Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319398 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #780 Gepost op: 23 maart 2015, 22:08:49 »
Verder in de tuftuin beginnen ook S. 'Your Succes' en S. 'Coolock Gem' aan hun jaarlijkse performance.

Coolock Gem is één van mijn favoriete witte, Frankie.
(sorry voor de Cumulus fans die mogelijkerwijze dit forum raadplegen...  --6)

Het is een dijk van een plant, Luc, die rijk bloeit met hagelwitte bloemen die vrijwel stengelloos op het kussen zitten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #781 Gepost op: 23 maart 2015, 22:09:54 »
Sax 'Gregor" met twee dagen verschil, Sax. 'Peach Melba' en ééntje die over zijn kaartje gegroeid is.

Mooie planten, Hugo, beide heel goeie cultivars.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #782 Gepost op: 23 maart 2015, 22:16:19 »
Foto 4: Saxifraga lowndesii, de collectie MEBU 01/7/11.
Hans bij mij twee MEBU's twee jaar terug van Maixner meegebracht, vertel er eens wat over.

Hallo Jan, heel veel weet ik ook niet van die MEBU's. MEBU staat voor Marsyangdi Expedition BUrgel 2001. De hoogte waarop de MEBU 01/7/11 plant is verzameld is 3850-3900 m.

Ik heb een lijst met collectienummers van Jan Bürgel, maar het collectienummer MEBU 01/2/XX komt daar niet op voor, wel MEBU 01/2/X, maar dat is S. alpigena volgens Jan.

Alle collectienummers die beginnen met 01/2 komen van de "left side of road after Brathang" op een hoogte van 2807 m.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #783 Gepost op: 23 maart 2015, 22:18:07 »
One more thing ...

Deze lieverd, en het is wel echt een mooie, lekker geel met bloemen op het kussen, een NCC, soit, het kan er mee door.  ;) Het is er ene van JB.
Maar in het leuke boekje van den Adrian staat 'Roy Clutterbuck geboekstaafd met PINK flowers.
Ik kan nergens een foto vinden, zelfs niet op het wereldwijde internet, behalve dan de foto die ik zelf enige tijd geleden gepost heb ...
Dus BART, deze leukerd komt van jou, is dit de ECHTE Roy ?
Het kan natuurlijk zijn dat de birdies de labels voor de lol verwisseld hebben.  -2(



Nou...we zijn weer de klos!........net beeldmateriaal binnengekregen van de plant die naar de mooie naam van 'Roy Clutterbuck' luistert......
Dus Jan wees maar zuinig op dat mooie geeltje........ik zal die 'betrouwbare bron' wel een foto sturen en vragen wat we nu met die gele aan moeten

Dus Heren...hieronder...'Roy C'
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #784 Gepost op: 23 maart 2015, 22:19:32 »
Hmm, dat is natuurlijk weer geen 'Jupiter' .... ::)
Is blijkbaar een populaire naam. ))4
Heb jij de juiste naam Jan ? ))8

Theo, het lijkt een S. x boydii cultivar (vanwege de zuiver gele kleur, hoewel er ook een paar S. x megaseaeflora cultivars zijn met een zuiver gele kleur). Maar ik kan de rozetten niet zien op je foto, dus veel verder kom ik niet.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #785 Gepost op: 23 maart 2015, 22:22:52 »
Hmm, dat is natuurlijk weer geen 'Jupiter' .... ::)
Is blijkbaar een populaire naam. ))4

Is inderdaad iets anders. Er gaan heel wat planten rond onder de naam 'Jupiter'. Maar het kan ook andersom. Ik heb vorig seizoen een Sax gekocht bij Stopp onder de naam 'Josef Kapek'. Blijkbaar is het...Jupiter. Toch wel een fabelachtig mooie plant. Ik heb verschillende foto's genomen. De uitkomende bloemknoppen hebben zo een typisch purperrode kleur die ik eigenlijk nog bij geen andere plant heb gezien. Echt wel speciaal.

