Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 317759 keer)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3085
  • Geslacht: Vrouw
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #60 Gepost op: 13 februari 2015, 21:20:46 »
Jan, je zegt: Je kan trouwens makkelijk testen hoe hard een steen is. Boor gewoon een gat, doe dat vol met water, hoe vlugger het water door de steen opgeslorpt wordt, hoe zachter de steen.
Bij marmer is het 'opslorpingsvermogen' ongeveer 1 cm per etmaal.

Heb je al eens geprobeerd om dat gat met water, dan 24u af te dekken met bv. doorzichtige kleefband , om te zien of het water niet door gewone verdamping verdwijnt?

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #61 Gepost op: 13 februari 2015, 22:17:47 »
Goed gedacht, zal ik ook eens testen !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #62 Gepost op: 13 februari 2015, 23:21:30 »
De geweldige cultivar 'Jan Neruda' heb ik al van in het begin in de verzameling. De grote plant op de eerste foto (de oudste) staat tussen twee tufstenen in een grote trog. Vorig jaar heeft hij toch een grote bruine vlek ontwikkeld, zonder dat hij te nat stond of te hard beschenen werd door de zon. Waaraan ligt het?
De tweede plant is iets jonger, afkomstig van dezelfde plant als de eerste en staat nu al verscheidene jaren buiten, onbeschermd in een pot. Deze ontwikkelt zich tot nu toe, heel goed.
De derde plant is eveneens een nakomeling van die eerste en staat al enkele jaren in een tufsteen op het noorden gericht. De groei is veel langzamer dan de eerste planten, maar ziet er desondanks toch gezond uit. Ook bloei zal niet uitblijven.

Pas als nog wat jaren verstreken zijn, kan ik definitief uitsluitsel geven wat de ideale standplaats in mijn tuin zal zijn.

Hier staan er ook een aantal planten van de cultivar 'Jan Neruda' in de tuin en de planten die tot dit jaar er het fraaist uitzagen hebben deze winter een flinke tik gehad. Voor een deel komt dat door de terroristische activiteiten van vogels (Merels en Gaaien). Die hebben in de kussens zitten hakken, waardoor er een gat is ontstaan. Dat is bij vochtig weer echt een probleem.

De plant die op dit moment verreweg de beste conditie heeft staat op een plek die eerder een slechte drainage heeft, zeker in vergelijking met de andere planten. Deze plant heeft in de afgelopen jaren niet erg uitbundig gebloeid, maar lijkt er dit jaar wel zin in te hebben:

105955-0

Het ene jaar is dus het andere niet.

Eén van de slachtoffers van het afgelopen jaar is Saxifraga NCC 'Theresa Cooper'. Staat hier al een paar jaar probleemloos in de tuin, maar vorig jaar augustus/september begon al duidelijk te worden dat er iets mis was. Nu is er weinig meer van over:

105957-1

Saxifraga 'Tysoe Splendour' behoort tot de Blues Group. Deze cultivar werd gekweekt door David Walkey en tijdens het Saxifrage Seminar dat in 2012 in Nederland werd gehouden heeft David een aantal planten meegenomen. Dit is één van die planten. Heeft wel wat schade opgelopen, maar ik denk dat ie daar weinig last van gaat hebben. En het belooft dit jaar een mooie bloei te gaan worden:

105959-2

Nu maar hopen dat we niet nog een vorstperiode gaan krijgen, want na de vorige vorstperiode zijn er toch wel wat knoppen naar de knoppen gegaan. Het lijkt een goed jaar te gaan worden wat bloei betreft. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar deze Saxifraga 'Sissi'. Die schijnt nergens last van te hebben gehad:

105961-3


Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #63 Gepost op: 13 februari 2015, 23:34:18 »
Ik denk het ook, Hans dat het dit jaar veel beter dan 2014 zal zijn.
Is ook niet moeilijk, 2014 is een van de slechtste jaren van de laatste tijd voor wat betreft Saxen.
De bloei was heel verspreid en Saxen hebben hoe dan ook nood aan toch een aantal dagen vorst om de bloei te stimuleren, dat er daarbij wat knoppen verloren gaan, enfin soit.
En die vogels, het kan maanden duren, maar af en toe slaan ze hoe dan ook toe.
Daarna beginnen ze te fluiten. :o

Sissi, dat zal een mooie zijn. Is wellicht een van de knapste.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #64 Gepost op: 14 februari 2015, 17:58:12 »
Dit is mijn 'Jan Neruda' van uit de goot, geen ziektes en geen noemenswaardige beschadigingen te zien.
Blijkbaar heeft deze x megaseaeflora geen last van hele vochtige omstandigheden, want ik heb er ook een geplant in mijn pad langsheen de crevice garden met straatstenen, dus ook heel vochtig en daar ziet die er ook treffelijk uit.
Zal een lekker ding wezen ... -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #65 Gepost op: 14 februari 2015, 22:48:25 »
Met S. 'Bohemia' (foto 1) had ik vroeger nogal wat problemen. Met name in de volle grond lukte het niet om een deftige plant op te kweken. Op de tufsteen krijg ik een kerngezonde plant. De bloei is altijd eerder matig te noemen.

