Ideale rotstuinplanten in een veranderend klimaat.

Gestart door Frankie Wulleman, 28 januari 2023, 13:21:43

Vorige topic - Volgende topic

Thomas Eckert

Citaat van: Frankie Wulleman op 26 september 2026, 22:28:34
Citaat van: Thomas Eckert op 20 september 2026, 15:43:10Globularia spinosa lijkt ook te hebben geprofiteerd van de bizarre temperaturen deze zomer... al denk ik tenminste dat ze een beetje is gegroeid.

Ik heb deze opmerkelijke soort ook enkele jaren gehad, Thomas. Hij stond in een trog die het ganse jaar overdekt is. Ik kon hem niet in bloei krijgen en uiteindelijk is hij gesneuveld. Maar zelfs niet in bloei is dit een aantrekkelijke soort met zijn gekartelde blad. Waar kan jij eigenlijk dit soort juweeltjes nog aanschaffen, Thomas?

Frankie... deze Spaanse Globularia spinosa heb ik toevallig op een plantenbeurs gevonden. Bij dit soort evenementen ontgaat er bijna niets aan mijn ogen.

Maar verder ben ik in het dagelijks leven zo blind als een mol... 🤣🤣

Frankie Wulleman

Citaat van: Thomas Eckert op 27 september 2026, 13:08:55
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 september 2026, 22:28:34
Citaat van: Thomas Eckert op 20 september 2026, 15:43:10Globularia spinosa lijkt ook te hebben geprofiteerd van de bizarre temperaturen deze zomer... al denk ik tenminste dat ze een beetje is gegroeid.

Ik heb deze opmerkelijke soort ook enkele jaren gehad, Thomas. Hij stond in een trog die het ganse jaar overdekt is. Ik kon hem niet in bloei krijgen en uiteindelijk is hij gesneuveld. Maar zelfs niet in bloei is dit een aantrekkelijke soort met zijn gekartelde blad. Waar kan jij eigenlijk dit soort juweeltjes nog aanschaffen, Thomas?

Frankie... deze Spaanse Globularia spinosa heb ik toevallig op een plantenbeurs gevonden. Bij dit soort evenementen ontgaat er bijna niets aan mijn ogen.

Maar verder ben ik in het dagelijks leven zo blind als een mol... 🤣🤣

Vandaar het spreekwoord : "liefde maakt blind", Thomas.  ;)

Zijn er dan nog interessante plantenbeurzen in uw omgeving waar wij rotsplantenliefhebbers aan interessant spul kunnen geraken? Je toont regelmatig prachtige planten op het forum. Die moeten ergens vandaan komen...?

Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 september 2026, 09:29:36
Citaat van: Frankie Wulleman op 26 september 2026, 22:48:45Nadat ik eerder al berichtte dat mijn exemplaar van Erinaceae anthyllis serieus wat schade heeft opgelopen deze zomer, ben ik vandaag op onderzoek gegaan.
Een deel is dus afgestorven, maar een 2/3 is toch nog intact. Om de plant enig aanzien te geven, heb ik alle dode delen weggeknipt. Daarbij bleek dat er onderin de plant zich na al die jaren, heel wat dood materiaal heeft verzameld, verteerd en half verteerd loof had zich zich onderaan de plant genesteld. Ik heb dus alles weggehaald en volledig 'opgepoetst' zoals dat men bij sommige coniferen doet. Wellicht is dit zootje, in combinatie met de hoge temperaturen de oorzaak voor een deel van het afsterven van de plant.
Ik heb daarbij ook gemerkt, dat de liggende takken zich vanzelf vasthechten in de grond.
De plant ziet er momenteel niet zo fraai uit, maar ik hoop dat hij zich nog verder kan herstellen.

Interessant om volgen Frankie. Ja "rotstuinieren "is natuurlijk een werkwoord  ;) Als die buitenste/liggende delen zich vasthechten, betekent dat dan dat die geworteld zijn ? Voor het geheel zou het natuurlijk mooier zijn dat je 1 centrale bos overhoud mijn inziens.

Inderdaad Kris, sommige van die liggende takken hebben zich reeds vastgeankerd in de bodem met een penwortel. De plant is dus in staat om zich vegetatief te vermeerderen, wat ik eigenlijk niet echt verwacht had.

Ja, ik weet het. Alles van die buitenste takken verwijderen is inderdaad ook een optie, maar daar wacht ik liever nog wat mee. Ik ben van plan om nog wat te vermeerderen van die plant en dat kan alleen wanneer ik over voldoende afleggers beschik. Enkele jaren geleden heb ik zelf nieuw materiaal verkregen door afleggen van takken. Het is natuurlijk geen makkelijke werkwijze, maar het werkt wel.
Lichtervelde, West-Vlaanderen