Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319566 keer)

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1137
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #855 Gepost op: 25 maart 2015, 18:49:31 »
Jan excuses voor wat ik nu ga zeggen, maar als Saxifraga grootmeester verwacht ik toch wel van jou het verschil tussen Satchmo en Excellent te kennen.
Wat een verschil man, dit ziet een blinde nog wel.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #856 Gepost op: 25 maart 2015, 19:43:07 »
Ach, sorry, Ger,  ik heb enkel naar de bloemkleur gekeken en die kwam redelijk overeen, ik heb niet naar de vorm van de bloemen gekeken, stom van mij. ???
'Excellent' is bij mij veel lichter van kleur, maar die groeit gewoon in de rotstuin in heel verschillende omstandigheden.

Daarbij, ik ben geen 'Saxifraga grootmeester', hoe kom je daar nu bij ? Je kan moeilijk verwachten van alle Saxen te kennen, vanbuiten en vanbinnen, als je verzameling gegroeid is van een slordige 60 stuks naar een nog slordiger 600 stuks op drie jaar tijd ...en ik ben daar ook niet altijd mee bezig.
Als je alle Saxen in je tuin kan benoemen zonder naar het naamplaatje te kijken (bij mij zie je die meestal niet) en zonder dat er bloemen op staan, dan ben je een 'grootmeester'. Ik denk dat er zo weinig rond lopen. ))4
Maar ik ken wel alle Saxen die hier langer dan 5 jaar staan (Satchmo heb ik misschien 2 jaar), het naamkaartje mag voor mijn part opgegeten zijn door de Sax, vergaan door de regen, gepakt door een vogel. Ik zal weten wat het is ....

Daarbij, ik probeer enkel maar te helpen.

Bart is hier de grootmeester, en ik denk dat jij dat vroeger ook was.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #857 Gepost op: 25 maart 2015, 20:41:08 »
Nog ééntje waarvan ik niet helemaal zeker ben: ik heb hem onder de naam 'Allendale Harvest'.



'Allendale Harvest' oude plant ontvangen van Ray,dus neem aan is goed

Oké, Bart, dat is 'm, bedankt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #858 Gepost op: 25 maart 2015, 20:43:49 »
Hans M zegt vaak terecht,'Dit is misschien wel de mooiste Allendale' en dat is het misschien ook wel deze 'Allendale Delight
is een 'Allendale Amber' x lowndesii kruising.



Ik heb die sinds dit jaar in de verzameling, en 't is inderdaad een hele mooie!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #859 Gepost op: 25 maart 2015, 20:48:09 »
Wie kan hier de juiste namen bij zetten. Labels zitten onder het kussen in een gat in de tuf.
Ik denk aan 'Excellent' of eventueel 'Peeter Paulus Rubens', maar die zijn in werkelijkheid zo donker niet, zal allicht aan je fototoestel liggen.
De tweede denk ik aan 'Rembrandt van Rijn'. Of een andere rode schilder ...

Ik denk ook dat mijn systeem met zelf getekende plannetjes met cijfertjes geen problemen kent met door Saxen  opgegeten labels.  ;)

Ligt niet aan mijn toestel Jan, is zo donker als hoe je hem ziet.

Volgens mij is het niet 'Excellent' maar wel 'Satchmo'. Kijk maar eens naar de kleuren die toch redelijk overeenkomen tussen jouw toestel en het mijne. Het exemplaar in een pot heeft natuurlijk minder uitgesproken kalkpuntjes, maar dat kleine ding buiten wel. ))4

 ;)


Jan,we gaan er natuurlijk geen 'saxifraga Battle' van maken maar naar mijn nederige en bescheiden mening...ahum...
Hebben beide rostjes puntjes door de invloed van lowndesi.
Is de groeiwijze van Satchmo anders
Zijn de bloemblaadjes bij satchmo getand en bij excellent gegolfd
Is de kleur van Stachmo pink met veel meer rood pigment door het anglica bloed

1.Satchmo oude plant foto van Tim Roberts.
2.Plant van Ger

Satchmo zie ik er ook niet in, mannen. Satchmo is heel herkenbaar...het is iets anders.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #860 Gepost op: 25 maart 2015, 20:54:06 »
Ach, sorry, Ger,  ik heb enkel naar de bloemkleur gekeken en die kwam redelijk overeen, ik heb niet naar de vorm van de bloemen gekeken, stom van mij. ???
'Excellent' is bij mij veel lichter van kleur, maar die groeit gewoon in de rotstuin in heel verschillende omstandigheden.

