Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319490 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #450 Gepost op: 16 maart 2015, 20:43:26 »
Kijk, zie je wel dat deze flinke valse GEM lekker gegroeid is. Had vandaag een foto genomen.
Zal ongeveer gelijktijdig bloeien met mijn 'Your Song' die een beetje verder in een maansteen staat. ((3 ))4
Hmm, morgen ga ik mijn loep eens nemen.  ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #451 Gepost op: 16 maart 2015, 20:54:19 »
1/ In Waterperry dacht ik dat ik 'Roklan' nog niet had, dus heb ik daar een toch wel dure 'Roklan' gekocht.
Thuis ging ik toch eens kijken, en jawel, er staat daar een 'Roklan', maar dat is geen 'Roklan' .
Die stond toen ik vertrok nog niet eens open, ofwel niet op gelet met al die andere Saxen die daar staan met verregaande bloemontwikkeling;
Dit exemplaar is duidelijk 'Laka' en daarvan heb ik her en der bijna zoveel plantjes als van 'Cumulus' staan.
Het is dan ook een prachtige Sax en ook heel herkenbaar aan de typische bloemen.

2/ Dit is, hopelijk, de echte 'Roklan', een dure van 5 Pond.

IK WIL HIER HELEMAAL NIEMAND EEN STEEN WERPEN EN OOK GEEN SAXIFRAGA POLITIE SPELEN :-*
IEDEREEN MAAKT FOUTEN EN HET IS HELEMAAL NIET SIMPEL ZEKER ALS JE EEN GROTE VERZAMELING HEBT 8)
VEEL SAXEN LIJKEN OP ELKAAR EN VOOR EEN LEEK ZIJN ZE SIMPELWEG ALLEMAAL EEN GROTE POT NAT
MAAR DAT IS NATUURLIJK NIET ZO ALS JE GOED LEERT KIJKEN (EN SOMS JE LOEP GEBRUIKT) -2(
MAAR FOUTEN ZIJN NU EENMAAL HEEL HARDNEKKIG, EENS ZE ONTSTAAN  ))4
IS HET DAAROM DE FOUT VAN DE SAX ?
NEE DE FOUTE GEM BLIJFT IN MIJN MUUR STAAN JE ZAL LATER WEL ZIEN HOE PRACHTIG DIE IS  :-*
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #452 Gepost op: 16 maart 2015, 20:58:34 »
Is ie niet prachtig !
Deze Sax draagt de naam 'Orava', de naam is vals, de Sax natuurlijk niet.  ((14
Hij is wel te vroeg om een 'Your dinges' te zijn.  ))4

'Orava' bestaat, maar ziet er gans anders uit.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #453 Gepost op: 16 maart 2015, 21:03:34 »
Hier is er eentje waar het label 'Arco' bij zit, maar ik heb zelf gevonden dat het 'Edgar Irmscher' is. ((3
applaus voor mijn eigen  -2(

Die onderste bedoel ik wel, die andere is een plant die door het leven gaat als een valse 'Winifred' maar ik moet nog uitzoeken wat voor spul dat is.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2015, 21:05:40 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #454 Gepost op: 16 maart 2015, 21:44:04 »
Toe nou, Jan, niet bang wezen van die hooggeschoolde steenvreters hier  -2( -2(  Overigens weet ik uit welingelichte bron dat een aantal Sax. freaks vandaag op bedevaart zijn naar het Saxenwalhalla in Engeland - de kust is dus veilig !v -2(

We kunnen dus nu voor een paar uurtjes beweren dat de 'Cumulus '  toch een beetje overroepen is zonder dat we worden terug gefloten ?



