Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319305 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #45 Gepost op: 12 februari 2015, 13:16:17 »
Ik heb ook een voorbeeld, een hele moeilijke (voor mij toch) maar met geweldig grote bloemen.
Het is een cultivar van Karel Lang, ontstaan uit de combinatie lowndesii, burseriana, lilacina, aretioides, media, eigenlijk is het lowndesii x Krakatit.
Hoe meer natuurvormen er in een cultivar zitten, hoe moeilijker die doorgaans is en meestal hoe mooier ook.
Is volkomen natuurlijk dat gegeven, dat is bij vrouwen ook zo ... --11
Daarvan zijn er twee : J-W-Goethe en Golem, allebei dus lowndesii x Krakatit.
Met de Goethe heb ik geen enkele last.
Golem heeft fantastisch grote bloemen maar is niet zo compact en nogal een losse groeiwijze.
Ofwel is de mijne ziek, ofwel is het gewoon zo een lastige kerel.

1/ Klein plantje in de crevice, ziet er maar zielig uit
2/ Golem in een klein gaatje in een zandsteen, zo gezond als een vis
3/ Golem in een pot, dit is de enige die overdekking heeft, ziet er ook maar belabberd uit.
4/ Golem in de marmer rotstuin, in wat zwaardere grond, dit is de beste, heeft wat afgezien, maar dat valt heel goed mee.

Interessante vaststelling, Jan. Ik wed dat die in de zandsteen op termijn de beste zal worden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #46 Gepost op: 12 februari 2015, 13:16:31 »
En moet je nu eens kijken naar het exemplaar in de goot, het leeft nog een beetje ...die heeft duidelijk een ziekte, dat zag ik vorig jaar al.

En Frankie, mijn Jan Neruda in de goot ziet er fantastisch uit, vol met knoppen, terwijl er op die in een stenen pot gewoon geen knoppen te zien zijn ....
Waarom is de Jan Neruda in de goot niet ziek ?
Pfff, alles hangt af van de (weers)omstandigheden, de microklimaatjes, de standplaats en de individuen  ))4



www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #47 Gepost op: 12 februari 2015, 13:20:12 »
Nog een vergelijking: De grote pol S. 'Coolock Gem' (foto 1 en 2) staat al meerdere jaren in een niet afgedekte trog. Sinds deze winter zijn daar heel wat bruine rozetten in verschenen. Hopelijk zet dit zich niet verder.
De plant op de derde foto staat al een paar jaar in een tufsteen. Die ziet er veel beter uit. Kijk eens naar de tufsteen...'t is een keiharde, wellicht nog harder dan uw marmersteen, Jan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #48 Gepost op: 12 februari 2015, 13:22:17 »
En moet je nu eens kijken naar het exemplaar in de goot, het leeft nog een beetje ...die heeft duidelijk een ziekte, dat zag ik vorig jaar al.

En Frankie, mijn Jan Neruda in de goot ziet er fantastisch uit, vol met knoppen, terwijl er op die in een stenen pot gewoon geen knoppen te zien zijn ....
Waarom is de Jan Neruda in de goot niet ziek ?
Pfff, alles hangt af van de (weers)omstandigheden, de microklimaatjes, de standplaats en de individuen  ))4

Het blijft zoeken en ondervinden, Jan, we zullen alleen maar wijzer worden met de jaren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #49 Gepost op: 12 februari 2015, 13:30:58 »
Saxifraga 'Your succes' staat al vele jaren probleemloos, niet overdekt in een pot en in een tufsteen. Het is een heel tuinwaardige plant,die bovendien elk jaar rijk bloeit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #50 Gepost op: 12 februari 2015, 13:36:53 »
Hans, met Sax. sempervivum heb ik niet echt noemenswaardige problemen. Op de tuf (foto 2) blijft het echter wel iets compacter dan in de volle grond (foto 1)van een schaal. Het is echter wel een plant die nooit overvloedig bloeit.

Saxifraga 'Jorg' (foto 3) op een tufsteen, wordt alleen maar mooier met de jaren, maar ook hier is de bloei tot nog toe altijd heel spaarzaam geweest.

