Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319351 keer)

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2639
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #210 Gepost op: 8 maart 2015, 11:14:38 »
Jammer dat hij niet zo compact is toch maar een foto gemaakt v/d Saxifraga oppositifolia "splendens".

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #211 Gepost op: 8 maart 2015, 16:20:18 »
Weer eentje die er zin in heeft.
Omgeving Roosendaal

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #212 Gepost op: 8 maart 2015, 19:34:32 »
Jammer dat hij niet zo compact is toch maar een foto gemaakt v/d Saxifraga oppositifolia "splendens".

Ja Theo,.... die splendens heeft mooie bloemen. Maar hier zijn de oppo planten allemaal lelijk en los.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #213 Gepost op: 8 maart 2015, 19:37:04 »
2 Maart liet ik deze 'Allendale Elegance' in knop zien,nu 6 dagen later open.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #214 Gepost op: 8 maart 2015, 19:40:12 »
Saxen in knop zijn gewoon erg mooi(soms zelfs mooier dan in bloei) .

1 De wat onbekende 'Perseus'
2.Een jonge 'Knight'
3.En de niet veel aangeboden marginata var. intermedia
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #215 Gepost op: 8 maart 2015, 19:50:25 »
Nog twee.

1. Deze sax is een 'Wisley' en zoals je ziet geen grote zoals we al zagen langskomen.
    dit is een jonkie van een oude grote plant.  De grote Wisley's gaan meestal na een paar jaar dood.
    Soms maken die grote planten zij rozetten en daar komt deze plant van.  Langzaam groeiend en
    rozetten van wisselende grote.
2.'White Cup' in knop.  Een mooie en goede NCC van K.Lang
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #216 Gepost op: 8 maart 2015, 20:15:13 »
Nog twee.

1. Deze sax is een 'Wisley' en zoals je ziet geen grote zoals we al zagen langskomen.
    dit is een jonkie van een oude grote plant.  De grote Wisley's gaan meestal na een paar jaar dood.
    Soms maken die grote planten zij rozetten en daar komt deze plant van.  Langzaam groeiend en
    rozetten van wisselende grote.
2.'White Cup' in knop.  Een mooie en goede NCC van K.Lang

Wat die Wisley betreft, Bart. Die gaan inderdaad niet zo heel lang mee. Als je geluk hebt komen er inderdaad zijrozetten aan, in het andere geval verspeel je de plant. Maar deze zaailingen mogen in feite de cultivarnaam 'Wisley' niet meer dragen, zeker? Ik vraag mij af of de originele plant nog wel in cultuur is?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #217 Gepost op: 8 maart 2015, 20:18:39 »
Jammer dat hij niet zo compact is toch maar een foto gemaakt v/d Saxifraga oppositifolia "splendens".

De oppo's zijn geen makkelijke planten, Theo, maar ook in de natuur zie je vaak van die gehavende matjes.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #218 Gepost op: 8 maart 2015, 20:21:41 »
S. 'Jenkinsiae' is één van de allerbeste cultivars. Ook dit jaar zal de performance weer uitmuntend zijn. (foto 1 en 2)
De Winifredzaailing is zich aan het onbolsteren. (foto 3)
De echte Winifred (foto 4) zal eveneens schitteren.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #219 Gepost op: 8 maart 2015, 20:24:07 »
Over S. burseriana var. burseriana ben ik dit jaar niet zo tevreden. De bloei ligt erg verspreid dit keer. Het is dan ook al een oud exemplaar. De bloemen blijven er echter niet minder mooi om.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #220 Gepost op: 8 maart 2015, 20:29:18 »
Ik denk zelf van niet Frankie.  in 1920 werd in de natuur een afwijkende grote vorm gevonden die ze de naam grisebachii var.wisleyana gaven.
Later in de tachtiger jaren van de vorige eeuw werden er weer gevonden op de Mount Tsukula in Albanië.
Ze horen officieel naar ik weet onder grisebachii ssp.grisebachii en ooit werd daar nog form grisebachii achter gezet! ))4

Er word wel gezegd dat 'Wisley' moeilijk te herkennen is want het is gebasseerd op het robuster en groter zijn...dus.....
Ze staan er inderdaad bekend om en dat heb ik ook ondervonden dat ze niet lang leven en slecht tegen teveel nattigheid kunnen.