Dit lijkt meer op S. 'Vladana', Frankie. Ik ben bang dat ik de echte S. 'Josef Capek' dan ook nog steeds niet heb, want mijn planten komen ook van Stopp. Die hebben dit jaar (nog) niet gebloeid.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #786 Gepost op: 23 maart 2015, 22:23:43 »
Nou en nog even terug komen op die Allendale Comet....vandaag ook wat bericht uit diverse bronnen gekregen......
en ook vond ik een oude plant...die van de maker komt...jaja......en tsja...nu weet ik het ook niet meer.....die plaatjes van gisteren
van Comet zijn ook niet zo duidelijk.

Hier in ieder geval de rozetten van Allendale comet die toch wel veel weghebben van 'Nancye' en de foto's van gisteren van Hadacek en die ander lijken meer vlezig en groter
en dat rijmt weer niet met de kruising.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #787 Gepost op: 23 maart 2015, 22:24:50 »
Hmm, dat is natuurlijk weer geen 'Jupiter' .... ::)
Is blijkbaar een populaire naam. ))4

Is inderdaad iets anders. Er gaan heel wat planten rond onder de naam 'Jupiter'. Maar het kan ook andersom. Ik heb vorig seizoen een Sax gekocht bij Stopp onder de naam 'Josef Kapek'. Blijkbaar is het...Jupiter. Toch wel een fabelachtig mooie plant. Ik heb verschillende foto's genomen. De uitkomende bloemknoppen hebben zo een typisch purperrode kleur die ik eigenlijk nog bij geen andere plant heb gezien. Echt wel speciaal.

Vladana, denk je Hans? Ik heb hier nog een plant onder de naam Vladana, en die bloeit nog niet...

Dit lijkt meer op S. 'Vladana', Frankie. Ik ben bang dat ik de echte S. 'Josef Capek' dan ook nog steeds niet heb, want mijn planten komen ook van Stopp. Die hebben dit jaar (nog) niet gebloeid.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #788 Gepost op: 23 maart 2015, 22:26:16 »
Een paar bloemen van dichtbij

1.Neptun
2Kampa
3 Hanicka
4 Buster......is goed gelukt om te laten zien hoe de kleur is,foto beetje vaag maar de kleuring is mooi
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #789 Gepost op: 23 maart 2015, 22:28:44 »
Nou en nog even terug komen op die Allendale Comet....vandaag ook wat bericht uit diverse bronnen gekregen......
en ook vond ik een oude plant...die van de maker komt...jaja......en tsja...nu weet ik het ook niet meer.....die plaatjes van gisteren
van Comet zijn ook niet zo duidelijk.

Hier in ieder geval de rozetten van Allendale comet die toch wel veel weghebben van 'Nancye' en de foto's van gisteren van Hadacek en die ander lijken meer vlezig en groter
en dat rijmt weer niet met de kruising.

Die lijkt toch wel heel erg, op wat ik hier heb, Bart.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #790 Gepost op: 23 maart 2015, 22:29:31 »
Hier nog even een foto van een klein Josef Capekje uit 2013.
Je kunt goed de vreemde kleur zien van de rozetten en de groeiwijze.
Ook de bloemen moeten deze beetje vieze kleur hebben.

De laatste Josef Capekjes afgelopen zaterdag verhuisd naar de BRD...sorry guys.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #791 Gepost op: 23 maart 2015, 22:29:49 »
Deze lieverd, en het is wel echt een mooie, lekker geel met bloemen op het kussen, een NCC, soit, het kan er mee door.  ;) Het is er ene van JB.
Maar in het leuke boekje van den Adrian staat 'Roy Clutterbuck geboekstaafd met PINK flowers.
Ik kan nergens een foto vinden, zelfs niet op het wereldwijde internet, behalve dan de foto die ik zelf enige tijd geleden gepost heb ...
Dus BART, deze leukerd komt van jou, is dit de ECHTE Roy ?
Het kan natuurlijk zijn dat de birdies de labels voor de lol verwisseld hebben.  -2(

Deze is veel mooier dan de echte S. 'Roy Clutterbuck' als je het mij vraagt. Ik ken eigenlijk maar één cultivar die er op lijkt en dat is S. 'Neride', die heb je volgens mij al wel eens in bloei gezien in Waterperry, ik denk in 2013. Wat denk jij?
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #792 Gepost op: 23 maart 2015, 22:31:31 »
Nou en nog even terug komen op die Allendale Comet....vandaag ook wat bericht uit diverse bronnen gekregen......
en ook vond ik een oude plant...die van de maker komt...jaja......en tsja...nu weet ik het ook niet meer.....die plaatjes van gisteren
van Comet zijn ook niet zo duidelijk.