Saxifraga stribrnyi (foto 4) MOET op een steen. Ik heb zelfs geen plant meer in de volle grond. Op een steen is de groei supercompact, en de bloei heel rijk. In pot of in de tuin, groeien de planten zo mooi niet uit.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #51 Gepost op: 12 februari 2015, 13:42:48 »
Met S. 'Bohemia' (foto 1) had ik vroeger nogal wat problemen. Met name in de volle grond lukte het niet om een deftige plant op te kweken. Op de tufsteen krijg ik een kerngezonde plant. De bloei is altijd eerder matig te noemen.
S. 'Sathcmo' (foto 2) is niet zo moeilijk, maar toch heb ik vaak eerder losgroeiende planten. Sinds een jaar heb ik er ééntje in de tuf. Eens zien of zich daar compacter zal vertonen.
Saxifraga scardica doet het heel traag op tuf, en bloei bleef zelfs nog altijd volledig uit, ondanks drie jaar op de tuf. In pot gaat echter ook prima,waar dan gek genoeg wel bloei te verwachten is.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #52 Gepost op: 12 februari 2015, 13:47:32 »
Met Saxifraga oppositifolia gaat het al helemaal niet goed. Vrijwel geen enkele soort of cultivar doet het lang goed in de tuin. Ik vind ze lastig. Ik maak me de bedenking dat ik ze nog nooit probeerde op de tuf.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #53 Gepost op: 12 februari 2015, 14:12:40 »
Saxifraga oppositifolia groeit bij mij het best in de marmer rotstuin, daar staan er exemplaren al zeker 15 jaar zonder probleem.

Frankie, die grote Coolock Gem heeft duidelijk een ziekte, valt meestal niks tegen te beginnen. Het gaat heel traag maar meestal gaat de plant uiteindelijk dood.
Soms herstelt de Sax, maar dat duurt meestal heel lang.
Het beste is de plant helemaal weggooien. Als je geen andere staan hebt, proberen wat gezond uitziende stekjes te nemen.
Bij mij ga ik de hele goot leegmaken, na de bloei, alle zieken vliegen weg, de andere gaan in quarantaine, mijn hof is groot genoeg.
De oorzaak weet ik al, ik heb voor dat mengsel in de tijd voor die goot een mengeling gemaakt met onder andere oude potgrond van geraniums en surfinia's, ik weet het heel dom, nu ben ik iets minder dom. In het begin groeiden alle Saxen in de goot fantastisch, maar je ziet, op termijn geen goed idee ...
Als de goot uitgekuist is, komen er verse Saxen in.

De Your-Tvuj ... x poluanglica dinges zijn hele makkelijke en sterke, zo lang je ze maar in de zomer bescherming tegen de zon biedt.

Ach ja, hier nog een foto uit 2013 van de lastige, maar mooie 'Golem' ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #54 Gepost op: 12 februari 2015, 14:18:33 »
Nog een vergelijking: De grote pol S. 'Coolock Gem' (foto 1 en 2) staat al meerdere jaren in een niet afgedekte trog. Sinds deze winter zijn daar heel wat bruine rozetten in verschenen. Hopelijk zet dit zich niet verder.
De plant op de derde foto staat al een paar jaar in een tufsteen. Die ziet er veel beter uit. Kijk eens naar de tufsteen...'t is een keiharde, wellicht nog harder dan uw marmersteen, Jan.

Nog harder ? Dat betwijfel ik, je mag eens boren in die tufsteen en dan eens in mijn marmer, wedden dat je boormachine stuk gaat in de marmer ?

Marmer is oorspronkelijk kalksteen ontstaan op grote diepte door een enorme druk van de grondlagen die er boven liggen, dus hoe meer druk, hoe harder de steen.
Dat zie ik ook bij mijn zandstenen, er zijn er zachte bij die niet diep ontgonnen zijn, er zijn er harde bij die van veel dieper komen, dus gewoon door de druk.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #55 Gepost op: 12 februari 2015, 20:58:06 »
Nog een vergelijking: De grote pol S. 'Coolock Gem' (foto 1 en 2) staat al meerdere jaren in een niet afgedekte trog. Sinds deze winter zijn daar heel wat bruine rozetten in verschenen. Hopelijk zet dit zich niet verder.
De plant op de derde foto staat al een paar jaar in een tufsteen. Die ziet er veel beter uit. Kijk eens naar de tufsteen...'t is een keiharde, wellicht nog harder dan uw marmersteen, Jan.

Nog harder ? Dat betwijfel ik, je mag eens boren in die tufsteen en dan eens in mijn marmer, wedden dat je boormachine stuk gaat in de marmer ?

Marmer is oorspronkelijk kalksteen ontstaan op grote diepte door een enorme druk van de grondlagen die er boven liggen, dus hoe meer druk, hoe harder de steen.
Dat zie ik ook bij mijn zandstenen, er zijn er zachte bij die niet diep ontgonnen zijn, er zijn er harde bij die van veel dieper komen, dus gewoon door de druk.

