Auteur Topic: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023  (gelezen 29139 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #315 Gepost op: 19 december 2023, 10:08:02 »
Prachtige reeks foto's Kris , planten op de natuurlijke plaatsen zijn altijd super en leerrijk. 8))
De Peloponnesos zijn een botanisch paradijs , heb er al heel veel van  genoten . Ook de commentaar en tips van de forumleden zijn boeiend. 6))

Doet me een groot plezier Marc , want dat is toch nog in de eerste plaats mijn bedoeling .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #316 Gepost op: 19 december 2023, 10:17:16 »
Laatste nacht  in Gythio , volgende dag is er de transfer naar het noorden waar we nog langs Mount Chelmos gaan ...
Heel veel gezien in het zuiden maar de oogst van melantherus viel toch wel wat  tegen . Ik was al een paar dagen aan het chatten met vrienden die de Pelops ook goed kennen om alzo nog is alle mogelijkheden voor melantherus te bekijken . Had al een tip van Luc ook maar dat gebied  lag gezien het strakke schema wat uit de richting . Toen kwam er nog een ander idee van een plantenvriend wat we misschien wel nog konden halen. Op 1 van die plekjes waren we echter in het opkomen al geweest en daar hadden we niks gevonden . Maar hadden we daar op de juiste plek gezocht ? Ik moest er nog eens een nachtje over slapen ....

We besluiten om op de terugweg naar het Noorden toch nog een gooi te doen naar meer Crocus melantherus . Er zijn 2 locaties die nog perfect op de weg terug zijn in te passen . Bij de eerste locatie waren we in het heengaan niet gestopt . Ze is bekend als Sternbergia -heuvel , maar er zou ook Crocus melantherus moeten staan .We vinden er inderdaad heel wat Sternbergia's maar de verhoopte melantherus vinden we nu ook weer niet ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #317 Gepost op: 19 december 2023, 10:25:35 »
Bij de tweede locatie van deze dag waren we al een keer in het heengaan gestopt ....we vonden er toen ook heel wat Sternbergia en de eerste Crocus hadriaticus . We keken daar wat rond maar omdat het toen de eerste locatie van de dag was bleven we er ook niet te lang rond hangen. We hadden immers gevonden wat daar volgens mijn informatie voorkwam, zijnde de Sternbergia en de hadriaticus . Maar bij lang doorvragen bij vrienden kwam ik te weten dat daar in het gebied ook melantherus zou moeten staan .Alleen moest je daar in dat gebied een deel verder ingaan en de andere kant op dan dat we eerste dag hadden gedaan . Dus hier gingen we dan voor onze laatste kans om nog meer melantherus te spotten . En toen we verder het weggetje in waren bemerkte ik plots een eerste melantherus langs de kant van de weg .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #318 Gepost op: 19 december 2023, 10:29:55 »
Maar ja , weer maar eentje ....maar we gingen nog dieper het gebied in en botsten dan op een stuk waar we konden opklauteren ..

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #319 Gepost op: 19 december 2023, 10:32:35 »
Maar ja , weer maar eentje ....maar we gingen nog dieper het gebied in en botsten dan op een stuk waar we konden opklauteren ..

En daar kwamen we op een plekje waar we eindelijk heel wat Crocus melantherus bij elkaar vonden ...Bingo en ons doorzettingsvermogen beloond!

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #320 Gepost op: 19 december 2023, 10:33:31 »
Oeps ,camera  weer in overdrive ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #321 Gepost op: 19 december 2023, 10:33:53 »
Nog enkele

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #322 Gepost op: 19 december 2023, 10:34:42 »
En tenslotte

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #323 Gepost op: 19 december 2023, 10:54:44 »
Missie geslaagd en met spoed naar Mount Chelmos nu ....De beste tijd om daar naar toe te gaan is echt niet deze periode ...Ik ken het gebied daar een beetje van eerdere trips en het voorjaar is daar een paradijs . Waarom ik er toch wil halt houden in deze periode  zul je dan denken? ...Ik had het idee opgevat om er misschien zaden te vinden van eersteklas alpine planten  als daar zijn Linum elegans ,Verbascum acaule ...Maar er groeit ook Crocus mazziaricus , die had ik er al eens heeeel spaarzaam gezien eind september . Zou die daar nu nog bloeien , en meer talrijk ?
Ik weet daar ook Sternbergia colchiciflora staan , zou die daar nog bloeien of al in blad staan en zaden beginnen aanmaken ? Hogerop staan ook planten als Saxifraga , Ranunculus etc...
Hier kan je lezen welke planten ik zo al bedoel ... :
https://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=587.0

Eerst enkele overzichtsfoto's van het gebied .
« Laatst bewerkt op: 19 december 2023, 11:01:12 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #324 Gepost op: 19 december 2023, 11:10:25 »
Sternbergia colchiciflora zoals we hem eind september 2011 aantroffen op Mount Chelmos . Ik ken de locatie , weet ze perfect staan ....maar je kan het haast niet geloven maar heb er nu tijdens deze reis (eind oktober )niks van terug gevonden .....Mijn vermoeden is dat er nog enige tijd over gaat tussen de bloei (zonder blad)en wanneer ze effectief blad aanmaken . Of het blad moet nog maar miniem ontwikkeld zijn zodat ik het niet vond tussen het gras ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #325 Gepost op: 19 december 2023, 11:41:14 »
De Crocus mazziaricus stond nog steeds in bloei daar op Mount Chelmos maar nog even spaarzaam/dun bezaaid als in september 2011..
Daar heeft hij eerder  kleine bloemen en zonder meer 1 van de minst goede vormen die ik ooit heb gezien ..De bloemen waren ook gesloten gezien het daarboven (1700m)al frisser was en het ook al later op de dag was .Ik heb er niet eens foto's van genomen ...Dan maar zoeken naar Linum elegans ...Hierbij enkele oude foto's van 2008 ...Er staan er daar heel wat . Maar ik vond daar nu helemaal niks van terug ! Moet ik concluderen dat die planten dan toch niet meerjarig zijn? Of trekken die zich wat terug in de winter tussen de vele lage struikjes en stenen .Was voor mij een raadsel .. 

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #326 Gepost op: 19 december 2023, 11:48:08 »
De tijd tikt voort ...geen Linum elegans te bespeuren of  ik was een slechte zoeker  ((--11 Dan maar de steile klim omhoog langs de skipiste op zoek naar Verbascum acaule ...Ook die weet ik staan en ook van die planten geen enkel spoor nu ....Natuurlijk ,het zijn allemaal planten die -als ze bloeien -in het voorjaar geweldig opvallen van ver . Het wordt al later en moeten nog terug naar beneden ...Dus wordt de strijd gestaakt . In bijlage nog oude foto's van Verbascum acaule op de screehellingen . Eventjes dacht ik dat ik er eentje had gevonden  zo van ver gezien ....maar neen hoor ....Denk  trouwens dat dit een Mandragora is .... 

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #327 Gepost op: 19 december 2023, 11:56:09 »
De enige plant van betekenis die we nu vonden in dit paradijs (toch in het voorjaar )was deze Viola graeca.... Na een nachtje in de buurt van Mount Chelmos rijden we weer door naar Attica  waar we onze laatste nacht doorbrengen om dan weer terug te keren naar BelgiĆ« .
Onderweg naar Attica stoppen we nog op enkele vindplaatsen van Colchicum sfikasianum.Maar spijtig genoeg kunnen we geen enkele sfikasianum vinden ...Ik vermoed dat ze mogelijk al uitgebloeid zijn maar dat weet ik niet zeker . Sommige plaatsen waren ook moeilijk bereikbaar .We vinden nog enkele mooie hederifolium vormen .
« Laatst bewerkt op: 19 december 2023, 12:02:55 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #328 Gepost op: 19 december 2023, 12:06:32 »
We passeren het bekende kanaal van Korinthiƫ en zijn weer op het Griekse vasteland . Onze laatste stop en meteen laatste botanische activiteit van deze trip is voorbehouden aan Oros Merenta ...Ook in Attica is er nog van alles te zien maar uiteraard deze keer geen tijd om bijvoorbeeld Mount Ymittos te gaan bezoeken om Crocus pallasii te zien . Oros Merenta past nog net in het schema . We moeten de dag nadien vroeg uit de veren om de auto in televeren en weer huiswaarts te keren .
« Laatst bewerkt op: 19 december 2023, 12:13:41 door Kris De Raeymaeker »

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #329 Gepost op: 19 december 2023, 19:48:39 »

En daar kwamen we op een plekje waar we eindelijk heel wat Crocus melantherus bij elkaar vonden ...Bingo en ons doorzettingsvermogen beloond!

Het klauterwerk wordt inderdaad beloond , Kris , terug een knappe vondst !  3))  Zo te zien terug op een helling op een minder warme plaats en wat beschaduwd , ze zijn toch heel kieskeurig wat standplaats betreft , dat komt overeen met de ervaringen in cultuur . Er zitten heel mooie vormen tussen , een bijzondere mooie soort toch !
Ieper , West-Vlaanderen