Belgische sneeuwklokjes

Gestart door Valentin Wijnen, 27 december 2010, 20:51:51

Vorige topic - Volgende topic

Valentin Wijnen

Stefan, een foto (van een deel van) de pol stond in reactie 264 in deze thread. Het is een bekoorlijk; behoorlijk groeiend klokje. Ik heb hem pas benoemd op vraag van liefhebbers en de naam laten bepalen door dit forum.
(Lily-Anne gaf de perfecte voorzet)
Dit jaar ga ik hem eens chippen want er is meteen veel vraag naar, merk ik...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Matthias Fouquaert

Citaat van: Valentin Wijnen op 12 februari 2014, 21:40:28
Ik beloofde jullie nog een close-up van de nieuwe Belgische sneeuwklok
[attachimg=1]
Galanthus nivalis 'Grakes Silver Spoon'. Een echt witgouden juweeltje ,niet?
(Met dank aan de voorzet van Lily-Anne voor wat de naam betreft!)

Goede naam en mooie klokvorm alleszins Valentin. ((14

Een woord dat ik onthouden heb van de lezing: 'outstanding'  ))(10

Stefan Vidts

Kan best zijn dat de pol als eens in beeld kwam, ik volg lang niet alles, zit slechts zo nu en dan maar eens op het forum.
Zou jouw klokje zeker chippen Valentin, je zal er veel mensen gelukkig mee maken of zeer zeker andere bijzondere klokjes mee kunnen ruilen.
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Valentin Wijnen

Da's inderdaad "the spirit", Stefan,   :) ik probeer met ondermeer de Belgjes de nieuwste buitenlandse in te ruilen. En net zoals je zegt...er is veel vraag naar. De lezingen, artikels in het Yearbook van de RHS, het IRG-online-artikel, VVPV-verslagen en bezoeken, en natuurlijk dit forum...het draagt allemaal toe aan de groeiende populariteit van de Belgjes. Ik merk het hier ook. Ieren, Nederalnders, Engelsen, een Schot...ze komen langs.
En eerlijk gezegd, mensen, alle Belgische sneeuwklokjes die tot nog toe benaamd werden, mogen er best zijn. Ze hoeven helemaal niet onder te doen voor de Engelse 'drops. ((14
Ik pleit er wel voor om alleen sneeuwklokjes te benoemen die echt iets nieuws brengen. Benoemen op basis van 'het is ietsje anders', 'het lijkt op', het merkje is wat groter, 'er zitten stipjes op de binnenste', 'enkele groene streepjes op de buitenkant'.... is gewoon  passé! Dat werd nog gedaan in de eerste 'Snowdroips' van John Grimshaw, Alan Davis en Matt Bishop. De nieuwe klokjes moeten inderdaad 'outstanding ' zijn, zoals ik vaak op voordrachten vertel.  8)
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Valentin Wijnen op 13 februari 2014, 18:30:24
Ik pleit er wel voor om alleen sneeuwklokjes te benoemen die echt iets nieuws brengen. Benoemen op basis van 'het is ietsje anders', 'het lijkt op', het merkje is wat groter, 'er zitten stipjes op de binnenste', 'enkele groene streepjes op de buitenkant'.... is gewoon  passé!

((12 ((12 ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Eddy Tijtgat

Citaat van: Valentin Wijnen op 12 februari 2014, 21:40:28
Ik beloofde jullie nog een close-up van de nieuwe Belgische sneeuwklok
[attachimg=1]
Galanthus nivalis 'Grakes Silver Spoon'. Een echt witgouden juweeltje ,niet?
(Met dank aan de voorzet van Lily-Anne voor wat de naam betreft!)
Die Galanthus nivalis 'Grakes Silver Spoon' mag er inderdaad ook wezen. Prachtig juweeltje! ((10

Ruben Billiet

Heel mooi Valentin - the 'Grakes Silver Spoon'.
Vandaag op de voordracht van Gert-Jan van der kolk(de boschhoeve) prachtige foto's gezien van 'nieuwe vondsten'. Om van te watertanden. :P :P
Sneeuwklokjes zijn volop in evolutie en er zal de komende jaren nog heel wat nieuws (lees outstanding gevonden worden en bijkomen).
Hopelijk heel wat "belgjes". ;D ;D

Valentin Wijnen

Nog eventjes geduld...., de nieuwste en mooiste Galanthus nivalis 'var. 'Scharlockii' - echte Belgen!- komen eraan. De selecties zijn gemaakt, foto's volgen!

Stefan Vidts

Het lijkt prachtige dag te worden Valentin, je zal foto's kunnen nemen, ;-))
Stefan Vidts
verzamelaar van sneeuwklokjes en stinzenplanten,
Een passie ondersteund door visie is een dragende meerwaarde.
http://www.stefanvidts.be

Valentin Wijnen

Helaas niet vandaag, doopfeest en schoolwerk;.. :(

Gert Geensen

Gevonden in belgië, omgeving Marcourt drie jaar geleden. Een relatief klein klokje, wat zich bevond in een polletje kleine nivalissen (bijenwerk). Voor mij een belgisch klokje, genoemd naar mijn oudste dochter Noalene. Enige scharlockii invloeden gezien bloemvorm en tekening sluit ik niet uit. Vermeerdert zich langzaam maar gestaag.

Valentin Wijnen

Gert, fijn dat je hem hier ook post, het is een echt Belgje met alle karakteristieken eigen aan populaties hier. Hij is al opgenomen in de inventaris van Belgische Sneeuwklokjes.
Zoals in mijn lezingen al gesteld...je ziet overduidelijk de invloed van 'Scharlockii'. Niet alleen de bloemvorm, de vorm van groengekleurde buitenste en binnenste merken maar vooral...de spathe al gezien: duidelijke 'ezelsoortjes'!

Gert Geensen

((13     Ik heb inderdaad op een aantal kilometers afstand Scharlockii's gezien maar op zijn minst anderhalf a twee keer zo groot en met enorme oren (twee, driedubbele wel niet gesplitste vlaggen).

Valentin Wijnen

wat gaat het hard met de sneeuwklokjes dit jaar. de regen en de afwisseling met wind en zon...het doet ze geen goed. Voormiddag nog bijen op de klokjes, namiddag verwelking... Tijd om de groepjes uitgebloeiden te herplanten...morgen of één van de komende dagen.
Ook de 'Scharlockii' gaan hard hier in de tuin!

Ruben Billiet

De afgelopen jaren heb ik een aantal sneeuwklokjes gevonden onder de scharlockii's.
Onder andere 'Iseghem' heb ik daar uit benaamd.
Dit zijn nog onbenaamde selecties, wat vinden jullie hiervan?