De collectie is weer enorm aangevuld en ik heb plantwerk voor 3 weken... ((12

Echt wel! >:(....de KLOMP erop! --11....weg met die dingen! -2(

Woehaaaaahaaaa!
Tegen dit geweld kan je echt niet op, Bart !
Als je braaf bent toon ik nog wat andere pictures van Waterperry waar een massa bloeiende Saxen te zien waren, waar je een massa Saxen op de kop kon tikken, waar je drie interessante, interactieve voordrachten kon bijwonen, waar het zonnetje heerlijk scheen en waar een aantal Saxifraga nerds, freaks en dito verslaafden duidelijk hun hartje konden ophalen.
Er waren zelfs CUMULUSSEN te koop ! Waren natuurlijk meteen weg ..., CUMULUS staat trouwens ergens in je persoonlijke top 50 ... -2(
Na de Waterperry stormloop, brachten drie duistere figuren (de foto is treffend) nog een blitz bezoek aan David, die er om bekend staat een grote CUMULUS fan te zijn.
Kijk maar naar de lieverds die in zijn kasje stonden ! ;D :D -2( ((3 ((14 :-*

Ter aanvulling van de getoonde beelden van de 2 kompanen met een Saxenhart.

Het was weer een voldane trip naar Waterperry met een vriendelijke ontvangst, verhalen, lezingen, conversaties en het bezoek bij David H. was op Saxen en Primula vlak gewoon adembenemend.  De mond viel soms gewoon spontaan open van al dat 'groots' en 'moois'. --5

De rest van de foto's is het misschien beter bij reisverhalen te zetten. Ik ben nog bezig met de foto's te sorteren...

Toch nog kleine een teaser: Saxifraga 'Scherlock Holmes' bij David H.

Ik zal het in het dialect zeggen: 'Serieuze kadet' kan je dit wel noemen. :o

Hier begint mijn 'kleuterplantje' er bijna ook aan in de zandsteen rotstuin. 

Dan nu terug naar de eigen Saxen..
Saxifraga x apiculata 'Alba' is even wit als de maansteenrots waar hij naast staat in de mini-garden. 8)
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2015, 21:49:27 door Matthias Fouquaert »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #455 Gepost op: 16 maart 2015, 22:00:34 »
Toe nou, Jan, niet bang wezen van die hooggeschoolde steenvreters hier  -2( -2(  Overigens weet ik uit welingelichte bron dat een aantal Sax. freaks vandaag op bedevaart zijn naar het Saxenwalhalla in Engeland - de kust is dus veilig !v -2(

We kunnen dus nu voor een paar uurtjes beweren dat de 'Cumulus '  toch een beetje overroepen is zonder dat we worden terug gefloten ?



De collectie is weer enorm aangevuld en ik heb plantwerk voor 3 weken... ((12

Echt wel! >:(....de KLOMP erop! --11....weg met die dingen! -2(

Woehaaaaahaaaa!
Tegen dit geweld kan je echt niet op, Bart !
Als je braaf bent toon ik nog wat andere pictures van Waterperry waar een massa bloeiende Saxen te zien waren, waar je een massa Saxen op de kop kon tikken, waar je drie interessante, interactieve voordrachten kon bijwonen, waar het zonnetje heerlijk scheen en waar een aantal Saxifraga nerds, freaks en dito verslaafden duidelijk hun hartje konden ophalen.
Er waren zelfs CUMULUSSEN te koop ! Waren natuurlijk meteen weg ..., CUMULUS staat trouwens ergens in je persoonlijke top 50 ... -2(
Na de Waterperry stormloop, brachten drie duistere figuren (de foto is treffend) nog een blitz bezoek aan David, die er om bekend staat een grote CUMULUS fan te zijn.
Kijk maar naar de lieverds die in zijn kasje stonden ! ;D :D -2( ((3 ((14 :-*

Ter aanvulling van de getoonde beelden van de 2 kompanen met een Saxenhart.

Het was weer een voldane trip naar Waterperry met een vriendelijke ontvangst, verhalen, lezingen, conversaties en het bezoek bij David H. was op Saxen en Primula vlak gewoon adembenemend.  De mond viel soms gewoon spontaan open van al dat 'groots' en 'moois'. --5

De rest van de foto's is het misschien beter bij reisverhalen te zetten. Ik ben nog bezig met de foto's te sorteren...

Toch nog kleine een teaser: Saxifraga 'Scherlock Holmes' bij David H.

Ik zal het in het dialect zeggen: 'Serieuze kadet' kan je dit wel noemen. :o

Hier begint mijn 'kleuterplantje' er bijna ook aan in de zandsteen rotstuin. 

