Auteur Topic: Saxifraga 2015  (gelezen 319560 keer)

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1335 Gepost op: 6 april 2015, 10:58:40 »
Nog meer moois van de hand van Raymond: 'Allendale Frost' (foto 1 en 2) en 'Allendale Bonnie' (foto 3)


'Frost' is best mooi Frankie,alleen vind ik dat ze heel langzaam groeit,tenminste bij mij.
Heb planten die al 2 jaar gewoon buiten in de rotstuin staan,dus dat gaat wel goed.
Alleen bij mij sijn de stelen wel erg lang en met die storm van vorige week...ja...knakkerdeknakknak....ging het...weg bloemen --13
Ze liggen nu plat te bloeien....haha.  Maar denk dat ze veel licht nodig heeft,kan ook met diapensioides x marginata,bij
mij staat ze denk ik te donker vandaar die wel heel lange stelen.
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1336 Gepost op: 6 april 2015, 11:00:50 »
Wat een domper...wint die Noor....... --13


Hij was/is duidelijk de sterkste, Bart  ((15  al kwam jullie landgenoot dicht in de buurt !
We hebben toch een mooie finale gezien !!  ((3

Toch vond ik tussenin even de tijd om dit fleurig hoekje nog eens te vereeuwigen :


Mijn S. stribrnyi vond ik ook nog een plaatje waard.




Ja,Luc...dat is zo......Terpstra gaf dat ook eerlijk toe...de pijp was al de laatste 10km leeg zei hij op de radio.
De sterkste plant overleeft...dus ook de sterkste wielrenner --11

We hebben volgende week nog....dan pakt 'De Terp' de prijs!......Paris-Roubaix!
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1337 Gepost op: 6 april 2015, 20:12:28 »
Nog meer moois van de hand van Raymond: 'Allendale Frost' (foto 1 en 2) en 'Allendale Bonnie' (foto 3)

Raymond Fairbairn heeft een hele serie prachtige cultivars geproduceerd, Frankie, en de planten die jij laat zien zijn hier een voorbeeld van.  ((12 ((3
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1338 Gepost op: 6 april 2015, 20:15:02 »
Altijd leuk als een 'Winifred' zaailing beter lijkt dan verwacht.
Bijzonder donkere intense kleur,zit een soort 'lilac' in,vind de kleur op de foto geen recht doen aan de kleur.
De rozetten zijn iets groter en donkerder
Nu afwachten hoe dit Saksje zich verder ontwikkeld.

Dat ziet er spectaculair uit, Bart.  :o :o :o
Hou ons op de hoogte van de verdere ontwikkeling en ik zou em ook graag nog eens zien als de bloemen helemaal open staan.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1339 Gepost op: 6 april 2015, 20:18:36 »
Een bescheiden bijdrage in dit heel populaire topic ....

Saxifraga 'Allendale Charm' staat hier voor het derde jaar en is al wat bijgekomen .(foto1)
Deze Sax heb ik hier onder de naam S.'Allendale Jinn' , ik vind op het internet nergens beelden van deze plant . Kan iemand bevestigen dat dit klopt ( zie foto 2)

Inderdaad, Danny, het is 'Coolock Kate' wat je daar hebt, ook een hele mooie overigens, maar de kleur zit dit jaar bij velen niet goed. Heb er ook geen verklaring voor.
Dit is de echte 'Allendale Jinn', ook een dijk van een plant. De hand van Raymond is hiervoor natuurlijk verantwoordelijk.

Bedankt om de echte 'Allendale Jinn' te tonen Frankie .  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8464
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1340 Gepost op: 6 april 2015, 20:19:48 »
'Allendale Jinn' staat hier in een trogje in goed gezelschap: 'Allendale Goblin' en 'Coolock Kate' . In de 'verte' nog een exemplaar van 'Coolock Gem'.
'Allendale Goblin' vind ik overigens zeer de moeite waard: een compact groeiend kussen, volledig overladen met bloemen.

Wat een prachtig trogje Frankie ! Heel fraai resultaat . ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1341 Gepost op: 6 april 2015, 21:45:57 »
Nog meer moois van de hand van Raymond: 'Allendale Frost' (foto 1 en 2) en 'Allendale Bonnie' (foto 3)

Raymond Fairbairn heeft een hele serie prachtige cultivars geproduceerd, Frankie, en de planten die jij laat zien zijn hier een voorbeeld van.  ((12 ((3

Tja, 't is een krak he, Fairbairn, we mogen hem dankbaar zijn. ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1342 Gepost op: 6 april 2015, 21:47:09 »
'Allendale Jinn' staat hier in een trogje in goed gezelschap: 'Allendale Goblin' en 'Coolock Kate' . In de 'verte' nog een exemplaar van 'Coolock Gem'.
'Allendale Goblin' vind ik overigens zeer de moeite waard: een compact groeiend kussen, volledig overladen met bloemen.

Wat een prachtig trogje Frankie ! Heel fraai resultaat . ((3

Merci Danny, ja wat stenen en saxjes kunnen tot een leuk trogje leiden waar je elk jaar kan van genieten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1343 Gepost op: 6 april 2015, 22:45:01 »
Ik heb het al een paar keer geroepen op dit Forum, de meeste planten die verkocht worden als Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii 'Wisley' zijn in werkelijkheid iets anders, veelal zijn het zaailingen van S. 'Wisley', maar vaak ook totaal iets anders. Ik durf zelfs de bewering wel aan dat de echte S. 'Wisley' niet meer bestaat.

