Auteur Topic: Zuid Turkije - februari 2023  (gelezen 24330 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #90 Gepost op: 17 april 2023, 09:26:20 »
En wat te denken van deze selectie ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #91 Gepost op: 17 april 2023, 09:28:36 »
En nog een merkwaardige vorm ...Zeg maar , wat is er het mooiste .... ((--11

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #92 Gepost op: 17 april 2023, 09:33:11 »
Je zoekt uiteraard steeds naar uitersten ....maar deze is veruit de vorm die je het meeste tegen komt daar ...Dit kan je ongeveer als standaard beschouwen op die plek .
Voor alle duidelijkheid , op deze plek nog geen gembosii ...   

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #93 Gepost op: 17 april 2023, 17:42:41 »

Knappe beelden Kris , Galanthus en Crocus samen vind ik bijzonder mooi om te zien . Als je deze beelden ziet weet je ook dat je Crocus mawii moet behandelen zoals Galanthus elwesii . Op de foto zie je ook dat ze groeien op een plaats die wat naar beneden gaat waar de zon niet voluit deze plaats kan opwarmen , een helling op het noorden waarschijnlijk , dus een koele plaats . Op een helling die zuid gericht is zie je normaal nooit geen crocussen ........
Dit is waarschijnlijk de laagst gelegen groeiplaats van Crocus mawii , Janis schrijft dat deze soort hoofdzakelijk voorkomt op 1600 - 1700 meter ,waardoor deze soort moeilijk te houden is in ons klimaat en dat heb ik ook al ondervonden . Leuk dat je deze populatie hebt gevonden op 1300 meter  ((14 ((3

Bedankt voor jullie interesse en de complimenten Danny en Frankie . Ik weet  niet of alle hoogtes altijd 100 procent kloppen in het boek van Janis . Maar lager dan dit hebben we ze inderdaad nooit gezien ...Het zijn de eerste die je kan tegenkomen volgens mij. Nu de eerste beelden zijn misschien wat misleidend , in die zin dat de meeste Crocus mawii toch te vinden waren ietsjes verder op een meer open stuk .Alsook aan de overkant van de baan op een vrij steil stuk . Eerst een overzicht van de habitat die ik bedoel ....

Heel interessante beelden , Kris . Dan toch ook in een open vlakte , dat zijn toch andere omstandigheden dan uw eerste beelden ......

zo te zien staan er daar heel veel  :o
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #94 Gepost op: 17 april 2023, 17:46:40 »
Crocus mawii is best variabel ....ik laat maar wat mogelijkheden de revue passeren ....

De variatie is inderdaad heel groot , komt goed overeen met de foto's in het crocusboek 2017
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #95 Gepost op: 17 april 2023, 17:51:14 »
Crocus mawii is best variabel ....ik laat maar wat mogelijkheden de revue passeren ....

Uiteraard zoeken we ook naar degene met zwarte meeldraden ...Die staan er wel maar zijn altijd daar in de minderheid ...Misschien 5 procent van de populatie . (ruwe schatting )

Dit moet wel echt genieten zijn , Kris . Het is net een snoepjeswinkel , een van de mooiste soorten ...... ((3 :o --6

Deze op foto 2 vind ik de mooiste  8)
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #96 Gepost op: 17 april 2023, 17:53:29 »

Prachtige donkere vormen , super mooi ! ((3
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #97 Gepost op: 17 april 2023, 17:58:10 »
Je zoekt uiteraard steeds naar uitersten ....maar deze is veruit de vorm die je het meeste tegen komt daar ...Dit kan je ongeveer als standaard beschouwen op die plek .
Voor alle duidelijkheid , op deze plek nog geen gembosii ...

Allemaal heel interessant info , Kris ! Hoe schat je de omstandigheden daar in ? Is het daar in de streek overal kalksteen ?
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #98 Gepost op: 17 april 2023, 21:54:00 »
En nog een merkwaardige vorm ...Zeg maar , wat is er het mooiste .... ((--11

Da's toch wel een hele mooie, Kris! Top!  ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #99 Gepost op: 17 april 2023, 21:54:41 »

Ook zeer apart, Kris, prachtig is dat!

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #100 Gepost op: 17 april 2023, 21:55:25 »

Uiteraard zoeken we ook naar degene met zwarte meeldraden ...Die staan er wel maar zijn altijd daar in de minderheid ...Misschien 5 procent van de populatie . (ruwe schatting )

Subliem toch...schitterend!

