Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319579 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #630 Gepost op: 20 maart 2015, 23:25:06 »
Allée vooruit, wat heb ik dan in godsnaam weer vast. De lijst met 'verkeerde' saxen was al wat ingekort, maar is nu stilaan weer aan het 'verlangen'.
In ieder geval, bedankt mr. de agent.  ;D

En let ook op Frankie voor larven van de lapsnuitkever. Ik heb al twee potten gevonden waar er in zaten.
In Engeland heb je daar veel kans op.
Symptomen : de Saxen hebben weinig wortels, soms komen rozetjes spontaan los. De larven zijn wit en die Engelsen gebruiken ook steentjes met ongeveer hetzelfde kleur ...
Het is ook van die typische 'potgrond' waar ze graag in zitten. Ik doe alle aarde er af, die gaat dan in een kuip waar ik water in doe, daar gaan ze zeker van dood.
De Saxen pot ik op in mijn eigen mengsel, grof zand 2-8 mm, een heel klein beetje echte turf, Japans split, wat tuingrond met klei, Yellow Sun split and that's it. -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #631 Gepost op: 20 maart 2015, 23:27:16 »
Hier nog een paar die dit najaar in de tuf zijn gezet, afkomstig van onze Bart.
Mooi, Jan. ((3
Wel een opmerking. Ik ben onlangs bijgetreden tot de Saxifraga politie.
Hans is daarvan de hoofdcommissaris.  Ik ben de wijkagent.  --11 :o -2(

Ik denk dat die 'Lismore Gem' iets anders is. x lismorensis is media x lilacina x aretioides (x anglica dus) x georgei.
Saxifraga georgei is een apart ding, het heeft hele kleine rozetjes met tegenovergestelde bladeren.
Die tegenovergestelde blaadjes vind je echter niet weer in de hybriden die er uit voort komen, maar wel meestal de kleine rozetjes.
De x lismoriensis hebben ook meestal kleine bloemen met een typische ronde vorm.

Hier drie foto's, een 'Lismore Gem' daarnet getrokken in een pot, eentje van vroeger groeiend in een zandsteen en eentje die ik genomen heb bij David Hoare in Engeland.



Ja Jan en Jan...da's heel vreemd...dit is een poluanglica.....zal wel mijn fout zijn.
Jan T...ik heb nog zat lismore Gem staan,als jij in April un Utrecht bent dan neem ik er wel mee voor je.
Help me wel even herinneren..... --11
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #632 Gepost op: 20 maart 2015, 23:30:51 »
Ik heb het zelfde voor, Frankie.
Je weet wel, die kofferbak handel met die vriendelijke oude meneer. Daar had ik een 'Allendale Comet' besteld, met de nodige reserve, aangezien ik thuis al een valse had.
Ik twijfelde toen ik de Comet van Tony zag, want die had roze knoppen, terwijl de echte Comet wit is van bloem kleur.
Natuurlijk zijn er veel Saxen die eerst roos zijn in knop en later wit bloeien (zoals Allendale Charm, bvb) en bovendien waren de blaadjes duidelijk anders dan mijn Comet thuis.
Bij de stand van Adrian, stond de echte 'Allendale Comet', maar die heb ik niet gekocht, had ik dat maar gedaan !
Nu staan de bloemen open en het is terug een valse.
Het probleem met die valse is, dat het meestal super mooie Saxen zijn ...

Ach, ik doe dat wel graag, uitvissen wat het zou kunnen zijn.
Die valse x irvingii 'Gem' die in mijn droge muur staat, is bijna zeker 'Your Song' of 'Your Smile' ik moet het nog uitzoeken, maar ik vind het wel. ))4 ;D

't Is me wat, hé Leio, die saxenhandelaars,  ;)
Allendale Comet, zeg je, pffff, ik heb er ook ééntje mee van Waterperry, gekocht aan die ouwe Hollander...wat denk je? 't Is ook wel een roze, zeker! --13



