Auteur Topic: Belgische sneeuwklokjes  (gelezen 163311 keer)

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #210 Gepost op: 26 februari 2013, 22:26:25 »
"Melanie S." werd verkoct voor zo'n 60-65 euro, zie ik. Had ik nooit verwacht met die foto's erbij op Ebay.

Gerard Verweij:
Wij in Holland zeggen: "IN NOG GEEN 200 JAAR !!!! ".
[/quote]

Tja Gerard , het was een 'Hollander' die mij tipte over die 200 euro. Het zijn vaak dezelfde die meer dan 350 euro betalen voor één bolletje GT of zelfs nog meer voor Elizabeth Harrison.  Enne ...om duidelijk te zijn...ik zou ook nooit zoveel betalen voor een sneeuwklokje. Anderzijds heb ik een aantal daarvan wel via ruil in de collectie.
[/quote]
Naast de tuin houd ik mij ook bezig met het kweken van tropische kikkertjes (Dendrobaten) Hier is het al niet anders, komt er een niuwe soort uit Zuid Amerika vragen ze tot 300 per stuk. wacht je drie jaar, dan is er zoveel nakweek, dat de prijs gedaald is naar 25 euro en soms nog minder.
Blijkbaar drijft het hebben van een "aparte" de prijs op. Er zijn ook mensen, die het "hebben " zo belangrijk vinden, dat de prijs er niet toe doet. Maar dan ben ik toch ineens wel wat geduldiger, hoor.
Komt nog bij, dat de nakweek vaak ook sterker is, dus risico van uitval is minder. Wie is er dan gek?
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2013, 22:30:28 door Gerard Verweij »

Stefan Vidts

  • Junior
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • www.stefanvidts.be
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #211 Gepost op: 26 februari 2013, 23:29:06 »
Smaak en voorkeur zijn zeer subjectief, zoals ik eerder zei, wie ben ik.
Misschien is mijn mening ook onbewust gekleurd omdat ik al zo gezellige en onvergetelijke momenten heb gehad met mevrouw B. Putman. Emotie en beleving kleurt altijd.
Wat M. Owen tegen mij zegt is natuurlijk haar reactie van het moment, die 'grande dame' in de sneeuwklokwereld hoort volgens mij elke dag wel een paar tiental mensen over klokken zagen.
Zelf denk uiteindelijk:
Voor allen die de correct beaamde sneeuwklokjes aanbieden via e-bay of zo aan voor mij hallucinante prijzen verkocht krijgen; ik gun het die mensen echt van harte. Waarschijnlijk blijft deze handel niet duren.
Mijn advies Valentin, ik zou zeker een aantal van jouw Valentinday op e-bay plaatsen, zij die geld willen uitgeven moet je ook de kans gunnen om zich gelukkig te voelen geld gespendeerd te hebben. Het geeft de echte tuinliefhebber de kans eens zonder nadenken ook eens wat extra in zijn tuin te investeren.
Dus waarom nog leuteren over te hoge of te dure prijzen, ik denk dat men beter 1000 euro aan een correct genaamde en gezonde sneeuwklok bij een tuinliefhebber kan  dan aan een 'Louis Vuiton' handtas, met die handtas maak je alleen een groot concern rijker, die kleine tuinliefhebber kan hiermee zich weken ongebreideld uitleven. 'Money Makes the World go Round',  8)
Ooit zag ik iemand voor 1000-den ponden sneeuwklokken kopen, die persoon was de gelukkigste mens van de wereld, op dat moment dat hij al die klokken in zijn bezit had, armen vol. Of ze zijn blijven leven.... daar kan ik niet op antwoorden, maar die persoon was alvast heel even o zo gelukkig. Ik heb nog altijd spijt dat ik hier geen foto van genomen heb. Die gelukkige blik en dat voldaan gevoel dat hierin te lezen viel, onovertroffen.
Waarschijnlijk komt er aan al deze gekte wel eens een einde, maar.... zo lang ze duurt, wat is er mooier dan een dromer met geld even gelukkig te maken en een tuinman extra middelen te geven.
Dus Valentin, ik denk, biedt jouw 'Valentin Day' aan op het net, deze uitwisseling van gedachten en de commotie rond selectie maakt mensen extra nieuwsgierig, het kan de prijs enkel opdrijven.... alvast alle succes gewenst.
Ik kom alvast volgend jaar zeker kijken hoe Lady Putman het doet in jouw tuin naast Valentine Day, ik ben razend nieuwsgierig, ik zie natuurlijk alleen die 'Putman' bloeien en ben natuurlijk gekleurd door mijn herinneringen aan de onovertroffen Lady B.
Valentin, ik had nooit gedacht dat ik dit jaar al afspraken zou maken voor een komend klokken seizoen, ongelooflijk toch die galantomanie... alvast bedankt voor de uitnodiging.
Hieronder een beeld van G. 'Lady Put(t)man', wordt eigenlijk 'Lady Putman' geschreven, maar was niet 100% zeker van de schrijfwijze.

