Auteur Topic: Galanthus 2010/2011  (gelezen 74119 keer)

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Reactie #45 Gepost op: 12 december 2010, 00:20:29 »
G. 'Cambridge' heb ik ook nog niet. Ja Ruben, ik heb het ook al meegemaakt met sneeuwklokjes die het jaren goed doen, en dan plots beginnen te kwakkelen en afsterven. Verleden jaar heb ik dit meegemaakt met 'Robin Hood', die het voorheen altijd heel goed deed. Sneeuwklokjes zijn zeker niet de gemakkelijkste bolgewassen.
De gewone reginae-olgae moet één van de oudste soorten zijn in mijn bescheiden verzameling en doet het nog altijd heel goed. Het is wel een traagaangroeiende soort in vergelijking met sommige andere soorten. Ook bij mij staat hij zonnig en redelijk goed gedraineerd in de rotstuin.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Reactie #46 Gepost op: 12 december 2010, 00:23:49 »
Galanthus 'Colossus' heeft zich onder de sneeuwlaag toch nog een beetje verder ontwikkeld en staat nu al zo'n 5 cm hoog. Er zijn al enkele bloeiknoppen zichtbaar. In een zachte winter staan ze anders al te bloeien. Met de koude die ze volgende week uitgeven zal de groei waarschijnlijk weer stagneren. >:(

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
Galanthus 2010/2011
« Reactie #47 Gepost op: 12 december 2010, 12:29:23 »
Hoi Frankie
Mooie foto van die galanthus zo tussen de bladeren.
Kun je mij er wat meer over vertellen.
Ik neem aan dat ze redelijk winterhard zijn.?????????????????????????????
misschien leuk voor mijn nieuw aan te leggen tuin.
Ik lees het wel

Alvast bedankt
Bert

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Reactie #48 Gepost op: 12 december 2010, 15:25:49 »
Galanthus 'Colossus' is een plicatushybride en is ontstaan in de Engelse tuin, Colesbourne park. Daar werd hij omstreeks 1980 ontdekt. Het is een bijzonder sneeuwklokje die zich kenmerkt door de vroege bloei. In een zachte winter zal hij bloeien omstreeks half december. In periodes met koud winterweer zoals nu schuift die bloei natuurlijk wat op.
Hij doet zijn naam alle eer aan, want hij is in alle delen groter dan de meeste andere sneeuwklokjes. De  planthoogte, het blad en natuurlijk ook de bloem vallen nogal groot uit. Met zijn grote gestalte valt hij nog meer op in een overigens bloemarme periode.
Ook de groeikracht van deze plicatus is allerbest. Het is een sterk sneeuwklokje en startend met één bol zal u in enkele jaren al een mooi polletje kunnen opkweken. Een must voor iedere tuin!

Ruben Billiet

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • bulbs and perennials
Galanthus 2010/2011
« Reactie #49 Gepost op: 12 december 2010, 16:25:34 »
wat betreft andere selecties van reginae- olgae gaat het beter. Vooral de vernalis types doen het bijzonder goed bij mij!
Enkel 'cambridge', reginae-olgae subsp reginae olgae en 'tilebarn Jamie' doen het en stuk minder! Hoogstwaarschijnlijk door de rederen hiervoor vermeld!

Colossus is inderdaad een HEEL mooie sneeuwklok! Ik heb zo'n bol of 10 ervan staan en als deze bloeien is het echt een pracht! Voor plicatus bloed  te zijn een gemakkelijk! Een nadeel voor mij is dat de bloemstelen nogal eens willen doorbuigen van het gewicht van de bloemen.

Een andere leuke kerstbloeier is plicatus 'Three ships'.
Deze is vandaag opengegaan! Bij de eerste warmere dag foto's... .

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Galanthus 2010/2011
« Reactie #50 Gepost op: 13 december 2010, 21:30:57 »
Bedankt voor de interresante info frankie
heb het gelezen weet je ook waar je deze kunt aanschaffen.?
Wat de prijs er ev van is.?

