Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319486 keer)

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1230 Gepost op: 1 april 2015, 19:44:30 »
Over bastaard gesproken. Een aantal jaren geleden is er in Nederland ophef ontstaan, omdat er (serieus, en dat is geen 1 april grap)  gejaagd werd op een witte eend. Die bevond zich tussen een grote groep wilde eenden en was dus anders, want wit, en dat was een bastaard en die moest dus DOOD.
Zie je wel welke ondieren mensen soms zijn ?
Soms bekruipt mij het gevoel ook een ondier te zijn. Ik heb dat met ons kat.
Ik hou gewoon niet van katten, die zijn eigenzinnig en luisteren niet. Lijken dus een beetje op mij ... :o -2(
Nee, serieus. Eerst was er de kattenbak en ook de krabpaal. Een dag later kwam die kat. Ze was klein en nu nog altijd, want 't is een klein model.
Vroeger deden katten niks in huis, wij hebben die kat GELEERD om iets in huis te doen en meestal NIET in de kattenbak.
Allemaal commercie, kattenbakvulling kost handenvol geld, een kat die buiten haar behoefte doet is veel goedkoper, maar slechter voor de economie.
Enfin, dat is maar opgelost geweest als ik die kattenbak buiten smeet.
De kat dus. Heeft een krabpaal, maar heeft natuurlijk de nieuwe stoelen in de living ook al eens getest. Ik had ze nochtans 'geleerd' met een plantenspuit daar geen voet, pardon, poot binnen te zetten. Ze luisterde wel goed, maar als ik daar niet was, zag ze haar kans schoon.
Wat doet ze buiten ? Mijn zand dopen, een bak met pas gestekte Saxen langs de verkeerde kant laten balanceren, hup de hele boel de grond op, in de auto wat zetels versieren met wat krassen, op mijn zandbedden lopen en wat bloemstengels afbreken, hommels vangen, merels vangt ze niet, enzovoort.

Ik zou ze soms willen vermoorden, maar ik doe het niet en af en toe streel ik ze ... :o
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1231 Gepost op: 1 april 2015, 19:46:02 »
Bravo Jan  ((3.......wat een Bastaarden verhandeling!...prachtig!....Daarom zien we u graag! :-*
Je gaat mij toch niet kussen in Utrecht hé ?  :o

Tja, af en toe zever ik soms ne keer. -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1232 Gepost op: 1 april 2015, 19:56:11 »
Goh Bart, je hebt je wel uitgesloofd. Ouders erbij gezocht en andere voorbeelden. Super!!

Ik heb de naam van mijn verkeerd benaamde 'Delia' veranderd.

Als ik dit zo lees over S. "Cumulus", ben jij er geen fan van.



Ach Gerrit.....Jan en ik schertsen en plagen elkander wat met den 'Cumulus'
Onze Jan is er gek op.......en daar worden wij toch weleens wat 'moe' van...maar het is Jan hè...... :-X
Maar zonder dollen....ik zie de grote show potentie natuurlijk wel bij dit soort Saxen,maar ikzelf ben geen
fan van Saxifraga's of andere rotsplanten die geheel bedekt worden door bloemen. 
Het geeft iets 'onnatuurlijks' naar mijn smaak.
Ben zelf meer gecharmeerd van de Engleria's of van Saxen zoals jij laat zien de x hornibrookii's waarbij
men naast een mooie bloem ook de rozet goed kan zien.  Dat samenspel vind ik zelf aangenamer.
Dan zie je allicht veel liever deze, van Sergio Bacci, dit is een prachtsax en dat vinden de slakken ook, want in mijn crevice totaal afgevreten.
Maar hier in de marmer rotstuin heb ik geluk, doorgaans zijn de slakken hier verdreven.
Zodoende, ons 'Irene Bacci' begint net bloemen te produceren speciaal voor den Bart.  ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1233 Gepost op: 1 april 2015, 20:03:09 »
Vandaag was het geweldig weer ... voor de Saxen. Heel winderig en koud en droog, of als het regende was het 5 minuten daarna weer droog. De Saxen moeten dat geweldig vinden.  -2(
Dus vandaag wat foto's vanuit de bergen met het accent op Saxen in hun element. ;) 8)

www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1234 Gepost op: 1 april 2015, 20:09:24 »
Tweede foto is 'Tulley' of 'Cherrytrees 2' wat het ook zij met daarachter de grote, wazige pol van 'Haagii'.
« Laatst bewerkt op: 1 april 2015, 20:24:06 door Jan Fouquaert »
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1235 Gepost op: 1 april 2015, 20:27:06 »
Daar gaan we weer. Lei Wulong zou zeggen : 'Let's go' ... -2(

Een rijtje Allendales
Ik heb er nog altijd te weinig.  :o

1/ 'Bonny', toch wel een mooie gele, al zeg ik het zelf.
2/ 'Jinn' een ECHTE witte.
3/ 'Jinn' ergens anders.
4/ 'Ruby' dichtbij ergens anders.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1236 Gepost op: 1 april 2015, 20:32:31 »
En we gaan verder in sneltreintempo.