Vorig jaar heb ik een foto laten zien van een plant die ik gekweekt heb uit zaad dat werd aangeboden als S. 'Wisley'. Deze plant komt nog het dichtst bij de beschrijving van S. 'Wisley' uit het boek Porophyllum Saxifrages. Iets grotere rozetten dan de 'normale' Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii en de kliertjes op de bloemstengel zijn wat lichter rood van kleur. Dit is de foto die ik vorig jaar al liet zien:



In 2010 heb ik 3 planten gekocht met het label S. 'Wisley' en inderdaad, geen van deze planten was correct, sterker nog, geen van deze planten was een S. federici-augusti subspecies grisebachii. Dat wil nog niet zeggen dat het waardeloze planten zijn. Hier een tweetal foto's van één van deze planten. De laatste foto is van dit jaar.


Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1344 Gepost op: 6 april 2015, 22:50:27 »
En hier een tweetal foto's van één van de andere false S. 'Wisley' planten in m'n tuin.

Verder nog de volgende planten:

Foto 3: Saxifraga x doerfleri 'Tycho Brahe';
Foto 4: Saxifraga stribrnyi, een klein plantje in pot.

Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1345 Gepost op: 6 april 2015, 22:57:44 »
Ik heb het al een paar keer geroepen op dit Forum, de meeste planten die verkocht worden als Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii 'Wisley' zijn in werkelijkheid iets anders, veelal zijn het zaailingen van S. 'Wisley', maar vaak ook totaal iets anders. Ik durf zelfs de bewering wel aan dat de echte S. 'Wisley' niet meer bestaat.

Vorig jaar heb ik een foto laten zien van een plant die ik gekweekt heb uit zaad dat werd aangeboden als S. 'Wisley'. Deze plant komt nog het dichtst bij de beschrijving van S. 'Wisley' uit het boek Porophyllum Saxifrages. Iets grotere rozetten dan de 'normale' Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii en de kliertjes op de bloemstengel zijn wat lichter rood van kleur. Dit is de foto die ik vorig jaar al liet zien:

(Link naar bijlage)

In 2010 heb ik 3 planten gekocht met het label S. 'Wisley' en inderdaad, geen van deze planten was correct, sterker nog, geen van deze planten was een S. federici-augusti subspecies grisebachii. Dat wil nog niet zeggen dat het waardeloze planten zijn. Hier een tweetal foto's van één van deze planten. De laatste foto is van dit jaar.

Het is best mogelijk, Hans, dat de originele 'Wisley's' niet meer in omloop zijn.
Nochtans...toen we enkele weken terug bij David Hoare op bezoek waren, sprak ik er hem ook over. Hij beweerde nog een originele te hebben. Hij toonde me toen de plant, niet in bloei, maar wel een ferm rozet. Het was nog een plant die hij had aangeschaft, begin jaren '90.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1346 Gepost op: 6 april 2015, 22:57:53 »
Dit is wel het vreemdste saxje in m'n verzameling. Het is een plant die ik iets meer dan 5 jaar geleden gekocht heb bij Bart. In m'n herinnering was ie toen niet veel kleiner dan nu :o --6 ))4.

Het is een vorm van Saxifraga scardica die is gevonden op de berg Timfli Racko. De rozetten zijn spijkerhard. Ik ben benieuwd of ik deze plant ooit nog in bloei ga zien. -2( -2( -2(

Maar ook zonder bloemen vind ik het een beauty.


Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16697
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1347 Gepost op: 6 april 2015, 23:04:51 »
Dit is wel het vreemdste saxje in m'n verzameling. Het is een plant die ik iets meer dan 5 jaar geleden gekocht heb bij Bart. In m'n herinnering was ie toen niet veel kleiner dan nu :o --6 ))4.

Het is een vorm van Saxifraga scardica die is gevonden op de berg Timfli Racko. De rozetten zijn spijkerhard. Ik ben benieuwd of ik deze plant ooit nog in bloei ga zien. -2( -2( -2(

Maar ook zonder bloemen vind ik het een beauty.

(Link naar bijlage)

Een echte scardica, Hans, het valt me overigens op dat ze nooit erg bloeirijk zijn. Ik heb nu enkele planten die bloeistengels maken. Maar ik moet je gelijk geven, de rozetten zijn erg mooi.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1348 Gepost op: 6 april 2015, 23:14:55 »
Dat klopt helemaal, Frankie. Dit is het beste bloeiresultaat dat ik tot nu toe geboekt heb met een Saxifraga scardica. Was meteen ook de zwanezang voor deze plant, die nog bij Ploeger De Bilt vandaan kwam.


Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2015
« Reactie #1349 Gepost op: 7 april 2015, 20:45:52 »
Nog wat Saxen, wat geweldige en minder geweldige ...

1/ 'Alexander Humboldt' (aretioides x columnaris) geweldig zeker ... 8)
2/ 'Allendale Bonny' moet wel nog geweldig groeien, maar het is toch een mooie gele.
3/ dit geval is nog niet oud, maar zal wellicht ouder worden dan mij ... :o
4/ Wie heeft er een boon voor deze Allendale ?  ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen