Sternbergia

Gestart door Frankie Wulleman, 22 januari 2011, 14:56:15

Vorige topic - Volgende topic

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 16 september 2026, 22:50:57De omstandigheden in onze tuinen verschillen toch aardig wat Kris , meer dan je zou denken !  ((--11
Prachtig hoor !  ((3  ((14
Mijn eeuwig stokpaardje Danny ...zelfs binnen een zelfde gemeente heeft iedere tuin  zijn eigen microklimaat. En in ons geval is er meer dan een paar straten afstand tussen  ))4
Maar dat maakt het ook zeer boeiend en leerzaam.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Ik kreeg op Facebook de vraag of het aan de clone/vorm lag of aan de ecologische/kimatologische  omstandigheden dat heel veel van mijn Sternbergia's haast geen blad hebben of zelfs zonder blad zijn als ze bloeien...
Dat heeft natuurlijk met de 2 tezamen te maken . Sommige vormen maken ook meteen redelijk wat blad aan wanneer ze bloeien en andere doen dat toch veel minder. Maar de grote trigger omdat te bereiken is natuurlijk complete droogte tijdens de zomerrust.
Laten we hier even Sternebrgia lutea nemen . Een gewone vorm die reeds van bij de start wel redelijk wat blad aanmaakt. Dan daarna een zeer goede vorm geselecteerd door Melvyn Jope . Voor mij mijn allerbeste lutea vorm, ooit verzameld rond Kalathenes .
Op foto 2 deze vorm die ergens in de tuin is blijven zitten en nooit is uitgehaald (reserve bollen)Op foto 3 mijn moederplanten die na het afsterven van het blad zijn uitgehaald. Ze staan in vijvermandjes die ergens in mei droog worden weg gezet achter mijn tuinhuis en pas begin augustus worden opgepot in verse grond (in die mandjes) Per eind augustus kregen ze weer een eerste keer water.Ze bloeien iets later maar ook volledig zonder blad bij de start ..   

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 september 2026, 10:53:12
Citaat van: Danny Bonnez op 16 september 2026, 22:50:57De omstandigheden in onze tuinen verschillen toch aardig wat Kris , meer dan je zou denken !  ((--11
Prachtig hoor !  ((3  ((14
Mijn eeuwig stokpaardje Danny ...zelfs binnen een zelfde gemeente heeft iedere tuin  zijn eigen microklimaat. En in ons geval is er meer dan een paar straten afstand tussen  ))4
Maar dat maakt het ook zeer boeiend en leerzaam.

Helemaal mee eens Kris !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 september 2026, 12:58:36Ik kreeg op Facebook de vraag of het aan de clone/vorm lag of aan de ecologische/kimatologische  omstandigheden dat heel veel van mijn Sternbergia's haast geen blad hebben of zelfs zonder blad zijn als ze bloeien...
Dat heeft natuurlijk met de 2 tezamen te maken . Sommige vormen maken ook meteen redelijk wat blad aan wanneer ze bloeien en andere doen dat toch veel minder. Maar de grote trigger omdat te bereiken is natuurlijk complete droogte tijdens de zomerrust.
Laten we hier even Sternebrgia lutea nemen . Een gewone vorm die reeds van bij de start wel redelijk wat blad aanmaakt. Dan daarna een zeer goede vorm geselecteerd door Melvyn Jope . Voor mij mijn allerbeste lutea vorm, ooit verzameld rond Kalathenes .
Op foto 2 deze vorm die ergens in de tuin is blijven zitten en nooit is uitgehaald (reserve bollen)Op foto 3 mijn moederplanten die na het afsterven van het blad zijn uitgehaald. Ze staan in vijvermandjes die ergens in mei droog worden weg gezet achter mijn tuinhuis en pas begin augustus worden opgepot in verse grond (in die mandjes) Per eind augustus kregen ze weer een eerste keer water.Ze bloeien iets later maar ook volledig zonder blad bij de start ..   

