Tweede VRV lezingendag op 22 februari 2014 in Gent

Gestart door Luc Gilgemyn, 6 februari 2014, 14:53:35

Vorige topic - Volgende topic

Luc Gilgemyn

Zoals reeds in onze kalender 2014 vermeld, gaat op 22 februari om 10.00 u in auditorium 4 aan de Karel Lodewijk Ledeganckstraat,35 van de U. Gent de tweede voorjaarsbijeenkomst door van de VRV !

Het wordt niet gemakkelijk om de succesdag van januari te herhalen of te verbeteren, maar we willen toch een poging wagen !!!

Dit keer hebben we nog maar eens een van de rotsplanten monumenten in de Benelux uitgenodigd, namelijk Ger van den Beuken, die ons op 2 lezingen zal vergasten ongetwijfeld om duimen en vingers van af te likken !

In "Ups and Downs with tricky Alpines in the Netherlands" deelt Ger zijn enorme kennis met ons in het kweken van "moeilijkere" rotsplanten in de lage landen.  Androsaces, Dionysia's, Saxifraga's, Daphne's en nog veel meer..., allemaal passeren ze de revue.
Een speciaal hoofdstukje is ook gewijd aan het kweken van Oxalissen uit Zuid Amerika.
Waardevolle tips, kweekmethodes, we krijgen het allemaal uitgelegd door de meester in persoon !  Een uitgelezen gelegenheid !

Na de middag krijgen we : "Highlights from Tierra del Fuego and S. Argentina going up to the North of Chile"
Hierin neemt Ger ons mee doorheen Zuid Amerika, een continent waarvan hij de botanische rijkdommen door en door kent !   Hij brengt ons de hoogtepunten van zijn talrijke reizen in woord en beeld... en uit vorige ervaringen weten wij dat ook dit meer dan de moeite zal lonen, want naast een vlot causeur is Ger ook een uitmuntend fotograaf !  Weer eens niet te missen !!

Tot slot kunnen we weer met zijn allen proberen onze plantenrijkdom uit te breiden tijdens een nieuwe aflevering van de wereldvermaarde VRV tombola.    ((14 ((14

Allen daarheen !   ))(10
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Een dagje dat al geruime tijd aangestipt staat op mijn kalender, Luc. 't Zal beslist de moeite zijn, de wijsheden en kennis van Ger in het achterhoofd. De afwezigen zullen zeker en vast al weer ongelijk hebben... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Frankie Wulleman op  6 februari 2014, 20:57:01
Een dagje dat al geruime tijd aangestipt staat op mijn kalender, Luc. 't Zal beslist de moeite zijn, de wijsheden en kennis van Ger in het achterhoofd. De afwezigen zullen zeker en vast al weer ongelijk hebben... .

Helemaal mee eens ! Hier zal die dag weer heel wat op te steken zijn ! Wie kan er beter die "speciallekes"  opkweken dan Ger .... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

Het is weer bijna zover folks !  ))(10 ))(10

Vergeet niet dat je hier http://www.vrvforum.be/ alle info vindt over de wereldvermaarde VRV tombola !!!

-6( -6(

Danny Bonnez

Ik moet mij verontschuldigen voor morgen , ik moet jammer genoeg werken ... :(
Alvast veel plezier en groeten .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 21 februari 2014, 11:09:48
Ik moet mij verontschuldigen voor morgen , ik moet jammer genoeg werken ... :(
Alvast veel plezier en groeten .....

We zullen je missen morgen Danny , jammer is dat  ........maar niet aan te ontkomen ..

Wij rekenen natuurlijk morgen op een talrijke  opkomst. Ik denk dat wij er alles hebben aan gedaan met een topspreker en eersteklas tombola. Morgen kan je naar huis met een pak meer kennis en zal je ingewijd worden in de geheimen van de kweek van al die bijzondere hebbedingetjes. Bovendien kan je ook naar huis keren met één van die hebbedingetjes om die kennis meteen in de praktijk om te zetten .
Wat moet een mens nog meer willen.

Gerard Verweij

Wij hebben vorige week het gedeelte over de rotstuin in Nederland gehad en ik kan alleen maar zeggen: "de thuisblijvers zijn de verliezers", TOP!

Gerard Verweij

PS

kan ik nog steeds niet on-line aan de tombola meedoen?