Nog even en ik doe jullie een proces aan hè!...beetje ons kwekers publiekelijk slachten...terwijl jullie
eigen bevende vingertjes vaak de labeltjes omwisselen! --11 :P ;D -2(
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #633 Gepost op: 20 maart 2015, 23:33:16 »
Kijk Bart, de schade aan deze Cumulus is wel degelijk door pissebedden. Je ziet die kleine gaatjes, pissebedden hebben het liefst verse knoppen, dus net voordat de bloem open gaat.
Slakken eten hele bladeren op als ze al open staan, ik heb een treffend voorbeeld bij een 'Allendale Charm', maar die is voor morgen als het klaar is.
Maar ze durven ook wel verse knoppen oppeuzelen.
Naaktslakken zijn de ergste, maar huisjesslakken moeten er niet voor onderdoen, ik heb er deze week al genoeg geplet bij mijn nachtelijke escapades. ;D
Van al redelijk lang openstaande bloemen blijven de meeste dieren af, of je moet een echt hongerige slak zijn.
« Laatst bewerkt op: 20 maart 2015, 23:35:42 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #634 Gepost op: 20 maart 2015, 23:34:37 »
Vincent Van Gogh, nog een oud, gehavend exemplaar in de rotstuin. (foto 1) Mijn grote plant in pot bloeit nagenoeg niet.
S. 'Krinolina'. (foto 2)
Nog een 'mysterieuze'...'t zou 'Tvoje Vira' moeten zijn...komt nog van Stoppieboy. (foto 3)
Nog een keertje de dit jaar zeer mooie 'Ganymede'. (foto 4)



Jan...hier 'Tvoje Vira'

zag trouwens net dat jij al een 'Hobbit' had laten zien! --11....duizend excuses --6
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #635 Gepost op: 20 maart 2015, 23:39:51 »
Een aantal saxjes die uit Waterperry zijn meegekomen hebben een thuis gekregen in dit trogje. Het zijn de kleuren wit en donkerpaars en alles wat daartussen ligt die kleur geven aan het trogje. In het midden herkennen we de onwezenlijk mooie 'Tysoe Burgundy'.


Frankie,

Kijk vroeg in de herfst al uit.....al die Tysoe's kunnen erg slecht tegen ons klimaat met al die nattigheid!
Ben al diverse Tysoe's verloren in de rotstuin.
Het is of vroegtijdig afdekken of in de alpinekas met dat spul,wel jammer,want vooral de Burgundy is een mooie blikvanger in de tuin.
Te proberen is zoals Jan ook zegt wat de ziekten betreft,grond eraf en zr 'hard' maken in je eigen mengsel.
Want die Engelsen kweken ...laten we maar zeggen...een beetje anders als wij hier op het vaste land.... ))4
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #636 Gepost op: 20 maart 2015, 23:41:27 »
Hmmm, iedereen kan fouten maken hé, Bart.  -2(
'An error does not become a mistake until you refuse to correct it '
Dit is een citaat van Mladen, dat is iemand die indicators maakt om mee te 'traden' dus op de beurs te 'spelen'.
Enfin, ik vind dat die man dit goed geformuleerd heeft. 8)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #637 Gepost op: 20 maart 2015, 23:41:50 »
Hier een paar van de aanwinsten die ik uit Engeland heb meegenomen.

Foto 1: Deze had het label S. 'Allendale Comet' en lijkt roze bloemen te hebben. Frankie en Jan, is dit de valse die jullie ook hebben aangeschaft?
Foto 2: Al eerder te zien op dit Forum, de echte S. 'Roklan'. Het zal geen gemakkelijke klant zijn, maar volgens mij wel degelijk de moeite waard. De bloemkleur is in werkelijkheid nog wat donkerder.
Foto 3: Deze cultivar is echt wel apart. Staat op de omslag van het boek Porophyllum Saxifrages. Het is Saxifraga 'Peach Blossom', een NCC gekweekt door Lincoln Foster in 1970. Een zaailing van S. 'Alpenglow'.
Foto 4: Ik ben gek op de S. x hornibrookii cultivars, dus zo'n fraaie S.'Ellie Brinckerhoff' kon ik niet laten staan.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #638 Gepost op: 20 maart 2015, 23:44:36 »
Een aantal saxjes die uit Waterperry zijn meegekomen hebben een thuis gekregen in dit trogje. Het zijn de kleuren wit en donkerpaars en alles wat daartussen ligt die kleur geven aan het trogje. In het midden herkennen we de onwezenlijk mooie 'Tysoe Burgundy'.