Daarbij, ik ben geen 'Saxifraga grootmeester', hoe kom je daar nu bij ? Je kan moeilijk verwachten van alle Saxen te kennen, vanbuiten en vanbinnen, als je verzameling gegroeid is van een slordige 60 stuks naar een nog slordiger 600 stuks op drie jaar tijd ...en ik ben daar ook niet altijd mee bezig.
Als je alle Saxen in je tuin kan benoemen zonder naar het naamplaatje te kijken (bij mij zie je die meestal niet) en zonder dat er bloemen op staan, dan ben je een 'grootmeester'. Ik denk dat er zo weinig rond lopen. ))4
Maar ik ken wel alle Saxen die hier langer dan 5 jaar staan (Satchmo heb ik misschien 2 jaar), het naamkaartje mag voor mijn part opgegeten zijn door de Sax, vergaan door de regen, gepakt door een vogel. Ik zal weten wat het is ....

Daarbij, ik probeer enkel maar te helpen.

Bart is hier de grootmeester, en ik denk dat jij dat vroeger ook was.

Grootmeesters??? Ik denk niet dat iemand van ons op dit forum een grootmeester mag noemen, zelfs niet eens meester. Hans weet heel veel van saxen, hij mag zich al 'halfmeester' noemen.
Ik heb nog maar één grootmeester ontmoet, en dat is A. Young. Die herkent een sax vanop tien meter afstand. Zijn kennis is voor mij op zijn minst verbluffend....een grootmeester dus.
Wij...grootmeesters, laat me niet lachen, zeg!  ;D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #861 Gepost op: 25 maart 2015, 20:56:01 »
Hier mijn laatste nieuwe aanwinsten, eindelijk opgepot. Staan naast wat Androsace toestanden in mijn laatste nieuwe zandbed dat constant overdekt is maar toch aan twee belangrijke natuur fenomenen blootgesteld is : zon en wind.  -2(
De regen heeft er of course minder invloed op.
Het heeft hier heel de nacht geregend en dat is niet zo fijn voor de Saxenbloemen die hier en daar er heel verzopen uitzien. Daar heb ik hier nooit last van.  :P
Hier staan de Androsace ook beter, worden ze tenminste niet voor de helft afgegraasd door een slakkengang.   ;D

Wanneer ze overdekt staan, zien ze er wel veel beter uit, hé Jan. De regen verprutst anders te veel de bloemen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Matthias Fouquaert

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 660
  • Geslacht: Man
  • Greena Projecta channel: https://www.youtube.com/c
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #862 Gepost op: 25 maart 2015, 21:09:51 »
Regen en rechtopstaande bloemen bij Saxen is inderdaad geen eenvoudig karwei.

Enkel deze Saxifraga 'Allendale Harvest' aka vier op een rij op de foto stonden de bloemen nog deftig.

Die Maartse buien toch ... ;)

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #863 Gepost op: 25 maart 2015, 21:31:44 »
Wie kan hier de juiste namen bij zetten. Labels zitten onder het kussen in een gat in de tuf.
Ik denk aan 'Excellent' of eventueel 'Peeter Paulus Rubens', maar die zijn in werkelijkheid zo donker niet, zal allicht aan je fototoestel liggen.
De tweede denk ik aan 'Rembrandt van Rijn'. Of een andere rode schilder ...

Ik denk ook dat mijn systeem met zelf getekende plannetjes met cijfertjes geen problemen kent met door Saxen  opgegeten labels.  ;)

Ligt niet aan mijn toestel Jan, is zo donker als hoe je hem ziet.

Volgens mij is het niet 'Excellent' maar wel 'Satchmo'. Kijk maar eens naar de kleuren die toch redelijk overeenkomen tussen jouw toestel en het mijne. Het exemplaar in een pot heeft natuurlijk minder uitgesproken kalkpuntjes, maar dat kleine ding buiten wel. ))4

 ;)


Jan,we gaan er natuurlijk geen 'saxifraga Battle' van maken maar naar mijn nederige en bescheiden mening...ahum...
Hebben beide rostjes puntjes door de invloed van lowndesi.
Is de groeiwijze van Satchmo anders
Zijn de bloemblaadjes bij satchmo getand en bij excellent gegolfd
Is de kleur van Stachmo pink met veel meer rood pigment door het anglica bloed

1.Satchmo oude plant foto van Tim Roberts.
2.Plant van Ger

Heren,

hier een foto van één van mijn S. 'Excellent' planten. Zoals ik al eerder zei is dat volgens mij de plant die jij hebt, Ger.


Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #864 Gepost op: 25 maart 2015, 21:35:04 »
'Excellent' is bij mij veel lichter van kleur, maar die groeit gewoon in de rotstuin in heel verschillende omstandigheden.

Jan,  de meeste exemplaren van S. 'Excellent' zijn hier in bloei gekomen op een schaduwrijke plek, allemaal met dezelfde donkere bloemkleur. Eén van die planten heb ik daarna op een zonnige plek gezet en een paar dagen later herkende je de bloemen bijna niet meer, zo licht waren ze geworden.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #865 Gepost op: 25 maart 2015, 21:36:40 »
Het kleinste Elfje had ik mee van Waterperry en ik had nog niet in de gaten dat hij er krak hetzelfde uitziet als mijn andere Elf, onder de naam van Allendale Charm. Alleszins heel goed opgemerkt, Hans, waarvoor dank. ((13

Graag gedaan Frankie.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #866 Gepost op: 25 maart 2015, 21:51:40 »
Die Mariet Beuken, zusje van Maria callas, dat verklaart inderdaad veel,het donkere rood komt bij mijn weten van lilacina x media.
'Coolock Kate is een zaailing van 'Myriad Seedling' haar kleur wisselt ook wel.
Maar inderdaad een heel aparte kleur.

Maria Callas, en dus ook Mariet Beuken, is gekweekt uit S. poluniniana subsp. poluniniana x S. ‘Winifred’.

Coolock Kate is een zaailing, gekweekt uit S. ‘Myriad’, geloof het of niet, uit een spierwitte cultivar dus  :o --6.

S. 'Myriad' is dan weer een zaailing van S. georgei, gekweekt door Nigel Fuller in 1999.

De naam 'Myriad Seedling' doet vermoeden dat deze cultivar ook een zaailing van S. ‘Myriad’ is, maar het is vreemd genoeg niet bekend wie de kweker hiervan is. Volgens Adrian is deze cultivar uit Nederland afkomstig, maar van wie dan?



Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #867 Gepost op: 25 maart 2015, 21:54:34 »
Hans M zegt vaak terecht,'Dit is misschien wel de mooiste Allendale' en dat is het misschien ook wel deze 'Allendale Delight
is een 'Allendale Amber' x lowndesii kruising.
Ik heb die sinds dit jaar in de verzameling, en 't is inderdaad een hele mooie!

Zeker, een hele mooie, maar helaas niet van de makkelijkste. Wees er zuinig op, Frankie.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #868 Gepost op: 25 maart 2015, 21:58:38 »
Die Mariet Beuken, zusje van Maria callas, dat verklaart inderdaad veel,het donkere rood komt bij mijn weten van lilacina x media.
'Coolock Kate is een zaailing van 'Myriad Seedling' haar kleur wisselt ook wel.
Maar inderdaad een heel aparte kleur.


Coolock Kate is een zaailing, gekweekt uit S. ‘Myriad’, geloof het of niet, uit een spierwitte cultivar dus  :o --6.



Is inderdaad wel opmerkelijk, Hans, bijna niet te geloven dat zoiets mogelijk is. In ieder geval, ik vind het een te gekke plant. De kleur kan verschillen met de jaren, maar het blijft iets apart.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #869 Gepost op: 25 maart 2015, 22:11:15 »
De hoogste tijd om weer eens een paar plantjes te laten zien.

Foto 1: ook al weer zo'n geweldig mooie cultivar, Saxifraga x kellereri 'Sündermannii' (S. burseriana var. major x S. stribrnyi);
Foto 2: Saxifraga x mariae-theresiae 'Theresia' (S. federici-augusti subsp. grisebachii x S. burseriana) heeft vergelijkbare rozetten, maar heel andere bloemen;
Foto 3: Saxifraga [Honor Group] 'John Byam Grounds' (S. stribrnyi x S. dinnikii), mooi, maar lastig.



Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.