Stefan

 
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

John Aipassa

  • Junior
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #212 Gepost op: 26 februari 2013, 23:29:50 »
Lady Putman of Lady Puttman hoe het klokje ook mag heten, heel toevallig liep ik de vinder tegen het lijf op De Boschhoeve, die met Gert Jan van der Kolk aan het ruilen was. Gert Jan zette tevens een groepje van zo'n tien tot vijftien van deze Lady op de foto. Ik mocht het potje met het groepje ook aanschouwen en werd tevens gevraagd of ik er eentje wilde hebben voor.................inderdaad 200 euro ))8. Die "kans" heb ik maar aan me voorbij laten gaan -1(. Ik wacht wel een paar jaartjes 8).

Maar ik moet wel bekennen, dat in zo'n groepje, dit prachtklokje wel heeeeel erg mooi was en ik erg onder de indruk was --6, terwijl ik toch ernstig onder geelzucht lijd.

Vervolgens kom ik de vinder op dezelfde middag ook bij De Hessenhof tegen en kwam kort aan de praat met hem. Zijn tuin staat een zeer geruime tijd vol met verschillende soorten sneeuwklokjes, die allemaal met elkaar kruisen, zodat je uiteindelijk steeds weer interessante zaailingen vindt. Volgens hem is het ieder jaar wel een keer raak.
Ik hoop over een tiental jaren of langer hetzelfde te kunnen zeggen....... -2(
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2013, 23:34:13 door John Aipassa »
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #213 Gepost op: 27 februari 2013, 20:31:46 »
Stefan, bedankt voor je opbouwende kritiek en fijn dat je nu toch wat meer genuanceerd denkt.
Wat betreft zaaiende sneeuwklokjeskolonies...Het is natuurlijk een waarheid als een koe dat vaststaande kolonies en oudere collecties uiteindelijk vrij gaan kruisen en op termijn prachtige nakomelingen produceren. Dat het ook zo gebeurt bij Jan is logisch. Ik zie hier gewoon hetzelfde. Ik heb daarover al gepost, maar de virescente nivalis (?) die ik vond toen John Grimshaw hier was, is op dat vlak significant. Hier staan inmiddels 23 jaar sneeuwklokjes in de tuin, in totaal nu meer dan 600 verschillende cv's en een heel groot aantal niet benaamde. Logisch toch dat daar op termijn bijzonderheden uit voort komen, niet? Zo verwacht ik op termijn veel beauties uit de variabele 'Scharlockii' groep. Ik plant er gele tussen...dus in de tweede generatie...
Overigens, het is zeker niet al goud wat blinkt. elk jaar spit ik in de tuin vele bloeiende zaailingen uit, letterlijk honderden. Die gaan dan naar mensen die graag klokjes zien 'tout court', ondermeer naar collega's. Ze zijn er blij mee!
Reeds in de vorige weken vond ik trouwens nog andere mooie zaailingen die poculiform zijn: één die imperfect is (en dus niet als bijzonderheid moet beschouwd worden), maar die van vandaag is perfect wit, zes exact dezelfde bloemblaadjes en mooi glaucous, grijsblauw blad. Deze zal ik zeker opvolgen. Later op de week als de bloem open gaat, post ik er een foto van, OK?
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2013, 21:33:06 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

John Aipassa

  • Junior
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #214 Gepost op: 27 februari 2013, 20:40:33 »
Altijd goed om een nieuwe bijzondere sneeuwklok te mogen aanschouwen Valentin. Dus kom maar op met die foto  ((14
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #215 Gepost op: 1 maart 2013, 11:36:20 »
Komt eraan, gisteren nog gezien dat hij perfect poculiform is, geen enkele markering... Of ik hem ooit ga benoeme? Ik denk het niet, heb al enkele selecties hier langer van pocs in 'Scharlockii'. Maar je weet natuurlijk niet wat hij in de komende jaren doet. Als het een hybride is, kan de bloemgrootte en het blad  bv. een belangrijk item zijn.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Stefan Vidts

