Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319464 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #300 Gepost op: 10 maart 2015, 21:45:32 »
1/ Kijk eens wat DAAR staat, er staan al een paar bloempjes open ....bons, bons, bons  :-*
2/ Ook vlug een foto van 'Johann Wolfgang Goethe' in een zandrots, voor de slakken hem vinden. Iedereen weet ondertussen dat deze kwibus voortkomt uit 'Krakatit' en lowndesii ...
3/ Kijk eens aan, een kale rots die wat geschilderd is ... -2(

Goethe, ook zo'n topper, ongelooflijk hoeveel bloemen er op zo'n kussentje kunnen komen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #301 Gepost op: 10 maart 2015, 21:48:51 »
1) Saxifraga x kelleri 'Suendermannii'
2) 'Jan Neruda' komt er aan.
3) 'Mary Golds' met de typische roze knoppen en de witte bloemen. Een klassieker die in elke verzameling thuishoort.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #302 Gepost op: 10 maart 2015, 21:51:37 »
'Klondike', uit de x boydii groep met de typische rode bloemsteeltjes en de grote gele bloemen. Fraaie combinatie is dat!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #303 Gepost op: 10 maart 2015, 22:06:32 »
1/ Jan, die derde lijkt sprekend op 'Louis Armstrong'. Ik heb 'Valerie Keevil' ook, heb nu niet onmiddellijk een foto met bloemen, wel met knoppen en loof. Kan je al eens vergelijken. De bloemen zijn alleszins anders en die van 'Valerie Keevil' zeker zo donker niet. ))4

2/ Ik heb vandaag een 'Louis Armstrong' gevonden met al een paar bloemen op, vorig jaar geplant op de noordhelling van mijn marmerberg.

De foto is in mijn schaduw genomen, in de zon is hij wat lichter.  Ben er expres voor de zon gaan staan zodat hij mooi donker kleurt op de foto. In 2013 gekocht bij Oldřich Maixner
Omgeving Roosendaal

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #304 Gepost op: 10 maart 2015, 22:41:11 »
1/ Jan, die derde lijkt sprekend op 'Louis Armstrong'. Ik heb 'Valerie Keevil' ook, heb nu niet onmiddellijk een foto met bloemen, wel met knoppen en loof. Kan je al eens vergelijken. De bloemen zijn alleszins anders en die van 'Valerie Keevil' zeker zo donker niet. ))4

2/ Ik heb vandaag een 'Louis Armstrong' gevonden met al een paar bloemen op, vorig jaar geplant op de noordhelling van mijn marmerberg.

De foto is in mijn schaduw genomen, in de zon is hij wat lichter.  Ben er expres voor de zon gaan staan zodat hij mooi donker kleurt op de foto. In 2013 gekocht bij Oldřich Maixner
Hmm, is altijd moeilijk van een foto, maar het is wel frappant dat 'Louis Armstrong' bij mij net begint te bloeien en 'Valerie Keevil' nog bijlange niet ...
Zal wel een foto posten als dat het geval is. En iedereen kan mis zijn, zelfs den Oldrich.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2015, 22:51:09 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #305 Gepost op: 10 maart 2015, 22:42:06 »
1) Saxifraga x kelleri 'Suendermannii'
2) 'Jan Neruda' komt er aan.
3) 'Mary Golds' met de typische roze knoppen en de witte bloemen. Een klassieker die in elke verzameling thuishoort.

Ha, jouw Suendermannii is toch al wat groter  -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #306 Gepost op: 10 maart 2015, 22:46:46 »
'Klondike', uit de x boydii groep met de typische rode bloemsteeltjes en de grote gele bloemen. Fraaie combinatie is dat!