Wow, dat ziet er geweldig uit. Saxifraga 'Bohemia' heeft mij ook al heel wat problemen bezorgd. Vorig jaar heb ik 3 grote planten verspeeld, 2 in pot en 1 in de volle grond. Al wat nu nog rest zijn mogelijk een paar stekjes (als die de winter goed zijn doorgekomen). In april 2013 bloeide de plant in volle grond nog een beetje:

106249-0

Ik zal em de volgende keer ook eens in een steen uitproberen.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #66 Gepost op: 14 februari 2015, 22:57:08 »
Saxifraga 'Your succes' staat al vele jaren probleemloos, niet overdekt in een pot en in een tufsteen. Het is een heel tuinwaardige plant,die bovendien elk jaar rijk bloeit.

Met de Saxifraga x poluanglica cultivars heb ik ook niet zo veel problemen, Frankie. En ze bloeien inderdaad over het algemeen rijk. Hier een paar foto's van gisteren.

Eerste foto: Saxifraga 'Peter Burrow';
Tweede foto: Saxifraga 'Maria Callas';
Derde foto, één van de ouders, Saxifraga poluniniana. In dit geval de clone die bekend staat als GFS3, verzameld door George Smith.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #67 Gepost op: 14 februari 2015, 23:06:23 »
En nu we toch met de Saxifragen uit de Himalaya bezig zijn.

Foto 1: Saxifraga alpigena;
Foto 2: Saxifraga cinerea:
Foto 3: Saxifraga georgei:
Foto 4: Saxifraga lowndesii, de collectie MEBU 01/7/11.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15798
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #68 Gepost op: 15 februari 2015, 10:15:31 »
Mooie beelden en interessante ervaringen, weetjes en info mannen.

Hier zal 'Jan Neruda ' wel de eerste zijn die bloeit. Met dank aan de Frankie.   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16583
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #69 Gepost op: 15 februari 2015, 18:59:47 »
 ((13
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #70 Gepost op: 15 februari 2015, 22:37:00 »
En nu we toch met de Saxifragen uit de Himalaya bezig zijn.

Foto 1: Saxifraga alpigena;
Foto 2: Saxifraga cinerea:
Foto 3: Saxifraga georgei:
Foto 4: Saxifraga lowndesii, de collectie MEBU 01/7/11.

Hmm, georgei heb ik ooit gehad, ergens in 2003, natuurlijk verloren, heb al veel Saxen maar deze zou ik graag terug hebben ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #71 Gepost op: 15 februari 2015, 22:43:28 »
1/ Mijn 'Joy Bishop' is al een tijdje aan het bloeien en nog staan alle bloempjes niet open, alhoewel er vandaag verschillende Saxen  hun eerste bloemen openden.
Dat is vooral het geval in mijn constant overdekt spel van een slordige 20 vierkante meter. Daar krijgt mijn laatste nieuwe zandbed heel veel zonlicht wat de bloei duidelijk bevordert.
Hmm, nog wat geduld Jan. ))8

2/ Dit exemplaar is een aanwinst van vorig jaar, maar het label is gaan vliegen, allicht met een of andere vogel.
Als er iemand een gedacht heeft ? Ik kan het voorlopig niet vinden. Het ziet er wel een leuk ding uit en knoppen genoeg. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #72 Gepost op: 15 februari 2015, 22:45:14 »
Mooie beelden en interessante ervaringen, weetjes en info mannen.

Hier zal 'Jan Neruda ' wel de eerste zijn die bloeit. Met dank aan de Frankie.   
((3
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #73 Gepost op: 15 februari 2015, 22:46:16 »
Ik ben Frankie eigenlijk vergeten te danken voor die Allendale die ik nog niet had.  ((3
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16583
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #74 Gepost op: 15 februari 2015, 22:51:42 »
Ik ben Frankie eigenlijk vergeten te danken voor die Allendale die ik nog niet had.  ((3

Allendale?
Lichtervelde, West-Vlaanderen