Dwars door de oostelijke alpen.

Gestart door Frankie Wulleman, 11 december 2015, 22:41:45

Vorige topic - Volgende topic

Frankie Wulleman

Ook Primula auricula (foto 1) was al uitgebloeid, en van Leontopodium alpinum (foto 2) kan ik ook maar één exemplaartje meer vinden. 't Kan niet de hele tijd prijs zijn, hé?
Potentilla nitida (foto 3 en 4) zijn er wel nog bloeiend aanwezig.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Alhoewel het niet bepaald nat is op de Mangart, groeit er toch Parnassia palustris.

Frankie Wulleman

Ondertussen ook nog wat oog voor de intrigerende kalksteenmassieven, schapen en een hagedis. Het natuurschoon is bijzonder overvloedig op de Mangart!

Bert Stegeman

Had even op internet gezoch naar de Paederota lutea
Die is inderdaad prachtig in bloei

Frankie Wulleman

Iemand die dit kent?

Senecio abrotanifolius.

Frankie Wulleman

Deze Aconitum lycoctonum subsp. neapolitanum komt hier in grote aantallen voor.

[attachimg=4]

Cor van Kapel

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 januari 2016, 16:50:15
Niet van snoepen hé ))8.

Frankie Wulleman

Citaat van: Cor van Kapel op  3 januari 2016, 16:53:02
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 januari 2016, 16:50:15
Niet van snoepen hé ))8.

Neen Cor, ik ken ook de verwoestende werking van deze planten.  Alle delen van de plant zijn giftig. Vroeger werd deze plant gebruikt door gifmengers naar 't schijnt. En ze werden ook gebruikt om roofwild te doden. 't Is een beetje zoals een vrouw, hé: mooi, maar kan fataal zijn,  ;)

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 januari 2016, 00:05:40
Nog wat S. squarrosa. Een 'wolk' van een plant.

Heel fraai hoofdstukje saxen Frankie ! Zo een assortiment in één omgeving zie je maar zelden , dit komt waarschijnlijk alleen maar voor in erg kalkrijke gebieden . Die S. squarrosa is super mooi .  ((6
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Danny Bonnez op  3 januari 2016, 21:25:31
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 januari 2016, 00:05:40
Nog wat S. squarrosa. Een 'wolk' van een plant.

Heel fraai hoofdstukje saxen Frankie ! Zo een assortiment in één omgeving zie je maar zelden , dit komt waarschijnlijk alleen maar voor in erg kalkrijke gebieden . Die S. squarrosa is super mooi .  ((6

Sommige van deze saxen komen ook voor op zure bodem zoals, paniculata en oppossitifolia. Maar crustata, burseriana en squarrosa zijn enkel te vinden op kalkbodems. 't Is de eerste keer dat ik ze allemaal samen zie, Danny.

Frankie Wulleman

Dan zijn we nu bijna aan het eind van de trip.
De Mangart heeft bijna al zijn geheimen prijs gegeven...maar nog niet allemaal.

Er stonden ook nog veel meer planten dan dat ik hier getoond heb. Tijd was toen kostbaar, die paar keer dat we in Slovenië waren. De meeste aandacht ging dan ook uit naar C. zoysii en die vele Saxifraga's. Nu ik er aan terug denk, stond daar ook nog Aster alpinus, pedicularissoorten, Salixsoortjes, gentianen, enz... .
Dit is zonder twijfel het rijkste plantengebied dat ik tot nog toe heb bezocht in de Alpen. Je moet ook weten dat hier nog veel toppers groeien, die ik jammergenoeg niet heb gezien, te denken aan Petrocallis pyrenaica, Soldanella alpina en minima, Ranunculus alpestris en...Eritrichium nanum. Jawel, ook die is hier aanwezig!

In een poging om hier ook Eritrichium nanum te vinden, ben ik zo hoog mogelijk proberen te komen, want ja, Eritrichium groeit graag hoog op winderige plaatsen. Op de foto's zie je links, net onder de top, een groot puinhellingsgebied. Er komt al redelijk wat klim- en klauterwerk aan te pas, via stalen trappen en stalen kabels, langs verticale stukjes rotswand, om tot daar te komen. Het is dus niet voor iedereen weggelegd. Wanneer je die klauterpartij overleefd hebt, heb je twee keuzes. Ofwel ga je links, richting Italië, maar dat is echter weggelegd voor echte alpinisten, ofwel ga je rechts, rondom de top heen, door de puinvelden. Ook dat is niet zonder gevaar, één misstap en je ligt in de diepte. Ik ben er toch nog zo hoog mogelijk proberen te komen, tot net onder top, en daar vond ik nog een treasure. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Het is wederom iets dat in heel klein gebiedje hier voorkomt, een echt endeem dat enkel in het alpiene Slovenië en een grensstukje met Italië te vinden is.

Jan Tholhuijsen

Ik heb deze morgen een half uur uitgetrokken om deze schitterende reportage af te kijken. Je blijft kijken. Wat een avontuur. Wat een energie. Prachtige foto's.  Groot compliment. ((12 
Omgeving Roosendaal

Gerard Verweij

Citaat van: Frankie Wulleman op  3 januari 2016, 16:39:34
Iemand die dit kent?
Zat te denken aan kruiskruid.
Senecio squalidus misschien?
Glanzend kruiskruid.

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerard Verweij op  4 januari 2016, 11:29:21
Citaat van: Frankie Wulleman op  3 januari 2016, 16:39:34
Iemand die dit kent?
Zat te denken aan kruiskruid.
Senecio squalidus misschien?
Glanzend kruiskruid.

Bedankt, Gerard, je hebt me op de goede weg gezet, het is niet S. squalidus, maar wel S. abrotanifolius.

Frankie Wulleman

Citaat van: Jan Tholhuijsen op  4 januari 2016, 10:53:22
Ik heb deze morgen een half uur uitgetrokken om deze schitterende reportage af te kijken. Je blijft kijken. Wat een avontuur. Wat een energie. Prachtige foto's.  Groot compliment. ((12

Merci Jan.