  • Junior
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • www.stefanvidts.be
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #216 Gepost op: 1 maart 2013, 19:21:00 »
Even enkele dagen weg geweest Helleborus en Hepatica's gaan ophalen, dus niet meer gereageerd.
Ja die poc's lijken heel vaak voor te komen in Belgische en Franse wilde sneeuwklokjes kolonies, toch bijzonder hé.
Sommige zijn echt heel mooi en schattig, maar om ze te benoemen, dat klopt, dat is niet steeds nodig, ik heb het gevoel dat er al zo veel zijn,
het is gewoon fijn zo spontane zaailingen tegen te komen in de tuin, voor mij toont het dat de tuin redelijk gezond is en de natuur goed zijn werk doet.
Als jouw poc toch net iets meer is, zet hem dan maar op het forum, daar heb je altijd de eerste reacties, heet van de naald zou ik zo zeggen.
Gisteren nog heel mooie close-up foto gekregen van Lady Putman, en het is wel degelijk Putman met één (t).
Ik hoop dat jullie ervan kunnen genieten, 3 bloemetjes van de pol die inmiddels ruim meer dan 30 klokjes telt.
Groeten,
stefan
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #217 Gepost op: 1 maart 2013, 21:58:22 »
Ik post even een foto waar mijn bolletje 'Putman' (uiterst links, 1 bol geplant in 2011 na ruil, nu nog steeds één bol op mijn bodem!) en één van mijn polletjes 'Valentine's Day' (uiterst rechts) broederlijk naast elkaar staan, tussenin een polletje Crocus tommasinianus. Jammer genoeg is de bloem van LP aangevreten (je ziet alleen het ovarium). Het zal iedereen duidelijk opvallen dat er geen grootteverschil is , integendeel VD is op deze bodem, in dit microklimaat ietsje groter in habit, blad en bloem. Ondertussen heb ik van 'Valentine's Day' al meer dan 30 bollen, jonge en oude inbegrepen...
Het neemt niet weg dat het beiden even prachtige sneeuwklokjes zijn.
« Laatst bewerkt op: 1 maart 2013, 23:35:19 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #218 Gepost op: 1 maart 2013, 22:18:26 »
Het zijn in mijn ogen alle twee prachtige klokjes. Outstanding, zoals jullie dat noemen.
Wat ik mooi aan deze foto vind, is dat je nu goed de ware grootte kunt zien. Vaak denk ik dat sneeuwklokjes groter zijn. De foto's geven vaak een, voor mij in elk geval, verkeerde indruk van de grootte.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #219 Gepost op: 1 maart 2013, 22:28:12 »
Het zal je ook opvallen hoeveel zaailingen er overal tussenin staan. Da's net de sterkte van een volwassen collectie. Wat de grootte betreft, tja. Galanthus nivalis 'Valentine's Day' is een nivalis, de grootte vergeleken met een Crocus tommasinianus is illustratief. Hierbij nogmaals een detailopname van Galanthus nivalis 'Valentine's Day'. Inderdaad, ontroerend mooi!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #220 Gepost op: 1 maart 2013, 23:26:43 »
Ik ga voor de Lady Putman. Als ik zie dat een bolletje nu al 2  is streeft ze binnen een paar jaar die pol VD voorbij. Als ik lees dat er al een pol van 30 bloemen is :o belooft dat wat qua groeikracht en bovendien met dat gelige randje maakt het de sneeuwklokje net nog iets attractiever.

John Aipassa

  • Junior
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #221 Gepost op: 2 maart 2013, 09:53:33 »
 ))4 Hmmmm, ik heb geen geel of gelig gezien in het polletje Lady Putman van Jan Wieringa. De tekentjes waren allemaal groen.
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Gerard Oud

  • Junior
  • **
  • Berichten: 148
  • Geslacht: Man
  • Nothing beats Snowdrops!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #222 Gepost op: 2 maart 2013, 12:17:17 »
Maar ik moet wel bekennen, dat in zo'n groepje, dit prachtklokje wel heeeeel erg mooi was en ik erg onder de indruk was --6, terwijl ik toch ernstig onder geelzucht lijd.

Misschien was het het laatste waar ik ook last van heb :D

John Aipassa

  • Junior
  • **
  • Berichten: 73
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #223 Gepost op: 2 maart 2013, 18:00:38 »
Daar zijn er steeds meer van Gerard  ;D.
John Aipassa, Aalten, Nederland

"The breath of flowers is far sweeter in the air than in the hand." - Sir Francis Bacon

Stefan Vidts

  • Junior
  • **
  • Berichten: 70
  • Geslacht: Man
    • www.stefanvidts.be
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #224 Gepost op: 2 maart 2013, 22:19:10 »
Die Lady Putman heeft zuiver groene tekentjes op de buitenste groene bloembladeren.
Ik denk dat ze door het felle zonlicht wat geel tonen, maar het zijn beauty's, maar smaak en kleur zijn natuurlijk heel persoonlijk.
Stefan
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be