Dan nu terug naar de eigen Saxen..
Saxifraga x apiculata 'Alba' is even wit als de maansteenrots waar hij naast staat in de mini-garden. 8)

Die 'Sherlock Holmes' is ook wel een ferme klepper, hé Matthias. Een mooie cultivar overigens, ik heb hem verschillende keren gezien in Waterperry, telkens overladen met bloemen. Zal ik mij ook nog eens moeten aanschaffen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #456 Gepost op: 16 maart 2015, 22:04:37 »
Oei... ik heb ooit een Roklan van jouw gekregen ??  Wil dat zeggen dat dit een Laka is, dan heb ik er daar meteen twee van want ik had ook een Laka in de verzameling....  -2(

Is best mogelijk, Luc. Je moet maar eens checken en laten weten of het effectief ook zo is. Ik heb hier trouwens nog een Laka, ééntje van Stopp. Zal ik zelf ook eens moeten vergelijken.
1/ en 2/ Dit is dus een 'Laka'. Foto van in mijn goot van een tijdje geleden.
3/ Dat hier is 'Roklan' . Foto van Waterperry die ik genomen heb.

Ik heb heel veel foto's van planten met de namen er bij genomen. Dit vooral om te vergelijken met planten die ik al heb, ofwel Saxen die gewoon mooi zijn of me interesseren.
Vandaag volk, dus geen tijd, die foto's komen dus nog wel.
Ik heb ook de echte 'Roklan' gekocht, enfin, denk ik, totaal iets anders dan 'Laka' dus.

Ja, dat is me wat met die 'Laka' en die 'Roklan', hé Jan. Blij dat het 'mysterie' is opgelost, alvast weer een vraagteken minder.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #457 Gepost op: 16 maart 2015, 22:06:06 »
Ieder jaar komen er meer bloemen in deze Saxifraga allendale "charm".

Prachtige cultivar, hé Theo. 't Is er ééntje die behoorlijk groot kan worden, zoals ik afgelopen weekend zag in the U.K.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #458 Gepost op: 16 maart 2015, 22:18:13 »
1/ In Waterperry dacht ik dat ik 'Roklan' nog niet had, dus heb ik daar een toch wel dure 'Roklan' gekocht.
Thuis ging ik toch eens kijken, en jawel, er staat daar een 'Roklan', maar dat is geen 'Roklan' .
Die stond toen ik vertrok nog niet eens open, ofwel niet op gelet met al die andere Saxen die daar staan met verregaande bloemontwikkeling;
Dit exemplaar is duidelijk 'Laka' en daarvan heb ik her en der bijna zoveel plantjes als van 'Cumulus' staan.
Het is dan ook een prachtige Sax en ook heel herkenbaar aan de typische bloemen.

2/ Dit is, hopelijk, de echte 'Roklan', een dure van 5 Pond.

IK WIL HIER HELEMAAL NIEMAND EEN STEEN WERPEN EN OOK GEEN SAXIFRAGA POLITIE SPELEN :-*
IEDEREEN MAAKT FOUTEN EN HET IS HELEMAAL NIET SIMPEL ZEKER ALS JE EEN GROTE VERZAMELING HEBT 8)
VEEL SAXEN LIJKEN OP ELKAAR EN VOOR EEN LEEK ZIJN ZE SIMPELWEG ALLEMAAL EEN GROTE POT NAT
MAAR DAT IS NATUURLIJK NIET ZO ALS JE GOED LEERT KIJKEN (EN SOMS JE LOEP GEBRUIKT) -2(
MAAR FOUTEN ZIJN NU EENMAAL HEEL HARDNEKKIG, EENS ZE ONTSTAAN  ))4
IS HET DAAROM DE FOUT VAN DE SAX ?
NEE DE FOUTE GEM BLIJFT IN MIJN MUUR STAAN JE ZAL LATER WEL ZIEN HOE PRACHTIG DIE IS  :-*



'Roklan',die ik heb meegenomen uit tsjechie in 2004
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #459 Gepost op: 16 maart 2015, 22:28:48 »
1/ In Waterperry dacht ik dat ik 'Roklan' nog niet had, dus heb ik daar een toch wel dure 'Roklan' gekocht.
Thuis ging ik toch eens kijken, en jawel, er staat daar een 'Roklan', maar dat is geen 'Roklan' .
Die stond toen ik vertrok nog niet eens open, ofwel niet op gelet met al die andere Saxen die daar staan met verregaande bloemontwikkeling;
Dit exemplaar is duidelijk 'Laka' en daarvan heb ik her en der bijna zoveel plantjes als van 'Cumulus' staan.
Het is dan ook een prachtige Sax en ook heel herkenbaar aan de typische bloemen.

