Sternbergia

Gestart door Frankie Wulleman, 22 januari 2011, 14:56:15

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 september 2026, 09:05:48
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 27 augustus 2026, 21:01:44Sternbergia sicula 'Arcadian Sun' is meestal de eerste bloeier hier en dat is ook dit jaar het geval ...
Citaat van: Herman Mylemans op 28 augustus 2026, 12:41:58Mooi Kris, hier zijn er 2 bloemen, groeit maar traag aan! Er zijn nog 2 bloemen opkomst.

Dank je Herman , dat aangroeien vind ik best meevallen  Herrman . Ik heb hier vormen die een pak trager aangroeien ...Hij is hier nu op kruissnelheid !Ik had er nog een grotere groep van maar heb al eens wat bollen uitgedaan ter verspreiding. Best mogelijk dat jouw exemplaar nog van mij afkomstig is ?

Prachtig groepje Kris  ((14 . Ik heb Arcadian Sun pas sinds vorig jaar , hier moet de plant zich nog bewijzen in de tuin......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 september 2026, 09:13:14Ook de eerste Sternbergia lutea vormen die nooit gerooid worden beginnen er volop aan in de rotstuin ...

Ziet er ook heel goed uit Kris , het zou wel eens een bloeirijk jaar kunnen worden na zo'n zomer ?
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Scheldeman op  1 september 2026, 21:03:05
Citaat van: Kris De Raeymaeker op  1 september 2026, 09:13:14Ook de eerste Sternbergia lutea vormen die nooit gerooid worden beginnen er volop aan in de rotstuin ...
Op de bollen die buiten bleven mogen we na zo een zomer toch volop bloemen gaan verwachten...

Zo denk ik er ook over Luc , maar heb tot nu toe maar een collectie in volle grond , daar moet ik werk van maken in de toekomst . Ben uiteraard benieuwd naar jullie resultaten komende weken ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Ondertussen in mijn bollenbed een eerste vorm Sternbergia lutea in bloei
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een plant die zich hier spontaan heeft gevestigd is deze Sternbergia colchiciflora in de klei zonder bescherming . De moederplant afkomstig uit de Krim heb ik enkele jaren in leven kunnen houden in een bollenmengsel , heeft 2 jaar gebloeid , maar is er al een tijdje niet meer . Dit moet een spontane zaailing zijn daaruit ..... bloeit voor  het tweede jaar op rij , wel een stuk later dan vorig jaar . Dit komt waarschijnlijk door de droge zomer ....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  1 september 2026, 21:37:37Een plant die zich hier spontaan heeft gevestigd is deze Sternbergia colchiciflora in de klei zonder bescherming . De moederplant afkomstig uit de Krim heb ik enkele jaren in leven kunnen houden in een bollenmengsel , heeft 2 jaar gebloeid , maar is er al een tijdje niet meer . Dit moet een spontane zaailing zijn daaruit ..... bloeit voor  het tweede jaar op rij , wel een stuk later dan vorig jaar . Dit komt waarschijnlijk door de droge zomer ....

Ik vind dit echt indrukwekkend Danny !! ((3  ((3  ((3 Je bent misschien de enige in de lage landen die erin  slaagt om deze soort verschillende keren in bloei te krijgen. Is mij nog nooit gelukt , ook niet met verschillende clonen en standplaatsvormen. Heeft de moederplant ook daar gestaan ? Het zou ook kunnen dan dat dit geen zaailing is maar de originele plant ? Ik heb al ondervonden dat ze in sommige jaren niet boven komen maar toch niet kapot zijn. Er wordt dan een beetje blad ondergronds gemaakt maar bovengronds is er niks te zien. Ik heb ook al 2 keer gehad dat ze ondergronds gebloeid hebben. Dat zag ik pas later ..Ik zag hem al wel in bloei in  de natuur deze kleine Sternie   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op  1 september 2026, 21:16:18Ziet er ook heel goed uit Kris , het zou wel eens een bloeirijk jaar kunnen worden na zo'n zomer ?

Ik heb eigenlijk al enkele jaren geen klagen over  de bloeiwilligheid van de Sternbergia's hier Danny . Maar het zou zeker maar eens kunnen dat het nu nog in de overtreffende trap gaat ! Het zijn zomers waar ze van houden ...