Hier in ieder geval de rozetten van Allendale comet die toch wel veel weghebben van 'Nancye' en de foto's van gisteren van Hadacek en die ander lijken meer vlezig en groter
en dat rijmt weer niet met de kruising.

Die lijkt toch wel heel erg, op wat ik hier heb, Bart.



Ja dat dacht ik ook Frankie daarom begin ik te twijfelen of dit toch niet correct kan zijn.
Ik krijg misschien morgen een foto van de man met de grootste verzameling ter wereld,maar die
wist niet zeker of hij de plant op de plaat had gezet.  Komt rechtstreeks van Raymond,maar die van mij ook bij mijn weten.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #793 Gepost op: 23 maart 2015, 22:34:25 »
Deze lieverd, en het is wel echt een mooie, lekker geel met bloemen op het kussen, een NCC, soit, het kan er mee door.  ;) Het is er ene van JB.
Maar in het leuke boekje van den Adrian staat 'Roy Clutterbuck geboekstaafd met PINK flowers.
Ik kan nergens een foto vinden, zelfs niet op het wereldwijde internet, behalve dan de foto die ik zelf enige tijd geleden gepost heb ...
Dus BART, deze leukerd komt van jou, is dit de ECHTE Roy ?
Het kan natuurlijk zijn dat de birdies de labels voor de lol verwisseld hebben.  -2(

Deze is veel mooier dan de echte S. 'Roy Clutterbuck' als je het mij vraagt. Ik ken eigenlijk maar één cultivar die er op lijkt en dat is S. 'Neride', die heb je volgens mij al wel eens in bloei gezien in Waterperry, ik denk in 2013. Wat denk jij?


Weet het ook niet Hans.....ik gooi op het forum nooit met namen zoals jullie weten.....maar deze Roy C 2 jaar terug ontvangen uit UK van
een goed adres.  Zal daar vragen.    De twee gele Roy C's  heb ik apart gezet.  Is een leuke Saxifraga zoals Jan al liet zien.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen twijfel had omdat bijna niemand Roy C had gezien en ik ook niet.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #794 Gepost op: 23 maart 2015, 22:36:24 »
One more thing ...

Deze lieverd, en het is wel echt een mooie, lekker geel met bloemen op het kussen, een NCC, soit, het kan er mee door.  ;) Het is er ene van JB.
Maar in het leuke boekje van den Adrian staat 'Roy Clutterbuck geboekstaafd met PINK flowers.
Ik kan nergens een foto vinden, zelfs niet op het wereldwijde internet, behalve dan de foto die ik zelf enige tijd geleden gepost heb ...
Dus BART, deze leukerd komt van jou, is dit de ECHTE Roy ?
Het kan natuurlijk zijn dat de birdies de labels voor de lol verwisseld hebben.  -2(



Nou...we zijn weer de klos!........net beeldmateriaal binnengekregen van de plant die naar de mooie naam van 'Roy Clutterbuck' luistert......
Dus Jan wees maar zuinig op dat mooie geeltje........ik zal die 'betrouwbare bron' wel een foto sturen en vragen wat we nu met die gele aan moeten

Dus Heren...hieronder...'Roy C'
NOU, om een echt Nederlands woord te gebruiken, ik weet het ook niet meer.
De Roy was eerst een gele dacht ik, maar dat is een valse.
Dan las ik wat in het boekje van Adrian en daar stond 'pink'.
Nou, we hadden bijna alle kleuren al gehad en nu blijkt de echte Roy zijn masker afgedaan te hebben en is die wit en lelijk als de zwarte nacht.
 :o --6 ))4 :-X
www.rots-plant.be  -  website over juwelen