Vind ik ook mooi, de slakken hier vinden dat nog mooier. Ze eten vooral graag burseriana's en x megaseaeflora's (zit ook burs. in) Daarnaast ook heel graag gele bloemen.
En de witte van de Swing Group vinden ze ook wel heerlijk. --13 :'(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #307 Gepost op: 10 maart 2015, 23:03:41 »
1/ Jan, die derde lijkt sprekend op 'Louis Armstrong'. Ik heb 'Valerie Keevil' ook, heb nu niet onmiddellijk een foto met bloemen, wel met knoppen en loof. Kan je al eens vergelijken. De bloemen zijn alleszins anders en die van 'Valerie Keevil' zeker zo donker niet. ))4

2/ Ik heb vandaag een 'Louis Armstrong' gevonden met al een paar bloemen op, vorig jaar geplant op de noordhelling van mijn marmerberg.

De foto is in mijn schaduw genomen, in de zon is hij wat lichter.  Ben er expres voor de zon gaan staan zodat hij mooi donker kleurt op de foto. In 2013 gekocht bij Oldřich Maixner
Hmm, is altijd moeilijk van een foto, maar het is wel frappant dat 'Louis Armstrong' bij mij net begint te bloeien en 'Valerie Keevil' nog bijlange niet ...
Zal wel een foto posten als dat het geval is. En iedereen kan mis zijn, zelfs den Oldrich.

Heb ook een 'Louis Armstrong' zoek hem morgen even op  om te kijken wat hij doet. Maar zoals je zegt iedereen kan fouten maken. Morgen verder. Juiste benamingen zijn belangrijk en bij saxen kan het gemakkelijk mis gaan.
Omgeving Roosendaal

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #308 Gepost op: 11 maart 2015, 00:16:41 »
Hier heb ik twee ra ra's.

1/ De eerste heb ik vorig jaar meegebracht als 'Coningsbee Queen' van de verkoop in Waterperry. Ik was meteen verkocht, want een Sax met die naam is een geweldige plant.
Maar ik had toen al wat argwaan. Ik heb die wat gescheurd en nu heb ik wel een aantal plantjes en het viel op dat die heel snel groeien; toch alleszins sneller dan een
x hornibrookii pleegt te doen. Het loof, tja, daar zit zeker lowndesii in en in de jaren 1930 hadden ze daar nog nooit van gehoord. Ik heb deze toch wel mooie Sax al vergeleken met 'Excellent', 'Louis Armstrong' en 'Elvis Presley', maar die zijn het zeker niet. Ik ga morgen nog eens kijken in mijn verzameling, maar misschien heeft er iemand al een gedacht. Het is misschien een Allendale, maar dan ene die ik nog niet heb, het is misschien toeval, maar hij lijkt volgens mij op die 'Allendale Elite' die hier net getoond is.
Mijn foto is een beetje 'geel', dat komt door mijn camera instelling, ik kan heel scherpe foto's maken, maar dan zijn de kleuren ietwat anders, zeker als de zon fel schijnt.
Ik zal morgen een meer normale foto maken, in het echt is de bloem meer blauw-violet.

2/ Deze hier heeft een brave meneer mij ooit opgezonden als zijnde Saxifraga 'Marco Polo'
Hmm, als dat Marco is dan ben ik de president van Hawaï.
Iemand een gedacht ?
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #309 Gepost op: 11 maart 2015, 00:34:34 »
Jan, dit is de kleur en bloem van Coningsbee Queen en jouw rose plant is 'Cio Cio San'

denk dat je daar 'Beryl Bland' hebt van Karel en niet marco Polo en de President van Hawaï?....mocht je willen!
Hoelahoep rokjes...... --11
« Laatst bewerkt op: 11 maart 2015, 00:38:52 door Bart Moerland »
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #310 Gepost op: 11 maart 2015, 20:29:55 »
Jan, dit is de kleur en bloem van Coningsbee Queen en jouw rose plant is 'Cio Cio San'

denk dat je daar 'Beryl Bland' hebt van Karel en niet marco Polo en de President van Hawaï?....mocht je willen!
Hoelahoep rokjes...... --11

