Niet te geloven hoeveel verschillende soorten crocussen daar voorkomen in Z-Turkije , Kris . Zo te zien is het terug een andere soort of zelfs 2 soorten . Ik heb de crocusbijbels nog eens vlug overlopen om te zien wat het zou kunnen zijn . De crocussen op foto 1 lijken anders dan de meeste andere . De zachtgele keel en de meeldraden en stijl lijken anders dan de rest . Op foto 2 ,3 en 4 valt de stijl op en vooral de grote fel oranje keel . Is natuurlijk heel moeilijk om daar een naam op te plakken maar lijkt alvast goed op Crocus isauricus die daar ook voorkomt in de streek ? Ook de onbekende Crocus yaseminiae is eventueel mogelijk .?
Zeg dat wel Danny .....Bedankt om mee te denken en kijken . Ik had de vraag ook al gesteld aan Janis maar ik vermoed dat hij nooit op die bergpas is geweest ...Crocus isauricus is zeker een mogelijkheid. Van Crocus yaseminiae heb ik een vindplaats door gekregen van Janis en dat is niet op de plek waar we het nu over hebben maar ik weet ook iet hoe wijd verspreid die voorkomt ...Maar als je denkt dat daar mee het makkelijkste deel achter de rug is ....Kijk wat daar nog groeit .... Jawel een gele Crocus dus ....Crocus chrysanthus of gembosii

? We zitten hier toch redelijk wat verwijderd van de Gembos Yala , de type vindplaats van gembosii.... Of gezien de lichtgele kleur een hybride ?