Vlaamse Rotsplanten VerenigingNederlandse Rotsplanten Vereniging
Citaat van: Danny Bonnez op 16 april 2023, 21:44:33Knappe beelden Kris , Galanthus en Crocus samen vind ik bijzonder mooi om te zien . Als je deze beelden ziet weet je ook dat je Crocus mawii moet behandelen zoals Galanthus elwesii . Op de foto zie je ook dat ze groeien op een plaats die wat naar beneden gaat waar de zon niet voluit deze plaats kan opwarmen , een helling op het noorden waarschijnlijk , dus een koele plaats . Op een helling die zuid gericht is zie je normaal nooit geen crocussen ........Dit is waarschijnlijk de laagst gelegen groeiplaats van Crocus mawii , Janis schrijft dat deze soort hoofdzakelijk voorkomt op 1600 - 1700 meter ,waardoor deze soort moeilijk te houden is in ons klimaat en dat heb ik ook al ondervonden . Leuk dat je deze populatie hebt gevonden op 1300 meter Bedankt voor jullie interesse en de complimenten Danny en Frankie . Ik weet niet of alle hoogtes altijd 100 procent kloppen in het boek van Janis . Maar lager dan dit hebben we ze inderdaad nooit gezien ...Het zijn de eerste die je kan tegenkomen volgens mij. Nu de eerste beelden zijn misschien wat misleidend , in die zin dat de meeste Crocus mawii toch te vinden waren ietsjes verder op een meer open stuk .Alsook aan de overkant van de baan op een vrij steil stuk . Eerst een overzicht van de habitat die ik bedoel ....
Knappe beelden Kris , Galanthus en Crocus samen vind ik bijzonder mooi om te zien . Als je deze beelden ziet weet je ook dat je Crocus mawii moet behandelen zoals Galanthus elwesii . Op de foto zie je ook dat ze groeien op een plaats die wat naar beneden gaat waar de zon niet voluit deze plaats kan opwarmen , een helling op het noorden waarschijnlijk , dus een koele plaats . Op een helling die zuid gericht is zie je normaal nooit geen crocussen ........Dit is waarschijnlijk de laagst gelegen groeiplaats van Crocus mawii , Janis schrijft dat deze soort hoofdzakelijk voorkomt op 1600 - 1700 meter ,waardoor deze soort moeilijk te houden is in ons klimaat en dat heb ik ook al ondervonden . Leuk dat je deze populatie hebt gevonden op 1300 meter
Crocus mawii is best variabel ....ik laat maar wat mogelijkheden de revue passeren ....
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 17 april 2023, 09:19:10Crocus mawii is best variabel ....ik laat maar wat mogelijkheden de revue passeren ....Uiteraard zoeken we ook naar degene met zwarte meeldraden ...Die staan er wel maar zijn altijd daar in de minderheid ...Misschien 5 procent van de populatie . (ruwe schatting )
En wat te denken van deze selectie ?
Je zoekt uiteraard steeds naar uitersten ....maar deze is veruit de vorm die je het meeste tegen komt daar ...Dit kan je ongeveer als standaard beschouwen op die plek .Voor alle duidelijkheid , op deze plek nog geen gembosii ...
En nog een merkwaardige vorm ...Zeg maar , wat is er het mooiste ....
Niet alleen de crocussen zijn om van te snoepen, Kris. Bezie die omgeving... zo rustgevend en wijds. Waarschijnlijk muisstil ook daar, behalve het geklik van een fototoestel... .
Dit moet wel echt genieten zijn , Kris . Het is net een snoepjeswinkel , een van de mooiste soorten ...... Deze op foto 2 vind ik de mooiste
Allemaal heel interessant info , Kris ! Hoe schat je de omstandigheden daar in ? Is het daar in de streek overal kalksteen ?