2/ Dit is, hopelijk, de echte 'Roklan', een dure van 5 Pond.

IK WIL HIER HELEMAAL NIEMAND EEN STEEN WERPEN EN OOK GEEN SAXIFRAGA POLITIE SPELEN :-*
IEDEREEN MAAKT FOUTEN EN HET IS HELEMAAL NIET SIMPEL ZEKER ALS JE EEN GROTE VERZAMELING HEBT 8)
VEEL SAXEN LIJKEN OP ELKAAR EN VOOR EEN LEEK ZIJN ZE SIMPELWEG ALLEMAAL EEN GROTE POT NAT
MAAR DAT IS NATUURLIJK NIET ZO ALS JE GOED LEERT KIJKEN (EN SOMS JE LOEP GEBRUIKT) -2(
MAAR FOUTEN ZIJN NU EENMAAL HEEL HARDNEKKIG, EENS ZE ONTSTAAN  ))4
IS HET DAAROM DE FOUT VAN DE SAX ?
NEE DE FOUTE GEM BLIJFT IN MIJN MUUR STAAN JE ZAL LATER WEL ZIEN HOE PRACHTIG DIE IS  :-*



'Roklan',die ik heb meegenomen uit tsjechie in 2004

Is het mogelijk, Bart, om eens een duidelijkere foto te maken van die plant? Mijn (foutieve) Roklan, komt ooit nog van bij u, aangekocht zo'n zeven, misschien acht jaar geleden. 't Blijkt dus een 'Laka' te zijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15903
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #460 Gepost op: 16 maart 2015, 22:29:39 »
De 'Jan ......Neruda ' nog is onder de loep genomen.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #461 Gepost op: 16 maart 2015, 22:33:53 »
Wat een saxen geweld hier, het lijkt wel België - Holland  ((12 ((12 of beter Jan versus Bart  ((3 ((3 gewoon verder doen mannen,
Ik heb er ook die bloem hebben ondertussen.
Er zijn bij mij enkele saxen die maar een 2 à 3 tal bloemen hebben, kan ik hier iets aan doen?

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #462 Gepost op: 16 maart 2015, 22:36:43 »

Is het mogelijk, Bart, om eens een duidelijkere foto te maken van die plant? Mijn (foutieve) Roklan, komt ooit nog van bij u, aangekocht zo'n zeven, misschien acht jaar geleden. 't Blijkt dus een 'Laka' te zijn.
[/quote]




Frankie,...ik zag dat er een in bloei gaat komen hier in de rotstuin,zal proberen er een foto van te maken.
Het zou best kunnen dat er een keer wat verkeerd is gegaan,overkomt de beste(mij dus ook!... ((3)........maar het is wel vreemd
want roklan herken je aan het hele donkere kleurtje van het groen.  Is een erg moeilijke plant,ik heb er wel jonge planten van op het moment.
Misschien dat planten in tuf een optie is. EWigenlijk als ik eerlijk ben is het een cv die niet in het circuit had moeten komen.  Niet erg mooi  als plant
en veel te moeilijk.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #463 Gepost op: 16 maart 2015, 22:40:20 »

Er zijn bij mij enkele saxen die maar een 2 à 3 tal bloemen hebben, kan ik hier iets aan doen?

Ja, dat is een euvel dat wel vaker voorkomt bij sommige saxen, Hugo. Vaak betreft het oudere planten. Het kan ook eigen zijn aan de cultivar/soort. Of de plant voelt zich niet thuis: te kleine behuizing, ziek, verkeerde standplaats, te nat, enz... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #464 Gepost op: 16 maart 2015, 22:41:25 »
Jan.......da's een dikke 'Sherlock'.maar ja...opgefokt in een potje daar kan ik niet tegen op.
Maar die van mij staat puur natuur... ((--11
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'