Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319468 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #255 Gepost op: 9 maart 2015, 19:51:21 »
'Antonio Vivaldi' is nu op zijn hoogtepunt. Het kussen van deze schoonheid zal wellicht nooit vol met bloemen staan, maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het feit dat het supermooie bloemen zijn EN dat ze gewoon op het kussen schijnen te liggen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #256 Gepost op: 9 maart 2015, 20:01:32 »
1/ Ik vond nog een verlaten 'Allendale Jo' (Allendale Amber (aretioides x lilacina) gekruist met lilacina) tussen mijn kleine potjes, en jawel, die stond nog niet in CGN4 bij de andere Allendales.
Daar is dus bij deze iets aan gedaan. -2(
2/ Deze past er bij, vooral wat betreft het kleurtje, dit is 'Jan Preisler', natuurlijk weeral van Karel Lang van de Decor Group (kotschyi x x polulacina).
3/ Ons 'Rumba', deze keer van Jan Bürgel, iets meer open. Past ook zeker in dit triootje. Rumba komt van Laka gekruist met kotschyi.

Wat leren we hieruit ? Om zo een peachy kleur te verkrijgen, pak je gewoon een gele (aretioides of kotschyi) en je mixt die met een purpere (bijvoorbeeld lilacina of Laka).
'Peach Melba' heeft ook zo een perzikachtig kleur, maar daar waren de schilders de bijen of de vliegen, dus is dat een NCC ..... --11 ))8 :'( ???
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #257 Gepost op: 9 maart 2015, 20:11:06 »
1/ 'Excellent' ziet er excellent uit op zijn dikke marmerrots. Ook van de Karel. ;D
2/ 'Peeter Paulus Rubens' Eens denken, lowndesii alleszins, gekruist met ?
Hmm, met SEP22 en er zit ook nog een zekere 'Winifred' tussen. Dus is dit eigenlijk 'Antonio Vivaldi' gekruist met 'Winifred'.
Dus lowndesii x SEP22 x aretioides x lilacina x media. Amai, wat een stamboom !
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #258 Gepost op: 9 maart 2015, 20:22:01 »
Nog wat prutsen :

1/ 'Prometheus' (x prossenii (sancta x stribrnyi,  van ene Sundermann)  met toch wel hele speciale bloemen.
2/ Nog eens 'Kineton' maar dan ergens anders in een of andere crevice.
3/ 'Tenerife' begint na drie jaar toch lekker te groeien in een stuk zandsteen.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #259 Gepost op: 9 maart 2015, 20:22:34 »
1/ Ik vond nog een verlaten 'Allendale Jo' (Allendale Amber (aretioides x lilacina) gekruist met lilacina) tussen mijn kleine potjes, en jawel, die stond nog niet in CGN4 bij de andere Allendales.
Daar is dus bij deze iets aan gedaan. -2(
2/ Deze past er bij, vooral wat betreft het kleurtje, dit is 'Jan Preisler', natuurlijk weeral van Karel Lang van de Decor Group (kotschyi x x polulacina).
3/ Ons 'Rumba', deze keer van Jan Bürgel, iets meer open. Past ook zeker in dit triootje. Rumba komt van Laka gekruist met kotschyi.

Wat leren we hieruit ? Om zo een peachy kleur te verkrijgen, pak je gewoon een gele (aretioides of kotschyi) en je mixt die met een purpere (bijvoorbeeld lilacina of Laka).
'Peach Melba' heeft ook zo een perzikachtig kleur, maar daar waren de schilders de bijen of de vliegen, dus is dat een NCC ..... --11 ))8 :'( ???

Die 'Rumba' ziet er echt geweldig uit, Jan.
Jan Preisler is hier nog eventjes van de bloei af. Zo te zien is de kleur inderdaad iets minder flets dan gewoonlijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #260 Gepost op: 9 maart 2015, 20:23:34 »
En deze zal ik elke dag tonen, dan zien jullie hem langzaam naar zijn hoogtepunt komen, alhoewel hij er nu ook al wervelend uit ziet!