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Luc Scheldeman op  1 september 2026, 21:03:05Op debollen die buiten bleven mogen we na zo een zomer toch volop bloemen gaan verwachten...

We verwachten een grand-cru jaar Luc . 8)  8) ..
Bij deze lutea zie ik toch al minstens 10 bloemen ...

Herman Mylemans

Prachtige Sternbergia's. Hier zijn ook verschillende knoppen aan het wachten op de zon!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 september 2026, 09:27:18
Citaat van: Danny Bonnez op  1 september 2026, 21:37:37Een plant die zich hier spontaan heeft gevestigd is deze Sternbergia colchiciflora in de klei zonder bescherming . De moederplant afkomstig uit de Krim heb ik enkele jaren in leven kunnen houden in een bollenmengsel , heeft 2 jaar gebloeid , maar is er al een tijdje niet meer . Dit moet een spontane zaailing zijn daaruit ..... bloeit voor  het tweede jaar op rij , wel een stuk later dan vorig jaar . Dit komt waarschijnlijk door de droge zomer ....

Ik vind dit echt indrukwekkend Danny !! ((3  ((3  ((3 Je bent misschien de enige in de lage landen die erin  slaagt om deze soort verschillende keren in bloei te krijgen. Is mij nog nooit gelukt , ook niet met verschillende clonen en standplaatsvormen. Heeft de moederplant ook daar gestaan ? Het zou ook kunnen dan dat dit geen zaailing is maar de originele plant ? Ik heb al ondervonden dat ze in sommige jaren niet boven komen maar toch niet kapot zijn. Er wordt dan een beetje blad ondergronds gemaakt maar bovengronds is er niks te zien. Ik heb ook al 2 keer gehad dat ze ondergronds gebloeid hebben. Dat zag ik pas later ..Ik zag hem al wel in bloei in  de natuur deze kleine Sternie   

Dank je Kris , ik heb toevallig de goeie tuingrond denk ik zo . De moederplant stond in een mengsel in een vijvermandje aan de linker kant van de voortuin . Deze nieuwe plant staat aan de rechter kant van de voortuin in de klei , dus meerdere meters verder . Het vijvermandje heb ik enkele jaren geleden uit de grond gehaald en ik kan me niet herinneren of er eventueel nog een (klein) bolletje inzat ? In ieder geval had ik de plant al geschrapt uit mijn plantenlijst , het is toch een bijzonder verhaal ?......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  3 september 2026, 09:29:55
Citaat van: Danny Bonnez op  1 september 2026, 21:16:18Ziet er ook heel goed uit Kris , het zou wel eens een bloeirijk jaar kunnen worden na zo'n zomer ?

Ik heb eigenlijk al enkele jaren geen klagen over  de bloeiwilligheid van de Sternbergia's hier Danny . Maar het zou zeker maar eens kunnen dat het nu nog in de overtreffende trap gaat ! Het zijn zomers waar ze van houden ...

Je hebt waarschijnlijk de ideale tuin voor Sternbergia's , Kris 
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

En Sternbergia lutea geeft maar van jetje....

Herman Mylemans

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 september 2026, 10:32:49En Sternbergia lutea geeft maar van jetje....
Kris, dat gele goud is prachtig! Maar anderzijds ook de bode dat het najaar nadert.

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op  4 september 2026, 10:32:49En Sternbergia lutea geeft maar van jetje....
Citaat van: Herman Mylemans op  4 september 2026, 10:47:41Kris, dat gele goud is prachtig! Maar anderzijds ook de bode dat het najaar nadert.
Ik ben er alleszins ook grote fan van Herman ...Het is een feit  dat wij ze herfstbloeiers noemen terwijl de herfst eigenlijk maar op 22 september begint ...Maar sommige vormen bloeien natuurlijk ook later, sommigen maar midden oktober. De meeste vormen zijn hier nog niet te zien. Het gros moet nog komen....Terwijl ik dit schrijf zie ik ze door de raam van ver schitteren. 

Herman Mylemans

Zijn er eigenlijk nog andere soorten voor in de tuin (zonder uitgraven) buiten lutea, greuteriana en sicula?