Schattenjacht in de bleke bergen

Gestart door Frankie Wulleman, 15 december 2014, 21:59:33

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 29 december 2014, 19:26:29
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 december 2014, 08:28:47
Ondertussen is het beginnen te regenen wat het maken van deftige foto's bemoeilijkt.
Hier zien we nog Primula minima.

Knappe Primula Frankie , deze heb ik nog nergens tegengekomen .

't Is een Primula met een behoorlijk groot verspreidingsgebied doorheen heel Tirol en verder naar het oosten toe en voornamelijk op zure grond. In de tweede helft van juli is de bloei meestal afgelopen, ze bloeien vlak daarvoor. Enkel waar de sneeuw lang is blijven liggen zoals hier op de Porta Vescovo staan ze nog te bloeien.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 29 december 2014, 19:32:46
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 december 2014, 08:33:14
Nog wat 'verwaterde' foto's van Pulsatilla alpina subsp. apiifolia en Vitaliana primulifora.
Ook Soldanella pusilla is hier volop te vinden.

Jammer van het slechte weer Frankie , maar die Soldanella's pusilla staan er geweldig bij ! Heel mooie foto's ondanks het regenweer ! Knap gedaan !  3))

)2)

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 29 december 2014, 19:13:12
Citaat van: Frankie Wulleman op 28 december 2014, 21:51:23
Om onze volgende bestemming te bereiken moeten we nog maar eens via de indrukwekkende Dolomietenweg. Overal waar je een beetje de hoogte ingaat, zie je langs de weg leuke weitjes met van alles en nog wat. Hier zien we niet ver van de Pordoipas deze grote groep van Lilium bulbiferum.

Prachtige lelie is dat Frankie , naast L.martagon is dat ook een van mijn favoriete lelies .  6))
Foto nr 3 vind ik super mooi !  3))

Doorheen het hele gebied is dit een zeer algemene Lelie, Danny, op vrijwel ieder weitje kom je wel wat exemplaren tegen. Op deze weide stonden er extreem veel. Altijd leuk als je ze dan kan vereeuwigen.

Frankie Wulleman

Citaat van: Johan Keulemans op 29 december 2014, 21:22:31
Citaat van: Frankie Wulleman op 29 december 2014, 17:41:37
Sempervivum montanum. (foto 1 en 2)

Nu wordt het heel interessant.

Ja, ik weet het, Johan, na die vervelende hemelherauten, die saaie ranonkels, die alledaagse duivelsklauwtjes en die dertien in een dozijn gentianen, dan uiteindelijk nog eens iets speciaals... .  2))

Frankie Wulleman

Ik wil jullie meenemen naar een volgend gebied. Het is geen berg of een gletsjer, maar een alpenweide. De grootste van de hele Alpenketen: de Alpe di Suisi of de Seiseralm genoemd. Het is in feite een golvende hoogvlakte, op een hoogte van rond de 2000 m, gelegen tussen de Langkofel en de Sciliargroep. Hier vind je geen eritrichiums, gentianen, ranonkels noch andere hoogalpiene planten, maar wat ik er wel vond, is wel minstens even mooi. De rotsplantenpuriteinen zullen hun neus ophalen en de rotsplantensnobs eveneens, de natuurliefhebbers zullen des te meer genieten!

Onderstaande foto postte ik al eens in het begin, bij de trip van de Langkofel. Deze foto toont die reusachtige weide, gelegen achter de bossen.

Frankie Wulleman

Je kan hier een pracht van een ferme wandeling maken dwars door het almengebied, waarbij de Schlern met zijn typische bergtoppen steeds de skyline bepaalt.
Eigenlijk had ik graag ook deze berg beklommen, naar het Schlernhaus, bovenop de bergrug, maar dat zagen mijn medereizigers niet zitten. Je moet weten dat Saxifraga burseriana langs die wanden groeit.  11))

[attachimg=4]

Jan Tholhuijsen

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 december 2014, 00:06:27
Ik wil jullie meenemen naar een volgend gebied. Het is geen berg of een gletsjer, maar een alpenweide. De grootste van de hele Alpenketen: de Alpe di Suisi of de Seiseralm genoemd. Het is in feite een golvende hoogvlakte, op een hoogte van rond de 2000 m, gelegen tussen de Langkofel en de Sciliargroep. Hier vind je geen eritrichiums, gentianen, ranonkels noch andere hoogalpiene planten, maar wat ik er wel vond, is wel minstens even mooi. De rotsplantenpuriteinen zullen hun neus ophalen en de rotsplantensnobs eveneens, de natuurliefhebbers zullen des te meer genieten!

Onderstaande foto postte ik al eens in het begin, bij de trip van de Langkofel. Deze foto toont die reusachtige weide, gelegen achter de bossen.

Dit zijn prachtige foto's Frankie.  Zie ik net zo lief als foto's van een individueel plantje. De mooiste zijn een plant met zo'n achtergrond, zoals ik er al een paar heb gezien in deze reportage.  6))
Omgeving Roosendaal

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Tholhuijsen op 30 december 2014, 00:11:18
Citaat van: Frankie Wulleman op 30 december 2014, 00:06:27

Dit zijn prachtige foto's Frankie.  Zie ik net zo lief als foto's van een individueel plantje. De mooiste zijn een plant met zo'n achtergrond, zoals ik er al een paar heb gezien in deze reportage.  6))

Jan, ik krijg het nu al weer warm als ik de foto's aan het selecteren ben. Het was zo'n aangename dag. Kijk mijn kleine hier zien dollen met de koeien die plaatselijk hier en daar op de weides rondlopen.

Frankie Wulleman

Ik geef de aftrap met Polygonum bistorta, de adderwortel. Een geduchte woekeraar, maar hier op deze wei heeft hij al de plaats. Mooi om te zien, hoe de aartjes met de wind mee wiegen.

[attachimg=3]

Frankie Wulleman

Ik was er nog ééntje vergeten, ik word moe, ik zal morgen verder doen. Slaap wel!

Frankie Wulleman

Sanguisorbe officinalis, de grote pimpernel heeft bloemhoofdjes die lijken te zweven boven het gras.

Frankie Wulleman

Kan het nog simpelder? Ja hoor, wat te denken van deze ordinaire margrieten?Op de laatste foto, de margriet en de pimpernel met de Schlern op de achtergrond.

Frankie Wulleman

Nog meer weideplanten, 't duurde wel even voor dat ik wist dat het om Silene flos-cuculi gaat.Sommige stukken weide worden helemaal rood gekleurd door deze silene.

Frankie Wulleman

[attachimg=3]

Cirsium helenioides is een statige, opvallende plant op de Seiseralm.

Frankie Wulleman

Misschien wel de onbetwistbare topper op deze weides: Centaurea nervosa. De grote bloemhoofden zijn echt wel indrukwekkend. Wie kan daar nou aan weerstaan?