Auteur Topic: Crocus 2024  (gelezen 33474 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2024
« Reactie #435 Gepost op: 2 februari 2024, 13:02:54 »
Crocus biflorus ssp parkinsonii is met zijn eerste bloemen doorheen de Arenaria tetraquetra var. granatensis geraakt.

Is prachtig als ze op die manier zo groeien Luc !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #436 Gepost op: 2 februari 2024, 13:07:55 »
Deze heeft volgens mij zeker een toekomst in onze tuinen ...Crocus orphei ...
Mag er best zijn , Kris ! Is best mogelijk , een nieuw soortje dat nog niet veel aangeboden wordt . Hou ons op de hoogte van de verdere ontwikkelingen .....
Inderdaad pas in 2014 beschreven Danny .Voordien dacht men dat dit Crocus reticulatus was...Komt van Mt. Falakro in Griekenland .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #437 Gepost op: 2 februari 2024, 13:11:06 »
Hier is de onvolprezen Crocus fleischeri ex Chios in bloei gekomen... met dank aan de gulle schenker, al is die het misschien al vergeten want het is al flink wat jaartjes geleden.  De prachtige stijl lijkt wel aangebrand...  -2(
Knappe fleischeri hé Luc , komt deze nog van mij ? Ik heb ze ook nog altijd maar ik heb enkele jaren geleden een grote terugval gekend , hier nog niet in bloei ...
Absoluut Danny, van in 2017...  -2(  toen 3 kleine bolletjes geruild - hij heeft het hier wel niet gemakkelijk.  Er is slechts 1 exemplaar nog in leven, maar zoals je ziet bloeit hij en dat bijna elk jaar... vermeerderen zit er niet in helaas.

Crocus fleisheri doet het hier ook niet zo geweldig Luc ...Vroeger toen ik nog een kas had deed die het veel beter . Ik denk dat hij extra warmte wel op prijs stelt en ook wat droger moet staan ? 

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #438 Gepost op: 2 februari 2024, 13:12:24 »
Deze krokus heeft geen naam . Is hier ontstaan in de tuin als spontane zaailing enkele jaren geleden , heb hem opgegraven en staat nu al 3 jaar in een bollenbed maar vermeerderen doet hij niet . Welke het juist is is een raadsel , ik denk een atticus of sieberi of een hybride tussen beide ? Wat denken jullie ervan ?
Voor mij is het een zuivere sieberi, Danny.  Het klopt met alles wat zichtbaar is + het feit dat hij niet vegetatief vermeerdert wijst voor mij ook in die richting.  Zichzelf uitzaaien lijkt wel de enige manier waarmee hij vermeerdert.  Laat nog eens een zijaanzicht zien ?

Ik sluit me volledig aan bij Luc ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #439 Gepost op: 2 februari 2024, 13:19:05 »
Mooi, Kris.  Ik heb hem hier gezaaid, ik denk 2 jaar geleden.  Nog even geduld dus vooraleer ik (hopelijk) iets dergelijks kan laten zien.  Wat laat je zeggen met zoveel overtuiging dat hij in de tuin kan ??
Oei misschien iets te overtuigd ? Neen , ik heb dat enige tijd terug ergens gelezen . Een liefhebber schreef  dat hij het beter buiten deed dan in pot....(het zou kunnen dat het bij Stefan Hertel was   ))4  ) Ik had hem vorige jaren  in potten maar daar groeide hij erg schriel vond ik.
Nu staat hij in vijvermandjes die ingegraven zijn in mijn verhoogd bed . Planten blijven lager nu.Een soort die veel fijn loof aanmaakt nog voor hij bloeit . Zou ook zwarte meeldraden kunnen hebben , dus goed je zaailingen in het oog houden Luc. ;)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #440 Gepost op: 2 februari 2024, 16:09:57 »
Ik denk aan Crocus hartmannianus , Kris
((3 ((3 ((3 ((3
[/quote]
Nog zo'n prachtding !!  Had hier ook moeten staan, maar vadertje post leverde ze af in Crocusmoes toen ze hier aankwamen uit Rumst een paar jaar geleden...  >:( >:( --13 --13
Ja herinner ik me nog Luc ....wat een zonde hè !!! Nu mijn oorspronkelijke bollen , die ik toch al heel wat jaartjes had speelde ik kort nadien ook kwijt ....Het heeft  toch enkele jaren geduurd eer ik deze  weer terug op de kop kon tikken . Blij dat ik hem terug in bezit heb en hopelijk groeit hij goed aan en kunnen we het nog is proberen maar dan zonder tussenkomst van vadertje post .
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2024, 17:39:33 door Kris De Raeymaeker »

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #441 Gepost op: 2 februari 2024, 16:12:41 »
Intussen boert Crocus pulchricolor naarstig verder.  Door het gebrek aan licht trekt hij wel een beetje in alle richtingen.