1/ 'Anne Beddall' ik vind deze toch wel de mooiste versie ... ((3
2/ 'Ben Loyal' WAT een plant !!!! Staat nog niet gans open, maar dat doet hij NIET voor Bart. ))4
3/ Ik was jaloers op die joekel van Luc G., dus heb ik wat tegen deze lieverd gepraat. 'Coolock Gem' ;)
4/ 'Coolock Kate' toch lief hé.  :-*
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1237 Gepost op: 1 april 2015, 20:41:33 »
And the show must go on.

1/ Saxifraga corymbosa, speciaal voor Frankie.  Staat daar echt in't wild, met afval van sparren en wederom een wilde zaailing van Erinus alpinus.
2/ de CUMULUSWOLK is nog GROTER geworden !  ((3 --11 ;D -2( 8) :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*
3/ 'Donnington Rose' in mijn kleinste rotstuintje, vandaar dat het zo klein is.
4/ ONGELOOFLIJK ! Ik heb EVA nog. Mijn exemplaar in een pot was dood, je kent dat, enkel het label leeft nog.
    Ik heb ze dus teruggevonden. Staat in de harige rotstuin waar ik ALLE dagen zeker 10 keer passeer.
    Maar ja, de Saxen hebben daar haar en worden meestal platgelopen door katten en honden. Dus kijk ik daar maar achteloos naar ...tot plots mijn loddering oog op EVA viel.
    Mijn dag kan niet meer stuk.  -2( -2( -2(
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1238 Gepost op: 1 april 2015, 20:53:33 »
Over bastaard gesproken. Een aantal jaren geleden is er in Nederland ophef ontstaan, omdat er (serieus, en dat is geen 1 april grap)  gejaagd werd op een witte eend. Die bevond zich tussen een grote groep wilde eenden en was dus anders, want wit, en dat was een bastaard en die moest dus DOOD.
Zie je wel welke ondieren mensen soms zijn ?
Soms bekruipt mij het gevoel ook een ondier te zijn. Ik heb dat met ons kat.
Ik hou gewoon niet van katten, die zijn eigenzinnig en luisteren niet. Lijken dus een beetje op mij ... :o -2(
Nee, serieus. Eerst was er de kattenbak en ook de krabpaal. Een dag later kwam die kat. Ze was klein en nu nog altijd, want 't is een klein model.
Vroeger deden katten niks in huis, wij hebben die kat GELEERD om iets in huis te doen en meestal NIET in de kattenbak.
Allemaal commercie, kattenbakvulling kost handenvol geld, een kat die buiten haar behoefte doet is veel goedkoper, maar slechter voor de economie.
Enfin, dat is maar opgelost geweest als ik die kattenbak buiten smeet.
De kat dus. Heeft een krabpaal, maar heeft natuurlijk de nieuwe stoelen in de living ook al eens getest. Ik had ze nochtans 'geleerd' met een plantenspuit daar geen voet, pardon, poot binnen te zetten. Ze luisterde wel goed, maar als ik daar niet was, zag ze haar kans schoon.
Wat doet ze buiten ? Mijn zand dopen, een bak met pas gestekte Saxen langs de verkeerde kant laten balanceren, hup de hele boel de grond op, in de auto wat zetels versieren met wat krassen, op mijn zandbedden lopen en wat bloemstengels afbreken, hommels vangen, merels vangt ze niet, enzovoort.

Ik zou ze soms willen vermoorden, maar ik doe het niet en af en toe streel ik ze ... :o

Ja katten, ik ken dat Jan. We hebben er hier ook zo ééntje, heb er een beetje haat/liefde verhouding mee. Soms ligt hij te spinnen op mijn schoot in de zetel, maar soms zit ik er buiten achter om aardebrokken achter zijn kop te gooien, omdat hij weer eens een plant heeft 'platgelegen'.
Ik ben wel blij met de vele muizen die hij vangt, die dan op hun beurt mijn bloembollen niet meer kunnen opvreten...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1239 Gepost op: 1 april 2015, 21:01:59 »
Tweede foto is 'Tulley' of 'Cherrytrees 2' wat het ook zij met daarachter de grote, wazige pol van 'Haagii'.