Jan Fouquaert

O ja, van mij ook nog een kleine bijdrage.
Of course allemaal Saxen, zoals daar zijn : Saxifraga 'Lizzy', Saxifraga 'Sazava' en Saxifraga 'Allendale Harvest'.
NATUURLIJK mag er ook geen CUMULUS ontbreken ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

't was me weer een topdagje vandaag !   -6(

Een waterval aan wetenswaardigheden en schitterende beelden gebracht door een spreker zoals we ze graag hebben !
Het was echt de moeite Ger ! We hebben er met zijn allen van genoten en weer heel veel geleerd !  ((4

Wat wordt het weer een moeilijke opgave om waardige opvolgers te vinden !  _010

Theo Stronks

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 februari 2014, 22:17:59
't was me weer een topdagje vandaag !   -6(

Een waterval aan wetenswaardigheden en schitterende beelden gebracht door een spreker zoals we ze graag hebben !
Het was echt de moeite Ger ! We hebben er met zijn allen van genoten en weer heel veel geleerd !  ((4

Wat wordt het weer een moeilijke opgave om waardige opvolgers te vinden !  _010
Helemaal mee eens Luc,heb volop genoten,ook van de gezellige VRV ers ((4

Frankie Wulleman

Dat het een topdagje was, dat is zeker, Luc. Een ontmoeting met Ger is altijd iets om naar uit te kijken. Zoveel kennis en wetenswaardigheden op een erg vlotte manier gebracht, aan de hand van talloze spectaculaire foto's, is een waar genoegen voor ons rotsplantenliefhebbers. Het was werkelijk top, allebei de lezingen.
De eerste lezing leunt natuurlijk heel dicht aan, bij wat we in onze tuinen kweken en proberen te kweken, vandaar de grote interesse van iedereen.De tweede lezing bracht beelden van planten die echter heel ver van ons staan, en die voor de meesten van ons wellicht  nooit in levende lijve zullen te zien zijn. Daardoor was dit tweede deel toch ontzettend belangrijk voor ons. Bij momenten voelde ik me ergens op een frisse morene waardoor Zuidamerikaans smeltwater stroomde, toen die fabuleuze Ranunculus semiverticillatus voor het netvlies verscheen...magnifiek. Net zoals de vele andere alpiene schatten uit dat continent. Bijna niet te geloven wat daar allemaal groeit en bloeit!
Bedankt, Ger, voor de uiterst verzorgde en opwindende lezingen die je vandaag bracht.  ((14 We zien je graag terug in de toekomst....

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Fouquaert op 21 februari 2014, 22:59:21

NATUURLIJK mag er ook geen CUMULUS ontbreken ...

...en die heb ik gewonnen. Geloof het of niet, maar die o zo bewierookte sax uit de Melse alpen had ik nog niet.

Jan Fouquaert

Het zal wel zijn, de Ger is een geweldige kweker, spreker, enthousiast tot en met in het rotsplantenrijk, open voor nieuwe ervaringen, hardleers in zijn eigen opgedane kennis en wat hardhorig voor wie hij niet wil horen aan de ene kant, maar aan de andere kant draait hij zich vlug om zodat hij zijn goed oor te luister kan leggen .... 8)

Bedankt, Ger  ((14

En jawel, Saxifraga Cumulus breidt zijn gebied gestaag uit ... --6
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Kris De Raeymaeker

Ik kan niet veel meer toevoegen aan de vorige "comments". Een geweldige dag en beide lezingen zijn me 100 % bevallen. Voor wie goed geluisterd heeft was er heel veel kennis op te doen. Er wordt soms terecht gefluisterd dat het in tijdschriften ,fora , lezingen teveel over alleen maar  reizen en reisverslagen gaat ......Wel deze dag was er -zeker in de voormiddag -heel veel praktische kennis op te steken. Zelfs in het namiddaggedeelte met een "best of South America " stond Ger nog regelmatig stil bij de cultuur van al deze planten.  Deze dag stond echt in het teken van : " hoe moeten we die planten dan wel gaan behandelen ". Ik denk dat met deze dag weer ruimschoots is voldaan aan onze jaarlijkse injectie van kennis en ervaring. Niemand kan dat beter doen dan Ger want hij is al zoveel jaren aan de slag en heeft al zoveel meegemaakt en uitgeprobeerd in de hobby. Ger was ook echt super op dreef. Al degene die stevig aan de slag zijn met met rotsplanten en niet ziek waren of moesten werken of andere verplichtingen hadden ......ja die hebben er dom aan gedaan om er niet te zijn ....Zulke lezingen krijg je niet vaak te zien en de kans om zoveel op te steken in 1 dag liggen niet te dik gezaaid.
Zoals Luc ook al zei , weer moeilijk voor ons om daarna nog beter te doen ....

Dikke merci aan Ger voor deze topdag ! (en alle aanwezigen die er weer een bijzondere  bijeenkomst hebben van gemaakt )