Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319623 keer)

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #240 Gepost op: 8 maart 2015, 22:32:52 »
En tot slot nog een aantal Engleria's, prachtige en mysterieuze planten, is het niet Frankie?

Foto 1: Dit is een plant die ik kreeg van David Hoare. Hij kocht de oorspronkelijke plant ooit als Saxifraga stribrnyi, maar dat is het niet. Waarschijnlijk een Saxifraga stribrnyi hybride. Gaat dit jaar veel bloemstengels geven.
Foto 2: Saxifraga x doerfleri 'Tycho Brahe' werd door Radvan Horný in 1976 gekweekt uit S. 'Tristan' and S. 'Wisley';
Foto 3: Saxifraga x bertolonii 'Antonio'. Meer dan een eeuw geleden gekweekt door Franz Sündermann uit S. stribrnyi en S. sempervivum variëteit stenophylla. Een Golden Oldie die nog steeds de moeite waard is.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #241 Gepost op: 8 maart 2015, 22:40:16 »
Weer eentje die er zin in heeft.

Dat kun je wel zeggen, Jan, ziet er goed uit. Dit is één van de Allendales die nog ontbreken in mijn verzameling. ))4
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #242 Gepost op: 8 maart 2015, 22:49:03 »
na al een paar weken in de startblokken te staan heb ik gisteren eindelijk ook bloem gevonden op m'n saxen.
Het zijn er nog niet veel maar de rest staat toch ook klaar om zich te tonen.

Kijk maar uit Hugo, once an addict, always an addict ??? ??? ???

De plant die je hebt gekocht als Saxifraga 'Cherrytrees' is in werkelijkheid één van de Saxifraga x elisabethae cultivars, waarschijnlijk Saxifraga 'Tully'. Ik heb die plant zelf ook gekocht onder die foute benaming en wij zijn volgens mij niet de enigen, want ik kom em regelmatig tegen op de verkoopdagen met die verkeerde naam. Zie http://www.saxifraga.org/forum/forum_posts.asp?TID=253&PN=1  voor een paar foto's van mijn plant.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #243 Gepost op: 9 maart 2015, 16:57:22 »
De soort kwam al een paar keer ter sprake, en zelf liet ik hem ook al eens zien, maar vandaag stond hij toch op zijn paasbest, vandaar nog een keertje :

Saxifraga oppositifolia 'Le Bourg d'oisans' - voor mij zonder meer het beste geschikt voor ons klimaat.

Ik klop me zelf maar eens op de borst, want ik ben de verantwoordelijke persoon die deze soort, verzameld door Kees Jan van Zwienen in het Ecrins op ongeveer 1200 meter hoogte (zeer ongewoonlijk) in cultuur heeft gebracht
Vaak heb ik het al tijdens mijn lezingen al vermeld dat dit de beste oppositifolia vorm is voor onze omstandigheden. En wel, zie hier het resultaat, well done Luc!!!!!

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #244 Gepost op: 9 maart 2015, 18:17:30 »
Ger dat mag!....haha....als je maar iets voor mij wil doen...hehehe........
ik ben deze inderdaad prachtige oppo kwijt,en afgelopen zaterdag Kees-Jan nog gevraagd,maar die had haar ook niet meer.
.......euh...kan ik bedelen om een plantje ))2

(of ik moet even langs Luc......)
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #245 Gepost op: 9 maart 2015, 18:36:00 »
Bedelen hoeft niet Bart, ik heb wel een kleintje voor je staan. Herinner me er even aan voor onze verkoopdag dan breng ik dat onkruid wel voor je mee.
Als compensatie is het voldoende als je bijgevoegde Sax. op naam kunt zetten. Dit is voor mij persoonlijk een van de mooiste cv's die ik in de tuin heb maar ja, het label zit in de tuf onder het kussen en zodoende weet ik het niet meer. Of moet ik dit aan Saxifraga nerd Jan vragen? Weet je Bart, hij dacht dat dit een scheldwoord was, maar voor mij een hoge onderscheiding ha ha.
Tevens een plaatje van de nog steeds niet identificeerde soort uit Pakistan van de Baltoro Glacier. Een pracht ding maar ooohhhh zo langzaam groeiend.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #246 Gepost op: 9 maart 2015, 18:37:07 »
Over S. burseriana var. burseriana ben ik dit jaar niet zo tevreden. De bloei ligt erg verspreid dit keer. Het is dan ook al een oud exemplaar. De bloemen blijven er echter niet minder mooi om.

