het de kat zijn, dan zou ik de bloemstengels terug vinden.  ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #922 Gepost op: 18 maart 2014, 23:10:42 »
Wat een BEESTENBOEL op uw Hof,Jan!.......
en het grootste beest loopt vrij rond....... --6
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #923 Gepost op: 18 maart 2014, 23:16:41 »
2/ Een of andere 'Bettina'.
Ik mag van mijn vrouw geen vriendinnen hebben, pfff, dan neem ik maar Saxenvriendinnen.  ((12

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je het boek Porophyllum Saxifrages nog niet hebt aangeschaft, Jan, daarom citeer ik nog maar eens een paar regeltjes uit dit boek. Dit staat bij de beschrijving van S. x paulinae 'Bettina': morphologically a hybrid of S. burseriana var. major x S. ferdinandi-coburgi, intermediate between parents. rosettes 8-14 mm diameter, open, spiny, leaves 8-10 mm x 1.3-1.6 mm. Petals 6-9 mm x 5-7 mm, obovate, smooth,soft, overlapping to slightly separated, yellow. Need I say more?

Welke cultivar dit dan wel is weet ik niet. Ik heb em trouwens ook onder de naam S. 'Bettina' in m'n verzameling gekregen.
Nee dat boek heb ik dus niet, zal wel komen.
Natuurlijk als je verzameling op twee jaar tijd exponentieel gegroeid is van 60 naar 560 exemplaren, is het een titanenwerk alles te controleren.
Net daarom is dit forum handiger ... ;)
Dus jij hebt dezelfde Bettina die geen Bettina is ?

De rozetten zijn identiek, dus ik neem aan dat het dezelfde is, Jan, maar ik heb mijn plantje nog niet in bloei gezien.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #924 Gepost op: 18 maart 2014, 23:27:08 »
3/ 'Bohnice' een NCC, maar wat een prachtig ding. ;D Heeft wat weg van die mooie Jan. -2(

Is inderdaad een hele mooie, Jan, heeft mooie grote, goed gevormde bloemen en ook de rozetten zijn fraai. De kleur van de bloemen wijkt ietsje af van die van die mooie Jan.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #925 Gepost op: 18 maart 2014, 23:35:14 »
Ach ja, dit moest ik nog tonen :

1/ Kijk eens hoe de slakken dit arme Saxje toegetakeld hebben !
2/ En dit hier is een Sax met speciale bloemen : 'Sissi', maar nu nog specialer ...

 )-12 -3( -3)( gelekaart 2-)( --2 --20

Hier in de tuin toch ook weer de nodige slachtoffers aangetroffen, Jan, soms helemaal kaal gevreten. Dus inmiddels weer 3 x een nachtelijke inspectie in de tuin gedaan. Vooral veel naaktslakken, een enkele huisjesslak en 2 pissebedden gevonden.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #926 Gepost op: 19 maart 2014, 00:35:49 »
2/ Een of andere 'Bettina'.
Ik mag van mijn vrouw geen vriendinnen hebben, pfff, dan neem ik maar Saxenvriendinnen.  ((12

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je het boek Porophyllum Saxifrages nog niet hebt aangeschaft, Jan, daarom citeer ik nog maar eens een paar regeltjes uit dit boek. Dit staat bij de beschrijving van S. x paulinae 'Bettina': morphologically a hybrid of S. burseriana var. major x S. ferdinandi-coburgi, intermediate between parents. rosettes 8-14 mm diameter, open, spiny, leaves 8-10 mm x 1.3-1.6 mm. Petals 6-9 mm x 5-7 mm, obovate, smooth,soft, overlapping to slightly separated, yellow. Need I say more?

Welke cultivar dit dan wel is weet ik niet. Ik heb em trouwens ook onder de naam S. 'Bettina' in m'n verzameling gekregen.
Nee dat boek heb ik dus niet, zal wel komen.
Natuurlijk als je verzameling op twee jaar tijd exponentieel gegroeid is van 60 naar 560 exemplaren, is het een titanenwerk alles te controleren.
Net daarom is dit forum handiger ... ;)
Dus jij hebt dezelfde Bettina die geen Bettina is ?

De rozetten zijn identiek, dus ik neem aan dat het dezelfde is, Jan, maar ik heb mijn plantje nog niet in bloei gezien.
Snik ... ))9 ))11 ))11
Heb ik dan eens een vriendin die mag van mijn vrouw, en dan is het toch wel een valse tik zeker !
 --11 -1(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #927 Gepost op: 19 maart 2014, 20:01:47 »
S. 'Allendale Celt' heeft er precies niet zo veel zin in dit jaar. (foto 1)
S. 'Ganymede' op de tuf. (foto 2)
S. 'Allendale Frost' met zijn hagelwitte bloemen, een aanrader. (foto 3 en 4)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #928 Gepost op: 19 maart 2014, 20:03:15 »
S. 'Allendale Goblin' heeft geen haast dit jaar, ik hoop nog op een volledig bloeiende plant.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #929 Gepost op: 19 maart 2014, 20:06:42 »
Hij zou nochtans zijn best mogen doen, want hij staat in mijn mooiste trogje in fraai gezelschap.
Lichtervelde, West-Vlaanderen