Heel apparte kleur vind ik Luc , heel mooi . Ook de buitenkant ! 

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #442 Gepost op: 2 februari 2024, 16:14:29 »

Crocus veluchensis  aff. Elati  is ook alweer een ontdekking van de geweldige en ons veel te vroeg ontvallen Marcus Harvey . Hij groeit ten noorden van Drama (Grieks Macedonië ) en Marcus stuurde zaden naar Janis . De plant groeide heel slecht bij Janis .Maar toen hij de plant heel andere omstandigheden gaf en omplantte naar een meer zuur en vochthoudend mengsel begon de plant het wel goed te doen .
Janis is ervan overtuigd dat het mogelijk een nieuwe soort is maar die mens heeft natuurlijk tijd te kort om dat allemaal te onderzoeken .
Vandaar in de naam voorlopig de term "affinis" wat gelijkend op wil zeggen ...
Hij staat hier voor het eerste jaar en de verwachtingen zijn hoog gespannen ..
Vandaag kwamen ze toch even open nadat ik er een stolp had overgezet ...De binnenkant is duidelijk lichter dan de buitenkant ...
Ik wil hem er toch nog eens bijhalen ....

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #443 Gepost op: 2 februari 2024, 17:24:38 »
Ook blij  mee....

Nog een andere collectie gembosii , Kris ? Allemaal van die hebbedingetjes ..... ((2
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #444 Gepost op: 2 februari 2024, 17:27:20 »

Hier is de onvolprezen Crocus fleischeri ex Chios in bloei gekomen... met dank aan de gulle schenker, al is die het misschien al vergeten want het is al flink wat jaartjes geleden.  De prachtige stijl lijkt wel aangebrand...  -2(

Knappe fleischeri hé Luc , komt deze nog van mij ? Ik heb ze ook nog altijd maar ik heb enkele jaren geleden een grote terugval gekend , hier nog niet in bloei ...

Absoluut Danny, van in 2017...  -2(  toen 3 kleine bolletjes geruild - hij heeft het hier wel niet gemakkelijk.  Er is slechts 1 exemplaar nog in leven, maar zoals je ziet bloeit hij en dat bijna elk jaar... vermeerderen zit er niet in helaas.

Leuk te horen Luc , wat gaat de tijd snel hé  ((14 
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #445 Gepost op: 2 februari 2024, 17:29:27 »
Deze krokus heeft geen naam . Is hier ontstaan in de tuin als spontane zaailing enkele jaren geleden , heb hem opgegraven en staat nu al 3 jaar in een bollenbed maar vermeerderen doet hij niet . Welke het juist is is een raadsel , ik denk een atticus of sieberi of een hybride tussen beide ? Wat denken jullie ervan ?

Voor mij is het een zuivere sieberi, Danny.  Het klopt met alles wat zichtbaar is + het feit dat hij niet vegetatief vermeerdert wijst voor mij ook in die richting.  Zichzelf uitzaaien lijkt wel de enige manier waarmee hij vermeerdert.  Laat nog eens een zijaanzicht zien ?

Is best mogelijk Luc , ik probeer nog wat meer foto's te nemen .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #446 Gepost op: 2 februari 2024, 17:30:32 »
Momenteel zijn het hoogdagen voor Crocus nubigena ! Heb mijn 4 verschillende vormen al getoond maar kan het niet laten om dit nog eens te tonen .....

Een grote favoriet voor mij !

Daar wordt een mens alleen maar heel blij van Danny !  ((14

((4
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #447 Gepost op: 2 februari 2024, 17:32:33 »
Crocus biflorus ssp parkinsonii is met zijn eerste bloemen doorheen de Arenaria tetraquetra var. granatensis geraakt.

Een beeld waar we ieder jaar kunnen van genieten, Luc  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Bulbs & Alpines
« Reactie #448 Gepost op: 2 februari 2024, 17:36:41 »
Mag er best zijn , Kris ! Is best mogelijk , een nieuw soortje dat nog niet veel aangeboden wordt . Hou ons op de hoogte van de verdere ontwikkelingen .....
Inderdaad pas in 2014 beschreven Danny .Voordien dacht men dat dit Crocus reticulatus was...Komt van Mt. Falakro in Griekenland .

Is misschien net als C. alexandri een goede tuinkrokus , Kris ? de toekomst moet dit nog uitwijzen .....
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #449 Gepost op: 2 februari 2024, 17:36:54 »
Ook blij  mee....
Nog een andere collectie gembosii , Kris ? Allemaal van die hebbedingetjes ..... ((2
De ene moet wel een gembosii zijn veronderstel ik omdat hij van de type vindplaats komt . Ik bedoel de de rechtse .De andere die licht geel is (op de foto is hij donkerder dan in het echt )komt van een plek 40 tot 50km meer noordelijk. Een andere collectie van die plek werd door Janis als henrikii bestempeld .