Schattenjacht in de bleke bergen

Gestart door Frankie Wulleman, 15 december 2014, 21:59:33

Vorige topic - Volgende topic

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Frankie Wulleman op 21 december 2014, 17:01:38
Over serieus gesproken. Ik heb mij al serieus suf gezocht in diverse serieuze boeken welke serieuze plant dit zou kunnen zijn. Het is een vlinderbloemige...Lathyrus, Vicia, Astragalus? Welke serieuze mens weet wat dit opmerkelijke plantje zou kunnen zijn.

Zou het  de Astragalus alpinus kunnen zijn. Heb deze foto even van het internet gehaald. (En wat rondgevraagd)

[attach=1]
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Tholhuijsen op 22 december 2014, 10:27:08
Citaat van: Frankie Wulleman op 21 december 2014, 17:01:38
Over serieus gesproken. Ik heb mij al serieus suf gezocht in diverse serieuze boeken welke serieuze plant dit zou kunnen zijn. Het is een vlinderbloemige...Lathyrus, Vicia, Astragalus? Welke serieuze mens weet wat dit opmerkelijke plantje zou kunnen zijn.

Zou het  de Astragalus alpinus kunnen zijn. Heb deze foto even van het internet gehaald. (En wat rondgevraagd)

[attach=1]

Zou best wel kunnen zijn, Jan, die lijkt alleszins goed op de plant die ik fotografeerde.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Via de Dolomietenweg komen we terecht op de Falzaregopas (2105 m). Op de pashoogte vertrekt een kabelbaan naar de top van de Lagazuoi. (ca. 2800 m).
Tijdens de eerste wereldoorlog was dit een strategisch belangrijke plaats en hadden de Italianen zich geïnstalleerd boven op de berg om de nabij gelegen Oostenrijkers te kunnen bestoken.
Dit is ook de berg, die heel wat schatten bevat uit de Dolomietenschatkist... . Reden te meer dus om de hoogte in te gaan.

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 22 december 2014, 09:16:53
De volgende trektocht zal ons naar een botanisch, rijke en bijzondere site brengen. Een plekje dat zo thuis hoort in het bijzondere rijtje van de Italiaanse Gaviapas en de Zwitserse Col du Sanetch. 6))

Heel plezant om te volgen Frankie , ik ben benieuwd welke schatten je daar gevonden hebt . 6))
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

als je naar zo'n top gaat.
Kunnen de planten alleen maar top zijn
ik wandel natuurlijk weer mee ((14

Frankie Wulleman

Eénmaal boven wacht je een uitzicht op een schitterende dolomietenbergwereld.

Frankie Wulleman

De ontzagwekkende Tofanagroep beheerst de hele omgeving.

[attachimg=2]

Frankie Wulleman

Beneden zien we het dalstation en de Falzaregopas. We kunnen de afdaling beginnen!

[attachimg=1]

Frankie Wulleman

Op deze eenzame hoogte ontdek ik dan één van de toppers van deze berg, Androsace hausmanii.

[attachimg=1]

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 22 december 2014, 20:56:56
Op deze eenzame hoogte ontdek ik dan één van de toppers van deze berg, Androsace hausmanii.

[attachimg=1]

Heel fraaie omgeving Frankie , wat een schitterende rijkbloeiende Andro !  ((6 ((6 ((6
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

[attachimg=1]

Is het niet mogelijk dat er twee verschillende soorten op foto 1 staan Frankie ? Dat kleine rozetje heeft een lange bloemsteel .  ))4
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 22 december 2014, 21:17:11

[attachimg=1]

Is het niet mogelijk dat er twee verschillende soorten op foto 1 staan Frankie ? Dat kleine rozetje heeft een lange bloemsteel .  ))4

Dat is me ook opgevallen, Danny, dat langere bloemsteeltje, heb er ook geen verklaring voor, het is in ieder geval één soort.

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 22 december 2014, 21:13:08

[attachimg=1]

Heel fraaie omgeving Frankie , wat een schitterende rijkbloeiende Andro !  ((6 ((6 ((6

De omgeving is inderdaad ongelooflijk mooi.
Ik denk dat de vechtende Italianen echter niet zo veel oog hadden voor de natuurelementen hier. Ze hadden zich immers ingegraven in deze berg. Overal zie je gaten, spelonken en gangen, uitgehakt door de Italianen. In de winter moeten die hier nogal kou hebben geleden.

Frankie Wulleman

De afdaling is nu ingezet, met de magnifieke Tofanagroep recht voor ons.
Langs het pad, o.a. Silene acaulis, Leucanthemopsis alpina en alweer Papaver Rhaeticum. We naderen immers de puinhellingen.

Gerrit Eijkelenboom

Prachtige Androsace hausmannii, beide planten even mooi. Daar doe je het voor he.