Hoi Ruben Ben benieuwd naar de foto.
post hem maar door
 ;D
Bert

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Galanthus 2010/2011
« Reactie #51 Gepost op: 17 december 2010, 21:42:18 »
De Galanthus plicatus cultivars zijn bij mij in de tuin de meest gemakkelijke sneeuwklokjes. Zeer betrouwbaar groeiend en bloeiend. De cv van G. gracilis, G. reginae-olgae en zelfs G. elwesii moet ik specifieke omstandigheden bieden om succes te hebben. Mijn bodem is een humusrijke, goed bewerkte (vroeger een grote groentetuin) leembodem. Galanthus plicatus bloeide de laatste jaren altijd in de eerste-tweede week van januari.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Cor van Kapel

• Top poster
Galanthus 2010/2011
« Reactie #52 Gepost op: 24 december 2010, 15:05:48 »
Nu de 'Galanthus-koorts' door het dikke pak sneeuw even wat gezakt is ;D, hebben jullie, om de koorts niet te ver te laten zakken ;D ;D, mogelijk tijd om een filmpje over Sneeuwklokjes te bekijken. Dit filmpje werd in de NRV-mailbox aangeboden, wij wilden dit de forum-leden echter niet onthouden.

Het betreft een video die gemaakt is in de "Verborgen Stadstuin" van Harry Pierik te Zwolle (NL). Het filmpje duurt ongeveer 25 min. en geeft o.a. een goed beeld van de verschillen waaraan de hoofdgroepen zijn te herkennen.
Als je zin en tijd hebt kunt je kijken op de website van Harry Pierik, www.tuinharrypierik.nl kijken, onder TV of rechtstreeks via  http://vimeo.com/14851085
En ook met Engelse ondertiteling http://vimeo.com/17672185  :o(van de SRGC).
Veel kijk plezier.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2010, 18:36:08 door Cor van Kapel »

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Galanthus 2010/2011
« Reactie #53 Gepost op: 24 december 2010, 15:29:18 »
Mooi filmpje Cor
Bedankt voor dat je die site hebt doorgeven.

Fijne kerst en beste wensen

Pim Hols

• Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Galanthus 2010/2011
« Reactie #54 Gepost op: 24 december 2010, 19:45:58 »
Nu de 'Galanthus-koorts' door het dikke pak sneeuw even wat gezakt is ;D, hebben jullie, om de koorts niet te ver te laten zakken ;D ;D, mogelijk tijd om een filmpje over Sneeuwklokjes te bekijken. Dit filmpje werd in de NRV-mailbox aangeboden, wij wilden dit de forum-leden echter niet onthouden.

Het betreft een video die gemaakt is in de "Verborgen Stadstuin" van Harry Pierik te Zwolle (NL). Het filmpje duurt ongeveer 25 min. en geeft o.a. een goed beeld van de verschillen waaraan de hoofdgroepen zijn te herkennen.
Als je zin en tijd hebt kunt je kijken op de website van Harry Pierik, www.tuinharrypierik.nl kijken, onder TV of rechtstreeks via  http://vimeo.com/14851085
En ook met Engelse ondertiteling http://vimeo.com/17672185  :o(van de SRGC).
Veel kijk plezier.

Zeer interessant filmpje Cor, vol belangstelling gekeken. Ik had me nooit zo verdiept in sneeuwklokken, maar weer een hoop geleerd.
Heemskerk, Noord-Holland

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
Galanthus 2010/2011
« Reactie #55 Gepost op: 27 december 2010, 20:47:09 »
Harry Pierik gaf een voordracht over zijn stadstuin in 2009 tijdens het sneeuwklokjesfeest in Wolfheze.
Andere filmpjes over Galanthus legio op het net, onder andere op You Tube. Tik gewoon 'Snowdrops' in het zoekvenster.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
Galanthus 2010/2011
« Reactie #56 Gepost op: 27 december 2010, 21:45:36 »
Harry Pierik gaf een voordracht over zijn stadstuin in 2009 tijdens het sneeuwklokjesfeest in Wolfheze.
Andere filmpjes over Galanthus legio op het net, onder andere op You Tube. Tik gewoon 'Snowdrops' in het zoekvenster.

Jaren geleden zag ik ook eens een voordracht van Harry Pierik over zijn tuin, toch wel de moeite, en een goed verteller ook.

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Galanthus 2010/2011
« Reactie #57 Gepost op: 27 december 2010, 21:50:10 »
Blijft mooi die galanthus.
Leuke filmpjes er over. Sfeervol

Dank je wel

Valentin Wijnen

• Volwaardig poster
Galanthus 2010/2011
« Reactie #58 Gepost op: 28 december 2010, 17:24:16 »
ik zou dit voorjaar (misschien) een filmpje willen maken van mijn eigen Belgische , al beschreven selecties.

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
Galanthus 2010/2011
« Reactie #59 Gepost op: 28 december 2010, 19:12:33 »
doen is goed idee Valentin. 8)
ga ik dan zeker bekijken  :D