Frankie,

Kijk vroeg in de herfst al uit.....al die Tysoe's kunnen erg slecht tegen ons klimaat met al die nattigheid!
Ben al diverse Tysoe's verloren in de rotstuin.
Het is of vroegtijdig afdekken of in de alpinekas met dat spul,wel jammer,want vooral de Burgundy is een mooie blikvanger in de tuin.
Te proberen is zoals Jan ook zegt wat de ziekten betreft,grond eraf en zr 'hard' maken in je eigen mengsel.
Want die Engelsen kweken ...laten we maar zeggen...een beetje anders als wij hier op het vaste land.... ))4

Inderdaad Bart, als je aan die Engelse grond ruikt, ik vind dat die stinkt.

Ik ga wat Tysoe's in marmer zetten en ook in mijn crevice, daar tegen die muur kan je zelfs Dionysia's zetten, want op het oosten is het veelal droog. :D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #639 Gepost op: 20 maart 2015, 23:45:04 »
Hmmm, iedereen kan fouten maken hé, Bart.  -2(
'An error does not become a mistake until you refuse to correct it '
Dit is een citaat van Mladen, dat is iemand die indicators maakt om mee te 'traden' dus op de beurs te 'spelen'.
Enfin, ik vind dat die man dit goed geformuleerd heeft. 8)



Heel mooi Jan,inderdaad,moet ik onthouden...en in het werkhok ophangen! ((14
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #640 Gepost op: 20 maart 2015, 23:47:43 »
Hier een paar van de aanwinsten die ik uit Engeland heb meegenomen.

Foto 1: Deze had het label S. 'Allendale Comet' en lijkt roze bloemen te hebben. Frankie en Jan, is dit de valse die jullie ook hebben aangeschaft?
Foto 2: Al eerder te zien op dit Forum, de echte S. 'Roklan'. Het zal geen gemakkelijke klant zijn, maar volgens mij wel degelijk de moeite waard. De bloemkleur is in werkelijkheid nog wat donkerder.
Foto 3: Deze cultivar is echt wel apart. Staat op de omslag van het boek Porophyllum Saxifrages. Het is Saxifraga 'Peach Blossom', een NCC gekweekt door Lincoln Foster in 1970. Een zaailing van S. 'Alpenglow'.
Foto 4: Ik ben gek op de S. x hornibrookii cultivars, dus zo'n fraaie S.'Ellie Brinckerhoff' kon ik niet laten staan.

Ik denk dat het mijn eerste valse Comet is, wacht, ik zoek even een foto van dat spel.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #641 Gepost op: 20 maart 2015, 23:48:50 »
Hier een paar van de aanwinsten die ik uit Engeland heb meegenomen.

Foto 1: Deze had het label S. 'Allendale Comet' en lijkt roze bloemen te hebben. Frankie en Jan, is dit de valse die jullie ook hebben aangeschaft?
Foto 2: Al eerder te zien op dit Forum, de echte S. 'Roklan'. Het zal geen gemakkelijke klant zijn, maar volgens mij wel degelijk de moeite waard. De bloemkleur is in werkelijkheid nog wat donkerder.
Foto 3: Deze cultivar is echt wel apart. Staat op de omslag van het boek Porophyllum Saxifrages. Het is Saxifraga 'Peach Blossom', een NCC gekweekt door Lincoln Foster in 1970. Een zaailing van S. 'Alpenglow'.
Foto 4: Ik ben gek op de S. x hornibrookii cultivars, dus zo'n fraaie S.'Ellie Brinckerhoff' kon ik niet laten staan.



Oei,Hans...die P.Blossum heeft veel bloemen,hier maar magertjes.  Vind het geen makkelijk Saxje,langzaam en heeft hekel aan natte voetjes.
en ja...zo'n Ellie....is om van te dromen!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #642 Gepost op: 20 maart 2015, 23:51:57 »
Voilà, hier is hij, gecomprimeerd en al (de foto). ;D    ene van vorig jaar.

Hij staat ook in Crevice Garden Number 2, maar nu bloeit die nog niet, het zal een geweldige valse zijn, denk ik. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #643 Gepost op: 20 maart 2015, 23:53:33 »
Tja en die hornibrookiikes zijn wel mooi, maar meestal hebben die ook verkeerde namen ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #644 Gepost op: 20 maart 2015, 23:55:31 »
1.Allendale Comet van Adrian (Goed.) georgei x nancye
2.Allendale comet van Hadacek
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'