Auteur Topic: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin  (gelezen 71529 keer)

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • Geslacht: Man
Re: nieuwe lading stenen voor toekomstige rotstuin
« Reactie #135 Gepost op: 27 maart 2016, 09:03:41 »
Echter toen verslechterde het weer met een zondvloed aan water tot gevolg. De verdere afwerking van het pad moest dus noodgedwongen wachten op het volgende droge weekend. En dat was ver te zoeken in die periode. Dan maar nog wat stenen bijhalen. Dan kan wel bij slecht weer.
Sint-Niklaas, Oost-Vlaanderen

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #136 Gepost op: 27 maart 2016, 09:09:07 »
Alsook deze lading. Echter omdat ik alle stenen enkel maar op zaterdag de tuin binnenkrijg via het containerpark, moet ik soms noodgedwongen een tussenoplossing zoeken om ze tijdelijk te stockeren. Dat zorgt ervoor dat ik wel op zondag kan afhalen bij mensen maar 2 keer moet overladen.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #137 Gepost op: 27 maart 2016, 09:12:43 »
Ondertussen kan ik ze hier op de tussenstop dan wel al proper spuiten, wat bij mij in de tuin veel minder gemakkelijk is. Ieder nadeel heeft ook zijn voordeel, althans als je creatief genoeg bent met de indeling van je tijd. Een zicht op voor en na. Sommige stenen zijn niet eens meer herkenbaar.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #138 Gepost op: 27 maart 2016, 09:15:27 »
En zo gebeurt het dat de structuur van de stenen soms verrassende beelden opleveren. Dit zijn volgens mij toch versteende resten van bladeren, niet ?

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #139 Gepost op: 27 maart 2016, 09:18:04 »
En dan eindelijk weer een droge dag in het vooruitschiet. Dus wordt een lading stabilisé gehaald om het pad af te werken.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #140 Gepost op: 27 maart 2016, 09:23:30 »
De bovenste laag stabilisé wordt wel verder versterkt met extra cement en compaktuna om geen shrueren te krijgen binnen een paar jaar. Ook worden de stenen niet volledig gelijk gelegd met de stabilisélaag omdat anders het effect van de dikte van de stenen verloren dreigt te gaan. Een vroeger aangelegd deel van het pad is wel zo gedaan, waardoor de stenen nauwelijks zichtbaar zijn. Het rijdt wel makkelijker natuurlijk. Daarom was ik ook zo begonnen, maar de esthetiek ( en Tamara) geboden mij om het toch anders te doen.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #141 Gepost op: 27 maart 2016, 09:25:54 »
En met deze 2 foto's is het weer tijd voor een pauze omdat alles nu toch minstens een week moet uitharden alvorens de stenen over het pad kunnen vervoerd worden voor de verdere aanleg van de tufsteenwand.

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #142 Gepost op: 27 maart 2016, 09:48:50 »
En wat zie je dan Frankie ?

Dat je geen korte broek aan hebt,  ;D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #143 Gepost op: 27 maart 2016, 11:09:10 »
Niet om te werken hé Frankie. Als je me ziet in short ben in de toerist aan het uithangen. Op lezingen, plantenbeurzen, kwekerij- en tuinbezoeken,... . Bij de Jan zal het ook in lange broek zijn, hoor.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #144 Gepost op: 27 maart 2016, 11:14:16 »
En dan voorzichtig aftasten hoe stevig alles nu in elkaar hangt. In het begin ging ik elke dag kijken maar nu staat de constructie toch al 3 maanden recht zonder problemen. Storm en regen heeft de boog al meermaals getest met goede afloop.
JAWADDE ! Het gaat mijn verstand te boven waarom die boog zonder cement niet in elkaar stuikt ? In kerken bijvoorbeeld, zie je ook bogen, maar die zijn versterkt met cement of kalk....Natuurlijk zijn er spanningen die elkaar opheffen omdat de stenen tegen elkaar leunen, maar ik zie genoeg gemetste muren, die na verloop van tijd beginnen over te hellen naar een bepaalde kant, misschien door een slechte fundering of omdat de muur niet kaarsrecht is en dan begint de wet van de zwaartekracht door te wegen.
Enfin, proficiat voor dit huzarenstukje als die uiteindelijk zal blijven staan.  ((14

Ja Jan, tijd zal uitwijzen hoe lang alles blijft staan. De fundering ziet er stevig uit en de stenen versmallen wel naarmate hoger gestapeld is, maar ik kon het niet nalaten dit uit te proberen. Het was heel leuk om het te maken, dus dat plezier hebben we al gehad, en elke dag extra is bonus. Bovendien zijn de foto's er voor altijd, niet ?

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #145 Gepost op: 27 maart 2016, 11:15:34 »
Had net de foto's aan mijn vriendin laten zien.
ook complimenten van haar.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #146 Gepost op: 28 maart 2016, 13:20:46 »
Bedankt Bert. Het laatste stuk van het hele project komt er nu aan. Nu de boog en het pad ligt en uitgehard is kan de tufsteenwand opgebouwd worden. De grootste stenen eerst natuurlijk.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #147 Gepost op: 28 maart 2016, 13:23:59 »
En we bouwen verder aan de eerste laag met allemaal tufsteen. De gaten worden opgevuld met de kleine stenen. En alles moet passen als een puzzel.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #148 Gepost op: 28 maart 2016, 13:27:23 »
Na enkele lagen tufsteen is mijn voorraad snel op . Gelukkig had ik nog enkele gekuiste exemplaren liggen op mijn tussenstopadres. Snel even ophalen, dus.

Filip Wauters

• Rotsplantfanaat
  • Senior poster
« Reactie #149 Gepost op: 28 maart 2016, 13:30:53 »
Overal liggen tufstenen te wachten op gebruikt te worden. Ik stapel ze op waar ik plaats vind. Het voordeel is dat ze door de ruwheid erg makkelijk stapelen. De kleinste exemplaren heb ik onder de tafel gestapeld.