De ene tufsteen is de andere niet, Jan. Er zitten er bij die echt boterzacht zijn, maar ik heb er liggen die zo hard zijn als...marmer,  ;) Nee, zonder te zeveren: wat het hardst zou zijn, ik weet het ook niet, doet er eigenlijk ook niet toe, ik wil maar zeggen dat er veel gradaties zijn in hardheid onder tufstenen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #56 Gepost op: 12 februari 2015, 23:10:14 »
Nee, serieus Frankie.
Als ik met mijn Dewalt boor een gat boor in tufsteen, dan gaat het vanzelf, net alsof je met een mes in de boter steekt.
Er zullen natuurlijk wel harde tufstenen zijn.
Marmerstenen zijn meestal uniform, er zijn geen harde of zachte.
Dat voel je heel goed als je aan het boren bent. Probeer niet te boren in marmer met een Black and Decker, die is na 5 minuten kapot.
De hardste stenen zijn graniet, daar heb ik zelfs met mijn Dewalt moeite mee.
Ik heb wel gaten geboord in graniet, in kleine kasseistenen, maar mijn pogingen om daar iets te laten in groeien, zijn mislukt. Waarschijnlijk zou het wel lukken in hele grote granieten stenen, maar die heb ik niet.
Maar het doet er niet toe, als planten kunnen groeien in harde tufsteen, in halfharde zandsteen, in altijd harde marmer, dan ben ik al tevreden.

Je kan trouwens makkelijk testen hoe hard een steen is. Boor gewoon een gat, doe dat vol met water, hoe vlugger het water door de steen opgeslorpt wordt, hoe zachter de steen.
Bij marmer is het 'opslorpingsvermogen' ongeveer 1 cm per etmaal.
Bij 'gewone' zandsteen is al het water na ca 10 minuten door de steen opgenomen.
Bij 'gewone' tufsteen duurt dat 1 seconde, dan is alle water weg.

Kleine bedenking : verdamping werkt omgekeerd, water gaat dus veel vlugger uit de steen verdampen als het tufsteen is ....



www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #57 Gepost op: 12 februari 2015, 23:27:38 »
Ja Jan, dat is nu net de goede eigenschap van de tufsteen; dat hij direct alle water opslorpt. In een plantgat, kan een plant dan geen last hebben van stagnerend water, maar kan er wel vrij gemakkelijk aan geraken, doordat het op grotere diepte in de steen zit. Het dichte netwerk van vaten in de steen biedt een onmiskenbaar voordeel. Planten op een tufsteen die goed zijn ingeworteld hebben op die manier nooit water tekort, maar ze hebben er ook nooit te veel. Voorwaarde natuurlijk is, dat de tufsteen nooit helemaal mag opdrogen. Er moet steeds het 'geveleffect' of de cappilariteit -zo u wilt- aanwezig kunnen zijn met het water in de ondergrond.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #58 Gepost op: 13 februari 2015, 00:17:18 »
Ik laat met succes Saxen groeien bovenop een grote marmersteen die compleet solitair staat. Die staat rechtop en zit misschien 5 cm in de bodem. Geen sprake van cappilaire werking. De Saxen leven van het hemelwater en van het water dat in hun eigenste, kleine gaatje sijpelt en van het water dat ze uit de mega grote steen zelf knijpen.
Een tufsteen van dezelfde grootte ga je zeker voor de helft moeten ingraven, want die gaat wel vlugger water opnemen, maar ook veel vlugger water verdampen dan bij de grote marmer blok het geval is.

Dus : een marmer steen gaat veel langer een waterbuffer hebben dan een tufsteen.
Zandsteen zit er tussen in.
Mijn ervaring is dat Saxen het best groeien in marmer, hoe kleiner het gaatje waar je ze inpropt, hoe vlugger ze groeien. Maak je het gat te groot, dan zal het NIET lukken.
Groot was mijn verbazing dat kleine plantjes in de winter compleet in het water stonden, in een marmergat blijft het water dus gewoon staan als het regent. Ik dacht natuurlijk, dat de Saxjes gingen doodgaan, is ook logisch. Niks daarvan, heel raar, ze vinden het fijn.

Kijk maar naar deze Saxifraga 'Louis Armstrong', die staat horizontaal, plat boven op een grote marmer steen, krijgt dus veel water.
Die staat er sinds 2013, je moet maar eens kijken bij de topic harde stenen, ik denk dat ik die daar eens gepost heb als die net geplant was.
Die moet toch regelmatig 'onder' gestaan hebben, no problemo ... ;D

Ik denk dat er nog heel veel is wat we nog niet weten ... ))4
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2015, 00:20:28 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #59 Gepost op: 13 februari 2015, 12:07:30 »
Ik heb nog wat voorbeelden gepost bij topic 'Harde Stenen ...' voor de liefhebbers.
Misschien is tufsteen of zandsteen uiteindelijk wel beter voor Saxen, maar het is altijd spannend hoe de plantjes het doen of zullen doen in marmer. :D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen