Crocus 2024

Gestart door Frankie Wulleman, 1 januari 2024, 00:43:09

Vorige topic - Volgende topic

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 21 december 2024, 18:34:56
Citaat van: Danny Bonnez op 19 december 2024, 15:13:50
Heb vandaag terug een spontane zaailing gevonden van Crocus laevigatus in de tuin . Opvallend is de standplaats , deze is een beschaduwde plaats ver weg van de moederplanten . Leuk te zien maar heel verrassend zeker in dit nat jaar waarin laevigatus het hier hard te verduren kreeg ( voor de planten die niet afgedekt geweest zijn )

Laevigatus kan dus zeker onbeschut in de tuin, ook te zien bij Marc, maar als je op zeker wilt spelen is cultivatie in een bollenbed (met bijhorende droge zomerrust) geen overbodige luxe?

Klopt Frankie , het hangt ook een beetje af van uw eigen tuingrond waarschijnlijk maar in deze extreme tijden is zeker spelen wel aangeraden ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Luc Gilgemyn op 22 december 2024, 16:55:57
Zal ik voor een primeur zorgen....  8)) 8))

Crocus laevigatus - dark form..  5)) )1) --1 --1

....  7))  hij blijft maar produceren!

Het is ook krokuszondag vandaag , Luc  5)) 2))
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 21 december 2024, 18:36:16
Citaat van: Danny Bonnez op 19 december 2024, 15:20:59
Vandaag ook een beetje lente gevoel bij het zien van de eerste lentebloeier ! Deze uitstekende vorm van Crocus suaveolens uit de stal van D. Schnabel staat hier al sinds 2018 in mijn bollenbed . Komt ieder jaar in bloei rond  20 december en is dit jaar de eerste !

Eén crocus maakt de lente nog niet, Danny, maar als je dit ziet is het toch ook allemaal niet meer zo veraf!

Inderdaad Frankie , maar daar is al een tweede !

Dit is totaal onverwacht en deze is ook een welgekomen nieuwkomer , Crocus leichtlinii !  Ik dacht dat deze eerder wat later bloeide , maar je kunt ze ook niet tegenhouden hé ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

De donker grijze connectives geven deze soort ook wel een meerwaarde
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Danny Bonnez op 22 december 2024, 20:46:53
Prachtige soort Danny ! In een ver verleden ook nog in de collectie gehad . Bloeide toen rond 1 januari al ……Blij deze nog is te zien , want je ziet ze niet vaak in collecties. Houd deze niet van wat zuurdere grond ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

Een hele mooie ook, Danny. Hoe lang heb je deze al?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 december 2024, 21:10:23
Prachtige soort Danny ! In een ver verleden ook nog in de collectie gehad . Bloeide toen rond 1 januari al ……Blij deze nog is te zien , want je ziet ze niet vaak in collecties. Houd deze niet van wat zuurdere grond ?

Mag er zeker zijn Kris , dus de bloeitijd is toch vrij normaal ? Zie je inderdaad weinig in collecties , hopelijk is het niet omdat ze heel moeilijk zijn ? Zure grond ? Ik denk van niet groeit ook op kalksteen , ik heb gekozen voor mijn standaardmengsel die licht alkalisch is . De toekomst zal moeten uitwijzen of het een blijver zal zijn ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Citaat van: Frankie Wulleman op 22 december 2024, 22:19:08

Een hele mooie ook, Danny. Hoe lang heb je deze al?

Is hier nieuw in de verzameling , Frankie .
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 december 2024, 21:10:23Prachtige soort Danny ! In een ver verleden ook nog in de collectie gehad . Bloeide toen rond 1 januari al ……Blij deze nog is te zien , want je ziet ze niet vaak in collecties. Houd deze niet van wat zuurdere grond ?
Citaat van: Danny Bonnez op 23 december 2024, 22:45:34Mag er zeker zijn Kris , dus de bloeitijd is toch vrij normaal ? Zie je inderdaad weinig in collecties , hopelijk is het niet omdat ze heel moeilijk zijn ? Zure grond ? Ik denk van niet groeit ook op kalksteen , ik heb gekozen voor mijn standaardmengsel die licht alkalisch is . De toekomst zal moeten uitwijzen of het een blijver zal zijn ......
..
Hey Danny , ik stel vast dat ik verwar met Crocus kerndorffiorum ....dus vergeet mij uiteenzetting .... :-X :-X

Kris De Raeymaeker

Crocus x schnabelii is hier wat later als vorig jaar maar ben al blij dat hij toch weer leeft en gaat bloeien ...

Theo Stronks

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 25 december 2024, 11:17:49
Crocus x schnabelii is hier wat later als vorig jaar maar ben al blij dat hij toch weer leeft en gaat bloeien ...
Een beauty Kris ((13

Kris De Raeymaeker

Citaat van: Theo Stronks op 25 december 2024, 11:22:27Een beauty Kris ((13

Dank je Theo , beetje heikel omdat hij zo laat op het jaar bloeit maar de moeite waard om het te proberen . Bloeit hier nu voor het tweede jaar .

Kris De Raeymaeker

Zaaien ...het blijft plezant ...Crocus archibaldiorum zaailingen ...

Danny Bonnez

Citaat van: Kris De Raeymaeker op 24 december 2024, 15:42:49
Citaat van: Kris De Raeymaeker op 22 december 2024, 21:10:23Prachtige soort Danny ! In een ver verleden ook nog in de collectie gehad . Bloeide toen rond 1 januari al ……Blij deze nog is te zien , want je ziet ze niet vaak in collecties. Houd deze niet van wat zuurdere grond ?
Citaat van: Danny Bonnez op 23 december 2024, 22:45:34Mag er zeker zijn Kris , dus de bloeitijd is toch vrij normaal ? Zie je inderdaad weinig in collecties , hopelijk is het niet omdat ze heel moeilijk zijn ? Zure grond ? Ik denk van niet groeit ook op kalksteen , ik heb gekozen voor mijn standaardmengsel die licht alkalisch is . De toekomst zal moeten uitwijzen of het een blijver zal zijn ......
..
Hey Danny , ik stel vast dat ik verwar met Crocus kerndorffiorum ....dus vergeet mij uiteenzetting .... :-X :-X

Geen probleem Kris , ze lijken ook wel wat op elkaar .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

Een kunstwerkje van Dirk ! Leuk te zien Kris en heeft zich al gedeeld , dat is zeker al goed !
Ieper , West-Vlaanderen