Hallo Bart, hoelahoep rokjes, daarvan krijg je stokjes ...
Erg bedankt voor de raad, maar mijn valse Queen is zeker geen Cio-Cio-San.
Kijk maar naar de foto. Ik dacht ook dat het niet Cio was, want die heeft van die typische franje-achtige bloemen en de bloemen zijn net iets meer roze dan de valse Queen.
Nu zijn de 'echte' kleuren trouwens te zien.
Ik heb er een armzalig exemplaar van Cio-Cio-San naast gezet (dat plantje is al drie jaar niet meer verpot, schandalig is dat !).
Hmm, ik zal een betere foto van de Cio zoeken en ondertussen eens kijken of mijne Marco 'Beryl Bland' zou kunnen zijn, zou wel geweldig zijn, want ik heb al heel veel creaties van de Lang, maar nog lang niet alle.  8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #311 Gepost op: 11 maart 2015, 21:00:36 »
Hier nog twee foto's van 'Cio-Cio-San' waar je de kleur en de gefranjerde bloemen duidelijk kan zien.
Wat betreft die 'Beryl Bland', daar zou je wel eens gelijk kunnen hebben.
Ik had eerst eens gekeken naar mijn cd van Karel Lang, maar daar kon ik het niet zo goed uitvlooien.
Maar ik heb deze foto gevonden van de mannen in Tsjechië en daar zie je heel goed de rozetten die toch wel redelijk overeenkomen met mijn exemplaar.
Nu nog wachten tot de bloemen zich openen, dan kunnen we pas echt zeker zijn.
Bedankt Bart !  _08
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #312 Gepost op: 11 maart 2015, 21:16:52 »
1/ Pfff, ik ga al mijn burseriana's in verhoogde zandbedden zetten, daar blijven de slakken ten minste af, enfin tegen dat ze beginnen omhoog te kruipen als de avond valt en tegen dat ze uiteindelijk in hogere regionen geraakt zijn, is het al terug klaar geworden en dan is er wel een of andere vroege vogel, die eerst een Sax als slachtoffer wou uitkiezen, maar niet kan weerstaan aan een lekker binnenglijdend slakje dat net donkerder oorden wou gaan opzoeken ...
Met andere woorden, laat de natuur maar zijn gang gaan, maar wees eerst wat slimmer. ))4
2/ Hmmm, meestal gaan rotsplanten die ik gewonnen heb in een of andere tombola bij mij gewoon dood, behalve als het Saxen zijn, zoals deze flinke federici-augusti ssp federici-augusti in een of andere crevice.
3/ Dit is een leuk ding, behalve de naam, weeral zoiets Tsjechisch, daar geraken gewone mensen niet aan uit.
Kijk op het naamkaartje staat : 'Szlesko' en in mijne Saxenbijbel staat : 'Slezsko'.
Dat ze die Z daar toch gewoon uitlaten ! Er is toch geen mens die weet waar die moet staan, of toch, helemaal achteraan !
In het alfabet ... -2( :D ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #313 Gepost op: 11 maart 2015, 21:23:27 »
Deze sax. doet het hier wel vrij aardig , Saxifraga oppositifolia 'Le Bourg d'Oisans' . Staat hier voor het derde jaar .

Een goed resultaat, Danny, deze mag dan wel de makkelijkste zijn onder de oppo's, het blijven moeilijke dingen om perfect in conditie te houden.

Dank je Frankie , ik heb ondervonden dat ze niet graag te droog komen te staan in de zomer .
Ieper , West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #314 Gepost op: 11 maart 2015, 21:27:25 »
1/ Kijk, dit is nu dat verwarmde zandbed, waar de Saxen zo ongeveer even vroeg zijn als de exemplaren in de Vlaamse rivièra.
    In mijn andere zandbedden zijn de knoppen nog altijd in een heel vroeg stadium.

2/ Kijk, hier tussen de straatstenen staan tientallen Saxen die je niet eens ziet, behalve dan deze dewelke bloeien ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen