't is hier fantastisch

Gestart door Gerrit Roest, 12 april 2016, 17:11:44

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Gerrit Roest op 13 december 2016, 23:06:45
De volgende, Dit vond ik het meest schattige orchideetje dat ik daar gezien hen, Orchis quadripunctata.

[attachimg=1]

bijzonder mooi Gerrit !  :o ((2
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Roest

Maar weer eens wat anders, Op kreta groeien ook bomen. De hulsteik heb ik in het begin al eens laten zien in de vorm van een statige boom.
Hieronder als een struikje van hooguit een halve meter hoog tussen de rotsen. En toevallig net in bloei.
Op een andere plaats gevonden: de eikels van de hulsteik, toch wel iets anders dan die we hier kennen.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

Phoenix theophrasti, men is daar op Kreta trots op maar ik vond het nogal wild uitzag.
Ficus carica (vijgenboom) een verwilderd exemplaar.
Een oude olijfboom Olea europaea met aan de voet Gladiolus italica.
Hier in de lage landen ook volop te vinden, de Meidoorn Crataegus.
Gerrit Roest

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Roest op 13 december 2016, 08:46:41
Vaak in een groepje bij elkaar.
Naamgeving bij deze soort is geen enkel probleem.

Indrukwekkende species, Gerrit, ze zou ook nog heel zeldzaam voorkomen in België. Ik weet niet of dat in Nederland ook zo is?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Gerrit Roest op 14 december 2016, 21:41:17
Maar weer eens wat anders, Op kreta groeien ook bomen. De hulsteik heb ik in het begin al eens laten zien in de vorm van een statige boom.
Hieronder als een struikje van hooguit een halve meter hoog tussen de rotsen. En toevallig net in bloei.
Op een andere plaats gevonden: de eikels van de hulsteik, toch wel iets anders dan die we hier kennen.

Zowel de klepper in het begin van het reisverslag, als het jonge struikje zien er geweldig uit, Gerrit. Mooie soort, bijna niet te geloven dat het struikje kan uitgroeien tot zo'n monument.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Frankie Wulleman op 14 december 2016, 22:36:33

Indrukwekkende species, Gerrit, ze zou ook nog heel zeldzaam voorkomen in België. Ik weet niet of dat in Nederland ook zo is?

Als je de Orchis quadripunctata bedoelt Frankie? Die komt alleen voor in het oostelijke Middellandse Zee bekken.

Gerrit Roest

Orchis collina.

[attachimg=1]
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Volgens Gerrit E. een vroegbloeiende soort en van degene die ik voor de lens kreeg was het beste wel geweest. Toch wat mooie foto's kunnen maken.
Gerrit Roest

Gerrit Roest

En de laatste vier, deze soort is toch niet zo aansprekend als de meeste andere orchideeën van Kreta.
Gerrit Roest

Bert Stegeman

die Crataegus is een pracht foto.
Zeker met dat beetje blauw door de bladeren heen.
Daardoor komen de bloemen meer tot hun recht. 6)) 3))

Gerrit Eijkelenboom

Citaat van: Gerrit Roest op 15 december 2016, 21:12:38
En de laatste vier, deze soort is toch niet zo aansprekend als de meeste andere orchideeën van Kreta.

Orchis collina bloeit in twee golven. De eerste kan al eind dec, maar vooral jan en febr, de tweede eind maart, begin april bloeien.

Hij zit in de groep met papilionacea, beide ook Anacamptis genoemd.

Gerrit Roest

Hebben die twee bloeigolven iets te maken met de ligging / hoogte of zijn het 2 vormen.
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Orchis boryi.

[attachimg=1]
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Meestal in velden met veel gras.
Gerrit Roest

Gerrit Roest

Orchis Boryi bloeit eigenlijk ondersteboven, dat wil zeggen de bovenste bloemen gaan het eerste open en zijn dus ook het eerste uitgebloeid.
Dit laatste is bij de volgende foto's goed te zien, vooral bij 8/8a is het bovenste vruchtbeginsel al flink aan het zwellen.
Gerrit Roest