Dwars door de oostelijke alpen.

Gestart door Frankie Wulleman, 11 december 2015, 22:41:45

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 december 2015, 00:06:05
Een andere activiteit dan bergwandelen en mountainflowers bekijken in deze streek is ook het raften, hier op de rivier de Möll waarvan het water echt ijskoud is, ook hartje zomer. Jaja, ik heb het bijzonder 'zwaar' gehad. Nee, zonder te zeveren, dit was een leuke en spannende ervaring.

Ziet er heel plezant uit Frankie !  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 30 december 2015, 18:48:09
Citaat van: Wim Boens op 30 december 2015, 12:31:08
Ik dacht dat het de bedoeling was IN de boot te blijven?? Of had Els je er uit gekieperd  ;D  ;)

Geen nood, hoor, ik ben er niet uitgekieperd. Het springen van een brug in de kolkende rivier was één van nevenactiviteiten die je kon doen. Voor iemand met hoogtevrees, best wel een beetje eng.

Bravo Frankie   3)) een frisse douche kan wel eens plezant zijn .... 11))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 31 december 2015, 00:42:51
We naderen stilaan het einde van de reis. De laatste trip brengt ons nog maar eens over de grens, niet naar Italië, maar nu eens naar Slovenië. De Julische alpen zijn ook bijzonder interessant, het betreft een kalksteengebergte, vergelijkbaar met de Dolomieten. Eén nadeel: er zijn niet zoveel mogelijkheden om comfortabel 'boven' te geraken.

Nabij Bovec, ligt de berg, de Mangart. Het is een kogelvormige berg, (zie laatste twee foto's) gelegen op de grens Italië/Slovenië. Via de  Mangartsko sedlo (Mangart Road) kan je tot ca. 2055 m hoog komen met de auto.

Je ziet duidelijk dat dit terug een heel andere streek is ( gebergte ) , heel mooi !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 31 december 2015, 01:01:02
Dan vinden we een andere klokjesbloem: donker dan de andere, en heel anders van vorm. Ik wist natuurlijk dat die hier stond, maar een eerste ontmoeting met de legendarische Campanula zoysii doet de adem stokken. Enjoy...

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

Heel fraaie beelden Frankie !  3)) Wat een schitterende plant , iets om nooit meer te vergeten ..... -6(
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op 31 december 2015, 16:22:03
Citaat van: Frankie Wulleman op 31 december 2015, 01:01:02
Dan vinden we een andere klokjesbloem: donker dan de andere, en heel anders van vorm. Ik wist natuurlijk dat die hier stond, maar een eerste ontmoeting met de legendarische Campanula zoysii doet de adem stokken. Enjoy...

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

Heel fraaie beelden Frankie !  3)) Wat een schitterende plant , iets om nooit meer te vergeten ..... -6(

Zo is dat, Danny, maar er stonden er natuurlijk nog meer...hogerop...honderden.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

[attachimg=1]

[attachimg=2

[attachimg=3]

[attachimg=4]

We hebben 2015 afgesloten met de endemische Campanula zoysii, waarom dan ook niet 2016 inzetten met dit kalksteenjuweel?
Indrukwekkend om te zien hoe gemakkelijk deze plant zich kan handhaven op deze verticale wanden tussen de smalste spleten. In tegenstelling tot C. morettiana, groeit deze soort ook op standplaatsen die iets zonniger gelegen zijn.

Frankie Wulleman

Nog wat zoysii...

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]

[attachimg=4]

Frankie Wulleman

Ik vond er ook nog deze afwijkende kleurvorm...meer lichtblauw. Ik had nog gehoopt op een witte, maar die heb ik daar niet gevonden. Maar die bestaan, en staan daar ook...ergens in de Julische alpen, wellicht een volgende uitdaging.

[attachimg=2]

[attachimg=1]

Herman Mylemans

Prachtig Frankie, spijtig dat deze campanula in de tuin niet lang leeft!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

Citaat van: Herman Mylemans op  1 januari 2016, 10:47:01
Prachtig Frankie, spijtig dat deze campanula in de tuin niet lang leeft!

Ja Herman, dat is ook mijn ervaring. Het is waarschijnlijk ook in het wild een kortlevende soort, ik denk zelfs tweejarig, zoals zoveel campanula's. Denk maar aan incurva, barbata, thyrsoides, enz...
Maar ze is redelijk makkelijk te doen in de tuin. Alleen wordt er in cultuur nooit zaad gevormd, bij mijn weten. Wellicht zitten hier de juiste bestuivers niet? De zeer smalle bloemkroon laat waarschijnlijk enkel specifieke insecten toe?

Bert Stegeman

Weer prachtige beelden.
Misschien is het soms goed dat niet alles hier in onze tuinen het zo goed doet.
Hebben we iets om naar uit te kijken voor een prachtige reis.

MaggiY

I have never seen such good photos of C. zoysii - just perfect!
Great way to celebrate a New Year  4NJ
Aberdeen, North East Scotland, UK.

http://www.srgc.net/forum/index.php?action=forum

Cor van Kapel

Frankie Wulleman

Citaat van: Bert Stegeman op  1 januari 2016, 12:07:42
Weer prachtige beelden.
Misschien is het soms goed dat niet alles hier in onze tuinen het zo goed doet.
Hebben we iets om naar uit te kijken voor een prachtige reis.

Daar heb je natuurlijk wel een punt, Bert. Als ze allemaal zo gemakkelijk zouden te kweken zijn, zou je ze op iedere straathoek terugvinden en zouden we ze al snel als 'gewoon' beschouwen.
Als voorbeeld wil ik er nog even deze Campanula cochlearifolia bij halen, die er met honderden op de Mangart groeit. Eveneens een prachtklokje, die je echter overal in de Alpen kan terug vinden, en het bovendien ook in de tuin heel goed kan doen.

Frankie Wulleman

Zie maar eens hoe schoon dat ordinaire klokje is.

[attachimg=1]

[attachimg=2]

[attachimg=3]