Die plant ziet er nog steeds heel erg vitaal uit, Frankie!! Misschien gewoon eens wat nieuwe planten opkweken uit stek? en als je er dan ééntje over hebt kun je die mooi aan mij geven  -2( ((12 ((3 --11

Ja hoor Hans, hij blaakt van gezondheid, wat zit ik te zeuren... En toch...had ik liever nog wat bloemen gezien in het hart. Vandaag nog even de stekjes bekeken, en deze zien er ook allemaal picco bello uit.
Naaste buur S. juniperifolia heeft ook altijd wat last van de 'bloeikwaaltje'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #247 Gepost op: 9 maart 2015, 18:40:10 »
Bedelen hoeft niet Bart, ik heb wel een kleintje voor je staan. Herinner me er even aan voor onze verkoopdag dan breng ik dat onkruid wel voor je mee.
Als compensatie is het voldoende als je bijgevoegde Sax. op naam kunt zetten. Dit is voor mij persoonlijk een van de mooiste cv's die ik in de tuin heb maar ja, het label zit in de tuf onder het kussen en zodoende weet ik het niet meer. Of moet ik dit aan Saxifraga nerd Jan vragen? Weet je Bart, hij dacht dat dit een scheldwoord was, maar voor mij een hoge onderscheiding ha ha.
Tevens een plaatje van de nog steeds niet identificeerde soort uit Pakistan van de Baltoro Glacier. Een pracht ding maar ooohhhh zo langzaam groeiend.

Inderdaad een fabelachtig mooie soort, Ger, en zo rood! Doet me enigszins aan 'Bohemian Karst' denken? Maar die staat hier nog in de knop.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #248 Gepost op: 9 maart 2015, 18:42:27 »
Wat die Wisley betreft, Bart. Die gaan inderdaad niet zo heel lang mee. Als je geluk hebt komen er inderdaad zijrozetten aan, in het andere geval verspeel je de plant. Maar deze zaailingen mogen in feite de cultivarnaam 'Wisley' niet meer dragen, zeker? Ik vraag mij af of de originele plant nog wel in cultuur is?

Als je de planten uit zaad hebt opgekweekt mogen ze de cultivarnaam 'Wisley' inderdaad niet dragen, Frankie, en de meeste planten die onder de naam Saxifraga 'Wisley' worden verkocht zijn uit zaad opgekweekt!!! Neemt niet weg dat daar wel hele mooie exemplaren tussen zitten. Heb er zelf eentje uit zaad opgekweekt die goed lijkt op de beschrijving van Saxifraga 'Wisley' in het boek Porophyllum Saxifrages, maar die noem ik voorlopig gewoon Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii, want de originele Saxifraga 'Wisley' is gewoon een in het wild verzamelde plant die behoort tot deze subspecies.

Dit is mijn grootste en spectaculairste zaailing van 'Wisley', Hans. Het is er ééntje die heel wat zijrozetten heeft gevormd.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #249 Gepost op: 9 maart 2015, 18:43:57 »
En deze zal ik elke dag tonen, dan zien jullie hem langzaam naar zijn hoogtepunt komen, alhoewel hij er nu ook al wervelend uit ziet!

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #250 Gepost op: 9 maart 2015, 18:44:54 »
S. 'Ganymede' is ook in knop bijzonder attractief.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #251 Gepost op: 9 maart 2015, 18:49:29 »
nog een paar starters  :)

Allemaal gezond uitziende planten, Hugo, je hebt precies ook wel een gezonde interesse in saxifraga's?