Een interessante uiteenzetting Kris , volledig mee eens ! Ik heb in mijn bollenbed toch ook al een jaar of 10 enkele soorten staan . Het ene jaar bloeien ze ook meer zonder blad dan het andere jaar afhankelijk van de omstandigheden . De laatste jaren zijn mijn resultaten wat minder maar dat komt doordat ik ze wat uit het oog verloren was en wegens tijdsgebrek .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 september 2026, 12:58:36Ik kreeg op Facebook de vraag of het aan de clone/vorm lag of aan de ecologische/kimatologische  omstandigheden dat heel veel van mijn Sternbergia's haast geen blad hebben of zelfs zonder blad zijn als ze bloeien...
Het is mijn ervaring dat de hoeveelheid blad tijdens de bloei afhangt van hoeveel water ze vooraf hebben gekregen.
Ik heb de meeste sternbergia in potten staan en daar kan ik gemakkelijk regelen wanneer en hoeveel water ik geef. Als ik maar een weinig water geef (nodig om de bollen te activeren) krijg ik in de regel alleen de tippen van de bladeren te zien.
Na de bloei krijgen de potten dan een belangrijke watergift waarna de bladeren direct gaan ontwikkelen.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op 18 september 2026, 07:46:03Het is mijn ervaring dat de hoeveelheid blad tijdens de bloei afhangt van hoeveel water ze vooraf hebben gekregen.
Ik heb de meeste sternbergia in potten staan en daar kan ik gemakkelijk regelen wanneer en hoeveel water ik geef. Als ik maar een weinig water geef (nodig om de bollen te activeren) krijg ik in de regel alleen de tippen van de bladeren te zien.
Na de bloei krijgen de potten dan een belangrijke watergift waarna de bladeren direct gaan ontwikkelen.
Dat is eigenlijk wat ik in grote lijnen ook schreef/ervaar  Luc . Dat is hier ook zo met de bollen die ik in de vijvermandjes houd. Maar er is ook wel wat verschil tussen bepaalde vormen/clones en dat komt dan beter tot uiting als ze in de open tuin staan en niet worden uitgehaald. Dat is tenminste wat ik hier vast stel .
Al zal het ook wel wat van jaar tot jaar afhangen... 

Herman Mylemans

Hier blijven ze allemaal in de grond zitten en maken ze eerst groene bladeren en daarna bloemen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Scheldeman

Citaat van: Herman Mylemans op 18 september 2026, 10:25:06Hier blijven ze allemaal in de grond zitten en maken ze eerst groene bladeren en daarna bloemen.
Dat klopt met mijn vaststelling. In volle grond krijgen de bollen direct meer water.
Torhout, West-Vlaanderen

Marc Coolens

Prachtige foto's zijn hier al getoond, met tips en zeer goede  bemerkingen waarvoor dank. ((3
4 jaar geleden 3 groepjes kleine bollen S lutea geplant ,eerste jaar geen bloemen.

Dank zij jullie tips om gul te bemesten en ook de warmere zomers toch een mooi resultaat gekregen.
Staan in volle grond tussen haag en voetpad en krijgen vanaf de bloei om de +/- 3 weken een flinke geut vloeibaar pelargonium meststof tot het blad begint te vergelen.
Vorige week (14/09/26) een paar foto' genomen.
Volle zon en voldoende bemesting zijn cruciaal.
Door onvoldoende voedsel splitsten de bollen zich heel gemakkelijk . Het resultaat was veel loof maar geen bloei.

Marc Coolens

Een laatste foto vandaag genomen

Danny Bonnez

Citaat van: Marc Coolens op 18 september 2026, 18:23:50Een laatste foto vandaag genomen

Ziet er goed uit Marc !  ((3  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Ik vraag mij wel af hoe rijk de bloei van Sternbergia lutea of sicula verloopt in de natuur ? Staan ze in rijke kleigrond of moeten ze het hebben van bemesting van dieren zoals schapen en of ander vee ? Om een rijke bloei te hebben in cultuur moet je ze ieder jaar herplanten en of vrij veel bemesten neem ik aan .......
Ieper , West-Vlaanderen

Herman Mylemans

Citaat van: Marc Coolens op 18 september 2026, 18:23:50Een laatste foto vandaag genomen
Marc, mooie Sternbergia's!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Marc Coolens

Ik denk dat het in volle grond niet nodig is ze ieder jaar uit te graven Danny. DE foto's van de groepjes staan er al 4 jaar vast. De grond is zeker niet zwaar, eerder lichte zandgrond.
In de natuur heb ik ze een keer kunnen bewonderen in Griekenland nabij de Vikoskloof , geen grote groepen meestal alleen.tussen halflang gras.Of er daar klei in de bodem zit weet ik niet.
S. sicula heb ik ook in pot maar nog niet in bloei gekregen en groeit ook niet zo goed.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Herman Mylemans op 18 september 2026, 10:25:06Hier blijven ze allemaal in de grond zitten en maken ze eerst groene bladeren en daarna bloemen.
Citaat van: Luc Scheldeman op 18 september 2026, 17:45:56Dat klopt met mijn vaststelling. In volle grond krijgen de bollen direct meer water.
Dat is uiteraard zo Luc ...maar toch blijft er een verschil bestaan tussen de diverse clones/vormen en standplaatsvormen . Zo zal de bladontwikkeling bij de bloei van bijvoorbeeld lutea van Kalathenes altijd minder zijn dan bij een andere  lutea (herkomst onbekend) zoals ik deze hier heb in de tuin/collectie. Ook wanneer ze alle 2 zijn uitgeplant in de tuin en dus exact dezelfde behandeling en hoeveelheid water kregen ...
Dat heb ik al gedurende verschillende tijd kunnen observeren. De vorm van Kalathenes heeft ook nog is veel grotere bloemen en groeit sneller aan. Er zijn ook veel vormen van S. sicula die ofwel slecht bloeien ofwel slecht aangroeien. Er zijn wel heel wat verschillen in performance ongeacht de kweekwijze of dus in vergelijk met dezelfde kweekwijze  ))4  ))4