(Link naar bijlage)

Het ziet er inderdaad een lekkere 'NCC' uit. -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #261 Gepost op: 9 maart 2015, 20:25:59 »
nog een paar starters  :)

Allemaal gezond uitziende planten, Hugo, je hebt precies ook wel een gezonde interesse in saxifraga's?

Inderdaad Frankie een gezonde interesse! er staan ook nog een aantal zilvers en er mogen er links en rechts nog wel wat bij komen maar dan moet het stoppen!Ik wil een zo breed mogelijke collectie planten.
Op tijd een antivirus middel nemen tegen saxoites en dan blijft het hopelijk binnen de perken. ;D ;D ;D
Ik zal je eens besmetten door je een CUMULUS te geven  -2( :D ;D ((--11 ((3 ))4 --6 :o ((14 8) :-*
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #262 Gepost op: 9 maart 2015, 20:27:32 »
Tijd voor een paar Golden Oldies.

Foto 1: Saxifraga x mariae-theresiae 'Theresia' werd een eeuw geleden gekweekt door Franz Sündermann uit S. federici-augusti subspecies grisebachii en S. burseriana


Waarom heb ik die 'Theresia' nog niet ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #263 Gepost op: 9 maart 2015, 20:33:13 »
Ja, 'Jan Preisler' ziet er wat beter uit dit jaar, maar ik vind het ook niet een geweldige bloeier. Misschien zal die het beter doen als ik die loslaat in de rotstuin, nu staat die in een pot. Saxen in potten moet je toch regelmatig verse grond geven, ik heb dat vorig jaar niet gedaan en merk dat bij de meeste de bloei toch wat minder zal zijn.
De beste plaats voor Saxen is toch gewoon buiten, maar om verrassingen tegen te gaan moet je toch wat 'moerplanten' in potten achter de hand houden ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #264 Gepost op: 9 maart 2015, 20:34:43 »
Bedelen hoeft niet Bart, ik heb wel een kleintje voor je staan. Herinner me er even aan voor onze verkoopdag dan breng ik dat onkruid wel voor je mee.
Als compensatie is het voldoende als je bijgevoegde Sax. op naam kunt zetten. Dit is voor mij persoonlijk een van de mooiste cv's die ik in de tuin heb maar ja, het label zit in de tuf onder het kussen en zodoende weet ik het niet meer. Of moet ik dit aan Saxifraga nerd Jan vragen? Weet je Bart, hij dacht dat dit een scheldwoord was, maar voor mij een hoge onderscheiding ha ha.
Tevens een plaatje van de nog steeds niet identificeerde soort uit Pakistan van de Baltoro Glacier. Een pracht ding maar ooohhhh zo langzaam groeiend.



Potdorie Ger!...is dat die Sax die Marijn heeft gevonden?.......wat een pracht ding.  Als ik naar de groeiwijze kijk en de knop kleur(belangrijk) kan dit nog wel
eens een goeie nieuwe zijn om mee te hybridiseren.  Ik heb zitten puzzelen,maar dit zou wel eens iets heel speciaals zijn,volgens mij is uit die omgeving niks bekend
met een dergelijke kleur.  Een nieuwe specie?.    We gaan je nu even streng toespreken....over je verantwoording om ze in leven te houden he! ;)
Maar wat een aparte groeiwijze,lijkt wel een Sax die uit een vrij vochtig klimaatje komt,rozetten wijzen daarop.
Heb hier ook zoiets raars staan maar niet zo mooi als die van jouw.
Meneer Novak werd bijna gek toen hij deze zag,eentje gegeven,maar die tsjechen vermoorden soms ook Saxen.... ))4...net als ik.
Maar alle gekheid....een heel mooi en apart ding,erg goed om zoiets te zien!