Frankie Wulleman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Alpinelover
« Reactie #101 Gepost op: 17 april 2023, 21:57:06 »

Knappe beelden Kris , Galanthus en Crocus samen vind ik bijzonder mooi om te zien . Als je deze beelden ziet weet je ook dat je Crocus mawii moet behandelen zoals Galanthus elwesii . Op de foto zie je ook dat ze groeien op een plaats die wat naar beneden gaat waar de zon niet voluit deze plaats kan opwarmen , een helling op het noorden waarschijnlijk , dus een koele plaats . Op een helling die zuid gericht is zie je normaal nooit geen crocussen ........
Dit is waarschijnlijk de laagst gelegen groeiplaats van Crocus mawii , Janis schrijft dat deze soort hoofdzakelijk voorkomt op 1600 - 1700 meter ,waardoor deze soort moeilijk te houden is in ons klimaat en dat heb ik ook al ondervonden . Leuk dat je deze populatie hebt gevonden op 1300 meter  ((14 ((3

Bedankt voor jullie interesse en de complimenten Danny en Frankie . Ik weet  niet of alle hoogtes altijd 100 procent kloppen in het boek van Janis . Maar lager dan dit hebben we ze inderdaad nooit gezien ...Het zijn de eerste die je kan tegenkomen volgens mij. Nu de eerste beelden zijn misschien wat misleidend , in die zin dat de meeste Crocus mawii toch te vinden waren ietsjes verder op een meer open stuk .Alsook aan de overkant van de baan op een vrij steil stuk . Eerst een overzicht van de habitat die ik bedoel ....

Niet alleen de crocussen zijn om van te snoepen, Kris. Bezie die omgeving... zo rustgevend en wijds. Waarschijnlijk muisstil ook daar, behalve het geklik van een fototoestel... .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #102 Gepost op: 18 april 2023, 08:38:27 »
Niet alleen de crocussen zijn om van te snoepen, Kris. Bezie die omgeving... zo rustgevend en wijds. Waarschijnlijk muisstil ook daar, behalve het geklik van een fototoestel... .

Goed opgemerkt Frankie ....Dit zijn allemaal unieke plekjes waar een mens tot rust komt ...Op deze site zagen we soms nog is een auto passeren . Verder alleen de wind en af en toe een herder met een kudde geiten . Straks gaan we nog dieper het binnenland en zaten we op een plekje waar je echt zo goed als alleen was .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #103 Gepost op: 18 april 2023, 08:41:08 »
Dit moet wel echt genieten zijn , Kris . Het is net een snoepjeswinkel , een van de mooiste soorten ...... ((3 :o --6
Deze op foto 2 vind ik de mooiste  8)

Dat was het zeker Dany , ik zou er ieder jaar naar toe kunnen maar er zijn natuurlijk nog zoveel mooie plekjes op deze aarde ...
De vergelijking met de snoepjes winkel is treffend . Slechts 1 nadeel , de tijd ging er te snel voorbij  --3

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #104 Gepost op: 18 april 2023, 08:48:02 »
Allemaal heel interessant info , Kris ! Hoe schat je de omstandigheden daar in ? Is het daar in de streek overal kalksteen ?

Volgens mij is dit inderdaad allemaal kalksteen Danny . Nu de grond was vrij nat en vochtig maar dat was natuurlijk omdat de sneeuw juist was gesmolten ...De grond was ook hier weer een soort vette klei of leem gemengd met stenen en dergelijke . De bollen zaten nooit echt heel diep .Dat zou het vermoeden kunnen opwekken  dat het daar nooit super warm of super droog wordt want anders zouden die misschien dieper gaan willen groeien ? Maar is dat zo ....? Het wordt natuurlijk  bloed heet in de zomer in het zuiden van Turkije maar ik weet niet hoe dat is daar op deze hoogte . Ook geen idee hoe lang die klei-achtige grond nodig heeft om volledig uit te drogen .Ik was daar op deze plaats ook al een keertje in november (op zoek naar herfst crocussen )en toen was daar alles vrij dor en desolaat . Dus dan moet het toch zo zijn dat het  daar toch al een tijdje dor en droog is geweest ....
« Laatst bewerkt op: 18 april 2023, 08:52:07 door Kris De Raeymaeker »