De plant die ik hier heb is een nazaat van dus een hele ouwe uit Engeland,denk begin negentiger jaren.  Was een mooie grote die zij rozetten kreeg.
In de loop der jaren heb ik deze plant dus steeds in leven weten te houden door te vermeerderen. 
Af en toe komen er best grote en grove rozetten aan maar die grote van eerst heeft ze nooit meer gekregen.

Daarom vind ik jouw zaailingen zo interessant!  Hans heeft er ook wat die  er net als die van jouw goed uitzien.
Het kan zijn dat ze,doordat ze uit zaad komen,sterker zijn en de grotre rozetten behouden!   Dat zou mooi zijn!
Ik heb nog een grote aan de voorkant staan,pal ion de zon,zal morgen een foto nemen.
Die komt van Gert Hoek en is ook een zaailing.
Zelf etiketteer ik ze met de naam x 'Wisley'  omdat ze uit zaad komen.
De plant die ik vanavond gepost heb is vegetatief en blijft dus een 'echte' Wisley....... ))4

Het blijft leuk en interessant Frankie....die rare Saxen!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #221 Gepost op: 8 maart 2015, 20:29:28 »
S. 'J.W. Goethe', nog klein, maar al met veel bloemen er op.(foto 1)
S. 'Verona', ook nog altijd een kleine plant, maar met supergrote bloemen (foto 2)
S. 'Pandora'. (foto 3), een superkleine burseriana.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #222 Gepost op: 8 maart 2015, 20:31:07 »
Over S. burseriana var. burseriana ben ik dit jaar niet zo tevreden. De bloei ligt erg verspreid dit keer. Het is dan ook al een oud exemplaar. De bloemen blijven er echter niet minder mooi om.



Frankie,

Ook hier hetzelfde met de burseriana's.  Vind dat bijna alle botanische Saxen minder knop hebben.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #223 Gepost op: 8 maart 2015, 20:33:26 »
Ik denk zelf van niet Frankie.  in 1920 werd in de natuur een afwijkende grote vorm gevonden die ze de naam grisebachii var.wisleyana gaven.
Later in de tachtiger jaren van de vorige eeuw werden er weer gevonden op de Mount Tsukula in Albanië.
Ze horen officieel naar ik weet onder grisebachii ssp.grisebachii en ooit werd daar nog form grisebachii achter gezet! ))4

Er word wel gezegd dat 'Wisley' moeilijk te herkennen is want het is gebasseerd op het robuster en groter zijn...dus.....
Ze staan er inderdaad bekend om en dat heb ik ook ondervonden dat ze niet lang leven en slecht tegen teveel nattigheid kunnen.

De plant die ik hier heb is een nazaat van dus een hele ouwe uit Engeland,denk begin negentiger jaren.  Was een mooie grote die zij rozetten kreeg.
In de loop der jaren heb ik deze plant dus steeds in leven weten te houden door te vermeerderen. 
Af en toe komen er best grote en grove rozetten aan maar die grote van eerst heeft ze nooit meer gekregen.

Daarom vind ik jouw zaailingen zo interessant!  Hans heeft er ook wat die  er net als die van jouw goed uitzien.
Het kan zijn dat ze,doordat ze uit zaad komen,sterker zijn en de grotre rozetten behouden!   Dat zou mooi zijn!
Ik heb nog een grote aan de voorkant staan,pal ion de zon,zal morgen een foto nemen.
Die komt van Gert Hoek en is ook een zaailing.
Zelf etiketteer ik ze met de naam x 'Wisley'  omdat ze uit zaad komen.
De plant die ik vanavond gepost heb is vegetatief en blijft dus een 'echte' Wisley....... ))4

Het blijft leuk en interessant Frankie....die rare Saxen!

Het blijft zeker interessant, Bart, en zeker wat betreft die 'Wisley' vormen. Ik heb er ook nog ééntje met grote rozetten, zal daar ook eens een foto van maken, die bovendien veel zijrozetten aanmaakt.
Die Engleria's...mysterieuze en vreemde planten, en meestal niet gemakkelijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #224 Gepost op: 8 maart 2015, 20:50:03 »
na al een paar weken in de startblokken te staan heb ik gisteren eindelijk ook bloem gevonden op m'n saxen.
Het zijn er nog niet veel maar de rest staat toch ook klaar om zich te tonen.