De rode Saxifraga is ongetwijfeld één van Karel's Painter Seedlings.  Maar omdad ze op Tuf staat is het moeilijk van de foto
af te determineren.  Zou de rozetten moeten zien.  De meest rode is Rembrandt van Rijn,maar ik denk dat die 'n*rd' ( --11) van een Jan niet ver er naast zit.
(hij begint het al aardig te leren! --11 ((3)
Denk ook aan een Cezanne of Monet,zal proberen er aan te denken als ze hier gaan bloeien.
En dat duurt nog wel even,want hier lopen we altijd (met alles)  achter ))4

Mooi dat je een Bourgje kan missen......heb denk ik nog wel een Clon van Kammerlander om te ruilen.
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2015, 20:49:33 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #265 Gepost op: 9 maart 2015, 20:35:56 »
Tijd voor een paar Golden Oldies.

Foto 1: Saxifraga x mariae-theresiae 'Theresia' werd een eeuw geleden gekweekt door Franz Sündermann uit S. federici-augusti subspecies grisebachii en S. burseriana


Waarom heb ik die 'Theresia' nog niet ?



Omdat je nog niet op mijn 'wachtlijst' staat........... --11
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #266 Gepost op: 9 maart 2015, 21:18:52 »
Hmm, die vreemde eend in de bijt die Ger van die Marijn (VANDENBRINK ZEKER ?) gevonden heeft, er zullen wel heel veel vreemde eenden zijn die nog nooit gevonden zijn.
Misschien zijn er zelfs in de kleine Alpen nog dingen te vinden die mensen nog nooit gezien hebben. Die gebieden aldaar zijn immers immens groot ...
Enfin, hoe meer zielen, hoe meer vreugd, zou ik zeggen.
Best dan die vreemde eend  kruisen met een aretioides zodat ie beter tegen droogte kan ...

Ach, Bart, ik moet al die andere Saxen nog allemaal leren kennen ....en ik ken nog niet eens mijn eigen. :o --6 ))4 -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #267 Gepost op: 9 maart 2015, 21:20:10 »
En deze zal ik elke dag tonen, dan zien jullie hem langzaam naar zijn hoogtepunt komen, alhoewel hij er nu ook al wervelend uit ziet!

(Link naar bijlage)



Frankie..........dit zou wel eens Saxifraga xpolulacina (poluniniana x lilacina) 'Cathy Read' kunnen zijn.
'Pink Diamond' is wat donkerder.

1. Sax van Bart
2  Sax van Frankie
« Laatst bewerkt op: 9 maart 2015, 21:22:54 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #268 Gepost op: 9 maart 2015, 21:22:13 »
Hmm, die vreemde eend in de bijt die Ger van die Marijn (VANDENBRINK ZEKER ?) gevonden heeft, er zullen wel heel veel vreemde eenden zijn die nog nooit gevonden zijn.
Misschien zijn er zelfs in de kleine Alpen nog dingen te vinden die mensen nog nooit gezien hebben. Die gebieden aldaar zijn immers immens groot ...
Enfin, hoe meer zielen, hoe meer vreugd, zou ik zeggen.
Best dan die vreemde eend  kruisen met een aretioides zodat ie beter tegen droogte kan ...

Ach, Bart, ik moet al die andere Saxen nog allemaal leren kennen ....en ik ken nog niet eens mijn eigen. :o --6 ))4 -2(



Ach Jan...als ik in de spiegel kijk....schrik ik ook nog regelmatig....wie is dit!? :o
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #269 Gepost op: 9 maart 2015, 21:25:04 »
Eén van mijn mooiste sax vind ik, qua groeiwijze dan wel, ik heb hem nog niet zien bloemen
Een harde stevige ronde bol die traag maar gestaag verder groeit.
Kan iemand mij zeggen bij welke sectie deze sax hoort?   ))8 ((--11