Knap hoor, Jan, zo zie ik ze eigenlijk het liefst: uitgeplant in een rotstuin, met velen te samen. Als je er veel hebt en beperkt bent in ruimte, is dat natuurlijk niet zo evident om ze allemaal een plaats in de rotstuin te geven.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1240 Gepost op: 1 april 2015, 21:04:04 »
En we gaan verder in sneltreintempo.

1/ 'Anne Beddall' ik vind deze toch wel de mooiste versie ... ((3
2/ 'Ben Loyal' WAT een plant !!!! Staat nog niet gans open, maar dat doet hij NIET voor Bart. ))4
3/ Ik was jaloers op die joekel van Luc G., dus heb ik wat tegen deze lieverd gepraat. 'Coolock Gem' ;)
4/ 'Coolock Kate' toch lief hé.  :-*

Inderdaad, Jan, een hele mooie is dat, die 'Ben Loyal' , speciaal kleurtje ook. Moet ik beslist op de 'saxenwishlist' zetten.

Hoe zit het met uw 'Coolock Kate', Jan? Heeft die de typische flashykleur als andere jaren, of is hij ook wat fletser?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1241 Gepost op: 1 april 2015, 21:05:59 »
And the show must go on.

1/ Saxifraga corymbosa, speciaal voor Frankie.  Staat daar echt in't wild, met afval van sparren en wederom een wilde zaailing van Erinus alpinus.
2/ de CUMULUSWOLK is nog GROTER geworden !  ((3 --11 ;D -2( 8) :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*
3/ 'Donnington Rose' in mijn kleinste rotstuintje, vandaar dat het zo klein is.
4/ ONGELOOFLIJK ! Ik heb EVA nog. Mijn exemplaar in een pot was dood, je kent dat, enkel het label leeft nog.
    Ik heb ze dus teruggevonden. Staat in de harige rotstuin waar ik ALLE dagen zeker 10 keer passeer.
    Maar ja, de Saxen hebben daar haar en worden meestal platgelopen door katten en honden. Dus kijk ik daar maar achteloos naar ...tot plots mijn loddering oog op EVA viel.
    Mijn dag kan niet meer stuk.  -2( -2( -2(

Ja, wrijf het er nog maar eens in, ik heb ze trouwens nog altijd niet. Ik zie dat uw plant ook nog altijd maar klein is, groeit precies niet zoveel aan.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1242 Gepost op: 1 april 2015, 21:08:00 »
Ik ga het opnieuw proberen met mijn x hornbrookii verzamelinkje. Ik heb er nog eentje bijgevonden.

Vlnr: 'Bellisant', 'Ellie Brinckerhoff' en 'Romeo'.

Drie op een rij...koester ze maar, hoor, Gerrit, de hornibrookii's zijn niet zo courant in de handel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1243 Gepost op: 1 april 2015, 21:13:25 »
Enkele potjes :

1/ columnaris staat bijna gans open ... :-* :-* :-*
2/ 'Ivan Papanin', bloeit al weken aan een stuk en WAT een Sax ! Natuurlijk bloeit die LANG, Karel.
3/ Dit is gewoon een ra ra Sax, iemand een gedacht ? Het spel is minstens 15 jaar oud.

Nog maar eens knappe plaatjes, Jan.

Ivan Papanin, nog nooit van gehoord en onwaarschijnlijk mooi! Is inderdaad erg de moeite.

Maar ik ben nog het meest onder de indruk van jouw prachtig bloeiende columnaris!  ((14 Op mijn plant staan er exact 0 bloemen. Maar ik ben dan ook geen grootmeester, hé,  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1244 Gepost op: 1 april 2015, 21:17:01 »
Een sax, met als naam, Moravian Karst. (foto 1)

S. 'Moravian Karst' is het zeker niet, Frankie. Ik denk dat het Saxifraga 'Mikulas Kopernik' is. Zie: http://www.saxifraga.org/forum/forum_posts.asp?TID=253&PN=2.

Dat zou best kunnen, Hans, maar ik twijfel nog, zal het zeker nog eens bekijken.
Lichtervelde, West-Vlaanderen