Inderdaad Frankie een gezonde interesse! er staan ook nog een aantal zilvers en er mogen er links en rechts nog wel wat bij komen maar dan moet het stoppen!Ik wil een zo breed mogelijke collectie planten.
Op tijd een antivirus middel nemen tegen saxoites en dan blijft het hopelijk binnen de perken. ;D ;D ;D

Hugo, ik moet ze bijlange ook niet allemaal hebben, hoor. Maar vaak zie je dan weer planten die er toch zo aantrekkelijk uitzien en toch weer dat betere bloemkleurtje hebben, en dan, ja, keer ik huiswaarts met weer eens enkele saxen. Het is soms moeilijk om aan de verleiding te weerstaan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #252 Gepost op: 9 maart 2015, 19:28:40 »
Bedelen hoeft niet Bart, ik heb wel een kleintje voor je staan. Herinner me er even aan voor onze verkoopdag dan breng ik dat onkruid wel voor je mee.
Als compensatie is het voldoende als je bijgevoegde Sax. op naam kunt zetten. Dit is voor mij persoonlijk een van de mooiste cv's die ik in de tuin heb maar ja, het label zit in de tuf onder het kussen en zodoende weet ik het niet meer. Of moet ik dit aan Saxifraga nerd Jan vragen? Weet je Bart, hij dacht dat dit een scheldwoord was, maar voor mij een hoge onderscheiding ha ha.
Tevens een plaatje van de nog steeds niet identificeerde soort uit Pakistan van de Baltoro Glacier. Een pracht ding maar ooohhhh zo langzaam groeiend.
Dat is inderdaad een hele mooie, Ger ! 'Bohemian Karst' is het niet, want die heeft meer trossen van bloemen. Ook het 'loof' is iets anders, is trouwens een kruising tussen columnaris en kotschyi. Ik heb die ooit gehad, maar die is kapot gegaan.  Pff, bij vrouwen is dat ook zo, hoe mooier ze zijn, hoe vlugger je ze kwijt geraakt.  --13
Ik twijfel tussen 'Paul Cézanne' (kotschyi x polulacina) en 'Claude Monet' (kotschyi x lilacina). Het moet een van de twee zijn. 'Jan Preisler' is het niet, want die is veel te flets.
Ik heb hele mooie foto's van al deze schoonheden van Karel Lang, die meneer was zo vriendelijk om mij een cd met al zijn creaties te geven.
Groeten van saxiholic Jan  -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #253 Gepost op: 9 maart 2015, 19:30:59 »
Amai, wat was me dat hier een wervelwind van Saxen en dat voor een zondagavond en dan nog zonder mij !
Enfin, vanavond wat schade inhalen ... -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #254 Gepost op: 9 maart 2015, 19:47:12 »
1/ Eerst nog wat knoppen.
Links zie je 'Nimbus', dat is een stuk familie van CUMULUS (vrees niet, nog geen CUMULUSSEN ....) en rechts 'Laka'  (iranica x Tvuy Polibek).
Rechts van die Laka staat er wel een CUMULUS  ??? :'( ))8  Die gaat dus ongeveer tegelijkertijd bloeien met deze twee andere lieverds, DAT zal een plaatje zijn.
Deze gasten wonen in CGN2 en staan allemaal verticaal, maar dat zie je niet echt op de foto. Ze voelen zich uitermate goed thuis tussen wat straatstenen.

2/ Kijk dit is een soort van experiment. Deze Saxen met potten hebben heel de winter gewoon buiten gestaan op de glazen afdekking van een verhoogd zandbed.
Deze hebben dus heel wat regen op hun dak gehad, maar hadden daar weinig last van in die stenen potten. Als ik deze vergelijk met de Saxen die onder glas gestaan hebben, dan zien deze die meer licht en regen gezien hebben er veel beter uit en hebben ook veel meer knoppen.  ))4 ))4 ))4
Het zijn een paar 'Your Songs' en die andere, daar ben ik het label van kwijt, maar ik denk aan 'Lizzy' of 'Lindau', ik vind het wel.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen